search

Derfor bør du satse på interaktive kundeopplevelser

Ønsker du  gi kundene dine en bedre kundeopplevelse?  Vi i Moo Gruppen hjelper deg gjerne med tilretteleggingen.

Derfor bør du satse på interaktive kundeopplevelser

For å kunne konkurrere i markedet, må du fokusere på gode kundeopplevelser. Dette er nøkkelen til økte inntekter, redusert kundefrafall og hemmeligheten til fornøyde kunder.

De fleste bedrifter tror selv at de leverer gode kundeopplevelser, men sannheten er at kundene er langt strengere og mer kravstor enn de var før i tiden. En effektiv og vellykket måte å håndtere kundeopplevelser på, er bruke en interaktiv tilnærming.

Vi skal se nærmere på hvorfor du bør satse på interaktive kundeopplevelser og hvilke fordeler dette vil gi bedriften din. Men først skal vi ta en titt på av en interaktiv kundeopplevelse egentlig er, og hvordan dette skiller seg ut fra den tradisjonelle brukeropplevelsen.

Kundeopplevelser

Hva er en kundeopplevelse?

En kundeopplevelse er summen av alle erfaring og inntrykk en kunde sitter igjen med, etter han har fullført et kjøp eller en konvertering. Dette uttrykket kan også brukes for å beskrive den fullstendige opplevelsen av en relasjon mellom leverandør og kunde.

Her snakker vi ikke om kundeservice, selv om dette er en del av den totale opplevelsen. Hvis du får god hjelp fra en medarbeider til å løse etter problem eller gjennomføre et kjøp, har du fått god kundeservice. Hvis du derimot gjennomførte kjøpet på egen hånd takket være gode løsninger, rask levering og en sømløs handel, sitter du igjen med en god kundeopplevelse.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med å gi kundene en god kundeoplavelse.

Hva er CX?

CX er en forkortelse for Customer Experience, som vi på norsk kaller for kundeopplevelse. Dette er som nevnt det totale inntrykket summen av alle samspillene mellom bedrift og kunde. Kundeopplevelsen stopper ikke når varen er kjøpt, men gjelder før, under og etter.

Hva er en interaktiv kundeopplevelse?

Kundeopplevelser har forandret seg mye i takt med teknologien. Bedrifter sitter på mer informasjon og data om kundene enn aldri før, og har nå muligheten til å skape personaliserte opplevelser som fremmer salg og kundelojalitet.

Kunder som ofte handler på nett, vet hva bedrifter er i stand til å skape med tanke på gode kundeopplevelser. Derfor handler det ikke lenger om å møte behovet til kunden, men heller om å møte forventningene og kravet til gode opplevelser.

Den moderne kunden sammenligner ikke bedrifter kun på grunnlag av priser og produkter, men også på hvilken opplevelse bedriften gir dem. Dette gjelder på tvers av bransjer og industrier. Har du hatt en god opplevelse med å handle kosmetikk på nett, vil du forvente en lignende opplevelse når du handler klær, planter eller sportsutstyr.

En interaktiv kundeopplevelse vil hjelpe bedrifter med å møte kundenes stadig voksende forventningsnivå. Dette handler nemlig om å produsere interaktivt og personalisert innhold, som fremmer engasjement og en lojalitetsfølelse blant kundene. Interaktive opplevelser gir kundene muligheten til å samhandle med innholdet.

Slik skaper du gode kundeopplevelser

Gode kundeopplevelser baserer seg på integritet og personalisering. Du skal skape tillit og være konsekvent, samtidig må du vise at du forstå kunden og hva de ønsker seg. Ved å gi oppmerksomhet, bruke kundens navn og kjenne preferanser, har du allerede kommet langt.

 Vi har allerede nevnt at kundene har forventninger, og disse kommer gjerne fra de største og flinkeste merkevarene i bransjen. Det er disse bedriften som setter standarden og du må gjøre ditt ytterste for å følge opp. Derfor er det også viktig å vite hvilke forventninger kunden har, og her kan du lære mye av å analysere målgruppen og kundeatferd.

Tips til interaktive kundeopplevelser på e-post

Det finnes mange måter å skape gode kundeopplevelser på, og det finnes like mange formater å benytte seg av. Den siste tiden har vi i imidlertid sett en økning av e-postmarkedsføring. Dette er en unik mulighet til å skape interaktive og personlige opplevelser på.

AMP

E-poster trenger ikke å være tørre og kjedelig, hvert fall ikke når du har verktøy som AMP tilgjengelig. Dette lar deg skape like gode brukeropplevelser i en e-post som på nettsiden. Mottakeren kan samhandle med innholdet og selv velge hva de ønsker å se mer av.

AMP er et godt alternativ dersom du ønsker å drive kunden til et spesifikt sted av nettstedet eller vise dem flere kvaliteter av produktkategorien. Her er det mulig å bruke karusell-funksjonen, som lar brukeren «swipe» gjennom innholdet som en katalog. Dette er særlig attraktivt for klesbutikker som vil vise frem nye kolleksjoner og kampanjer.

Her gir du som nevnt den samme kundeopplevelsen som på nett. Dette betyr et helt nytt nivå av funksjonalitet. Hvis vi bruker katalog eksempelet, kan kunden for eksempel spesifisere om de ønsker å se kolleksjonen for menn, kvinner eller barn. Dette holder engasjementet oppe og du øker sannsynligheten for å treffe mottakeren.

Personalisering

Med kundedata og kjøpshistorikk har du mange muligheter for å skape personaliserte opplevelser i e-postmarkedsføring. Dette kan være små grep som å bruke kundens navn, eller servere innhold basert på lokasjon og hvor i landet de bor.

