search

Godt UX design for nettbutikk kan konvertere flere kunder

ux design i nettbutikk

Er din nettbutikk optimalisert for en god kundereise?

ux design i nettbutikk

Brukervennlighet og UX design i nettbutikk

Brukervennlighet og design hos nettsider spiller en enorm rolle for hvordan kundereisen oppleves. Spesielt viktig er dette for nettbutikker, der resultatet av kundereisen bestemmer om personen ender opp med å kjøpe eller ei. 

Med tanke på at netthandelen globalt i løpet av de neste årene vil passere 5 trillioner kroner, er det ingen tvil om at konkurransen er hard. Da gjelder det å skille seg ut, slik at kundereisen til akkurat din nettbutikk er den som tiltrekker seg mest ros. 

Utviklere jobber derfor med spesifikke standarder som relaterer til brukervennlighet og UX design i nettbutikk. God planlegging og nøye implementering av designet vil hjelpe nettbutikkene de utvikler med en bedre bunnlinje. 

Det er fordi kundereise og antall salg er tett knyttet sammen. En tiltalende og brukervennlig nettbutikk vil simpelthen øke sjansen for kjøp hos kunden. Høyere konvertering og færre som forlater handlekurven betyr til syvende og sist at bedriften tjener mer penger. 

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan nettopp brukervennlighet og design sørger for høyere omsetning hos nettbutikkene. 

Slik ser en kundereise ut

Kundereisen begynner med at besøkende oppdager siden. Her ser de enten gjennom produktene på forsiden, eller søker gjennom alternative produkter. Når de har funnet sitt produkt, ser de gjerne nøye gjennom bilder, beskrivelser, og det tekniske. Deretter legger de produktet til handlekurven, går til kassen, og til slutt bekrefter de kjøpet. 

Det er disse aspektene av kundereisen utviklere og designere må jobbe med å optimalisere og få til å operere som en sømløs opplevelse. Her skal brukeren kose seg, komme lett frem dit han ønsker, og ikke minst kunne styre unna feil. 

Kom i gang nå!

Vi kan hjelpe deg med UX design i nettbutikk.

UX Design i nettbutikk

Når brukerne blir møtt med appellerende design, er resultatet så enkelt som at de utfører flere handlinger på siden. Videre er det visuelle din nettbutikk fremmer en tydelig assosiasjon med din merkevare. Uavhengig av hvor du er på reisen, er investeringer i UX design i nettbutikk helt nødvendig. 

Dette gjelder for øvrig ikke bare på datamaskinen. Økningen i antall kjøp over mobiler er ikke til å kimse av. Anslag tilsier at en kan risikere å miste halvparten av sine kunder dersom en ikke optimaliserer nettbutikken for mobil. Det er en stor fallgruve at mange nettbutikker ikke engang innser at de taper disse kundene. 

Designere har mange aspekter de skal vurdere når de jobber med nettbutikker. Merkevare, brukervennlighet, sikkerhet, visuelle elementer, klarhet, og SEO er bare en håndfull av de områdene designere må kunne beherske i dag. 

Slik designer man en effektiv nettbutikk

Design alene er selvfølgelig ikke nok til å vinne kunden. En helt fantastisk fin nettbutikk har ingenting å si dersom den ikke konverterer besøkende. For innviklet og komplisert design kan potensielt føre til en nettbutikk som kundene styrer vekk fra. Nedenfor har vi gått gjennom noen av de beste tipsene for hvordan du finner den riktige balansen.

Navigasjon i sentrum av UX design i nettbutikk

Navigasjon bør kunne gjennomføres på en sømløs måte. Her ønsker kunden å navigere fra en side til en annen uten å måtte lete eller tenke stort. Enkel og direkte navigasjon er dessuten også en fordel for de som ikke er like fremoverlente i teknologibruken. 

