Slik lykkes du med internasjonalt salg!
Hvordan lykkes med internasjonalt salg i 2021?
Driver du innen eCommerce og ønsker å utvide salgsområdet ditt? Dersom du i dag hovedsakelig selger til kunder i Norge, kan det friste å ekspandere over landegrensene. Gjør du det, kan du potensielt nå ut til svært mange kunder. I denne artikkelen skal vi se nærmere på nettopp dette, internasjonalt salg.
Det er imidlertid mange ting å ta hensyn til før du begynner å selge varer eller tjenester til utlandet. Du må blant annet sette deg inn i lover og regler, samt shipping og lignende. Samtidig finnes det en rekke andre ting du bør tenke over.
Vi skal her ta et dypdykk i hvordan du kan starte med internasjonalt salg i 2021. Finn ut om salg over landegrensene er noe for din bedrift!
Fordeler med internasjonalt salg
Det finnes en rekke gode grunner til å ekspandere salgsområdet sitt. Når du selger over landegrensene kan du potensielt nå ut til en hel verden av kunder. Bare i Europa finnes det mer enn 296 millioner forbrukere som handler på nett.
Mange av disse forbrukerne, nærmere bestemt 16 %, handler allerede på tvers av landegrensene. Du kan med andre ord øke omsetningen betraktelig ved å nå ut til noen av disse forbrukerne.
En annen fordel med å selge varer til utlandet, er at du enklere vil kunne holde tritt med konkurrentene dine. Du kan også gi merkevaren din et godt omdømme. Vestlige varer er nemlig veldig populært i andre land, og det er høy etterspørsel etter produkter herfra.
Internasjonalt salg gir deg også den fordelen at du ikke trenger å bekymre deg over sesongbaserte varer i like stor grad, siden klima og årstider varierer ulike steder på jorden. Ulike tidssoner betyr i praksis at du kan selge varer og tjenester døgnet rundt.
- Nå ut til flere forbrukere
- Hold tritt med konkurrentene
- Ivareta bedriftens omdømme
- Selg sesongbaserte varer året rundt
- Salg 24/7
Hvordan sette i gang med internasjonalt salg?
Før du utvider nettbutikkens salgsområde, er det greit å tenke over enkelte faktorer. Det å selge varer og tjenester til utlandet er ofte en god idé, men du skal vite hva du begir deg ut på.
Vi skal nå se nærmere på hva slags forarbeid du bør gjøre før du faktisk iverksetter drømmene dine.
Ha en plan
Dersom du driver nettbutikk i Norge, har du sannsynligvis allerede en markedsplan og bedriftsplan. Denne erfaringen kommer godt med!
Før du begynner å selge varer til utlandet, er det nemlig greit å ha en tydelig og håndfast markedsplan. Hvilke land og markeder skal du nå ut til? Hvordan kommunisere med målgruppen? Hvilket språk må nettsiden din være tilgjengelig på? Hva er budsjettet ditt?
Det kan kanskje friste å selge varer og tjenester til alle verdens land, men det kan være greit å fokusere på noen få markeder til å begynne med. Husk også at det kan være hindringer som gjør det vanskelig å selge varer til enkelte land, som dyr eller komplisert frakt.
Gjennomfør en markedsundersøkelse
Det kan være smart å undersøke markedet før du begynner å selge varer og tjenester internasjonalt. Er det behov for produktet du selger i utlandet? Har målgruppen din etablerte favoritter? Hvem er i så fall konkurrentene dine?
Dersom mange bedrifter allerede opptar en stor markedsandel i utlandet, kan det være utfordrende å skulle slå gjennom. Det er lov å drømme stort, men vær samtidig realistisk.
Er dine norske kunder tilfreds med nettbutikken?
Det er lurt å være sikker på at nettbutikken din lykkes nasjonalt, før du eventuelt satser internasjonalt. Går eCommerce-driften din dårlig her til lands, er det en mulighet for at det samme vil skje om du satser utenfor landegrensene.
Send gjerne ut en spørreundersøkelse til dagens norske kunder, og finn ut hvor tilfredse de er med nettbutikken din. Her kan du innhente mye nyttig informasjon og feedback. Har nettbutikken din forbedringspotensial?
Du kan også kontakte kunder direkte via sosiale medier, og få tilbakemeldinger der. Har du fornøyde kunder? Be dem gjerne om å legge igjen en anmeldelse på nettsiden din. Denne kan oversettes til engelsk slik at internasjonale kunder får et godt førsteinntrykk.
Kan nettbutikken tilpasses de aktuelle markedene?
