Vilkår og betingelser

1 Betingelser for konsulentbistand fra Moo Gruppen
1.1 Generelle vilkår
Denne avtalen regulerer avtaleforholdet mellom Moo Gruppen og Kunde, og kommer i tillegg til andre avtaler som inngås mellom kunde og Moo Gruppen. Kunden bekrefter ved å inngå en avtale med Moo Gruppen at disse generelle vilkårene er akseptert.
Avtale mellom Kunde og Leverandør er inngått og er juridisk bindende, når Kunden har sendt inn bestilling, eller på annen måte gjort klart tilkjenne at vedkommende skal ha tjenesten eller produktet. Dette kan skje via web, post, e- post, telefon eller muntlig.
1.2 Moo Gruppens plikter
Moo Gruppen skal yte faglig bistand under Kundens ledelse. Moo Gruppen skal jobbe for å oppnå det resultat kunden har tilkjennegjort, og som er drøftet med Moo Gruppen i forkant og underveis i arbeidet. Oppdraget skal gjennomføres i samsvar med avtalen og skal utføres profesjonelt, effektivt og med høy faglig standard. Moo Gruppen skal lojalt samarbeide med kunden og ivareta kundens interesser.
Moo Gruppen har derimot ikke noe ansvar for at resultatet eller kundens forventninger oppnås. Moo Gruppen skal til enhver tid rette seg etter og utføre de oppgaver, føringer, spesifikasjoner og fremgangsmåter som kunden ber om.
1.3 Endringsstyring
Da kunden til enhver tid kan gi de instrukser, herunder endringer i slike, som han måtte ønske, er det ikke nødvendig å avtale endringer særskilt.
1.4 Kundens plikter
Kunden skal lojalt medvirke til oppdragets gjennomføring. Kunden skal gjøre tilgjengelig og overlevere til Moo Gruppen all relevant informasjon, spesifikasjoner og tilgang til tekniske plattformer og lisenser som trengs for å utføre oppdraget.
Kunden plikter å gjøre seg tilgjengelig for Leverandør, når design og tekniske løsninger skal utarbeides. Kunden plikter å medvirke, slik at tjenesten kan leveres. Kunden plikter også å gi de nødvendige tilganger til sine systemer som skal integreres eller på annen måte brukes i den ferdige løsningen. Avtalen mellom Leverandør og Kunden omhandler kompliserte og tekniske løsninger, der det kan være vanskelig å ha full oversikt over rekkevidden og kompleksiteten av produktet / tjenesten. Det hviler derfor et særlig ansvar på Kunden å opplyse Leverandør i størst mulig grad om tekniske spesifikasjoner, egne forventninger, og hva som rent praktisk er forventingene til funksjonaliteten og designet på tjenesten / produktet.
Kunden har plikt til å opplyse Leverandør om forhold som kan vanskeliggjøre betalingen (egen kredittsituasjon).
1.5 Ansvar, risiko
Hver av partene bærer alene ansvar og risiko for materiell, dokumenter og annet som oppbevares hos de respektive parter i avtaleperioden. Hvis Moo Gruppen under sitt arbeid har foranlediget skade, er han/hun ikke erstatningspliktig med mindre skaden skyldes grov uaktsomhet eller forsett. Moo Gruppen er ikke ansvarlig for følgeskader av noen art.
Moo Gruppen har ikke ansvar for programvare levert av en annen leverandør og kan ikke stilles til ansvar for funksjonalitet, feil bruk eller utilstrekkelig tilgjengelighet eller ytelse.
1.6 Konfidensialitet
Informasjon som partene blir kjent med i forbindelse med avtalen og gjennomføringen av avtalen skal behandles konfidensielt, og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten samtykke fra den annen part.
Taushetsplikt etter denne bestemmelsen er ikke til hinder for utlevering av informasjon som kreves fremlagt i henhold til lov eller forskrift, herunder offentlighet og innsynsrett som følger av lov 19. mai 2006 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova). Om mulig, skal den annen part varsles før slik informasjon gis.
Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysningene brukes når ingen berettiget interesse tilsier at de holdes hemmelig, for eksempel når de er alminnelig kjent eller alminnelig tilgjengelig andre steder.
Partene skal ta nødvendige forholdsregler for å sikre at uvedkommende ikke får innsyn i eller kan bli kjent med taushetsbelagt informasjon.