Kunden din ser garantert etter en løsning der det ikke finnes en rekke hindre på veien. Her er noen gode tips til navigasjonen.

brukervennlighet i nettbutikk

Beskrivende menyer

Beskrivende menyer med nøkkelord er ikke bare viktig for SEO, men det er også noe som gjør jobben for kunden enklere. Menyene bør være enkle å finne frem til, og kategoriene må stables på en logisk måte som fortsatt passer inn i det moderne designet. 

Ofte er korte nøkkelord best, da disse passer godt inn i menyen. Vurder derimot nøkkelfraser, da disse kan være mer relevante, og kanskje også enklere å rangere for i søkemotoren. Ha uansett et fokus på brukervennlighet i menyene. 

Minimaliserte menyer

Mange menyer hos nettbutikker ender opp med å bli enorme. Det er tross alt vanskelig å kategorisere nettbutikker som tilbyr flere tusen produkter. Forsøk allikevel å fremstille så minimaliserte menyer som overhodet mulig. 

Utover det rent navigasjonsmessige, vil minimaliserte menyer også ha en god effekt på SEO. Det er fordi disse lar den autoriteten som forsiden sitter på bli overført til alle undersidene. Dermed har disse en større sjanse for å rangere høyt i Google

Smidig navigasjon

En gylden regel hos mange nettbutikker er at enhver produktside ikke skal være mer enn 4 klikk unna forsiden. Dette betyr først og fremst at kategoriene må være minimaliserte og organisert godt. Bestselgere bør legges på forsiden med en god CTA-knapp. 

Smidig navigasjon handler også om at kunden er klar over hvor på siden de befinner seg til enhver tid. Med andre ord skal menyer og søkefunksjoner alltid være enkelt å lokalisere. Jo enklere navigasjonen er, jo smidigere blir den. 

Forsiden er viktigst når det kommer til UX design i nettbutikk

Førsteinntrykket for de aller fleste kunder kommer gjennom forsiden din. Her tar det kunden bare millisekunder å få et inntrykk av nettbutikken. Dette kan sammenlignes med hvordan en dømmer forsiden på en bok – liker de ikke det de ser, så har de ingen forventninger til resten av innholdet. 

Siden en bare har millisekunder på seg til å gjøre et godt inntrykk, er det ingen tvil om at mye må investeres nettopp her. Et flott design på hjemmesiden har evnen til å fenge kunden, noe som fører til bedre konverteringer. Nedenfor går vi gjennom et utvalg av viktige fokusområder.

ux design i nettbutikk

Tydelig budskap

Slagord, overskrift, logo, eller andre ting som kjennetegner ditt budskap er viktig – og det er nødt til å komme frem så tydelig som mulig. Dette bør være det første kunden biter seg merke i når de besøker forsiden. 

Budskapet bør helst komme frem i tekst et sted på forsiden, slik at kunden vet hva de får. Hvilke fordeler gir akkurat din nettbutikk? Det må kunden kunne si noe om innen kort tid, ellers vil de simpelthen ikke kjøpe. 

Troverdige tilbakemeldinger

Tilbakemelding har blitt vist å være en viktig faktor for hvorvidt en kjøper eller ei. Disse bør komme frem på forsiden, da gjerne litt lenger ned på siden. Det er viktig at disse derimot er troverdige, og at de ikke virker fabrikkerte.

Troverdighet kan for øvrig også oppnås på andre måter. For eksempel kan du skilte med logoene til dine samarbeidspartnere. Du kan også fremme pressemeldinger, samt anmeldelser av dine produkter. 

Organisert footer

Footer, også kalt bunntekst, er delen av forsiden vi finner helt nederst. Her er det viktig å gi kunden enkel tilgang til lenker ut mot de viktigste undersidene nettbutikken din har. 

Det er ikke bare kategorier og produkter som bør lenkes her. Uten å oversvømme footer, bør den også inneholde lenker til kundeservice, Om Oss siden, sosiale medier, og andre viktige sider. 

