search

Guide for vellykket netthandel i høytiden

Trenger du hjelp til å gjøre din nettbutikk klar for netthandel i høytiden?

Netthandelsguide for høytider

Netthandel i høytiden har de siste månedene blitt stadig mer aktuelt. Med en herjende, global pandemi og frykt for COVID-19, er det mange forbrukere som nå velger å handle på nett fremfor i fysisk butikk. Dette har ført til en massiv, global vekst innen eCommerce

Enkelte selskaper har opplevd en kraftig økning i nettsalg. Dette gjelder blant annet Peloton, en nettbutikk som selger tredemøller og andre treningsapparater for hjemmebruk. Etter at pandemien brøt ut, har selskapets omsetning økt med hele 66 %.

Den samme trenden sees blant nettbutikker som selger klær, mat og lignende. Faktisk har hele 61 % av alle bedrifter innen eCommerce opplev økt omsetning under pandemien, noe som står i sterk kontrast til mange andre bransjer.

Hvert år opplever nettbutikkene økt salg i tiden før jul. Det betyr at du kanskje må klargjøre nettbutikken for storinnrykk den kommende tiden. Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan lykkes best mulig med eCommerce før helligdagene!

Gjør nettbutikken klar for storinnrykk

I 2019 rapporterte hele 56 % av alle forbrukere at de handlet alle eller deler av julegavene på nett. I år er det grunn til å tro at dette tallet vil bli enda høyere, spesielt med tanke på koronapandemien.

Veksten innen eCommerce har vært fem ganger raskere enn forventet på grunn av pandemien. Allerede i 2019 kunne vi se en trend der høytidssalget vokste med 4,1 %. I år vil sannsynligvis tallet bli langt høyere.

Det er også mange fysiske butikker som stenger i forbindelse med pandemien, og mange av forbrukerne sitter i karantene eller isolasjon. Det er også mange fysiske butikker som har redusert bemanning eller problemer med logistikk. Netthandel er derfor mer aktuelt.

Myndighetene anbefaler dessuten sosial distansering, og i den forbindelse frister det kanskje ikke å oppsøke et proppfullt kjøpesenter i jakten på årets julegaver. På grunn av dette har du god grunn til å forberede nettbutikken din på en stadig voksende kundemasse.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med å optimalisere din nettbutikk for høytidens netthandel.

Markant vekst i netthandel i høytiden

I forkant av julehøytiden er det mange ting som skal tas hensyn til dersom du driver innen eCommerce. Her er noen av punktene du bør tenke på;

Tilgjengelighet: Sørg for å ha en nettbutikk som er tilgjengelig, da det er her kundene kommer til å handle julegaver i år.

Pris: Selg produkter og tjenester til en pris kunden er villig til å betale

Markedsføring: Markedsfør produktene dine med spennende og relevant innhold som forbrukerne ønsker å fordype seg i.

Apropos tilgjengelighet. Visste du at 70 % av dem med smarttelefon planlegger å handle julegaver via mobil? Dette er 11 % mer enn i 2017. En mobilvennlig nettside er derfor blant tingene du bør ha i bakhodet før årets julehandel.

Du bør også optimalisere nettsiden din. Sørg for at den kan håndtere økt trafikk. I tillegg bør du optimalisere e-post og sørge for tilstrekkelig med varer i beholdningen. Det kan også være lurt å tenke på prissetting. Ha gjerne noen gode tilbud og kampanjer!

Dette er nok ting du vanligvis har i bakhodet i forkant av høytiden hvert eneste år. I år er det imidlertid viktigere enn noensinne å forberede nettbutikken din! Husk at du må greie å barke opp mot konkurrentene dine, som sikkert også forbereder seg akkurat nå.

Sjekkliste for nettbutikker før høytiden

For de fleste norske bedrifter utgjør julehøytiden og månedene før jul en stor andel av årets totale omsetning. Det er derfor viktig at kundene får en best mulig opplevelse når de besøker nettbutikken din.

Vi har derfor laget en praktisk sjekkliste du kan se nærmere på når du klargjør bedriften til julehøytiden:

  • Nettbutikken bør håndtere ordrebekreftelser, salg og fraktmuligheter
  • Sørg for en god kundeopplevelse ved å tilby effektiv kundeservice
  • Ha strategisk markedsføring og julekampanjer
  • Sørg for at nettsiden er brukervennlig og intuitiv
  • Mål effektiviteten av julekampanjene dine

Slik forbereder du nettbutikken før høytiden

I denne guiden skal vi se nærmere på en rekke ulike tiltak du bør utføre i forkant av julehandelen i 2020. Disse tipsene vil imidlertid også være aktuelle ved senere anledninger og før andre salgsperioder – som Black Friday.

Vi skal se nærmere på både små og store tiltak som kan utføres. Her er noen av tingene du kan lære mer om i vår guide:

Hvordan lage målsetninger og måle nettbutikkens resultater?

Hvordan oppnå økt konvertering med personaer?

Hvordan segmentere kundemassen og by på en skreddersydd kjøpsopplevelse?

Hvordan promotere produkter og tjenester?

Hvordan kan nettstedet optimaliseres før høytiden?

Hvordan oppnå økt salg med SMS- og e-postmarkedsføring?

Hvordan lage målsetninger og måle nettbutikkens resultater?

Alle bedrifter som driver med eCommerce bør ha en tydelig markedsplan. For å lykkes med markedsplanen, er det imidlertid viktig å sette klare mål. Finn ut hva du ønsker å oppnå med nettbutikken, og hvordan du skal nå disse målene.

