search

11 tips for bedre konverteringsoptimalisering

Trenger du bistand med konverteringsoptimalisering for din nettbutikk?

optimalisering av nettbutikk

11 tips for å øke salg innen e-handel med konverteringsoptimalisering

Konverteringsoptimalisering er et viktig begrep for nettbutikker. Uten gode konverteringer, vil ikke nettbutikken simpelthen kunne overleve. Alle handlinger rundt nettbutikken bør derfor være rettet mot denne disiplinen for å øke salget.

 

Men hva er egentlig konverteringsoptimalisering? Og hvordan benytter din nettbutikk denne disiplinen? I denne artikkelen skal vi gå gjennom 11 tips for å øke salg innen e-handel med konverteringsoptimalisering.

Hva innebærer konverteringsbegrepet innen e-handel?

En konvertering er kort forklart en samlebetegnelse på de ulike handlingene en besøkende foretar seg inne på en nettside. Disse handlingene trenger ikke være relatert til kjøp og salg, men kan være noe så enkelt som at vedkommende trykker på en knapp, søker etter en spesiell side eller underkategori. 

 

Dataene forteller noe om kundenes bevegelsesmønster inne på siden din, og gir deg innsikt som gjør det enklere å lede kundemassen din dit du ønsker. 

 

Konverteringsbegrepet kan deles inn i to ulike kategorier: primærkonverteringer og sekundærkonverteringer. Fokuset for denne artikkelen ligger på primærkonverteringene, men det er ikke dermed sagt at tipsene er uten nytteverdi hva gjelder sekundærkonverteringene.  

 

Primærkonverteringer er konverteringer som direkte påvirker bedriftens bunnlinje, eksempelvis ved at en kunde foretar et kjøp på nettsiden. Sekundærkonverteringer er langt mer varierte, men har det til felles at de ikke munner direkte ut i transaksjonsvirksomhet, men kan lede til det på et senere tidspunkt. Eksempler på disse er installasjonsprosesser, eller når en kunde legger til en vare i handlekurven eller ønskelisten. 

Kom i gang nå!

Vi har god erfaring med å hjelpe nettbutikker å øke konverteringsrate.

Hvordan kalkuleres konverteringsrate?

Formelen for å kalkulere konverteringsrate er enkel. For å kalkulere den deler du det totale antallet konverteringer som har funnet sted på siden, på totalt antall besøkende.

 

Ønsker du å finne raten for primærkonverteringer, deler du det totale antallet transaksjoner på totalt antall besøkende. Dette er som sagt fordi primærkonverteringer er transaksjonsorientert. 

 

Da sekundærkonverteringene omhandler det andre kundene foretar seg på nettsiden som ikke er transaksjonsfundert, deles disse på det totale antallet besøkende for å finne sekundærkonvertering-raten. 

konverteringsoptimalisering for e-handel

Hvorfor er det viktig å ha kunnskap om konverteringsrater?

Konverteringsrater gir kunnskap om besøksmønsteret til potensielle og eksisterende kunder på nettsiden til din bedrift. Ut fra de eventuelle manglene du måtte lese fra dataene, kan du finne ut av hvor skoen trykker, og dermed hvor en optimalisering lønner seg for å potensielt sett øke bunnlinjen. 

 

Senere kan du sammenlikne den opprinnelige konverteringsraten med den nye, og foreta en vurdering av om optimaliseringene har vært vellykket, eller om du må legge en ny strategi. Under følger elleve konverteringsoptimalisering-tips som kan bidra til at din bedrift øker salgstakten innen e-handel. 

få fler konverteringer i nettbutikk

# 1: Tilby gratis frakt

Det finnes ingen kunder der ute som ikke setter pris på gratis frakt. Å tilby besøkende dette har imidlertid en viktig funksjon utover at det leses som et tegn på velvilje og god handelkutyme. Statistisk sett øker nemlig drop off-raten betydelig i prosessen hvor kunden går til kassen for å betale. 

Drop off – rate:

Med drop off-rate menes andelen besøkende som forblir på nettsiden, men ikke foretar seg de handlingene som er ønsket fra bedriftshold. Dette inkluderer blant annet scenarioet hvor kunden har lagt varer i handlekurven, men ikke gjennomfører kjøpet. I bedriftsøyemed er det essensielt å motvirke dette for å sørge for en bedre bunnlinje. 

