Derfor bør du ha abonnement i din nettbutikk
Hvorfor du bør vurdere abonnement for din nettbutikk
I dag er det mange bedrifter som tilbyr ulike abonnementsordninger for forbrukerne. For enkelte bedrifter er dette til og med den primære strategien – som for eksempel for Spotify eller Netflix. Vi skal se nærmere på fordelene med abonnement og hva et abonnement innebærer.
Enten du besøker nettsider som selger klær, magasiner, kosmetikk, leker eller utstyr til dyr, er sjansen stor for at du kan abonnere. Mange tilbyr for eksempel månedlig utsendelse av utstyrsbokser til kundene sine.
Innen utgangen av 2023 antas det at hele 75 % av alle bedrifter som selger varer til kunder vil tilby abonnementsordninger.
I denne guiden skal vi se nærmere på hvorfor du bør vurdere å innføre abonnementsordninger i bedriften din. Finn ut hvilke fordeler abonnement kan gi deg – for eksempel om du driver innen eCommerce!
Hva er et abonnement?
Før vi forklarer deg hvilke fordeler en abonnementsordning kan gi, skal vi forklare deg hva en abonnementsordning faktisk er. Enkelt forklart er et abonnement en ordning der bedriften belaster kunden for et beløp ved jevne mellomrom – for eksempel månedlig eller årlig.
Kunden vil da få tilgang på tjenester eller produkter, avhengig av hva slags abonnement det er snakk om. Et eksempel er kunder som abonnerer på magasiner. De vil da betale bedriften som selger magasinet et visst beløp hver måned, og får da jevnlig tilsendt et magasin hjem.
Kom i gang nå!
Vi hjelper deg alt du trenger i forbindelse med å tilby abonnement.
Fordeler med abonnementsordninger for deg med nettbutikk
En abonnementsordning kan by på mange fordeler – både for forbrukeren og bedriften. Innen eCommerce kan et abonnement bidra til å styrke forholdet mellom bedrift og kunde.
Med et abonnement kan du gjøre kunder som ser verdien av produktene dine til lojale kunder. Dette vil igjen føre til en forutsigbar og jevn inntekt for bedriften din, noe som gir en mer oversiktlig økonomi.
Lojale kunder gjør det enklere for bedriften å få oversikt over egen økonomi, og du kan enklere planlegge bedriftens strategier de kommende månedene. Dette vil igjen kunne sikre bedre tjenester til kundene – og flere abonnenter.
Mer trofaste kunder
Dersom du tilbyr en eller annen form for abonnement på produkter eller tjenester du selger, er sjansen stor for at kunden vil handle hos deg – gang på gang. Dette forutsetter naturligvis at kunden ser verdi i å abonnere hos bedriften din, og ikke avbestiller abonnementet.
Men selv i tilfeller der kunden kun mottar to ordre gjennom et abonnement, vil dette kunne ha positive effekter på bedriftens ROI.
Økt ROI (Return on Investment) på markedsføring
Med en abonnentsordning kan bedrifter innen eCommerce oppnå økt ROMI (Return on Marketing Investment), altså profitt på hver krone som benyttes til markedsføring. Dette fordi nye kunder sannsynligvis vil bli en kilde til kontinuerlig inntekt.
De fleste bedrifter har som mål å hanke inn nye kunder. Dette kan imidlertid bli dyrt for bedrifter som ikke tilbyr abonnementer. Det sies at i overkant av 80 % av bedrifter mener at det er billigere å ivareta gamle kunder enn å måtte finne nye kunder.
- Sjansen for å selge varer til allerede eksisterende kunder er på 60 til 70 %
- Sjansen for å selge varer til nye prospekter er på 5 til 20 %
Med en abonnentordning vil du i de fleste tilfeller få mer igjen for pengene som brukes på markedsføring, enn dem som kun driver med engangssalg. Se for deg at du selger spill til 500 kroner. Du kjøper spillene inn fra en leverandør som selger dem til deg for 250 kroner.
Det koster deg omkring 100 kroner å hanke inn nye kunder med markedsføring, noe som betyr at du tjener rundt 150 kroner per salg. 100 kroner på markedsføring, fører med andre ord til 150 kroner i ren profitt. Jo flere kjøp kunden gjør (les: abonnement), jo bedre profitt!
Billigere innkjøp fra leverandør
Når du har et forutsigbart antall salg hver måned (eller hvert år for den saks skyld), vil du også kunne bestille inn et visst antall varer fra leverandøren din. Du kan gjerne bestille inn mer enn hva du ellers hadde turt å gjøre, siden du vet at varene blir solgt.
Når du kan bestille mange varer fra leverandøren, er sjansen også stor for at leverandøren gir deg avslag i pris eller gratis frakt. Dette gjør igjen at du kan spare penger.
Lavere fraktkostnader
Når du med sikkerhet vet hva du skal sende ut til kundene i god tid, kan du benytte deg av billigere og tregere fraktmetoder.
Det viktigste er at kunden mottar varen til avtalt tid. Du kan sende ut avtalte produkt flere uker i forveien, slik at det når kunden i tide.
Forutsigbar omsetning med abonnement
Med abonnerende kunder vil bedriften din ha sikre inntekter – ofte i flere måneder fremover. Og forutsigbare inntekter gjør det igjen enklere å planlegge, fornye og forbedre bedriftens ulike tilbud.
Her kan det være greit å ta hensyn til antall måneder kunder abonnerer i snitt før de melder seg ut. Er gjennomsnittet fire måneder? Da kan du ta utgangspunkt i sikre inntekter i en periode på fire måneder frem i tid.
Fordeler for kunden
Kunder som abonnerer gjør som regel dette for å motta varer på en enkel og stressfri måte. Varene dukker gjerne opp i postkassen hver måned, enten det er vitaminer, barberhøvler eller noe annet.
Andre fordeler som ofte følger med abonnementsordninger, er prisavslag, gratis frakt eller lignende. Kunden vil motta varene vedkommende har behov for, men minst mulig innsats og til en lavest mulig sum.
Ønsker du å implementere abonnementsordninger i nettbutikken?
Med abonnementsordninger i eCommerce-bedriften din kan du styrke kundeforholdet, legge til rette for trofaste kunder og få en stabil inntekt. Samtidig vil du kunne spare penger både på markedsføring, frakt og innkjøp.
Dersom du ønsker å implementere en abonnementsordning, kan vi blant annet anbefale Shopify sin nye Subscription API eller andre utvidelser som åpner for abonnementer på eCommerce-plattformer. Kontakt oss i Moo Gruppen om du har noen spørsmål!