Produktsidene må konvertere

En flott forside hjelper fint lite, dersom kundene blir sendt til produktsider som ikke er optimalisert. Disse må lære kundene om produktene, samtidig som de til syvende og sist skal kunne konvertere til salg. 

produktbilder i nettbutikk

Klare produktbilder

Produktbilder er kanskje det aller viktigste for å friste kunden til kjøp. Disse skal fremheve produktet på en interessant måte, og håpet er at kunden assosierer gode bilder med god kvalitet. Det motsatte kan være farlig for omsetningen. De fleste velger derfor profesjonelle fotografer her. 

Dessuten skal ikke bare produktbilder være profesjonelle og friste – de skal også informere. En stor nedside med nettbutikker er at disse ikke tillater kunden å ta og føle på produktet. Dermed er det viktig med flere vinkler på produktbildene, slik at kunden får en følelse av størrelse og form. 

SEO i produktbeskrivelser

Produktbeskrivelser skal først og fremst være presise og fremheve informasjon rundt produktet. Det er derimot også lurt å integrere SEO i disse, da det kan hjelpe produktsidene å ranke høyere på relevante søk i Google. 

Allikevel må enkelte ting være med i teksten. Fargen, modellen, størrelsen, og tekniske spesifikasjoner rundt produktet, er nødt til å være med i produktbeskrivelsen.

SEO

Tilhørende produkter

Mersalg er en kjent taktikk innen markedsføring, og denne fungerer også ypperlig for nettbutikker. Når kunden legger til et produkt i handlekurven, eller kanskje kommer tilbake til en nettbutikk han har kjøpt fra før, så bør nettbutikken vise frem anbefalte produkter. 

Her vil kunden regelmessig se beskjeder som «ofte kjøpt sammen med» for enkelte produkter. Kunstig intelligens hjelper nettbutikkene med å se hvilke kjøp en kunde nesten helt sikkert vil være interessert i, basert på deres tidligere kjøp.

Forenklede beskrivelser

Selv om produktbeskrivelser må omfatte hele produktets spesifikasjoner, finnes det flere strategier for å unngå at kunden blir overveldet. For eksempel bør en presentere den aller viktigste informasjonen med en gang. 

Deretter kan en heller senere inkludere ekstrainformasjon, som ofte kun er for spesielt interesserte. Denne informasjonen kan skjules av et element som ekspanderer teksten. Det er også en god ide å dele opp produktbeskrivelsen i forskjellige seksjoner, slik som oversikt, detaljer, dimensjoner, osv. 

Kassasystemet må konvertere

Kunden har allerede blitt betatt av forsiden, og produktsidene har overbevist om kjøp. Nå skal kunden inn i kassasystemet ditt for å betale. Her mister mange nettbutikker sine kunder, da først og fremst grunnet dårlige løsninger.

Kassasystemet må konvertere, og det gjøres best gjennom brukervennlige og sikre løsninger. Her bør du investere en del for å sikre at kunden ikke glipper. Nedenfor går vi gjennom et par gode tips. 

Kjøp uten registrering

Mange nettbutikker tenker at det er lurt å få kundene til å registrere seg før kjøp. Da kan en tross alt kontakte kunden angående kjøpet, komme med forslag til andre kjøp, og lignende. Allikevel bør ikke dette være et hinder for kjøp.

De kundene som ikke ønsker å legge igjen en e-post eller på annen måte registrere seg, bør også bli tilbudt et alternativ. Dette kan drastisk øke antallet salg i nettbutikken. 

Kort registrering

Spør kun om nødvendig informasjon når kundene skal registrere seg. For lange skjemaer, med krav til unødvendige svar, kan føre til frustrasjon. Dette kan i verste fall ende mat kunden ikke kjøper, selv uten registrering. 

Kredittkort, e-post, navn, adresse, og annen essensiell informasjon bør være det eneste en spør om. Merk at denne typen skjemaer for sklir igjennom kontrollene. Det hender med jevne mellomrom at de derfor ikke er mobilvennlige. Sørg for at de er det!

kort registrering nettbutikk

Transparente kostnader

Skatter og avgifter skal allerede komme frem i produktprisen. Frakt er derimot en kostnad som ikke kan kalkuleres før i kassasystemet, da det avhenger av antallet og totalprisen veldig ofte. Men så snart sluttprisen er klar, skal du kommunisere denne.