 

Det er ikke til å komme unna at fraktkostnader er noe kunder biter seg merke i når de går til kassen. At tilleggskostnader til varens opprinnelige kjøpesum virker negativt inn på kundene, er også behørig dokumentert av tungvektere i bransjen for digital reklame og markedsføring. 

 

Det anerkjente selskapet Astound Commerce har tidligere rapportert at gratis frakt og solide leveringsgarantier er de to utslagsgivende faktorene når nettkunder velger en forhandler fremfor en annen. 

 

Bildet befestes ytterligere av en omfattende undersøkelse utført av Statistic Brain.  Nøkkeltallene verdt å merke seg, er som følger: 

  • 36% av kunder svarte at de ikke var villige til å gjennomføre kjøpet dersom gratis frakt ikke tilkom. 
  • 42% svarte at de er aktivt på utkikk etter tilbud som gir dem gratis frakt. 
  • 12% satte pris på muligheten for gratis frakt, men anså det ikke som en nødvendighet. 
  • 1% opplyste at hvorvidt gratis frakt tilkom eller ikke hadde liten innvirkning på kjøpsbeslutningen. 
  • 2% svarte at de gjennomførte kjøp uavhengig av eventuelle fraktkostnader  
  • 6% hadde ingen formening 

 

Selv om muligheten for å tilby gratis frakt åpenbart har potensiale til å øke salgsvolumet, og dermed bunnlinjen, er det langt fra alle nettbutikker forunt å være i en situasjon til å kunne tilby dette. At forhandleren tar denne kostnaden medfører unektelig en nedjustering av profittmarginen, noe som kanskje ikke er ønskelig for mindre bedrifter i startfasen. 

Da er det godt å vite at det også finnes andre formålstjenlige løsninger. 

Inkludert frakt:

Ved å inkludere fraktkostnadene som en del av den totale prisen på produktet, slipper du å gi kunden en kalddusj i betalingsprosessen, og kan således motvirke frafall før kjøpet gjennomføres. Dersom din bedrift ikke har mulighet til å tilby gratis frakt på alle produkter, kan det være en idé å begrense det til enkeltkategorier. 

Gratis frakt over et gitt beløp:

En annen utbredt løsning er å tilby det forutsatt at kunden handler for over et visst beløp, eksempelvis ved at kjøp over 1500 kr kvalifiserer til gratis frakt. For å være sikker på at du tar i bruk de metodene som gir størst profittmargin for ditt vedkommende, lønner det seg alltid å foreta A/B-testing av dem. 

# 2: Hastighet er alfa og omega

Ingen liker trege nettsider. Det inkluderer også potensielle kunder, noe som raskt viser seg hva gjelder konverteringsoptimalisering. Brukeropplevelsen er det første som blir skadelidende når siden laster tregt. Desto raskere siden laster, desto større sjanse er det for økt trafikk på nettsiden og utbytte fra optimaliseringene som alt er gjort eller skal gjøres. 

 

Raske lastetider teller også positivt på søkemotorrangeringer, generell brukertilfredshet og sideaktivitet. OnlineGraduatePrograms amerikanske funn forteller det meste. Ut fra deres data forlater 40% av kunder en nettside dersom den ikke er lastet inn innen tre sekunder!

 

For å se litt større på det kan vi ta for oss et av verdens største selskaper, nemlig Amazon. Netthandelgiganten hadde en daglig inntjening på om lag 695 millioner kroner i 2018, etter dagens dollarkurs. Selskapet anslo at de kunne risikere et årlig tap på 16,6 milliarder kroner om nettsiden potensielt sett skulle komme til å laste inn ett sekund senere. 

 

Også Google merker effektene av trege hastigheter. I snitt ble det utført tre milliarder Google-søk daglig i 2018, noe som tilsvarer smått utrolige 34 000 søk i sekundet. Tregere søkehastigheter virker imidlertid inn på mengden søk som foretas, og selskapet regnet seg frem til at en reduksjon i innlastingshastigheter med fire tidels sekund ville gi en nedgang på åtte millioner søk per dag. 

 

Kort sagt: hastigheter er ikke noe å kimse av!