Ha klare mål og en plan for hvordan du skal kunne måle nettbutikkens fremgang. Dette vil gjøre det enklere å ha en vellykket strategi for bedriften, og gjør det enklere å fokusere på elementer som fører til vekst. Her er en oversikt over hvordan du setter mål for høytiden:

Lag et definert mål

Det aller første du bør gjøre, er å bestemme deg for et hovedmål. Hva er det viktigste målet du ønsker å oppnå med årets høytid? Ved å ha et hovedmål, blir det enklere å sikre at strategiene du setter til verks vil lede deg mot målet.

En grei tommelfingerregel er å lage mål som er målbare, oppnåelige, spesifikke, relevante og med en tidsfrist. Ønsker du kanskje å oppnå økt salg til eksisterende kunder i høytiden? Da kan målet for eksempel se slik ut:

«Jeg ønsker å øke salget til eksisterende kunder med 15 % innen 24. desember 2020.» Dette målet er både målbart, relevant, spesifikt og oppnåelig, samt at det har en gitt tidsfrist.

Det kan også være lurt å sammenligne salget hittil i år med salgsmålet. Husk på at antallet kunder som handler på nett i år sannsynligvis er noe høyere enn antatt allerede, grunnet pandemien.

Hva skal du måle?

Når du har et klart mål du ønsker å oppnå, er det greit å tenke over hvordan nøyaktig du skal måle det. Aktuelle mål kan for eksempel være:

  • Omsetning
  • Konverteringsrate på nettsiden
  • Enheter per salg
  • Gjennomsnittlig verdi på ordre
  • Antallet e-poster som åpnes
  • Konverteringsrate via e-post
  • Antallet SMS som åpnes eller klikkes på
  • Konverteringsrate via SMS
  • Vekst i e-postliste

Skulle du ha målt økning i salg fra eksisterende kunder, kunne du for eksempel ha målt antall kunder som handler på nytt. I tillegg kunne du ha målt den gjennomsnittlige ordreverdien på kjøp gjort av disse kundene.

Det er viktig at målene er målbare, altså at du har tall å forholde deg til. Først da kan du optimalisere markedsføringskampanjene dine ved behov.

Dersom du vil sjekke konverteringsrate via SMS, kan du ha et pop-up-vindu på nettsiden der besøkende får beskjed om at de kan få tilgang til juletilbud eksklusivt via SMS. Deretter kan du sjekke hvor mange som benyttet seg av dette tilbudet.

Analyser tallene

Så snart tallene er klare, er det på tide å analysere dem. Du kan da ta lærdom av statistikken du henter ut, og eventuelt tilpasse og justere markedsføringstaktikken. Optimaliser markedsføringen på nytt, og gjenta prosessen.

Det kan for eksempel hende at tallene ikke lever opp til forventningene dine. Da må du kanskje justere på CTA-er, overskrifter eller måten produktene er plassert i nettbutikken. Det er også viktig med riktig timing når du skal kommunisere med (potensielle) kunder.

Når du analyserer tallene vil du kanskje se at noen produkter er mer populære enn andre. Da kan du kanskje fremheve dine bestselgere i videre markedsføring, da disse produktene åpenbart appellerer til kunder.

Kan du få hjelp til å nå målene?

Når du har målsetningene klare, kan det være greit å sjekke hvorvidt noen kan hjelpe deg med å nå disse. Kanskje du har en markedsføringsavdeling som kan hjelpe med utsendelse av e-poster og annen reklame? 

Dersom bedriften har partnere kan det også være verdt å sjekke hvorvidt disse kan dele innleggene dine i sosiale medier, på blogger eller lignende.

Ha et møte med de som kan hjelpe deg, og forklar dem hva som er målene dine. Dette er også en gyllen anledning til litt idémyldring!

Guide for netthandel i høytiden

Hvordan oppnå økt konvertering med personaer?

Når du skal forberede nettbutikken din til julehøytiden, er det helt grunnleggende å vite hvem du skal selge produkter eller tjenester til. Hvem er kundene dine, og hva ønsker de? Vet du det, er det enklere å lage effektive markedsføringskampanjer som treffer kunden.

Dersom du ønsker å lære mer om hvem kundene dine er, kan det være nyttig å lage en såkalt persona. En persona er en (tenkt) kundetype som gjør det enklere for deg å skreddersy alt fra kampanjer og innhold til produktsortiment.

Det sies at tre-fire personaer som regel står for rundt 90 % av en bedrift sine salg. Vi skal nå gi deg noen eksempler på klassiske personaer i forbindelse med høytids-shopping. Finn ut hvordan du kan nå ut til hver enkelt!

Tilbudsjegeren

Anne er en kvinne på 43 som bor i forstaden. Hun elsker å spare penger. Når hun shopper julegaver tenker hun ikke så mye på den totale summen hun bruker – det viktigste er å benytte seg av gode tilbud. Hun går gjerne til butikkene som kunne by på gode salg i fjor, men også andre butikker med gode tilbud.

Som du kanskje skjønner, får tilbudsjegeren et kick av å kjøpe ting på tilbud. Dette gir vedkommende en god følelse av å ha spart penger – ganske uavhengig av hva prisen faktisk er. 

Skal du fange tilbudsjegeren sin oppmerksomhet, er det viktig å fremheve tilbudene. Dette kan for eksempel gjøres på sosiale medier, e-post, SMS eller lignende. En tilbudsjeger har dessverre en tendens til å forlate handlekurven i nettbutikken, i håp om å finne enda bedre tilbud.

