search

Slik lager du en konverterende CTA!

Benytt deg av konverterende CTA for din nettside!

6 måter å gjøre CTA mer konverterende på

En CTA (Call to Action) er enkelt forklart en oppfordring til lesere på en nettside eller potensielle kunder i nettbutikken din. CTA-knapper er faktisk blant de viktigste elementene du har på nettsiden din, en konverterende CTA kan potensielt øke konverteringsraten betraktelig. 

For at en CTA skal være effektiv og faktisk øke graden av konverteringer på nettsiden din, er det imidlertid viktig at den lages på riktig måte. Det er også viktig å huske på at CTA-knapper alene ikke fører til konverteringer, men også velskrevet innhold på nettsiden.

Høykvalitets innhold og CTA-knapper kan sammen utgjøre dynamitt! Vi skal nå se nærmere på seks ulike måter å forbedre nettsidens CTA-er på!

Konverterende CTA

Hva er en CTA?

Før vi ser nærmere på hvordan en CTA kan lages best mulig, skal vi forklare litt grunnleggende om hva en CTA faktisk er.

En CTA kan beskrives som en «oppfordring til handling». Det er en liten tekst bestående av noen få ord, og kombineres ofte med et bilde. Teksten ber leseren om å utføre en handling, enten det er å kjøpe noe, laste ned en fil, registrere seg eller lignende.

En CTA-knapp kan betraktes som en kobling mellom innhold leseren allerede er interessert i, og annet innhold av høy verdi. CTA-en er som regel en knapp, lenke eller et bilde som er strategisk plassert på siden.

Kom i gang nå!

Opplev fordelene med en konverterende CTA på nettside.

1. Logisk plassering av CTA-knapp

Konverterende CTA

Noe av det første du bør tenke over, er hvor du skal plassere CTA-en din. Heer kan det være greit å ha «Fitts lov» i bakhodet: Jo mindre målet er i størrelse, og jo lengre unna det er – jo vanskeligere er det for brukeren å havne der.

Dette tas blant annet hensyn til innen UX-design, men er også helt sentralt når du skal plassere en CTA i teksten din. Det er smart å plassere CTA-en et naturlig sted i innholdet, gjerne på et punkt der leseren kan ha behov for mer informasjon.

Pass på at CTA-knappen er innenfor rekkevidde, og plassert der det er naturlig at blikket til leseren beveger seg. Ikke gjem den bort!

2. Design av CTA-knapp

Det kanskje mest åpenbare tipset for å lykkes med en CTA, er å gi den et attraktivt design. Husk at leseren skal ønske å klikke seg inn på den. Samtidig er det viktig at knappen er synlig, ellers er det fort gjort å overse den.

Benytt deg gjerne av designknep som skyggelegging, farger, 3D-effekt eller lignende. Det er også lurt å gjennomføre A/B-testing av ulike design, og se hvilket design som konverterer mest effektivt.

En frisk farge kan være med på å fange leserens oppmerksomhet. Det er en fordel at CTA-en din ser ut som en knapp, da dette er noe lesere flest forstår at det er mulig å klikke på.

3. Bruk riktige ord

Det som kanskje er enda viktigere enn design, er hvilke ord du bruker. En CTA bør først og fremst kommunisere til leseren at vedkommende har nytte av å klikke på den. Hvorfor bør leseren gjøre som du oppfordrer til?

Bygg gjerne opp mot CTA-en i teksten som kommer før den. Deretter gjelder det å velge ord med omhu når selve CTA-en skal lages. Noen ganger står det gjerne mellom ulike, men lignende, alternativer. Dette kan for eksempel være «Kontakt oss» eller «Motta hjelp».

Også her er A/B-testing effektivt. Prøv deg frem med ulike CTA-er, og sjekk hva som fungerer best med tanke på konvertering. Selv om en CTA skal være oppfordrende, er det viktig at den ikke fremstår som kommanderende eller frekk.

Konverterende CTA

4. Ikke overdriv bruken av CTA

Det gjelder å tenke på kvalitet fremfor kvantitet når det er snakk om CTA-er. I noen tilfeller kan det være hensiktsmessig å inkludere mer enn én CTA i en e-post eller annet innhold. Én CTA kan for eksempel være «Last ned her», mens en annen er «Del videre på LinkedIn».

Bruk imidlertid CTA-er med måte. Det er fort gjort å virke pågående dersom du inkluderer mange CTA-er i én og samme tekst. Pass også på å prioritere den viktigste CTA-en først.

5. Husk at CTA-bilder ikke alltid vises

Du har kanskje lagt mye arbeid i å lage et stilig og moderne design på e-posten din. Husk imidlertid på at mottakeren av en eller annen grunn ikke kan se bilder og lignende, for eksempel fordi e-postklienten ikke viser bildefiler.

Derfor er det smart å ta hensyn til hvordan en CTA ser ut dersom bilder forsvinner. Sørg for at den er synlig for alle. Lek deg for eksempel med ulike fonter og tekststørrelser.

6. Appeller til kundens behov

For å lykkes med en CTA er det også viktig å sette seg i kundens sko. Hva ønsker kunden å innhente av informasjon, eller hvilke handlinger ønsker vedkommende å utføre? Husk at kunden bare er et menneske, akkurat som deg.

Legg spesielt mye vekt på å få frem hva tjenesten eller produktet kan tilføre kunden av verdi. Tenk også over hva kunden vil ønske å unngå.

Trenger du hjelp?

Moo Gruppen tilbyr tekstforfatting som en egen tilleggstjeneste når nettbutikken eller nettsiden din utvikles. Husk at innhold av høy kvalitet er viktig for konvertering og synlighet i søkemotorene.

Vi har kompetansen som trengs for at bedriften din skal kunne nå sine mål – som økt konverteringsrate. Kontakt oss i dag om du vil vite mer!

Kontakt oss her→

Se hvorfor WordPress nettbutikk med Woocommerce er verdens beste kombinasjon!

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?