# 3: Ta i bruk FOMO-psykologi

Det engelske begrepet FOMO (Fear of missing out) har fått sin renessanse de siste par årene, grunnet den enorme mengden informasjon og valgfrihet en til daglig blir møtt med på nettet generelt, og i sosiale medier generelt. Man kan alltids delta på et arrangement, streame Netflix-serien alle snakker om på kontoret, eller kjøpe den siste designerkolleksjonen. Vi ønsker å få med oss mest mulig, å være der det skjer. 

 

Om vi kjenner på en frykt for å gå glipp av noe, det være seg den kuleste sommerfesten eller det beste tilbudet, kaster vi oss rundt for å komme oss avgårde, eller kjøpe varen. Dette er noe markedsføringskyndige vet å benytte seg av! 

 

3 FOMO-strategier

Den første er å gi kunden oversikt over hva andre kunder har kjøpt, og hvem de er. Informasjonen kan enten være knyttet til en spesiell vare, eller presentert på et mer overordnet nivå på nettsiden. Her er tilpasningsmulighetene store, og du kan velge ut hvilke data du ønsker å dele med kundene dine for å gi dem en mer personlig shoppingopplevelse. 

 

Eksempler på dette er å vise kjønn og bosted på andre kunder som har kjøpt varer som den besøkende viser interesse for. Ved at noen i samme omgangskrets har gått til innkjøp av et produkt, kan sjansen være større for at en ny besøkende med like referansepunkter følger etter. 

 

Den andre er å presentere ettertraktede varer eller tjenester som er tilgjengelige i en begrenset periode. Et eksempel på en aktør som lykkes svært godt med denne strategien er reisekonsernet Expedia. På deres bookingsider opplyser de tydelig om hvilke hoteller som er populære blant kundene, og hvor mange rom som er tilgjengelige. 

 

Som konsekvens må besøkende være raske på avtrekkeren om de vil benytte seg av tilbudet. Det fungerer som et effektivt incentiv for å få kunden til å gjennomføre bestillingen. Som sagt ønsker folk nødig å gå glipp av fordelaktige tilbud!

 

Den tredje og siste strategien er lynsalg. Lynsalg betyr kort forklart at et salgsrabatten på et produkt er tidsbegrenset. Store selskaper som Xiaomi og Amazon har lykkes godt med dette. Xiaomi solgte over 2,11 millioner enheter i løpet av et døgn for å sette en ny verdensrekord, og tjente over 3,6 milliarder kroner på stuntet. Amazon har valgt å tilby lynsalg på begrensede produktbeholdninger, hvor et bestemt antall produkter er på salg i et visst tidsrom. 

få en nettbutikk som konverterer

# 4: Sørg for en smidig kjøpsprosess

Nettsiden din kan være så innbydende den bare vil, med påkostet layout og et stort utvalg produkter, men det hjelper lite om veien frem til betaling er et mareritt. I gjennomsnitt 69 % av alle handlekurver hos nettforhandlere forblir forlatt av kunden. 

 

Ikke bare er det dyster lesing fra et bunnlinjeperspektiv, men det er også et tegn på at det er rom for optimalisering og forbedring av de siste trinnene som skal til for at pengene forlater kundens lommebok og skriver seg inn i ditt regnskap. Her følger et par tips til å gjøre kjøpsprosessen like innbydende som nettsiden din for kundene:

Utfyllingsskjema:

Først lønner det seg å reorganisere utfyllingsskjemaet til utsjekkprosessen. Ved å gå rett på sak og kreve betalingsinformasjonen utfylt før øvrige opplysninger som epostadresse eller postnummer, kan det for kunden lett dannes inntrykk av at bedriftens bunnlinjeambisjoner overskygger profilen som ellers er blitt etablert på nettsiden. Det kan i verste fall medføre at de avbryter kjøpet og finner seg en annen tilbyder isteden. 

 

Derfor er det klokt å starte med mer nøytrale opplysninger som navn og leveringsadresse, heller enn å gå rett på kortnummeret. Ved å velge denne fremgangsmåten øker sannsynligheten for at kunden gjennomfører kjøpet, og dermed også konverteringsraten idet vedkommende jobber seg nedover skjemaet. Når kunden omsider bes fylle ut betalingsopplysningene, er det allerede investert såpass med tid og krefter at det skal mer til for at kjøpet ikke blir en realitet. 