Det er kjedelig for kunder å se at prisen helt plutselig hopper en hel del rett før de skal kjøpe. Vær derfor transparent, og kommuniser prisen med en gang denne er klar. 

Landingssider konverterer

Søkende i Google som benytter spesifikke søketermer bør rutes videre til landingssider. Slike dedikerte sider bør ha målet å konvertere besøkende til kunder. Disse kan du lage for de aller mest populære produktene.

Start på toppen og jobb nedover. Ha et spesifikt fokus her på designet for siden, slik at dette samsvarer med kunden. En sportsbutikk som selger både kanoer og tennisracketer, bør tross alt lage to forskjellige design på landingssidene for disse produktene. 

Optimaliserte søkefunksjoner

Alle nettbutikker bør ha et tilgjengelig søkefelt, da helst på toppen av siden. Dette virker kanskje elementært, men det er heller funksjonaliteten til søkefeltet vi skal gå nærmere inn på. For veldig ofte byr disse på mer hodepine enn hjelp. 

Mesteparten av tiden vet folk akkurat hva de ønsker. Da må formålet med søkefunksjonen være at forbrukeren finner disse produktene. Her skal for eksempel søkefunksjonen gi relevante forslag, og det gjelder til og med om kunden staver produktnavnet helt feil. 

Filtrert søk

I en klesbutikk på nett vil det være lite hensiktsmessig å søke direkte, slik som du for eksempel kan i nettbutikker med mer spesifikke produkter. Et søk på «genser» er tross alt tilnærmet intetsigende. Derfor er filtrert søk her en veldig god funksjon å ha. 

Dette lar nemlig kunden velge filtre slik som farge, pris, størrelse, merkevare, og mye mer. For PC-er kan en søke på RAM, prosessorhastighet, lagring, skjermstørrelse, og mer. Dette gir kunden en enklere måte å finne spesifikke produkter på. 

Gi kunden nok informasjon

Kunden må føle at de kan stole på deg. Dette gjør de når du gir dem nok informasjon. Sørg for at kunden ser informasjon om tilgjengelighet, fraktalternativer, og eventuelle betingelser som gjelder for returen av produktet. 

Kommuniserer du denne informasjonen tydelig til kunden, så vil de kunne ta mer fattede avgjørelser. Dette styrker sjansene betraktelig for at de ender opp med å kjøpe produktene dine. 

Handlekurv design

Handlekurven må være intuitiv. Her skal kunde ha informasjon om antall, pris, fraktkostnad, og sluttpris. Dessuten skal de kunne legge fra og til produkter og antall. Det bør videre her inkluderes en mulighet for å taste inn rabattkoder og andre kampanjer.

Merk at en stor andel av kjøp i nettbutikker er på ren impuls. Faktisk tilsier de seneste tallene at rundt 40 % av kjøp kom uten intensjon for dette. En tungvinn handlekurv kan derimot ødelegge konverteringer her. Som nevnt bør det være mulig å utføre kjøp uten registrering for eksempel. 

Oppdater kunden underveis i kjøpet

Kunden kan relativt enkelt oppdateres gjennom grafikker mens de jobber seg gjennom de forskjellige stegene. For eksempel kan dette representeres gjennom en linje som gradvis farges grønn mens stegene fullføres en etter en. 

Det er dessuten et viktig poeng at kunden bør kunne klikke på linjen med de forskjellige nivåene, og her kunne navigere seg bakover og fremover i prosessen. Det kan være frustrerende å huske på at en tastet inn noe feil, men å måtte gjøre hele prosessen på nytt. 

Utvalg av betalingsmetoder

Et bredt utvalg av betalingsmetoder er viktig for å ikke diskriminere noen kunder overhodet. Selv om nesten alle har debet- og kredittkort, er det ikke alltid dette passer. Dersom en for eksempel ikke har lommeboken ved siden av seg, kan Vipps være et flott alternativ. 