  • Send ut reklame for tilbud på e-post, der rabatten kommer tydelig frem i emnefeltet
  • Rett fokus på å få tilbake kundene som forlater handlekurven – send ut påminnelser om at varene i handlekurven kan bli utsolgt
  • Send ut SMS med reklame om salgstilbud
  • Send ut kampanjetilbud via sosiale medier som Facebook
Guide for vellykket netthandel i høytiden

VIP-kunden 

Lise kjøper dyre produkter på jevnlig basis. Hun har gjerne sine favorittmerkevarer, og kjøper generøse gaver til venner og familie. Hun er imidlertid ikke fremmed for å kjøpe noe fint til seg selv i samme sleng. Lise legger gjerne igjen en positiv produktanmeldelse i ny og ne.

Dersom alle kunder var som Lise, hadde nettbutikken din hatt stor suksess. VIP-kundene er dine beste kunder, og det er derfor verdt å ta godt vare på dem. Sørg derfor for at VIP-kunder som Lise føler seg spesiell. 

Legg for eksempel ved en gratis gave i neste ordre, eller en håndskrevet hilsen. Er det kunder du skal investere ekstra tid på, er det VIP-kundene.

  • Legg ved en personlig hilsen i ordren der du takker vedkommende for å være en god kunde
  • Tilby kunden å ta del i et VIP-program med fordeler. Send gjerne ut spesialtilbud til disse kundene!
  • Send ut rabattkoder på produktene du vet kunden liker

Kunden som handler i siste liten

Ole har en tendens til å utsette julegavehandelen til siste liten – gjerne bare noen dager før jul. Siden han ikke rekker leveringsgarantien de fleste nettbutikker tilbyr før jul, er han avhengig av å finne nettbutikker som kan tilby lynrask levering.

Kunder som handler i siste liten har ofte en travel livsstil. Det er ikke usannsynlig at kjøpene skjer via mobiltelefon på farten. Det viktigste for disse kundene er å finne nettbutikker med hurtig frakt. Finner de ikke informasjon om frakt på nettsiden din, vil de ikke bestille.

Pass derfor på at du har tydelig informasjon om frakt på nettsiden din, ikke bare ved kassen – men også på produktsiden. Du kan også reklamere for rask frakt på e-post eller SMS. Tilbyr du henting ved lokale hentepunkter, bør du også belyse dette.

  • Send en SMS med informasjon om at tiden renner ut dersom vedkommende skal rekke fristen for leveringsgaranti før jul
  • Ha tydelig fraktinformasjon på nettsiden 
  • Tilby lynraske fraktmetoder for at kunden ikke skal gå til konkurrentene

Hvordan segmentere kundemassen og by på en skreddersydd kjøpsopplevelse?

Høytidsperioder kan by på mange muligheter for deg som driver med eCommerce, men også en del utfordringer. Og når det kommer til utfordringer og muligheter, er det to grupper som står for dette – nemlig konkurrenter og forbrukere.

For å kunne dra nytte av mulighetene dine – altså kundene – er det viktig at nettbutikken din stikker seg ut i mengden. Husk at konkurrentene dine kommer til å markedsføre produktene sine minst like mye som deg. Alt for å vinne kundens gunst.

Dersom nettbutikken din skal greie å skille seg ut i mengden, er det viktig å vise forståelse for hvem kundene er. Vis kundene at du forstår hva de foretrekker, hvilke interesser de har – og lignende.

Skal du bli bedre kjent med kundene dine, er det lurt å hente ut kundedata og digitale plattformer. Dermed kan du lage markedsføringsmateriell som er både personlig og relevant for kunden. Og det er her segmentering kommer inn i bildet

Den ubesluttsomme kunden

Anders er først og fremst en kikker, og ikke en kjøper. Han er ofte innom nettsiden din. Noen ganger legger han varer i handlekurven, andre ganger ikke. I de fleste tilfeller forlater han nettsiden igjen uten å ha kjøpt noe. Han er ubesluttsom, og har problemer med å bestemme seg.

Det er viktig å huske på at ubesluttsomme kunder som driver med «vindusshopping» fortsatt er prospekter. De besøker nettsiden din for en grunn, og er interessert i produktene. Disse kjøperne gjør ofte mye research før de bestemmer seg.

Disse kundene trenger ofte et lite dytt eller litt ekstra oppmerksomhet. Bruk gjerne tid på å overbevise kunden om at du har de beste eller billigste produktene. La den potensielle kunden bli kjent med deg, og bygg tillitt. 

  • Send ut påminnelser om produktene i handlekurven. Inkluder gjerne bilder av produktene, slik at kunden husker hvilke produkter det er snakk om!
  • Sørg for at du har brukergenerert innhold på nettsiden din i form av anmeldelser
  • Benytt målrettet annonsering på Facebook eller andre kanaler der kunden pleier å være
  • Send kunden informasjon om produktet han eller hun så på via SMS eller e-post

Impulskjøperen

Berit trenger ikke lang betenkningstid. Dersom du sender ut reklame om et nytt produkt, er som regel Berit den første kunden som dukker opp på listen over de siste ordrene. Hun er en impulskjøper som har god råd, og vil nødig gå glipp av spennende nyheter eller gode tilbud.

Impulskjøperen er alltid klar for neste salgskampanje. Denne kjøperen takker gjerne ja til e-postmarkedsføring og SMS-er dersom det betyr at de er blant de første som får vite om et salg. Denne kunden bør møtes av et enkelt utsjekk-system som gjør det lett å handle.

  • Tilby enkel handel med raske betalingsmetoder som Google Pay eller Apple Pay
  • Benytt deg av ord som skaper assosiasjoner til at det haster å kjøpe produktene. Dette kan for eksempel være «begrenset opplag» eller lignende.
  • Hold kunden engasjert med e-poster og SMS

Segmentering forklart

Dersom du segmenterer kundene dine, betyr dette at du bruker kundedataen du har tilgjengelig til å sortere kundene inn i ulike grupper med spesielle egenskaper. Finn egenskaper kundegrupper har til felles. Dette gjør det enklere å konvertere gruppevis.