Krev bare relevant informasjon fra kunden:

Det andre tipset er å holde skjemaet så konsist og knapt som mulig. Den enkleste måten å gjøre dette på er å bare kreve relevant informasjon fra kunden, slik at vedkommende slipper å forholde seg til en overveldende mengde unyttige felter. For å få en oversiktlig layout kan det også lønne seg å dele opp disse utfyllingsbolkene i flere trinn. 

 

Ved å legge til en prosentanvisning på hvor langt kunden er kommet i utsjekkprosessen, gis det også nyttige referansepunkt på hvor mye som gjenstår. Dermed kan prosessen fortone seg mindre krevende, i tillegg til at det blir en pådriver for å fullføre. 

 

Det tredje tipset er å automatisere deler av skjemautfyllingen. Det klassiske eksempelet på dette er å be om kundens postnummer. Ved at kunden oppgir denne informasjonen, legges bys- og fylkeinformasjon inn automatisk. På denne måten spares kunden for flere trinn av utfyllingen. 

# 5: Gjør interessenter om til kunder ved hjelp av remarketing

Over 49% av besøkende er innom en nettbutikk minimum to ganger før de gjennomfører et kjøp. Det betyr i klartekst at det er svært viktig å sørge for at potensielle kunder tar turen tilbake til nettbutikken igjen, etter at de har inspisert produktutvalget første gang. 

 

Og som nevnt tidligere lar nærmere 70% av kundene handlekurvene ligge forlatt igjen under 

utsjekkprosessen, slik at store potensielle inntekter ikke realiseres. Ved hjelp av remarketing er det imidlertid mulig å hanke inn igjen interessentene, og dermed bidra til at produktene i handlekurven blir kjøpt og betalt. 

 

Remarketing bidrar til konverteringsoptimalisering utenfor ens egen nettside, gjennom annonseplattformer som Google Dynamic Remarketing og Facebook Dynamic Product Ads. 

 

Det er flere fordeler med å benytte seg av remarketing og/eller retargeting:

 

  • Kostnaden per klikk er langt lavere i dette segmentet enn gjennom andre markedsføringskanaler. 
  • Remarketing-annonser byr på store tilpasningsmuligheter, da de kan skreddersys for å appellere til besøkende som allerede har vist interesse for produktene du tilbyr. 
  • Bannerannonser som markedsføres ved hjelp av remarketing når ut til et bredt brukersegment, og vil i tur kunne øke trafikken på nettsiden.
  • Remarketing-kampanjer er en av markedsføringsstrategiene som oppnår høyest konverteringsrate, og gir således mye igjen for pengene. 

 

En annen måte å hanke inn kundene på, er ved å lage en epost-liste ut fra adressene du allerede har innhentet fra nettsiden din. Adresselisten kan legges inn i Google eller Facebook sin annonseplattform, og så fort de er inne i systemet vil du kunne presentere egne annonser for disse brukerne gjennom annonsetjenesten. Det finnes mange gode plattformsløsninger der ute som gjør hele markedsføringsprosessen mer intuitiv og sparer deg for mye hodebry. 

# 6: Tilby registreringsfri utsjekk

De fleste synes det føles godt å kunne starte utsjekkprosessen i en nettbutikk uten først å måtte gjennom brysomme registreringstrinn. Med registreringsfri utsjekk er det ikke verre enn at brukeren fyller inn frakt- og betalingsinformasjon før kjøpet kan gjennomføres. Det er så enkelt, og så smertefritt. Hva har dette å si for konverteringsoptimalisering? 

 

Majoriteten av internettbrukere er registrert på utallige sider i utgangspunktet, hvorpå de bombarderes med nyhetsbrev og kløner med brukernavn og passord. Dette er selvfølgelig en kilde til irritasjon, især om man er førstegangskjøper hos en nettforhandler, eller ikke har planer om å foreta flere kjøp på den aktuelle siden i fremtiden. 

 

Et gjennomgangstema for tipsene i denne artikkelen er det overordnede fokuset på brukervennlighet, og det er noe en også ser hva gjelder registreringsfri utsjekk. Folk setter pris på friksjonsfrie kjøpsopplevelser, hvor veien fra klikket til handlekurven frem til betalingsbekreftelsen er kortest mulig. 