Taushetsplikten gjelder partenes ansatte, underleverandører og tredjeparter som handler på partenes vegne i forbindelse med gjennomføring av avtalen. Partene kan bare overføre taushetsbelagt informasjon til slike underleverandører og tredjeparter i den utstrekning dette er nødvendig for gjennomføring av avtalen, forutsatt at disse pålegges plikt om konfidensialitet tilsvarende dette punkt 5.4.
Taushetsplikten er ikke til hinder for at partene kan utnytte erfaring og kompetanse som opparbeides i forbindelse med gjennomføringen av avtalen.
Taushetsplikten gjelder også etter at avtalen er opphørt. Ansatte eller andre som fratrer sin tjeneste hos en av partene, skal pålegges taushetsplikt også etter fratredelsen om forhold som nevnt ovenfor. Taushetsplikten opphører fem (5) år etter leveringsdag, med mindre annet følger av lov eller forskrift.
Unntak fra konfidensialitetsbestemmelsene: Moo Gruppen har rett, men ingen plikt, til å bruke arbeidet som er gjort for kunde i eget markedsmateriell som på nettsider og annen profilering. Videre har man rett til å publisere en link til Moo Gruppen (https://moogruppen.no) i footer på Kundens nettside.
Partene har med dette også inngått en databehandleravtale, se vedlegg, samt tillegg til databehandleravtale om overføring av data ut av EU, se vedlegg.
1.7 Opphavs- og eiendomsrett
Eiendomsrett, opphavsrett og andre relevante materielle og immaterielle rettigheter til oppdragets resultater tilfaller Kunden når betaling er skjedd, med mindre annet er avtalt særskilt, og med de begrensninger som følger av annen avtale eller ufravikelig lov.
Rettighetene omfatter også rett til endring og videreoverdragelse, jf. lov av 15. juni 2018 nr. 40 om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven) § 68.
Moo Gruppen beholder rettighetene til egne verktøy og metodegrunnlag. Begge parter kan også utnytte generell kunnskap (know-how) som ikke er taushetsbelagt og som de har tilegnet seg i forbindelse med oppdraget.
Programvare og dokumentasjon som er utviklet for oppdragsgiver har Moo Gruppen ubegrenset og evigvarende bruksrett til, slik at de kan bruke samme kode og dokumentasjon flere ganger og også videreselge denne.
1.8 Vederlag og betalingsbetingelser
Arbeid faktureres etter medgått tid. Minste timeenhet er 0.25 time eller 15 minutter. Timepriser er som oppgitt i bilag 3. Betaling skal skje i henhold til faktura pr. 14 dager etter fakturadato. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente i henhold til Forsinkelsesrenteloven. Det tilkommer fakturagebyr på kr 75 eks mva på alle fakturaer.
Dersom faktura ikke er betalt innen 14 dager etter forfallsdato vil kundens tjenester hos Moo Gruppen suspenderes midlertidig, inntil betaling er mottatt. Dersom betaling fortsatt ikke er mottatt innen 30 dager etter forfallsdato, vil kundens tjenester bli slettet. Moo Gruppen er ikke ansvarlig for tap av data eller økonomiske tap som følge av dette. Med tjenester menes også nettsider som Moo Gruppen drifter for Kunde på Moo Gruppens servere.
All tid benyttet av Leverandør til arbeid for Kunde er fakturerbart arbeid og faktureres etter medgått tid. Tid benyttet i forbindelse med konseptutredning, telefonhenvendelser, møter, diskusjoner og lignende er også å anse som fakturerbart arbeid.
All tid benyttet i dialog med en tredjepart anses som fakturerbar tid.
Unødvendig merarbeid som skyldes kunden eller tredjeparter som kunden svarer for faktureres fullt ut.
For reiser pålagt av eller på forhånd avtalt med Kunden, godtgjøres reisetid til og fra bestemmelsesstedet og dokumentert reise‑ og oppholdsutgifter etter statens satser.
All tid som er brukt i prosjektet rapporteres månedlig etterskuddsvis samtidig som faktura genereres. Timerapporter sendes i separat epost. Moo Gruppen har ikke funksjonalitet i sine systemer for å begrense tidsbruk, eller varsle om tidsbruk utenom denne etterskuddsvise månedlige rapporten. Ønsker Kunden derfor i enkelttilfeller en oppdatering om hvor mye tid som er brukt underveis i en måned kan dette forespørres separat.