Du kan for eksempel betrakte alle kundene som gjennomførte et kjøp i løpet av de siste 14 dagene som et kundesegment. Eller du kan se på alle kunder som har kjøpt barneklær som et segment. 

Segmentering gir deg en rekke muligheter, og du vil enklere kunne sende ut målrettet reklame. Da slipper du å sende ut reklame for barneklær til kundegrupper som ikke anser dette som relevant.

Hva går personalisering ut på?

Innen markedsføring går personalisering ut på at du benytter kundeinformasjonen du har til å påvirke de enkelte kundene. Du kan gjøre markedsføringsmateriell mer attraktivt for kundene ved å inkludere spesifikke bilder og tekstinnhold i e-poster og lignende.

Det sies at nettbutikker som benytter seg av personalisering av markedsføringsmateriell ser en omsetningsøkning på opptil 10 %. 

Se for deg at du har en sportsbutikk som selger fotball-skjorter for fotballfans. Ved å vite hvilke lag ulike kunder heier på, kan du sende dem personaliserte e-poster med bilder av drakten for det aktuelle laget. 

Du kan ta utgangspunkt i både atferd (mest effektivt!) og beskrivende data når du skal segmentere eller personalisere innhold. Beskrivende data kan være for eksempel kjønn, alder, bosted og inntekt. Atferd baserer seg på valg prospektet har gjort, som hvilke varer vedkommende har lagt i handlekurven, eller hvilke produkter som er sett på.

Videre utforskning av atferd

Dersom du skal personalisere innhold, er atferd det mest effektive å ta utgangspunkt i. Du kan se nærmere på kundens atferd ved å dele den inn i kriterier som for eksempel:

Frekvens: Hvor ofte ser kunden på produktene?

Verdi: Hvor mye er kundens eventuelle kjøp verdt?

Tid: Hvor lenge siden er det kunden så på produktet?

Dette danner igjen byggeklossene for endelig segmentering. De viktigste kundene å fokusere på er kjernekundene. Dette er kunder som har oppfyller kriterier som høy hyppighet, høy verdi og at de nylig har vært aktive på nettsiden din.

Det finnes også kunder som kan vinnes tilbake. Disse har gjerne ikke vært på nettsiden på en stund, men har vist hyppig interesse for nettbutikken din. Ellers finnes det kunder du ikke trenger å prioritere. Dette er typisk kunder som er inaktive og ikke besøker siden hyppig.

Når du skal markedsføre, er det naturligvis mest gunstig å bruke tid og penger på kjernekundene. Dette er kundene som har høyest sannsynlighet for å faktisk gjennomføre et kjøp. Dette kan også være greit å tenke på før høytider som jul eller Black Friday.

Netthandel black friday og jul

Markedsføring til kjernekunder ved netthandel i høytiden

Dersom du skal markedsføre produkter og tjenester til kjernekunder, er det typisk VIP-kunder og storforbrukere du tar kontakt med. Siden dette er relativt trofaste kunder, trenger du ikke nødvendigvis å lokke med rabatter og tilbud. De vil kanskje handle hos deg uansett.

Du kan likevel skjemme bort dine beste kunder med noen ekstra goder fra tid til annen, enten det er spesialtilbud eller noe annet. Gi gjerne kunder som befinner seg i kjernekunde-segmentet tidlig tilgang på tilbudsvarer, slik at de føler seg spesielle.

Hvordan lykkes med segmentering?

Segmentering kan nok virke litt forvirrende ved første øyekast. Det finnes tross alt et hav av muligheter, og det kan være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Et tips er å spille deg følgende tre spørsmål:

  • Hvem skal engasjeres med dette innholdet?
  • Hva nøyaktig skal formidles?
  • Hvor skal innholdet formidles?

Dersom du kombinerer personalisering og segmentering kan du få en uslåelig kombinasjon. Dette er utvilsomt en smart markedsføringsmetode dersom målet er å oppnå økt omsetning.

Hvordan promotere produkter og tjenester?

Hvis du driver egen nettbutikk, har du ganske sikkert mange konkurrenter å forholde deg til. Alle ønsker kundens oppmerksomhet. Derfor er det avgjørende at du fokuserer på god markedsføring og promotering av dine produkter.

Du bør blant annet tenke over hvordan produkter og tjenester fremstilles i nettbutikken på produktsidene dine. Her er det viktig å ha bilder som viser produktene på en verdig og profesjonell måte. Unngå for all del bilder med lav oppløsning.

Dette er kanskje mer aktuelt enn noensinne i 2020, siden årets høytidshandel sannsynligvis kommer til å bli omfattende på nett. Du har rett og slett ikke råd å gå glipp av muligheten til å tiltrekke deg kunder.

Markedsføring av produkter og tjenester er imidlertid en kompleks prosess, og det gjelder å hele tiden tilpasse seg kundenes behov. Her kan både trender og historikk spille inn. Det viktigste er at produktsortimentet ditt fremstår fristende for kundemassen

Guide for netthandel i høytiden, markedsføring

Slik vinner du kundene for din nettbutikk i høytiden

Det trengs sannsynligvis ikke mye overtaling for å få potensielle kunder til å handle på nett før høytidssesongen. Julegaver skal tross alt kjøpes inn uansett. Men det kan likevel være lurt å friste kundene med noen goder.