Et godt tips er å be kunden om preferanser når de registrerer seg for e-postmarkedsføring. Da slipper du å bruke ressurser på å markedsføre produkter som er irrelevant for kunden, og kunden slipper å motta markedsføring som fremstår som spam.

Dersom nettbutikken din har en stor målgruppe, gjør du lurt i å satse på grundig utarbeidede segmenter. Da har du en større sjanse for å treffe med kommunikasjonen og holde engasjementet oppe, hvilket igjen vil overføres til økt salg og trafikk.

Kundeopplevelser, personalisering

Hold på oppmerksomheten

Som allerede nevnt, trenger ikke en e-post å være kjedelig. Veldig mange lar være å åpne e-poster og bedrifter som har en lav konverteringsrate og klikkrate, bør rette fokuset mot engasjerende elementer og underholdning.

Hvorfor ikke inkludere multimedia som en del e-posten? En GIF i starten eller videoer kan være med på å fange oppmerksomheten og holde mottakeren engasjert. Sørg bare for at du bruker et format som kan åpnes på tvers av alle enheter, og pass på at elementene ikke bruker for lang tid på å laste. Ingen gidder å vente på trege e-poster.

Videoer kan også være et ypperlig alternativ for å redusere tekst. Her får du sjansen til å inkludere mer informasjon og detaljer, enn hva du får plass til i en e-post. Husk at e-poster aldri skal være for lange og derfor kan en video være et bedre alternativ når lengre budskap skal formidles.

Lær mer om kundene gjennom e-postmarkedsføring

Du må kjenne kundene dine for å sikre gode kundeopplevelser. Her er det mulig å implementere løsninger som byr på interaktivitet, samtidig som det gir bedriften verdifull informasjon.

Swipe for preferanser

Er du interessert i å vite mer om hva kundene er interessert i? I stedet for å be dem fysisk skrive ned preferanser, kan du gjøre dette om til en lek. Mange bedrifter har latt seg inspirere av swipe-funksjonen til dating appen Tinder, og latt kundene swipe «ja» eller «nei» for produktkategorier, tema og varer.

Kunder foretrekker å klikke fremfor å skrive. Derfor er en slik swipe-funksjonen en flott måte å øke engasjement på, samtidig som du lærer mer om kundene og får verdifull informasjon til fremtidig markedsføring.

Gi tilbake til kundene

Både i Norge og i utlandet har vi sett en økning av lykkehjul-funksjoner i e-postmarkedsføring. Her kan kunden klikke på lykkehjulet håp om å vinne en belønning – ofte en rabatt, en produktprøve eller en kampanjekode.

Denne funksjonen kan implementeres som en takk når kunden har gitt noe til bedriften. Dette kan for eksempel være etter påmelding av nyhetsbrev, kundeklubb, lojalitetsprogram, en henvendelse eller et gjennomført kjøp. Lykkehjul med rabatter oppfordrer til mersalg og sikrer deg et høyere engasjement.

Få tilbakemelding fra kundene

Kundeopplevelser - Tilbakemeldinger

Etter et gjennomført kjøp, bør du alltid få tilbakemeldinger fra kundene. Slik sikrer du konkrete detaljer om hvordan kunden oppfattet handelen og du får muligheten til å rette opp i eventuelle problemer, feil eller misforståelser.

Men for å være sikker på at kunden faktisk gjennomfører tilbakemeldingen, bør du satse på mer enn et enkelt skjema. Tilbakemeldinger kan bli interaktiv, dersom kunden enkelt kan klikke på svarene og gi en vurdering til bedriften.

Skal du for eksempel spørre kunden om hvor fornøyd de var med leveringstiden, kan du gi dem en skala fra 1 til 10. Her kan du også implementere sliders og andre elementer som gjør det mer engasjerende å gi fra seg en tilbakemelding.

Husk likevel på å inkludere en egen boks dersom kunder ønsker å skrive inn spesifikke tilbakemeldinger om opplevelsen.

Oppsummering

Det er mye du kan gjøre for å løfte en kundeopplevelse og gjøre den mer underholdende, engasjerende og verdifull. Her er det kun fantasien som setter grenser. E-postmarkedsføring er et ypperlig sted å starte med interaktive kundeopplevelser, da dette er kommunikasjon som går direkte fra bedrift til kunde.

 Husk at kunder nå sammenligner kjøpsopplevelser på tvers av industrier, og det skader ikke å ta en titt på hva konkurrentene gjør. Trenger du hjelp til å skape interaktive kundeopplevelser på hjemmeside eller i markedsføringen? Da kan vi i Moo Gruppen hjelpe deg.

Moo Gruppen hjelper deg med interaktive kundeopplevelser

Vi har lange erfaring med netthandel og vet hva kundene ønsker seg når det kommer til kundeopplevelser og markedsføring. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat og vi hjelper deg i gang.

 Kontakt oss her→

En kundeopplevelse er det helhetlige inntrykket en kunde sitter igjen med, etter å ha vært i kontakt med din nettbutikk. Det er på mange måter en oppsamling av inntrykk kunden har skapt seg om bedriften.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-post er kanskje den mest kostnadseffektive måten å kommunisere med potensielle kunder på. Det er imidlertid ikke spesielt gunstig å sende én og samme e-post til alle kunder hver gang. Dette kan fort oppleves som spam, og kan på sikt skade bedriftens rykte.E-postmarkedsføring kan gi gevinster dersom det brukes riktig.