search

Instagram Story | Form innhold | Moo Gruppen

Finn ut hvordan du engasjerer kundene dine på Instagram story

Slik former du ditt innhold etter Instagram Story, ifølge HubSpot markedsførere

Du har sikkert hørt hvor viktig det er å finne en tydelig tone of voice når det kommer til innhold. Dette gjør det enklere for nye kunder å få et inntrykk av hvem bedriften din er, og en kontinuerlig tone of voice vekker både tillit og fremstår profesjonelt, også på Instagram story.

Selve nettsiden din burde også stå i stil med bedriftens verdier og gjenspeile hvem bedriften er og hva den står for. Men er det et sted det er viktig å opprettholde en tydelig tone of voice, opptre i tråd med bedriften og rett å slett være “on brand”, så er det på sosiale medier.

Bedrifter som lykkes på sosiale medier, har som regel klart å følge en strategi og et uttrykk. Farger, bildestil, font, animasjoner og språk er alle aspekter som er med på å forme hvilket uttrykk bedriften har. Særlig på Instagram er det viktig å ha et sammenhengende uttrykk.

Dersom du går gjennom feeden til en vellykket influencer, vil du se at denne mest sannsynlig er sammenhengende. Bildene er redigert i lik stil, innholdet reflekterer merkevaren til influenceren og det er lett å skape et inntrykk av hvem denne personen er. Den samme teknikken burde også brukes av bedrifter.

Engasjement på Instagram

En feed som benytter seg av de samme fargene, teksttypene og stilene, fremstår mer sammenhengende, profesjonell og gjennomtenkt. For en forbruker vil det være mer appellerende å gå gjennom kontoen da den er mer behagelig for øynene og estetisk tiltalende.

De samme prinsippene burde også brukes på Instagram Stories. Historiefunksjonen er en ypperlig måte å kommunisere med målgruppen på. Disse kan være med på å øke kontoens engasjement betraktelig, og det er flere ting du kan gjøre for å frem dine stories og få dem i tråd med resten av kontoen og bedriften.

For å skape engasjerende stories, burde du først og fremst fokusere på de temaene som er i vinden. Dette må selvfølgelig også være et tema som relaterer seg til bedriften. Følger du med på de siste trendene og det som rører seg innenfor din bransje? Da vil du oppleve at historiene dine øker engasjementet til kontoen.

Sørg for å inkludere elementer som seeren kan samhandle med. Instagram byr på flere funksjoner som øker kommunikasjonen mellom den som poster og den som ser på. Her kan du for eksempel legge ved meningsmåling, ha en quiz, få seeren til å svare på spørsmål eller sende inn sin mening.

Et av de mest effektive verktøyene, er Instagram sin swipe up-funksjon. Her kan du legge ved en link som seeren får tilgang på ved å swipe up. Skal du ha et salg eller en kampanje? Lag en engasjerende story på Instagram som gjør at seeren sveiper opp og blir tatt med direkte til kampanjesidene. Bruk trendene for alt de er verdt.

Kom i gang nå!

Trenger du hjelp med digital markedsføring?

Lettfordøyelig innhold på Instagram story

På sosiale medier går ting fort, og for å holde en seeren på storyen din må du vekke interessen deres. Her lønner det seg å bryte ned innhold og adaptere det til å prestere godt på sosiale medier. Vi er ofte på Instagram i pauser, på bussen eller når vi sitter i kø. Disse menneskene vil ikke stoppe opp for å lese mye tekst, sørg for å bryte den opp.

Følgerene dine er mest sannsynlig på utkikk etter lett underholdning og innhold som er enkelt å sette seg inn i. For å få en seer til å se gjennom hele storyen din, er det viktig at du starter med aktiv story som er engasjerende og vekker interessen. Dette kan være ved hjelp av iøynefallende animasjoner og grafikk, interaktive elementer eller kjappe fakta.

Etter du har fanget inn seeren, kan du bruke resten av storyen til å gå i dybden på tema. Som sagt byr Instagram på flere funksjoner som gjør det enkelt for seerne dine å kommunisere med deg. Med disse oppfordrer du til samhandlinger og du kan lære mye om målgruppen basert på hvordan de svarer.