 

Med registreringsfri utsjekk slipper kundene å anstrenge seg unødig, og eventuelle forestillinger de måtte ha om at din bedrift er ute etter private brukerdata, forsvinner som dugg for solen. 

# 7: Bygg kredibilitet og et godt renommé

At kredibilitet er viktig, er en grov underdrivelse. Det er selve fundamentet den besøkende baserer sin kjøpsbeslutning på. Tillit er en ekstremt verdifull valuta det tar tid å bygge opp, og som enkelt kan rives vekk om man begår feilskjær. Vit imidlertid at det finnes tiltak du kan iverksette for å bygge den opp raskere. 

 

Øk antall kundeanmeldelser

Det første du kan gjøre, er å øke andelen kundeanmeldelser. Fornøyde kunder innbyr til tillit, og er en av hjørnesteinene på veien mot et godt renommé. Om produktene du selger gjennomgående anses som av god kvalitet, er det større sannsynlighet for at nye interessenter lar seg friste. 

 

Statistikken taler for seg selv. Ifølge Salsify foretrekker hele 86% av forbrukermassen å lese minst tre produktanmeldelser før de selv går til innkjøp av det.  87% meddelte dessuten at produktanmeldelser virker inn på kjøpsbeslutningen deres. 

 

Læringsverktøyselskapet Socratic stilte i en spørreundersøkelse spørsmål om hvor ofte forbrukere på nettet leste produktanmeldelser før de kjøpte produktet. 41% svarte at dette var noe de gjorde mesteparten av tiden. 17% svarte at de alltid gjorde det, mens 18% gjorde det om lag halvparten av tiden. 17% gjorde det av og til, mens de resterende 7% aldri brukte tid på det. Igjen peker tallene på en tydelig tendens. 

 

En effektiv måte å øke andelen kundeanmeldelser på, er å sende en automatisert mail etter at en kunde har kjøpt et produkt hos deg, hvor du tilbyr en rabatt på neste kjøp mot at de legger igjen en anmeldelse. 

Gratis refusjonsordning

Det andre tipset er å ha en gratis refusjonsordning. Ifølge BigCommerce påvirkes 68% av amerikanske forbrukere i kjøpsprosessen av hvorvidt varebeløpet refunderes uten kostnad eller ikke. En gratis refusjonsordning kan være det avgjørende dyttet en kunde trenger for å bestemme seg for å kjøpe produktet.

 

Ved å tilby gratis refusjon kommuniserer du til forbrukeren at du leverer kvalitet, og at vedkommende kan stole på at han får hva han betaler for. Om du ikke har mulighet til å tilby gratis refusjon for hele varesortimentet, kan det være en idé å begrense det til enkelte produktkategorier. Husk å gjør kundene oppmerksom på at du tilbyr denne tjenesten ved å opplyse om det på produktsidene dine eller ved utsjekk. 

Enkel returpolicy

Tips nummer tre er å operere med en lettfattelig returpolicy. Netthandelens natur fordrer returordninger, kanskje passer ikke skjorten slik kunden trodde, eller det viser seg at snittet på kjolen ikke satt så fint som vedkommende så for seg. Selvfølgelig hender det også at kunder får tilsendt feil produkter, eller produkter som er feilvare på noe vis. Da er det viktig at prosessen er enkel for kundene å forholde seg til hvis uhellet først er ute.

En undersøkelse utført av UPS fremla fem hovedelementer som bidro til en positiv returneringsopplevelse. 60% vektla gratis returfrakt, og 51% at policyen var ukomplisert. Videre var det viktig for 44% at returseddelen var enkel å printe ut, og for 40% at seddelen lå i fraktesken. 42% vektla også viktigheten av raske refusjonsordninger. For at kundene skal kunne benytte seg av ordningen, er det essensielt at det blir opplyst om den på produktsidene. 

 

Det fjerde tipset er å ha kontaktinformasjon lett synlig. Ved at kundene har en enkel måte å kontakte deg på, kan både din bedrift og kundene spare seg for lange informasjonsutvekslinger og lette trykket på alminnelig kundeservice. 