Utgifter forbundet med innkjøp av programvare og templates utviklet av tredjepart, er ikke inkludert i estimater, og faktureres kunde.
Alle priser gjelder for inneværende år. Moo Gruppen forbeholder seg retten til å justere priser med tre måneders varsel.
Med mindre annet er spesifisert er tilbudet ikke gitt til fastpris. I de tilfeller der man gir fastpris vil dette bli spesifisert i tittelen på tilbudet eller estimatet og ettertrykkelig understreket i særskilt avtale.
Alle tilbud og estimater bygger på et tidsestimat som baserer seg på erfaring, samt Moo Gruppens forståelse av kundens krav til løsning. Faktiske timer som brukes og faktureres kan avvike. Det kan forventes at faktisk tidsbruk vil avvike fra estimater hvis oppgavens omfang eller karakter endres i løpet av prosjektet, eller ny informasjon kommer til.
1.9 Sanksjoner og mislighold
Det foreligger mislighold dersom en av partene ikke oppfyller sine forpliktelser etter avtalen, og det ikke skyldes forhold som den annen part er ansvarlig for, eller force majeure.
Hvis en av partene ikke kan oppfylle sine plikter som avtalt, skal parten så raskt som mulig gi den annen part varsel om dette. Varselet skal angi årsaken til problemet og så vidt det er mulig angi når ytelsen kan leveres. Tilsvarende gjelder hvis det må antas ytterligere forsinkelser etter at første varsel er gitt.
Ved Moo Gruppens mislighold kan Kunden holde betalingen tilbake, men ikke åpenbart mer enn det som er nødvendig for å sikre Kundens krav som følger av misligholdet.
Dersom det foreligger vesentlig mislighold, kan den andre parten, etter å ha gitt den misligholdende part skriftlig varsel og rimelig frist til å bringe forholdet i orden, heve hele eller deler av avtalen med øyeblikkelig virkning.
Erstatning for direkte eller indirekte tap kan ikke kreves.
1.10 Ikrafttredelse, oppsigelse og varighet
Avtalen gjelder fra signeringsdato og fornyes automatisk for ett år av gangen. Avtalen har gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder i avtaleperioden. Ved en eventuell oppsigelse skal kunden betale for allerede utført arbeid.
1.11 Force majure
Dersom det inntreffer en ekstraordinær situasjon som etter vanlige kjøpsrettslige regler må regnes som force majeure, anses denne avtalen ikke som misligholdt så lenge force majeure-situasjonen vedvarer.
Slike situasjoner vil, dersom de forhindrer, forsinker eller vanskeliggjør oppdraget, berettige Moo Gruppen AS til en rimelig utvidelse av tidsfrister eller helt å innstille oppdraget uten å bli skadelidende overfor oppdragsgiver.
1.12 Lovvalg
Denne avtale er underlagt norsk lov. Uenighet om virkning, innhold eller gjennomføring av avtalen skal forsøkes løst ved forhandlinger. Dersom partene ikke kommer til enighet, skal tvisten avgjøres ved de alminnelige domstoler. Oslo forliksråd og Oslo tingrett vedtas som verneting.
2 Betingelser for SLA / hosting
2.1 Generelt om Service- og hostingavtale hos Moo Gruppen
Service- og hostingavtale er underlagt «Betingelser for konsulentbistand fra Moo Gruppen», og stiller krav om at en slik er aktiv.
Hvis samme forhold er regulert i begge avtaler er «Avtale om konsulentbistand fra Moo Gruppen» styrende.
Kunden må også ha en undertegnet databehandleravtale med Moo Gruppen.
2.2 Ikrafttredelse, oppsigelse og varighet av løpende service- og hostingavtale
Løpende tjenester gjelder fra dato for aksept. Avtalen fornyes automatisk for ett år av gangen. Avtalen har gjensidig oppsigelsestid på 6 måneder i avtaleperioden. Ved en eventuell oppsigelse faktureres det umiddelbart for resten av oppsigelsestiden.
2.3 Spesifisering av servicenivå i serviceavtale
En aktiv serviceavtale gir tilgang til Moo Gruppen service og support. En forutsetning for serviceavtale er at Kunden har en aktiv «Avtale om konsulentbistand fra Moo Gruppen», og all bistand som ytes følger avtalevilkårene i denne.