Selv det tørreste innholdet kan piffes opp med en quiz, meningsmåling eller en emoji-slider. Skal du dele en artikkel om et særlig teksttungt emne? Da vil det lønne seg å forme denne historien som en quiz, for seeren til slutt får muligheten til å sveipe opp for å finne mer utfyllende svar.

Bryt opp innhold

Instagram er ikke stedet for teksttunge artikler. Fokuser på å bryte opp innholdet, trekk ut nøkkelpunktene og gjør budskapet lettfordøyelig. Vekk interessen med enkle momenter som får frem hovedpunktene i budskapet.

Interaktivt innhold

Ta i bruk story-funksjonene som lar seeren samhandle med det de ser på. Quiz, meningsmåling, emoji-slider og en innsender-boks er alle gode hjelpemidler som øke engasjementet.

Vekk interessen

Den første delen av storyen er avgjørende for om seeren fortsetter å se på, eller sveiper seg videre til neste story. Fant interessen til seeren først ved hjelp av iøynefallende grafikk, interaktivt innhold og andre elementer som skiller deg ut fra den tidligere storyene. Deretter kan du avslutte med en swipe-up link til innholdet.

Tenk på lengden

Tenk nøye gjennom hvor lang storyen skal være. Dersom du må bruke flere storyer for å formidle budskapet, er dette en indikasjon på at innholdet må brytes opp. Jo lengre storyen er, desto flere vil falle av å swipe seg videre. Dette er særlig viktig dersom du inkluderer en swipe-up link til slutt.

Tenk målgruppe når du lager Instagram story

Kartlegg hva som har fungert tidligere og hvilken kommunikasjonsform som engasjerer målgruppen. Dette er viktig ved selve utformingen av storyen. I tillegg kan du selv tenke over hva som får deg til å engasjere deg i andres storyer. Implementer gjerne lignende teknikker i din egen.

Sammenhengende og estetisk appellerende

Til slutt er det viktig å ha en sammenhengende stil på storyer, feed og bedriftens verdier. Dette er med på å bygge varemerken og styrke autoriteten til bedriften. 

Fokuser også på fargevalg, fonter og animasjon-stiler som er estetisk appellerende. Sørg for å ikke bombardere seeren med rotete storyer, miksede budskap og usammenhengende stiler.

Finn ut hva som funker for deg

Alle bedrifter har ulike målgrupper. Derfor finnes det ikke et satt fasitsvar på hvordan en Instagram skal formes for alle og enhver. Derimot kan du ta i bruk noen av disse tipsene og prøve deg frem med din målgruppe. Følg nøye med på hvordan seerne samhandler med storyene dine og noter gjerne ned hvilken respons du får.

Ved å analysere resultatene dine, kan du finne ut hva som fungerer godt og hva som ikke ga den responsen du ønsket. Da er du et steg nærmere å finne den perfekte oppskriften for å skape engasjerende innhold for din målgruppe. Her er det viktig å teste ulike teknikker og metoder – ikke vær redd for å tenke utenfor boksen.

Selv om enhver bedrift vil ha ulike formler for Instagram-suksess, er det fortsatt mulig å ta i bruk enkelte teknikker når du først stater. Deretter kan du se hvilke av disse teknikkene som fungerte godt og dette gir deg et bilde av hvordan du bedre når målgruppen. 

Det tar tid å bygge en god profil i sosiale medier. Men så lenge du kjenner målgruppen, har funnet din stil og fokuserer på interaksjon, vil du kjapt kunne se resultater. Det gjelder å prøve ut ulike teknikker og eksperimentere mye i starten. Slik får du svaret på hvordan du best kommuniserer innhold gjennom dine stories.

 Kontakt oss her→

Instagram er en plattform som utvilsomt kan øke trafikken til din nettside. Dette kan gjøres på mange ulike måter.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

Instagram er blant de mest populære sosiale mediene, og er derfor en viktig plattform for alle bedrifter som ønsker å nå ut til potensielle kunder.