Husk at dersom du skal drive med eCommerce utenfor Norge, er det helt avgjørende at nettsiden er tilpasset målgruppen. Dette handler ikke bare om språk (for nettsiden må naturligvis oversettes slik at målgruppen forstår innholdet), men også om kultur.
Noen av produktene du selger er kanskje veldig populære i ett marked, men lite relevante for et annet. Dette er ting du bør tenke over før du etablerer nettbutikk på utenlandske markeder.
Tenk over det praktiske
Det er viktig at nettbutikken din følger alle lover og regler. Gjør du ikke det, risikerer du at nettbutikken må stenge ned.
I tillegg til dette, er det viktig å tenke over praktiske ting som forsikringer, MVA, regnskap, betalingsmetoder, shipping og frakt. Husk for eksempel på at enkelte betalingsmetoder ikke er tilgjengelige i visse land.
Skal, skal ikke…?
Nå vet du litt mer om hva det vil si å selge produkter og tjenester til utlandet via en nettbutikk. Kanskje du allerede nå har en formening om at dette er noe for deg, eller ikke?
For å gjøre det litt enklere for deg å avgjøre hvorvidt du bør utvide salgsområdet ditt eller ikke, har vi listet opp grunner til å satse internasjonalt. Vi har også listet opp tilfeller der du ikke bør satse internasjonalt.
Du bør satse internasjonalt dersom…:
- Du ser at mennesker i andre land viser interesse for produktene og tjenestene dine via analyse av sosiale medier
- Bedriften din er allerede populær og veletablert i Norge
- Forbrukere fra utlandet kontakter deg aktivt og spør om hvordan de kan kjøpe produktene dine
- Bedriftens omsetning er god nok til å kunne drifte flere nettbutikk-sider
Du bør revurdere å satse internasjonalt salg dersom…:
- Du har ikke kapasitet til å drive flere nettbutikker
- Du har ikke tid til å sette deg inn i prosessen (mye skal læres!)
- Du har ikke råd til å ansette flere
- Du har akkurat startet nettbutikken i Norge, og har ikke stabil inntekt
Hvordan finne ut hvilket marked du skal satse på?
Ved hjelp av verktøy som Google Trends kan du finne ut hvilke markeder det er verdt å etablere seg i. Dette verktøyet lar deg nemlig enkelt få oversikt over hva slags interesser forbrukerne i de ulike landene og markedene har.
Du kan blant annet se volumet av relevante søkeord i forskjellige land, og dermed få et klart bilde av hvorvidt det er verdt å satse der. Det er tydelige geografiske trender for en rekke produkter.
Åpne Google Trends og oppgi hva slags produkt det er snakk om. Deretter får du en flott oversikt som viser hvor stor interessen er for produktet ulike steder. Du kan også benytte deg av research på diverse SEO-søkeord, gjennom verktøy som Moz eller Ahrefs.
Ellers kan vi tipse deg om å etablere nettbutikken i et marked med gode økonomiske vilkår. Forbrukene skal tross alt ha råd til å kjøpe produktene dine. Sjekk hva tilsvarende produkter koster i landet. Vil du ha inntjening på salget?
Tilby en lokal handleopplevelse
Når du starter eCommerce-handel i utlandet er det viktig å ta hensyn til både skatter, avgifter, språk og kultur. I tillegg til dette, er det viktig å kunne tilby forbrukerne å handle med lokal valuta.
Som nordmann er det mer fristende å handle på en nettside som er på norsk, med norskspråklige kundeservicemedarbeidere og mulighet for å betale med norske kroner. Det er også viktig at det tilbys betalingsmetoder som er velkjente blant nordmenn.
Det samme gjelder for dine utenlandske kunder. Sjansen er mye større for at de vil handle hos deg dersom du kan tilby en lokal handleopplevelse.
Du kan også starte opp fysiske butikker i de aktuelle landene, dersom økonomien og markedet tillater det. Dette bidrar også til at merkevaren din blir mer kjent blant de lokale innbyggerne.
Har du planer om å utvide til internasjonalt salg?
Det å satse utenfor landets grenser kan være utfordrende, men med de riktige analyseverktøyene og en velfungerende eCommerce-plattform er ingenting umulig. Vi i Moo Gruppen har lang erfaring med eCommerce plattformer som Magento og WooCommerce.
Vi hjelper deg gjerne med å sette opp en nettbutikk som lar deg nå ut til flere forskjellige markeder rundt omkring i verden. Kontakt oss i dag om du har noen spørsmål!