Instagram | Få flere følgere | Moo Gruppen
Slik får du flere Instagram-følgere
Da Instagram først dukket opp i 2010 fremstod det som en morsom app hvor man kunne dele bilder med familie, venner, bekjente og eventuelt andre følgere.
Nå har det gått 11 år, og denne appen er ikke til å kjenne igjen (i positiv forstand). Det begynte som en bildedelingsapp, men ekspanderte i raskt tempo. I dag kan Instagram brukes til å dele både bilder, videoer, historier og reels, for å nevne noe.
Som privatperson kan du fremdeles bruke Instagram til å dele innhold med familie, nære venner og folk du ikke kjenner så godt. Men Instagram har også blitt et nyttig verktøy for bedrifter over hele verden på grunn av 200 millioner medlemmer som er aktiv hver måned.
Men det å opprette en Instagram-konto er langt ifra nok om du vil få flere Instagram-følgere. Da bør du i stedet investere tid og penger på å utforme en strategi, som sakte, men sikkert vil sørge for at følgerantallet ditt på Instagram øker og du får nådd målet ditt.
1) Ha en gjennomtenkt markedsføringsstrategi for Instagram
For at bruk av Instagram skal ha god effekt, så er du avhengig av å ha en gjennomtenkt markedsføringsstrategi som er tilpasset denne plattformen.
Å få flere Instagram-følgere er generelt sett et godt utgangspunkt, men et høyt følgerantall er ikke synonymt for at du har lykkes med å markedsføre bedriften din gjennom Instagram på en måte som får folk til å få øynene opp for bedriften din.
For om du virkelig har lykkes med Instagram markedsføringen, så vil dette også gjenspeile seg i bedriftens salgsresultater.
2) Definer målgruppen din
Før var Instagram en plattform som ble brukt av barn og unge, men i løpet av årene har også den voksne generasjonen blitt bitt av denne basillen. Med alder som eneste utgangspunkt så kan du nå frem til nesten hvem det skal være.
Derfor er det viktig at du definerer målgruppen din. Å definere målgruppen handler om å spesifisere hvem du ønsker å nå frem til med det aktuelle budskapet. Eksempelvis 50 år gamle menn har ikke like interesser som 15 år gamle jenter, så det krever ulike virkemidler.
Når du har kunnskapen som trengs for å definere en målgruppe, så er ikke det ikke ta lang tid før dette er krysset av på listen din over dagens gjøremål. En enkel måte å gjøre det på, er å sette opp en liste med spørsmål og forsøke å finne svar på dem:
- Hvor gamle er menneskene i målgruppen din?
- Hvor bor menneskene i målgruppen din?
- Jobber eller studerer de? Hva jobber/studerer de med?
- Hvordan er Instagram-vanene deres?
- Hvilke behov er det som regel menneskene i målgruppen din ønsker å få dekket?
Denne fremgangsmåten vil hjelpe deg å nå frem til folk det er mer sannsynlig at kommer til å følge deg enn de som ikke kommer til å gjøre det. Det kan også være noe å komme tilbake til om fremgangen lar vente på seg og du sliter litt med motivasjonen.
3) Publiser innhold regelmessig
For folk som har drevet med Instagram i lang tid, så er dette kanskje åpenbart. Men om du er relativt ny til å bruke Instagram som markedsføringskanal, så er det ikke sikkert at du har knekket denne koden enda.
Men på Instagram er det ikke bare innhold som er viktig. Det gjelder også hvilket tidspunkt på døgnet du publiserer innholdet.
Generelt sett er det et ganske enkelt konsept. Ved å publisere innhold flere ganger om dagen, så er sjansen for suksess enda større.
Noen vil kanskje oppfatte dette som at kvantitet er viktigere enn kvalitet, men det er ikke slik i det hele tatt. Her er det viktig å finne en gylden middelvei, slik at det ikke virker mot sin hensikt.
4) Inkluder nøkkelord i Instagram-bioen din
Til tross for at Instagram har hatt en enorm utvikling siden det hele begynte, så er det mange som fremdeles bruker det til å drepe litt tid når de kjeder seg. Eksempelvis ved å søke etter nye profiler de kan følge.
Derfor vil det være en god idé å inkludere nøkkelord i Instagram-bioen sin, fordi det vil føre til at du dukker opp i søkefeltet deres. Ja, Instagram-søkefeltet fungerer faktisk på samme måte som de kjente og kjære harshtaggene!
5). Bruk hashtagger, men med måte
Av samme grunn bør du bruke hashtagger når du publiserer innhold. Dette vil gjøre innholdet ditt synlig for folk som ikke ville sett innlegget ditt ellers, siden de ikke følger deg.
For i løpet av de siste årene har det også blitt mulig å følge spesifikke hashtagger, slik at man blir varslet når det dukker opp et nytt bilde på den aktuelle hashtaggen. I beste fall kan jo dette føre til en ny følger for din del.
Til tross for dette er det viktig å ikke dra den for langt. I stedet bør du kombinere forskjellige ting. Bruk hashtagger, men ikke bli alt for opphengt i det slik at du glemmer å kommunisere med følgerne dine.
6) Kommuniser med følgerne dine
Det å kommunisere med følgerne sine er minst like viktig som innholdet du poster på profilen din. I en fysisk butikk er det viktig at butikken har det kunden er på jakt etter, og på Instagram er det viktig at følgeren føler seg sett.
Når du publiserer et nytt innlegg, bør du alltid sette av litt tid til å samhandle med de som viser interesse for innholdet ditt.
7) Sørg for å holde deg og bedriften din interessant!
Sist, men ikke minst så er det viktig at du jobber kontinuerlig for å holde deg og bedriften din interessant.
En vanlig fallgruve er å finne en type innhold som fungerer og holde seg til det, men det er ingen god idé. Ikke være redd for å tenke utenfor boksen, for det kan faktisk være det som blir gjennombruddet for bedriften din på Instagram!
Vi i Moo Gruppen kan bistå deg i arbeide med en god Instagram konto. Ta kontakt i dag for en helt uforpliktende prat! Kontakt oss her→