search

Instagram for bedrifter, slik kan du bruke en bedriftsprofil.

instagram for bedrift

Finn ut hvordan instagram kan fremme din bedrift.

Slik bruker du Instagram for bedrifter

På Instagram har du to alternativer, privatprofil eller bedriftsprofil. Instagram har over 400 millioner brukere og plattformen ser 80 millioner nye innlegg hver eneste dag. Som bedrift er Instagram en uunnværlig del av enhver markedsføringsstrategi – og en bedriftsprofil gir deg verktøyene og innsikten du trenger for å lykkes på plattformen. Vi skal derfor se nærmere på instagram for bedrifter.

En bedriftsprofil gir deg tilgang på verktøy du ikke får med en vanlig privatprofil. Her kan du se når på dagen følgerne dine er mest aktive, du kan skrive inn forhåndslagde svar på kommentarer og du får en analyse gjennomgang av følgerbasen din. Dette er kun få av mulighetene en bedriftsprofil byr på, men hvordan utnytter du deg av dette på best mulig vis? Det skal vi se nærmere på i denne guiden.

Dette må du tenke gjennom med en bedriftsprofil

Før du oppretter profilen for bedriften din, må du lage en strategi og tenke gjennom målsetningene. Hva er målet med bedriftsprofilen og hva ønsker du å oppnå? Noen jobber først og fremst med å skape en følgerskare, men dette kan være vanskelig uten et bevisst mål eller konsekvente budskap.

Mange bruker Instagram for å vise frem det som skjer på innsiden av bedriften. Da er ofte målet å gjøre potensielle kunder bevisst på bedriftens tilstedeværelse. Profilen kan være med på vise frem kulturen, de ansatte og historien til bedriften. Slik kan du la potensielle kunder bli kjent med merkevaren for å bygge tillit og øke bevissthet. 

Andre bruker Instagram for dele suksessen kundene har hatt med produktene eller tjenestene sine. Dette er en fin måte å kombinere inn markedsføring for produktene dine, samtidig som du får vist målgruppen hva produktene kan gjøre for dem. Videoer og bilder av fornøyde kunder som forteller hvordan produktene har hjulpet dem, er gull verdt for å overbevise nølende, potensielle kunder.

Instagram for bedrifter kan også brukes til å generelt markedsføre seg selv og skaffe nye kunder. Da blir innholdet ofte en kombinasjon av nyheter, produkter, suksesshistorier og videoer som gjør brukeren kjent med selskapet. Uansett hva målet med en bedriftskonto er, er det viktig å ha en strategi og være konsistent med det som legges ut.

Bedriftsprofil på instagram

 Publiseringsplan på Instagram

Når du har kartlagt hvilket innhold som skal ut for å møte målene dine, er det på tide å lage en publiseringsplan. For ja, det spiller faktisk en stor rolle når på døgnet du legger ut innlegg. Instagram baserer seg på algoritmer, og det er engasjementet innen den første timen som er avgjørende for hvor godt innlegget kommer til å prestere.

Når du har opparbeidet deg en følgerbase, vil du få tilgang på analyser som viser når følgerne dine er mest aktivt. Dette tidsrommet kan være forskjellig på mandager og torsdager. I starten kan du gjerne eksperimentere med ulike tidsrom og dager, for deretter å sammenligne engasjementet du får. Tenk gjennom målgruppen din og hva du skal selge. Når du har samlet opp nok data kan du skape en nøyaktig publiseringsplan og følge denne.

Kom i gang nå!

Bruk Instagram til din bedrift.

Historier

bedriftsprofil, sintagram

Med historier kan du få følgerne dine til å engasjere seg interaktivt samhandle med innholdet. Bruk meningsmålinger, quizer og «slide-baren». Historiene bør ikke inneholde for mye tekst, men du kan legge ved en link som følgerne kan «swipe» seg videre til. Et godt tips er å legge skjulte hashtags i historien, ved å forminske dem. De har samme effekt, men vil ikke virke forstyrrende og ødelegge for innholdet.

Høydepunkt

Historier forsvinner etter 24 timer, men høydepunkter varer for alltid. Har du lagd en skikkelig god historie eller kanskje delt nyttig informasjon? Lag et eget høydepunkt for dette slik at fremtidige følgere også får det med seg. For et konsistent uttrykk bør forside bildene til høydepunktene dine passe sammen.

Konkurranser

En konkurranse er den enkleste måten å få seg nye følgere på. Ved å la følgerne kommentere og tagge venner, vil konkurransen spre seg raskt på plattformen. Husk at et av vilkårene bør være at profilen må følge deg for vinne. Etter konkurransen er over må du opprettholde godt innhold og en tilstedeværelse for å ikke miste følgerne igjen.

Tags og kundebilder

Hvis du vil øke synligheten din på Instagram, kan du oppfordre kundene til å tagge deg i bilder hvor de bruker dine produkter. Du kan «re-poste» disse kunde-bildene på profilen din for å øke tilliten til nye, potensielle kunder. Slik får du også flere til å poste om merkevaren din, i et håp om å få komme på bedriftsprofilen.

bedriftsprofil, instagram

Start en bedriftsprofil i dag

Det er aldri for sent å starte en bedriftsprofil, men det er viktig at du har en god strategi og satte mål. Sørg for at profilen gjenspeiler verdien og utseende til nettbutikken, slik at du har en konsistent tilstedeværelse på tvers av de digitale plattformene dine. Engasjer deg i kommentarfeltet, svar på henvendelser og følg en publiseringsplan.

Hvis du klarer å knekke Instagram-koden kan dette gjøre underverker nettbutikken. Instagram kan brukes til å skape kundeforhold basert på tillit, øke synligheten og tilstedeværelsen din og til å treffe nye kunder i målgruppen. Med et klart budskap og en jordnær tilnærming, kan du også få en vellykket bedriftsprofil på Instagram.

 Kontakt oss her→

Instagram er en plattform som utvilsomt kan øke trafikken til din nettside. Dette kan gjøres på mange ulike måter. De aller fleste inkluderer for eksempel en link til nettsiden sin i bio. Det er også vanlig å inkludere lenker i innlegg dersom de er relevante. Du kan for eksempel legge ut tilbudsbilder, produktbilder og mye mer, enten med en link i teksten, eller du kan tagge produktene dine.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

Instagram er blant de mest populære sosiale mediene, og er derfor en viktig plattform for alle bedrifter som ønsker å nå ut til potensielle kunder.