Hvordan Instagram hjelper små bedrifter
Nye ressurser for små bedrifter
Instagram er blant de mest populære sosiale mediene, og er derfor en viktig plattform for alle bedrifter som ønsker å nå ut til potensielle kunder.
På Instagram kan du ikke bare dele bilder og videoer, men også ha nettbutikk som tillater kunder å handle direkte via appen. Presenter produkter og tjenester med lekre bilder, og gjør shoppingen enkel for kundene dine.
Instagram lanserer nå en mini-side der bedrifter kan finne en rekke nyttige ressurser. Disse er skreddersydd for at små bedrifter skal kunne få mest mulig nytte av Instagram – spesielt under koronakrisens økonomiske nedgangstider.
Derfor støtter Instagram små bedrifter
Mange bedrifter sliter under COVID-19 og pandemien som herjer verden. Instagram ønsker derfor å bidra til at flest mulig bedrifter klarer seg gjennom pandemien.
Gjengen bak den populære plattformen mener at det å støtte bedrifter er avgjørende for samfunnet, økonomien og entreprenørene.
Instagram har derfor innført en rekke tiltak som kan bidra til å hjelpe små bedrifter å overleve, inkludert stickers og en nyttig ressursside.
Mini-side med ressurser
Instagram lanserer en ny mini-side som er skreddersydd for bedrifter som skal benytte seg av nettbutikk-funksjonene på plattformen. Siden er ment for bedrifter som skal lage nettbutikk på Instagram for første gang. Mini-siden lærer deg mer om følgende:
- Hvordan lage nettbutikk
- Hjelpeguider (tagging, samlinger, annonser)
Lag nettbutikk i Instagram
Via Instagram sin mini-side vil du få full oversikt over hvordan du kan lage en nettbutikk (storefront) i den populære appen.
Det er enkelt å sette i gang, og du får en enkel steg-for-steg-beskrivelse av hvordan du skal gå frem. Her er en kort oppsummering av fremgangsmåten:
- Sjekk at bedriften oppfyller krav for å benytte Instagram Shopping
- Bekreft at du eier en bedrift eller har en creator-konto
- Koble Facebook-siden til Instagram-siden
- Registrer deg i Business Manager
Sjekk ut Instagrams hjelpeguider
Så snart bedriften din har laget en nettbutikk på Instagram, kan det være lurt å se gjennom plattformens praktiske guider.
Slik vil du få en forståelse for hvordan du skal gå frem videre, og lykkes med nettbutikken din. Her kan du blant annet lære om tagging av produkter. Tag produktene dine i Stories, live streams og bilder, slik at flest mulig finner produktene dine.
Du vil også kunne lese praktiske hjelpeguider om samlinger av produkter («Collections»). Dette kan nesten sammenlignes med å se gjennom en nettside eller produktkatalog. Samle relevante produkter for potensielle kunder.
Shopping Ads er annonser på Instagram. Mange bedrifter velger å lage annonser for å synliggjøre nettbutikken sin for målgruppen. Dette gjør det mulig å nå ut til flere potensielle kjøpere. I guidene kan du blant annet lære om hvordan du lager annonser og velger målgruppe.
Støtt små selskaper på Instagram med stickers
Instagram har lansert en sticker kalt Support Small Businesses. Denne gjør at brukerne av plattformen enkelt kan vise sin støtte til bedrifter via Stories.
Brukerne kan fremheve bedriften direkte gjennom Stories, slik at følgerne deres får innsyn i bedriftens brukerkonto.
Når brukere anvender bedriftens sticker, vil dette legges til på bedriftens story. Slik kan alle bedriftens følgere se alle støtteerklæringene fra folk rundt omkring i verden.
Ved hjelp av Instagrams sticker-tjeneste, kan med andre ord bedrifter nå ut til mange nye kunder. Samtidig kan de ivareta kundene de allerede har.
Trenger du hjelp med markedsføring eller nettbutikk?
Ønsker du å finne ut mer om hvordan du kan synliggjøre bedriftens tjenester og produkter via nettbutikk eller markedsføring?
Moo Gruppen har verktøyene og kompetansen du trenger. Ta kontakt med oss i dag om du vil vite mer.