2.3.1 Tilgang til support
Alle serviceavtalene har tilgang til Moo Gruppen Support. Med dette menes anledning til å sende oss supporthenvendelser gjennom vår serviceportal.
Gjennom denne portalen vil også disse henvendelsene besvares.
Tilgang til denne portalen er også det som menes med punktet «Tilgang til kundeportal».
2.3.2 Tilgang til Slack
Serviceavtalene vil gi gjestebruker i vårt interne chatverktøy «Slack». Dette kan brukes for direkte kommunikasjon med personer som jobber på saker for Kunden.
Primær kommunikasjonskanal er likevel gjennom kundeportalen, og Slack kan brukes for oppfølging og detaljspørsmål rundt oppgaver som er opprettet i kundeportalen.
2.3.3 Garantert tid til oppstart av feilretting
Garantert tid til oppstart av feilretting gjelder innenfor tidsrommet den enkelte serviceavtale har tilgang på support som spesifisert i avtale inngått med kunde.
Garantitiden gjelder henvendelser sendt inn gjennom kundeportalen i tidsrommene 09-17 man-fre, og gjennom Slack chat i andre tidsrom. Alle henvendelser som meldes per Slack eller telefon må også meldes i kundeportalen. Tidsrommene må dekkes av din serviceavtale.
Kritiske feil er saker som omhandler feil i nettbutikken som tilstøter sentral funksjonalitet som har en direkte konsekvens for nettbutikkens omsetning på minst 20% reduksjon i omsetning for perioden feilen vedvarer. Eksempler på dette kan være at nettbutikken ikke er tilgjengelig for besøkende, at hele produktkategorier ikke vises i nettbutikken, at betalingsfunksjon ikke fungerer, eller at et antall kunder ikke kan gjennomføre kjøp i butikken.
Kunde kan merke oppgaver som «Haster» for å kommunisere at denne oppgaven skal utføres før andre oppgaver av normal prioritet. Eksempel på en «Haster» henvendelse kan være at man har avertert for en planlagt kampanje, men at rabattregler på siden ikke fungerer som de skal.
Eksempel på saker som skal ha normal prioritet er forespørsler om ny funksjonalitet, designendringer på siden, hjelp til opprettelse av produkter eller informasjon på siden, og generelt alle henvendelser som ikke haster.
2.3.4 Garantert oppstart for feilretting ved kritiske feil
Alle kritiske feil skal meldes både gjennom kundeportal og gjennom kundens Slack kanal for at garantitiden for oppstart av feilretting skal gjelde.
Oppstart av feilretting betyr at en medarbeider i Moo Gruppen har startet arbeidet med å identifisere og rette feilen.
2.3.5 Prioritet i kø
Prioritet i kø betyr at arbeidsoppgaver og supporthenvendelser går foran i køen fremfor kunder som ikke har prioritet som en del av sin serviceavtale.
2.4 Sikkerhetsoppdateringer
Moo Gruppen forbeholder seg retten til å installere og konfigurere alle anbefalte sikkerhetspatcher grunnet sikkerhetshensyn for våre kunder. Dette arbeidet faktureres etter medgått tid etter timeraten til gitt ressurs som kreves. Timeraten følger avtalen om bistand.
2.5 Kontaktpunkter
Alle type servicehenvendelser og henvendelser angående driftsbrudd skal meldes på Moo Gruppens kundeportal.
Kritiske henvendelser skal også meldes til kundens Slack kanal og merkes med taggen @channel i meldingen som sendes, samt inneholde referanse til saksnummeret på saken som er opprettet i kundeportalen.
2.6 Fakturering
Vederlaget for serviceavtale og hostingavtale belastes forskuddsvis for 3 måneder av gangen og løper fra aksept av avtalen. Alle priser er eksklusive merverdiavgift. Det tilkommer fakturagebyr på kr 75 eks mva på alle fakturaer.
Alle fakturaer forfaller til betaling per 14 dager. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente i henhold til Forsinkelsesrenteloven.