Det er også lurt å inkludere digitale lommebøker, deriblant PayPal. Fordelen med å inkludere flere betalingsmetoder er ikke mer komplisert enn at sjansene øker for at kunden kjøper der og da. Da slipper du at de glipper, og kanskje kjøper produktet hos en konkurrent med flere alternativer.

UX design i nettbutikk styrker merkevare og kampanjer

Nettbutikker lages veldig sjeldent på måfå, og det er gjerne en spesiell strategi bak designet. Dette skal nemlig være med på å styrke merkevaren og de kampanjene som nettbutikken står bak. Her er det mye planlegging involvert. 

Nedenfor skal vi gå gjennom et par av de punktene som er viktige når en jobber med designet for å styrke merkevaren og kampanjene til nettbutikken. 

Hva er unikt med ditt produkt?

Selve verdien kunden får ved kjøp av produktet bør kommuniseres tydelig over hele siden. Her spiller design en viktig rolle. Noen ganger kan det være så enkelt som bare en overskrift eller et avsnitt som virkelig griper inn den besøkende.

Allikevel er sjansene store for at det visuelle vil være enda bedre her. Et bilde av før og etter brukt produkt kan for eksempel være fantastisk markedsføring innen skjønnhetsbransjen. 

Målgruppen i fokus

Hvem er din målgruppe? Hele ditt UX design i nettbutikken må være optimalisert mot disse menneskene. Dette behøver ikke være mer komplisert enn at kvinner får se mer feminine farger, mens menn ser mer maskuline farger. 

Går en dypere inn i målgruppen, kan en også se for seg mer kompliserte tekster for tekniske B2B salg, mens en «fordummer» tekstene litt for enklere produkter. Det er alltid viktig å planlegge design og innhold mot målgruppen. 

Merkevarens posisjonering

Merkevarens posisjonering sier noe om hvor du befinner deg i henhold til kundens tanker. Her er det viktig å få kunden til å assosiere deg med de fordelene du ønsker å bli gjenkjent for. Som nevnt kan profesjonelle produktbilder raskt assosieres med høy kvalitet. 

Jo sterkere du posisjonerer deg med designet på nettbutikken, jo bedre vil merkevaren fremstå. Her har du tross alt ganske mye makt dersom du kjenner til psykologi hos kunder. 

Konsistent design

Eksterne annonser, slik som bannerannonser, annonser i sosiale medier, eller innholdsmarkedsføring hos andre nettsider, har blitt veldig populært. Selvfølgelig annonserer mange fortsatt utendørs også, men da i noe mindre grad. Uansett har designere mer jobb enn bare nettbutikken.

Her er det viktig at de leverer konsistent design. Når potensielle kunder da ser deg om og om igjen, vil de begynne å kjenne igjen merkevaren. Det bør være en rød tråd gjennom alt design involvert i markedsføringen. 

Kontakt oss for hjelp med UX design i nettbutikk!

En kunne snakket i evigheter om hvor viktig design og brukervennlighet er for en nettbutikk. I tillegg til punktene ovenfor, finnes det en rekke andre områder en må jobbe med. Uansett seksjon i nettbutikken, så trengs det godt design her. 

Vi i Moo Gruppen har god erfaring med å designe nettbutikker som konverterer bedre. Dersom du behøver hjelp til dette, eller kanskje bare trenger råd, tar vi gjerne en rask prat. Da kan vi kartlegge hvordan design kan ta din nettbutikk til det neste nivået! Kontakt oss her→

Rackbeat sitt lagerstyrings software muliggjør smart, rask og enkel lagerstyring. Vi er godkjente partnere av Rackbeat.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

Vi fungerer som en totalleverandør for våre kunder og henter inn kompetanse og løsninger fra partnere der det kreves,

Digital Rådgiver Susann har en lidenskap for performance marketing og har raskt blitt god på digital markedsføring. Susann går i dybden og jobber både med kortsiktige og langsiktige mål for å oppnå best mulig resultat. Susann er opptatt av å hjelpe kundene med en høyest mulig ROAS og benytter ulike verktøy innen annonsering og SEO for å oppnå best mulig konvertering.