Magento-vennlig SEO platform for nettbutikk
Hvorfor velge Magento til din nettbutikk?
Netthandel har vært en reell konkurrent for de fysiske butikkene i mange år allerede, men koronapandemien har endret folks handlemønster for alvor. Derfor er det å starte nettbutikk et godt businessrelatert valg.
Som gründer har du mange muligheter når det gjelder valg av e-handelsplattformer. En stor andel av dagens nettbutikker bygger på e-handelsplattformen Magento, og den er kjent for å være mer SEO-vennlig enn mange av sine konkurrenter.
Hva er Magento?
Magento er en e-handelsplattform som er bygget på en åpen kildekode. Det er en e-handelsplattform som du kan laste ned helt kostnadsfritt.
Denne e-handelsplattformen er utstyrt med en rekke funksjoner og muligheten til å integrere plugins som gjør plattformen ytterligere funksjonell. Tusenvis av bedrifter over hele verden benytter seg av denne plattformen.
Magento 2 ble først lansert i november 2015, som etterfølgeren til Magento 1, men ble ikke den dominerende versjonen før i juni 2020. Etter mange år med brukertesting, var det omsider tid for å fjerne Magento 1 fra sortimentet og oppfordre alle til å bruke Magento 2.
Dette er en svært SEO-vennlig e-handelsplattform. Når det gjelder SEO, så blir denne e-handelsplattformen ofte sammenlignes med WordPress, som er en av de mest SEO-vennlige publiseringsplattformene på markedet.
SEO-tips for Magento 2
Selv om man driver en Magento 2 nettbutikk, er det ingen selvfølge at man har mye kunnskap om SEO i forbindelse med denne plattformen.
Magento 2 er en svært SEO-vennlig plattform, som du kan lære mye om SEO ved å lære deg med:
1) Duplisert innhold
Duplikatinnhold er noe som ofte byr på utfordringer i forbindelse med SEO. Derfor bør du som Magento 2 butikkeier sørge for å dobbelsjekke dette, slik at det blir riktig.
I verste fall kan duplikatinnhold kaste deg tusenvis av kroner i salg og at kundene ikke kommer tilbake, og det er jo noe man helst vil unngå. Det kan også gjøre at nettsiden din scorer lavere i søkemotorene.
2) URL-er som er SEO-vennlige
I forbindelse med SEO er det mange regler man må følge, og en av disse reglene er vedrørende nettsidens URL. Altså selve nettadressen som du søker på.
For at en nettadresse skal være SEO-vennlig, er du avhengig av at nettadressen ser og høres naturlig ut. Benytt deg helst av bokstaver og tegn som bindestrek og skråstrek. Og det kan være en god idé å unngå veldig mange spesialtegn.
3) Optimaliser alt innhold
En typisk Magento 2 nettbutikk inneholder mye forskjellige innhold, og det er viktig å se til at dette er optimalisert slik at det fungerer som det skal.
Tittelen på bildene i nettbutikken er avgjørende for at de fungerer som de skal, mens SEO-tittel og metabeskrivelse spiller en rolle i selve innlegget.
4). Sjekk nettsidens hastighet
Dette er et punkt som er viktig uavhengig av hvilken e-handelsplattform du benytter deg av.
Nettsidens hastighet er noe av det første kundene legger merke til, så det bør du som butikkeier være ekstra opptatt av.
En rask nettside vil score mye høyere i forbindelse med SEO enn en treig nettside.
Hva er det som skiller Magento 2 fra konkurrentene?
De fleste e-handelsplattformer inneholder innebygde funksjoner som kan brukes i arbeid med SEO. Hvis du mot formodning skulle velge å ikke investere i SEO, så er sannsynligheten for at nettbutikken din drukner i det store internetthavet veldig stor.
Siden Magento 2 er kjent for sine gode SEO-funksjoner, så vil denne e-handelsplattformen være et godt valg om du er på jakt etter en SEO-vennlig plattform med så mange funksjoner.
Trenger du hjelp med Magento SEO?
Med Magento SEO kan du sikre flere besøkende til nettsiden, og dermed flere salg. SEO gir nettsiden økt synlighet, ved hjelp av ulike SEO-teknikker.
Dersom du ønsker hjelp med SEO for Magento, kan Moo Gruppen hjelpe deg!
Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat Kontakt oss her→.