search

UX Design og veien til en bedre brukeropplevelse

Fremhevet UX design

Trenger din bedrift hjelp med ett skreddersydd UX design?

UX-design og brukeropplevelse

Netthandel er en bransje som stadig er under utvikling. Det fører til det dukker opp nye elementer som er populære en stund før de blir mindre vanlige, og akkurat nå er særlig UX design i vinden.

I mange år har netthandel vært en hard konkurrent for bedrifter som driver virksomheten sin fra fysiske lokaler. Men konkurransen ble ytterligere tilspisset som følge av koronapandemien. 

Det har ført til at flere bedrifter har kommet på nett. Som mennesker ble vi kastet inn i en ny normal over natten, både vi i Norge og mennesker rundt omkring i resten av verden. Det var som om tiden stod stille, og internett var redningen for mange.

Internett kan brukes til både arbeid og underholdning. Siden konkurransen har blitt hardere det siste halvannet året, så er brukeropplevelsen viktigere enn aldri før. Men bruk av UX design skaper et svært godt grunnlag når det gjelder dette.

Hva er UX design?

UX design er en forkortelse for User Experience Design, som oversettes til norsk som brukeropplevelse og design. Dette er altså en type design som er utviklet spesielt med tanke på brukeropplevelsen.

Brukeropplevelse handler om hvordan den aktuelle nettsiden kommuniserer med menneskene som titter innom siden. I bunn og grunn handler det rett og slett om kommunikasjon mellom nettbutikkens systemer og potensielle kunder. 

Brukeropplevelse er et begrep som er aktuelt uansett hva kunden bruker til å samhandle med bedriften din. Det kan være nettleseren på en datamaskin eller i en mobilapplikasjon.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg å optimalisere din nettside

Hvorfor er UX design viktig?

Brukeropplevelse kan fort oppleves som et diffust begrep, fordi det ikke finnes noen fasit på hva som er en god brukeropplevelse. Det handler rett og slett om smak og behag, så det som en kunde opplever som bra trenger en annen kunde å la seg imponere av.

Det er vanskelig å gjøre alle til lags, men det skader ikke å prøve. Og det er det UX design forsøker på. En utvikler som benytter UX design ønsker å dekke kundens behov på en tilfredsstillende måte, som vil få kunden til å komme tilbake ved en senere anledning.

Som utvikler er det viktig å ikke bli for opphengt i hva en selv mener, da dette er en typisk fallgruve for utviklere. For det er tross alt ikke seg selv man utvikler nettsiden for. Det er for kundene, og det er kundene som skal navigere seg rundt på nettsiden.

Hva er en god brukeropplevelse?

Dette spørsmålet faller inn i kategorien over spørsmål som det er mer eller mindre umulig å svare på. For det finnes rett og slett ikke noe fasitsvar på dette spørsmålet.

Mennesker er forskjellige, og det betyr blant annet at man har forskjellige preferanser for hva som er en god brukeropplevelse. Selv om en kunde liker et element, så er det ingen selvfølge at den neste kunden også liker det elementet.

Den eneste måten å finne ut av det på, er å bli kjent med kundene dine. Som utvikler må du rett og slett definere målgruppen din og bli kjent med den. Dette vil være svært nyttig når det gjelder å finne ut hvilke fremgangsmåter du kan prøve ut.

Det er også viktig å huske på at webutvikling er et arbeid som aldri tar slutt, fordi en nettside stadig må oppdateres. Både generelt og om du får tilbakemeldinger fra kunder om noen av nettsidens elementer som fører til en dårligere brukeropplevelse.

Stegene som danner et godt grunnlag for UX design

Selv om god eller dårlig brukeropplevelse, er noe som defineres av hver enkelt person, så er det likevel slik at de fleste utviklere benytter seg av den samme fremgangsmåten. Rett og slett fordi det har vist seg at det er en fremgangsmåte som fungerer.

1) Lag en persona

Først og fremst må du finne ut hvem målgruppen din er. Å lage en persona (eller flere) vil gi deg et bedre bilde på hvilke mennesker målgruppen består av, og det vil gjøre det enklere for deg å utvikle en nettside for disse menneskene.

En persona inneholder vanligvis informasjon om:

  • Kundenes demografi (alder, bosted, familiær status, karriere, osv)
  • Kundenes personlighet (introvert, ekstrovert, kreativ, osv)
  • Hva kundene drives av (frykt, makt, osv)
  • Annen informasjon som vil gi deg et bedre bilde på hvem målgruppen din er

Å lage en persona er en tidkrevende prosess, og det er viktig å være klar over det. Det gjelder enten det er en persona for en utviklingsprosess eller for en markedsføringskampanje.

2) Design en prototype

I forbindelse med utvikling kan det være en god idé å utvikle en prototype. Dette er en liksom versjon av det endelige produktet, noe som vil gjøre brukertesting mye enklere.

En slik prototype er svært kostnadseffektivt, siden det kan føre til at du sparer både tid og penger ved at du kan gjennomføre brukertesting før nettsiden faktisk skal lanseres.

3) Analyser brukerundersøkelser

Det kan være utfordrende å få tilbakemeldinger fra kunder, men et godt verktøy er å sende ut spørreundersøkelser som du ber kundene dine svare på. Det kan være fordelaktig å gjøre dette med jevne mellomrom.

Med utgangspunkt i svarene som kundene dine gir, så kan du utforme en resultatanalyse som du kan bruke i det videre utviklingsarbeidet.

Dette er en form for direkte kommunikasjon mellom utvikler og kunde, selv om de egentlig ikke snakker sammen.

4) Test nettsidens brukervennlighet

Å teste nettsidens brukervennlighet handler om å gi et utvalg mennesker tilgang til siden, slik at de kan teste den og gi deg en grundig tilbakemelding om hva som fungerer og hva som ikke fungerer like godt.

Dette er en fremgangsmåte som vil være svært fordelaktig, da du kan rydde opp i eventuelle problemer raskere enn om en ordinær kunde skulle ha informert deg om det. Da kunne det gjort større skade enn mangelen var verdt, og det vil man jo helst unngå.

Vi optimaliserer din nettside

Vi utvikler skreddersydde WordPress nettsider med UX og UI design som har høy konverteringsrate og samtidig ser bra ut. Ønsker du å utvikle eller optimalisere din nettside, kan vi i Moo Gruppen hjelpe deg i dag!

Ta kontakt i dag for en helt uforpliktende prat! Kontakt oss her→

Ønsker du også å tilby en tilfredsstillende brukeropplevelse? Vi har samlet noen av våre tips for UX design slik at du også kan komme i gang.

Det er en klar og tydelig sammenheng mellom konverteringsrate og nettsidens brukeropplevelse (User Experience, UX). Dette trenger du å vite om testverktøy for å teste nettsidens brukeropplevelse.

Vi har samlet noen av våre beste tips og triks, til de som virkelig ønsker å skape landingssider med god effekt.