Dersom faktura ikke er betalt innen 14 dager etter forfallsdato vil kundens tjenester hos Moo Gruppen suspenderes midlertidig, inntil betaling er mottatt. Dersom betaling fortsatt ikke er mottatt innen 30 dager etter forfallsdato, vil kundens tjenester bli slettet. Moo Gruppen er ikke ansvarlig for tap av data eller økonomiske tap som følge av dette.
Arbeid faktureres etter medgått tid. Minste timeenhet er 0.25 time eller 15 minutter.
Betingelser rundt vederlag følger av «Avtale om konsulentbistand fra Moo Gruppen»
2.7 Brudd på garantert tid til oppstart av arbeid på kritiske feil i serviceavtale
Hvert brudd på garantert tid for oppstart på feilretting i serviceavtaler «Utvidet» og «24/7 support» vil kunne gi Kunde en rabatt på 20% av den månedlige kostnaden for serviceavtalen i den måneden det gjelder. Dette er oppad begrenset til 100% rabatt per måned.
Kunden er ansvarlig for å melde inn forespørsel om rabatt som følge av brudd på garantert svartid innen 30 dager etter at bruddet har funnet sted.
2.8 Oppetidsgaranti
Hostingtjenester er normalt tilgjengelig bestandig. Moo Gruppen gir likevel en oppetidsgaranti på 99% målt per måned, målt fra første til siste dag i måneden.
Brudd på oppetidsgaranti vil kunne gi en rabatt på den månedlige kostnaden for hostingpakken på 50% for måneden oppetidsgarantien er brutt. Kunden er ansvarlig for å melde krav om en slik rabatt innen 30 dager etter at bruddet fant sted gjennom kundeportalen.
Moo Gruppen er ikke ansvarlig for oppetidsproblemer som følge av situasjoner som skyldes Kunden selv eller dataangrep fra uvedkommende. Eksempler kan være masseutsendelse av SMS eller andre kampanjer som fører til store stigninger i trafikkvolum uten tilstrekkelig varsel til leverandør i forkant.
Planlagte opphold i oppetid som følge av avtalt vedlikehold, oppdateringer eller lignende skal ikke beregnes som nedetid som kan telle i forhold til oppetidsgarantien.
2.9 Annet
Avtalen dekker ikke problemstillinger som kun er knyttet til operativsystem, nettverk, maskin-og /eller periferiutstyr, som er helt uavhengig av Moo Gruppen ansvarsområde.
Moo Gruppen kan ikke holdes ansvarlig for tap, skader eller indirekte tap eller skader som følge av at våre tjenester er utilgjengelige.
Moo Gruppen tar daglig backup av alt innhold på sine servere. Selv om vi gjør dette, kan vi ikke garantere mot datatap. Moo Gruppen vil være behjelpelige med å gjenopprette data hvis data går tapt, men vi kan ikke garantere at datatap ikke vil skje. Arbeid med å gjenopprette backup er underlagt «Avtale om konsulentbistand fra Moo Gruppen».
2.10 Annen programvare
Moo Gruppen forbeholder seg retten til å henvise kunden videre til tredjepart med hensyn til support av programvare levert av tredjepart eller oppbygging og feilretting av problemer som er relatert til arbeid som er utført av en annen leverandør.
2.11 Innhold på Kundens nettsider
Kunden plikter å sørge for at innholdet på Kundens nettsider er i samsvar med norsk lov. Moo Gruppen har rett til å fjerne innhold fra Kundens nettsider som ikke er i samsvar med norsk lov. Moo Gruppen kan ikke holdes juridisk ansvarlig for innhold på Kundens nettsider.
2.12 Force majure
Dersom det inntreffer en ekstraordinær situasjon som etter vanlige kjøpsrettslige regler må regnes som force majeure, anses denne avtalen ikke som misligholdt så lenge force majeure-situasjonen vedvarer.
Slike situasjoner vil, dersom de forhindrer, forsinker eller vanskeliggjør oppdraget, berettige Moo Gruppen AS til en rimelig utvidelse av tidsfrister eller helt å innstille oppdraget uten å bli skadelidende overfor oppdragsgiver.
2.13 Lovvalg
Denne avtale er underlagt norsk lov. Uenighet om virkning, innhold eller gjennomføring av avtalen skal forsøkes løst ved forhandlinger. Dersom partene ikke kommer til enighet, skal tvisten avgjøres ved de alminnelige domstoler. Oslo forliksråd og Oslo tingrett vedtas som verneting.