Ifølge undersøkelser vil avslag i pris og salg være en stor drivfaktor for forbrukerne når de skal handle på nett i høst- og vintermånedene i 2020. Det anslås faktisk at hele 81 % av kjøpene før jul drives av kampanjer og salg. For kunder er det tre ting som gjelder:

To for én-tilbud

Avslag i pris

Spesielt gratis frakt er noe kunder setter stor pris på, og mange forventer det nærmest. Det er nemlig ikke uvanlig at forlatte handlekurver skyldes nettopp fraktkostnader. Dersom bedriften din ikke har råd til fri frakt for alle, kan du kanskje tilby det til de beste kundene.

Foruten fri frakt, er det en rekke andre tiltak som kan bidra til at du vinner kundene denne sesongen. Vi skal nå se nærmere på disse!

Salg av flere varer sammen med netthandel i høytiden

Såkalt «bundling» av varer er et populært tiltak innen eCommerce. Dette handler enkelt og greit om å selge relaterte varer samlet, gjerne til en redusert pakkepris. Ta gjerne utgangspunkt i varer som vanligvis selger godt sammen, og lag pakkeløsninger.

Ved å tilby pakkepriser på samlede varer fremfor nedsatt pris på enkeltprodukter, vil ofte kundene bli ekstra kjøpevillige. Det er også mulig å la kunden selv sette sammen pakkeløsninger på nettsiden din.

La oss ta et eksempel: Dersom du selger smykker og lignende, kan du selge et smykke i en pakke sammen med matchende armbånd og øredobber. La gjerne kunden velge selv hvilke øredobber, smykker og armbånd som skal settes sammen, på en brukervennlig måte.

Avslag i pris med netthandel i høytiden

Guid for vellykket netthandel i høytiden

Nordmenn bruker mye penger på julehandelen hvert år, og dette blir nok også tilfellet i 2020. De fleste er derfor opptatt av å kunne spare litt penger dersom muligheten byr seg, og rabattkoder og prisavslag er derfor populært.

En undersøkelse viser at hele 74 % av dem som kjøper julegaver anser prisavslag som det mest attraktive når de skal finne gode juletilbud. Mange forbrukere, nærmere bestemt 47 %, er også villige til å teste ut nye nettbutikker dersom de tilbys prisavslag eller kuponger.

I 2020 kan du gjerne relatere kampanjene dine til årets koronapandemi. Du kan for eksempel innlede tilbudet med «2020 har vært litt av et år. Vi ønsker å vise vår takknemlighet for all støtten vi har fått ved å tilby…».

Salg på overskuddsprodukter eller utgående produkter

Mange nettbutikker har overskudd av enkelte varer, eller varer som er utgående. Så hvorfor ikke benytte muligheten til å bli kvitt disse varene med noen gode tilbud?

Dette er en vinn-vinn-situasjon for deg og kundene. Du får unna produktene, mens forbrukeren får produktene til gode priser.

Begrenset salg

Det kan ofte være gunstig å ha salg på bestselgere og populære produkter. Pass imidlertid på at du ikke gir for store avslag på disse produktene.

Dersom du selger bestselgende produkter til 50 % avslag, vil dette kunne påvirke merkets image negativt. Det kan også hende at forbrukerne vil forvente tilsvarende avslag i fremtiden.

Rabatt til venner av kunden ved netthandel i høytiden

Et annet smart salgstriks kan være å tilby rabatter både til kunden og en venn av kunden. Dersom du deler ut slike rabatter, øker sjansen for at kunden anbefaler nettbutikken videre til bekjente.

Ifølge undersøkelser er det 48 % mer sannsynlig at forbrukerne anbefaler butikker videre til vennene sine rundt høytiden. Dette kan bidra til mange besøkende på siden din!

Guide for vellykket netthandel i høytiden

Avslag på kundens neste kjøp

En annen tilbudsmetode er å tilby avslag på nåværende kjøp, og deretter tilby kunden nok en rabatt på neste kjøp. Dette øker naturligvis sjansen for at kunden vil komme tilbake nok en gang.

Ha gjerne krav om at kunden må kjøpe for en viss sum ved denne handelen for at neste rabatt skal være gyldig. Et eksempel på dette er tilbud som: «Kjøp for 1 000 kroner i dag, og motta et gavekort på 200 kroner til neste kjøp».

Innhold til julestrømper og julekalendere

Nå som høytiden nærmer seg, er det mange som planlegger å fylle julestrømper og julekalendere med smått og stort for å glede sine kjære. Tilby gjerne små produkter som passer å ha i julestrømper og kalendere til redusert pris.

Disse produktene kan enten selges enkeltvis eller samlet. Selg gjerne miniatyrversjoner av standardprodukter. Dette kan være billig fyll i julesokken. Og siden produktet ikke varer like lenge grunnet størrelsen, vil kanskje kunden kjøpe nytt etter kort stund.

Du kan også selge ferdige julekalendere og fylte julestrømper som er klare for salg. Pakk tingene inn i lekkert julepapir, og tilby en enkel løsning til kundene.

Guide for netthandel i høytiden

Daglige tilbud med netthandel i høytiden

Et annet salgstips er å tilby daglige tilbud. Dette er tilbud som typisk kun er gyldige i én dag. Dette gir kundene et tidsaspekt å forholde seg til, og de vil gjerne føle at det haster å benytte seg av tilbudet. 

Du kan gjerne promotere tilbudene i sosiale medier eller lignende. De som følger nettbutikken på Facebook eller lignende kan da se fram til nye, spennende tilbud hver eneste dag. Sørg for at tilbudsproduktene er attraktive.