 

Det siste tipset for å bygge kredibilitet og et godt renommé, er å vise til godkjente sikkerhetssertifikater på nettsiden. Ved å opplyse tydelig om dette skapes en trygghet hos kunden, og det er større sjanse for at kjøpet gjennomføres. 

# 8: Optimaliser CTA-elementer

CTA-elementer er noen av de viktigste komponentene hva konvertering angår. For å se forbedrede resultater i konverteringsraten, er et godt sted å starte å optimalisere disse elementene. Som med optimalisering generelt, krever det imidlertid vilje til å foreta et stort antall A/B-tester for å avgjøre hvilke av dem som er mest effektive. 

 

Poenget med et CTA-element er at du ønsker å få brukeren til å utføre en bestemt handling på siden. Fra et markedspsykologisk perspektiv er det langt enklere å få noen til å gjøre som en vil dersom handlingen oppleves å gi en belønning for den spurte parten. 

 

Derfor er CTA-er som «Last ned vår gratis e-bok» eller «Bli en del av fellesskapet du også» langt mer effektive enn de pregløse variantene «Registrer deg» eller «Last ned». Formålet med ordvalget er å kommunisere at det lønner seg for kunden å følge oppfordringen din. Hold det kort og konsist, slik at du sikrer god brukervennlighet. 

 

Formålet med CTA-elementene er at brukerne skal legge merke til dem, og følge oppfordringene du presenterer for dem. Da er det et poeng at de har en annerledes visuell profil enn resten av siden. 

 

Eksempelvis er bruk av en farge som kontrasterer godt mot den øvrige fargepaletten en effektiv oppmerksomhetsmagnet. I likhet med optimalisering forøvrig, er det også i dette tilfellet klokt å utføre A/B-tester for å finne ut hvilke farger som resonnerer best med din kundegruppe. 

 

Vurder også å ha CTA-elementene i en litt annen størrelsesorden enn øvrige elementer på siden, bare sørg for at uttrykket ikke blir for overveldende for brukeren. Foreta gjerne tester hvor du plasserer CTA-elementene på ulike steder, eksperimenterer med flere eller færre, eller benytter deg av mikrointeraksjons-elementer. 

# 9: Digitaliser den gode, gamle ønskelisten

Enten du velger å kalle det «Favoritter», slik H&M gjør, eller «Closet» som hos Ajio, er ønskelisten en smart måte å samhandle med kunder på. Vindusshopping er et fenomen som også er populært på internett, og lar brukerne drømme om sine neste kjøp gjennom mobilskjermen. Senere kan du henvende deg til dem ved hjelp av nyhetsbrev eller annonser for å overtale dem til å gjøre drømmen til virkelighet. 

# 10: Optimaliser produktbeskrivelser 

Produktbeskrivelser gir den potensielle kunden essensiell informasjon om hvorfor nettopp det enkeltproduktet er det riktige for dem. Da sier det seg nærmest selv at denne teksten gir svært store utslag i hvorvidt de foretar kjøp eller ikke. 

 

Hele 87% av nettkunder oppgir beskrivelser av produktinnhold som svært viktig eller viktig for en kjøpsbeslutning. Videre har 50% returnert produkter de har handlet på nett som følge av at produktet ikke samsvarte med beskrivelsen. 

 

Det er med andre ord viktig at beskrivelsene svarer til forbrukernes forventinger. Hvis ikke får omdømmet og kundemassen seg fort en solid knekk. Produktbeskrivelsene bør være kortfattede, lettleselige og velformaterte. 

 

Det er fort gjort å miste en kunde av kroken om vedkommende må forholde seg til avsnitt etter avsnitt med fyllstoff. Om produktet har noen spesielle egenskaper kundene dine vil kunne verdsette, er det også lurt å fremheve disse på noe vis i produktbeskrivelsen. 

 

Under følger en liste for hva du bør tenke på når du utarbeider produktbeskrivelser:
 
  • Gir produktbeskrivelsen informasjon om spesielle egenskaper ved produktet?
  • Er det minst fire bilder av produktet?
  • Står produktene tydelig i fokus i illustrasjonsbildene?
  • Er produktbildene høyoppløste, jf. over 1000 x 1000 i pikseltetthet?
  • Besvarer de innledende delen av produktbeskrivelsen kundens mest presserende spørsmål?
  • Er salgsargumentene godt nok fremhevet? Forstår kunden hva som skiller akkurat dette produktet fra øvrigheten?
  • Er produktbeskrivelsene velformaterte? Altså at de ikke har mer enn tre linjer med tekst i hvert avsnitt. 
  • Er det nok variasjon layoutmessig i produktbeskrivelsen for å gjøre den mer visuelt engasjerende?

# 11: Optimaliser A/B-testene

Som du har sett ved flere instanser i denne artikkelen, er det et betydelig fokus på A/B-testing når det kommer til konverteringsoptimalisering. Det skyldes ganske enkelt at det ligger i optimaliseringens natur å endre en tilstand for å oppnå et bedre resultat. Og for å ha kunnskap om hva som fungerer, trengs det data. 

 

Mange benytter seg imidlertid av denne testmodellen på feil vis. For selv om statistisk signifikans tas i bruk, er det ikke gitt at resultatene leses av på riktig måte. Oppfølgingsspørsmålet blir dermed hvordan dette skal gjøres. 

Statistisk signifikans:

Først er det på sin plass å komme med en kort definisjon av hva som menes med statistisk signifikans. Statistisk signifikans brukes for å fastslå hvorvidt det er sannsynlig at en tendens er et resultat av tilfeldigheter eller ikke. Et datasett er statistisk signifikant når det er stort nok til å representere fenomenet på nøyaktig vis. 

Datasettet regnes i utgangspunktet for statistisk signifikant dersom sannsynligheten for at fenomenet er tilfeldig tilsvarer en p-verdi på mindre enn 5%. Dersom p-verdien overstiger 5% beholdes nullhypotesen, og hvis den er mindre enn 5%, forkastes den. 

 

Ved hjelp av statistisk signifikans kan en undersøke hvorvidt testvariantene viser seg mer effektive enn utgangspunktet eller ikke, for så å konkludere med hva det er fornuftig å optimalisere. For at datautvalget skal kunne kaste av seg matnyttig informasjon er det viktig å la testingen gå sin gang, og ikke lete etter tegn til statistisk signifikans underveis, slik at din egen overbevisning risikerer å påvirke resultatet. 

Bayesiansk statistikk:

En annen A/B-løsning du kan benytte, er bayesiansk statistikk. Fordelen her er at du ikke trenger en forhåndsbestemt datamengde eller store mengder data for å få adekvate og presise resultater. Mulighetene for rask resultatinnhenting og tester med mindre datagrunnlag, gjør det til en attraktiv løsning for små og mellomstore aktører innen e-handel. A/B-løsningene til VWO og Google Optimize tar i bruk bayesianske modeller. 

 

For større bedrifter er VWO eller Optimizely å foretrekke fremfor Googles løsning, da de kan skilte med langt flere tilleggsfunksjoner. 

Oppsummering

Ved konverteringsoptimalisering er det flere ting å huske på. Først må du identifisere hvor skoen trykker. Når du har gjort dette, må du prioritere de områdene som er viktigst å få orden på i det korte løp. Deretter kan du lage en hypotese for hvilken endring du forventer, eller hva du ønsker å oppnå. Så følger selve optimaliseringen, og til sist må du få verifisert dataene dine. 

 

Ved å optimalisere nettsiden din vil du kunne oppnå store fordeler på lang sikt, det være seg økt salg eller bedre kundeopplevelser. 

Kontakt oss i dag om du trenger hjelp med konverteringsoptimalisering!

Moo Gruppen jobber jevnlig med konverteringsoptimalisering for nettbutikker. Gjennom flere års erfaring har vi utviklet vanntette teknikker. Dersom du ønsker flere gode tips, eller en uforpliktende samtale om hvilke løsninger vi kan hjelpe deg med, send en e-post eller ring oss i dag. Vi gleder oss til å bistå deg!

Kontakt oss her

Se hvorfor WordPress nettbutikk med Woocommerce er verdens beste kombinasjon!

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?

Digital Rådgiver Susann har en lidenskap for performance marketing og har raskt blitt god på digital markedsføring. Susann går i dybden og jobber både med kortsiktige og langsiktige mål for å oppnå best mulig resultat. Susann er opptatt av å hjelpe kundene med en høyest mulig ROAS og benytter ulike verktøy innen annonsering og SEO for å oppnå best mulig konvertering.