Dersom du bare selger overskuddsvarer eller utgående varer i de daglige tilbudene, kan forbrukerne fort miste interessen. Husk å også promotere tilbudene dine på e-post, og inkluder en selgende CTA som tar kunden direkte til nettsiden.

Rundt juletider er det for eksempel populært å ha et nytt og spennende tilbud hver dag mellom 1. og 24. desember. Dette kan sammenlignes med en julekalender, der kundene hver dag får åpne en ny luke.

Hvordan kan nettstedet optimaliseres før høytiden?

Siden tiden før julehøytiden er svært hektisk, bør du forberede deg på storinnrykk av kunder på nettsiden. Da er både nettsidens innhold og ytelse viktig å tenke over. Det å optimalisere nettsiden vil kunne bidra til økt konverteringsrate, samt økt ordreverdi.

Både gjennomsnittlig ordreverdi og konverteringsrate er viktige punkter når man snakker om årlig omsetning. Derfor er det svært viktig å sørge for at nettsiden er optimalisert. En optimalisert nettside vil også bli mer synlig i søkemotorene.

Husk at en stor andel av kundene dine mest sannsynlig søker på produktene og gjør research før de handler. Dette er særlig tilfelle når det er snakk om dyrere produkter. Koster et produkt mer enn 1 000 kroner, vil hele 89 % gjøre research først.

Ta hensyn til hva slags søkeord kundene søker på i julehøytiden, enten det er «julegave til mor» eller lignende. Flett inn disse søkeordene i innholdet ditt, slik at nettsiden blir mer synlig. Optimalisering av hjemmesiden er imidlertid mer enn bare søkemotoroptimalisering.

Anbefaling av produkter

For å oppnå økt salg i nettbutikken, kan anbefalinger og forslag være en god idé. Faktisk utgjør anbefalinger av produkter i overkant av 30 % av omsetningen til mange nettbutikker. 

Dersom kunden kommer over produktanbefalinger, er det 4,5 ganger mer sannsynlig at vedkommende vil handle det. Det kan derfor være lurt å ha forslag og anbefalinger på nettsiden din.

Lag for eksempel en julegave-guide til kundene. Her kan du komme med anbefalinger av varer til ulike personaer, enten det er «Gaver til moteløven», «Gaver til treningsfreaken», «Gaver til den som har alt» eller lignende.

Når du kommer med forslag og anbefalinger, vil du enklere kunne oppnå et godt forhold til kundene dine. Du kan også sortere produktene etter ulike prisklasser. Dette kan for eksempel være «Julegaver under hundrelappen» eller lignende.

Moogruppen.

Produktsider og produktkategorier

Det finnes en rekke tips som gjør at du kan promotere produkter på produktsidene litt mer effektivt. Dette omfatter følgende:

Produktanmeldelser og sitater fra kunder

Merking av produkter som «Nyhet», «Bestselger» eller lignende

Tydelige returbetingelser

Mulighet for kategorisering og filtrering av varer

En enkel utsjekk i handlekurven

Pop-up meldinger med tilbud

Lett tilgjengelig kundeservice

Tilbud om innpakning, kort eller gavepapir

Produktanmeldelser og sitater fra kunder

Som vi allerede har vært inne på, vil de fleste kunder gjøre research før de kjøper noe. Dette gjelder spesielt produkter med høy pris, men også ellers. Det er derfor svært lurt å inkludere noen produktanmeldelser på nettsiden sin, på produktsidene.

Hele 97 % av forbrukere oppgir at produktanmeldelser spiller en sentral rolle når de skal handle produkter. Det kan derfor være lurt å la forbrukerne legge igjen anmeldelser av produktene, slik at forbrukeren kan lese om andre fornøyde kunder.

Du kan også inkludere sitater fra kundene, og fremheve disse i hver produktkategori. La gjerne kundene sortere brukeranmeldelsene, slik at de kan lese om både fordeler og ulemper ved produktene. Transparent handel lønner seg som regel!

Merking av produkter

Det er også en god idé å merke produktene dine i nettbutikken. Dersom det har kommet inn nye produkter, kan du for eksempel merke dem med «Nyhet». Dette bidrar til å gi nettbutikken din mer autoritet.

Du kan også ha merker som «Bestselger» på produkter som selger bra, eller «Anbefalte produkter» på produkter du ønsker å fremheve.

Tydelige returbetingelser

Mange forbrukere er opptatt av å handle i nettbutikker som kan tilby gode returbetingelser. Dette er altså ikke informasjon du skal gjemme bort i en lang tekst om vilkår og betingelser. Gjør informasjonen lett tilgjengelig og synlig på nettsiden.

Ifølge undersøkelser ser hele 75 % av forbrukerne på returbetingelsene før de utfører et kjøp. Du kan risikere å miste over 20 % av kundene dersom du ikke tydeliggjør denne informasjonen.

Kategorisering og filtre

Enten nettbutikken din selger klær, leker eller andre ting, er det viktig at nettsiden er enkel og brukervennlig. Inkluder gjerne intuitive kategorier og filtre som gjør det enkelt for kunden å finne de produktene han eller hun leter etter.

Du kan også ha filtre for gaver til «ham», «henne», «barn» eller lignende. Dette er noe mange setter pris på når de skal finne julegaver til nære og kjære!

Enkel utsjekk

Hele 10 % av alle handlekurver i nettbutikker forlates uten at et kjøp ble utført. En av de største grunnene til at kunder forlater handlekurven, er at utsjekkprosessen er komplisert eller treg.

Sørg derfor for enkel utsjekk i handlekurven. Be om minst mulig informasjon, slik at kunden ikke må bruke tid på å fylle ut lange skjemaer. Be også om kundens e-postadresse på et tidlig stadium, slik at dette ikke trenger å bli oppgitt ved utsjekk.

På utsjekk-skjermen trenger du egentlig bare å ha informasjon som er viktig for kunden. Dette er oversikt over hvilke produkter som ligger i handlekurven, antall, hva produktene koster, pris på frakt, fraktalternativer og informasjon om support.

Pop-up meldinger med tilbud

guid for vellykket netthandel i høytiden

Er du redd for at kundene går glipp av gode tilbud? Da kan du ha pop-up-meldinger på nettsiden din. Da får kunden oversikt over gode tilbud, noe som øker sjansen for at de faktisk vil handle på siden din. 

Du kan også ha pop-up-meldinger som anbefaler kunden å laste ned e-bøker eller lignende. Vær kreativ og sett kundens behov først.

Lett tilgjengelig kundeservice

Siden en stor andel av kundene som vanligvis kjøper julegaver i butikk kommer til å handle på nett i år, er det viktig å kunne tilby support ved behov. Husk at noen av kundene kanskje aldri har handlet på nett før, og da er hjelp fra kundeservice gull verdt.

Sørg for at nettbutikkens kontaktinformasjon er lett tilgjengelig, og tilby gjerne chat via en synlig snakkeboble på skjermen. Det er mulig at du trenger ekstra bemanning på kundeservice rundt juletider, grunnet økt kundemasse.

Det er en fordel å kunne tilby kundeservice 24/7, dersom dette lar seg gjøre. Med god kundeservice øker du sjansen for at kunden vil komme tilbake – gang på gang.

Innpakning, gavepapir og kort

Husk at forbrukere som handler i nettbutikken din rundt juletider gjerne kjøper julegaver. Det kan derfor være en idé å tilby ekstratjenester på utsjekk-siden i form av gavepapir eller gaveesker. 

La brukeren hake av på gavepapir på en enkel måte, og oppgi hvilke tillegg dette medfører i prisen. Dersom bedriften din står for innpakning av gaver, kan du la brukeren legge igjen en hilsen som skal skrives på kortet eller lignende.

Mulighet for innpakning gjør julegavehandelen litt enklere for kunden, og bidrar dessuten til litt ekstra julestemning!

guide for vellykket netthandel i høytiden

Hvordan oppnå økt salg med SMS- og e-postmarkedsføring?

Mange som driver innen eCommerce ønsker å markedsføre bredt, og da er det greit å ta i bruk flere kanaler enn bare annonser og sosiale medier.

SMS og e-post er blant de beste kanalene for markedsføring, da du kan nå ut direkte til kunden. Vi skal nå se nærmere på hvordan du mestrer SMS- og e-postmarkedsføring.

Automatiske e-poster

Med automatiske e-poster blir hverdagen med ett litt enklere, og du kan effektivt øke salg samtidig som du sparer tid. Som regel sendes disse e-postene ut idet kunden foretar et valg, enten det er registrering eller et kjøp.

Vi skal her se på noen klassiske e-poster som kan sendes ut automatisk. Finn ut hvordan julehøytiden kan bli litt enklere for nettbutikken din.

E-poster med påminnelser om innhold i handlekurv

Guide.for.vellykket.netthandel.i.høytiden

Det er ikke uvanlig at forbrukerne forlater handlekurven i nettbutikken uten å ha kjøpt noe som helst. Ved å sende ut e-post med påminnelser om innhold i handlekurven, kan du minne dem på hva de «har glemt» å kjøpe midt i julestrien.

Slike e-poster er enkle å lage, og de er veldig effektive. Du kan hente tilbake rundt 5 % av kunder som har forlatt handlekurven sin ved å sende ut denne typen e-poster. Gi gjerne kunden en dynamisk fremstilling av varene som venter i handlekurven.

Det gjelder også å sende ut e-posten relativt raskt, slik at kunden ikke kjøper varene hos en konkurrent. Send gjerne påminnelsen ut mellom én og tre timer etter at handlekurven er forlatt. Etter én eller to dager kan du gjerne sende ut enda en påminnelse.

Ønsk kunden velkommen med e-post

En e-post der du ønsker kunden velkommen bidrar til å gi kunden et positivt førsteinntrykk av nettbutikken. Dersom det er rundt juletider kan du gjerne inkludere litt julesnakk, som for eksempel å avslutte e-posten med «Vi i … ønsker deg og dine en god julehøytid!».

I en velkomst-e-post kan du også spørre kunden om hva slags innhold han eller hun ønsker å motta på e-post, eller hvor hyppige oppdateringer de ønsker. Du kan dessuten sende ut innholdsmarkedsføring på e-post, og by på lærerikt stoff for kunden.

E-post med takkemelding

Forbrukerne mottar mange e-poster i førjulstiden. Mye av dette er bare reklame, så kundene vil nok sette pris på en hyggelig takkemelding i etterkant av handelen. I takkemeldingen kan du samtidig be kunden legge igjen en anmeldelse.

Disse anmeldelsene kan som sagt være nyttige å bruke på nettsiden, slik at andre kunder kan lese om hva andre kunder synes om varen.

Vinn tilbake kunder med e-post

Mange nettbutikker opplever at de har kunder som er inaktive etter å ha utført et tidligere kjøp. Da kan du forsøke å vinne kunden tilbake ved å sende ut en oppmuntrende og interessant e-post.

Husk at forbrukeren allerede har handlet hos deg én gang, så det er ikke usannsynlig at dette vil gjenta seg. Send gjerne ut automatiske e-poster til kunder som ikke har foretatt et kjøp i løpet av en viss tidsperiode.

Anbefal gjerne noen produkter i e-posten, eller frist kunden med gavekort eller rabatter. Benytt høytiden som står for tur, til jul kan du gi kunden noen gaveidéer!

Sørg for riktig timing

Når du skal sende ut automatiske e-poster er det viktig å ta hensyn til mer enn bare innholdet i e-postene. Tenk også over timing og bedriftens budsjett. Ved å optimalisere tidspunkt for utsendelse av e-post, unngår du at e-posten drukner i mengden.

Tenk også over når kunden mest sannsynlig har tenkt til å kjøpe julegaver. Det har for eksempel lite for seg å sende ut en julekampanje på e-post i august. Du kan også ta hensyn til lønningsdag. Husk at mange får lønning i begynnelsen, slutten eller i midten av måneden.

Kombiner e-postmarkedsføring med sosiale medier

Et annet tips er å kombinere automatiske e-poster med markedsføring i sosiale medier. Husk at annonser på Facebook kan være dyrt rundt shopping-høytider. Spar penger ved å sende ut e-poster til kunder du ikke kan nå i sosiale medier.

Du kan også synkronisere kundesegmenter ved hjelp av verktøy som Facebook Audiences. Da kan du sende ut velkoordinerte e-post- og Facebook-kampanjer. Dette kan gi en betydelig økning i omsetningen.

Tenk på antall

Når du skal sende ut e-poster i forbindelse med høytiden, trenger du ikke være redd for å sende for mange e-poster. Kundene mottar sannsynligvis store mengder reklame i innboksen sin allerede, men de ser også aktivt gjennom dem for å finne gode tilbud.

Sørg derfor for å sende ut e-poster på jevnlig basis. Dette gjelder både i forbindelse med Black Friday, Cyber Weekend og jul. Sørg uansett for at det er høy kvalitet på e-postene du sender ut ved høytiden. Du skal ikke sende e-post bare for å ha gjort det, da blir det fort spammete.

Hvordan benytte seg av SMS-markedsføring rundt høytiden?

Husk at ikke alle forbrukere er like enkle å nå via sosiale medier. Dette kan for eksempel være eldre kunder som ikke benytter seg av sosiale medier som Facebook. 

Det er heller ikke alle som sjekker e-postkontoen sin jevnlig. Husk imidlertid at mange kan nås via andre kanaler – som SMS. Dette er en kanal mange benytter seg av, og det skal godt gjøres å ikke legge merke til at man har mottatt en SMS, selv i den travle høytiden.

Pop-up-melding med SMS-registrering

For å kunne sende ut kampanjer på SMS, må du naturligvis også ha kundens telefonnummer. Mange er skeptiske til å dele telefonnummeret sitt, spesielt med nettbutikker de ikke har kjennskap til.

Med en pop-up-melding kan du be kunden om e-post og telefonnummer. E-post bør være obligatorisk å fylle ut, mens telefonnummer kan være valgfritt. Husk at dersom kunden ikke deler mobilnummeret sitt nå, er det mulig å få dette ved en seinere anledning.

Landingsside med SMS-tilbud

Det kan også lønne seg å ha en nettside som er dedikert til nettopp registrering via SMS. Dette gir deg mulighet til å samle inn flere kunder med tilhørende mobilnummer.

Med en egen landingsside for innsamling av telefonnumre, kan du friste besøkende med eksklusive SMS-tilbud.

Guide for netthandel i høytiden, sms og mail

Frist med eksklusive SMS-tilbud i e-post

Det kan være greit å informere kunder om muligheten for SMS-tilbud nederst i e-poster du sender ut. Inkluder gjerne en lenke som tar kunden direkte til landingssiden med SMS-tilbud.

Mange kunder vil ikke la muligheten for eksklusive tilbud glippe, og takker derfor ja til denne formen for markedsføring. Du kan også benytte deg av automatiske e-poster som kun sender dette tilbudet til dem som ikke allerede har gitt telefonnummeret sitt.

Send ut en egen e-postkampanje om SMS-tilbud like før høytiden

Istedenfor å ha en liten bisetning i slutten av e-posten om SMS-tilbud, kan du sende ut en e-post som reklamerer for nettopp SMS-tilbud. 

Send gjerne e-posten til alle som mottar e-poster, og få noen lojale kunder på SMS-listen. Det er nok mange som vil sette pris på eksklusive deals.

Behandle SMS-kunder som VIP-kunder

For å ikke miste SMS-kunder, kan det være greit å love dem spesialtilbud og VIP-behandling. Disse tilbudene kan for eksempel omfatte større rabatter enn hva andre kunder får, eller lignende.

Du kan også sende ut gavekort til kunder som er på SMS-listen. Sørg for at kundene føler seg ivaretatt!

Trenger du hjelp med nettbutikken før netthandel i høytiden?

Det er mye å huske på dersom du skal lykkes med nettbutikken i forkant av høytiden. Før jul og på shopping-dager som Black Friday er det svært mange som handler på nett. Denne tendensen blir nok enda tydeligere i 2020, grunnet koronapandemien.

Mange som vanligvis handler i butikk vil sannsynligvis handle på nett i år, rett og slett på grunn av smittefare. Dette er med andre ord året der du bør gjøre ditt ytterste for å optimalisere nettbutikken og markedsføringsstrategiene dine.

Dersom du er usikker på hvordan du skal sette i gang, kan Moo Gruppen hjelpe deg. Vi har ekspertise innen utvikling av nettbutikker, og hjelper deg gladelig med å klargjøre den for sesongens nettshopping!

Kontakt oss her→

Se hvorfor WordPress nettbutikk med Woocommerce er verdens beste kombinasjon!

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?