search

Alt du trenger å vite om Magento 2.4

magento 2.4

Vil du som mange andre få tilgang til de nye funksjonene og forbedringene i Magento 2.4?

Dette er nytt i Magento 2.4

Den 28. Juli 2020 ble Magento 2.4 lansert, noe som innebærer en rekke forbedringer og nye funksjoner for deg med Magento som eCommerce-plattform. Disse endringene omfatter alt fra fiksing av bugs til nye og spennende funksjoner.

 

Magento 2.4 kommer også med nye sikkerhetstiltak, noe som sørger for at nettbutikken din blir tryggere for både deg og brukerne. I denne guiden skal vi guide deg gjennom de viktigste endringene i Magento 2.4!

magento 2.4

Nye funksjoner og forbedringer i Magento 2.4

Magento er blant verdens største og mest populære plattformer blant dem som driver innen eCommerce. En stor andel av nettbutikkene som finnes på markedet er basert på nettopp Magento, og derfor er det uhyre viktig at plattformen er sikker for alle parter.

 

Derfor lanserer Magento stadig nye og forbedrede versjoner av plattformen. Den siste oppdateringen, 2.4, byr blant annet på følgende forbedringer:

Forbedret Media Gallery

Forbedret søkefunksjon

Den nye funksjonen Seller-Assisted Shopping

Nye verktøy i PWA Studio

Funksjoner for headless eCommerce

Økt sikkerhet med tofaktor autentisering

Den nye Magento Commerce-funksjonen Purchase Approval Workflows

Click-and-Collect

Oppgradering av plattform

Fiksing av bugs

CMS-innhold

Kom i gang nå!

Vil du oppgradere din nettbutikk med Magento?

Forbedret Media Gallery

Magento forsøker å gi en stadig bedre brukeropplevelse – ikke bare for dem som besøker nettbutikken din, men også deg som administrator. Den siste versjonen av Magento gir deg blant annet et nytt og enda bedre Media Gallery.

 

Som administrator kan du nå både filtrere, sortere og søke etter bilder på en langt raskere måte enn før. Det sies at funksjonen nå er 30 ganger raskere enn tidligere, noe som er en kraftig forbedring.

 

Du som driver egen nettbutikk er nok allerede klar over at gode bilder på nettsiden er avgjørende for å lykkes med salg. Og da er det en god nyhet at det nå er mye enklere og raskere å arbeide med bilder.

 

Media Gallery er for øvrig integrert med bildebanken Adobe Stock, noe som gjør det svært enkelt å finne produktbilder direkte gjennom systemet.

magento 2.4

Forbedret søkefunksjon

Noe av det første besøkende på nettsiden din gjør, er å søke – enten det er etter et produkt eller en merkevare. Da er det kjekt å vite at Magento 2.4 byr på kraftige forbedringer akkurat når det kommer til søkefunksjonen!

 

Tidligere ble søkefunksjonen driftet av MySQL, men dette er ikke lenger tilfelle med Magento 2.4. Du blir nå bedt om å installere funksjonen Elasticsearch før du kan benytte deg av Magento 2.4. Dette installeres direkte på serveren din.

 

Elasticsearch er med andre ord obligatorisk å installere dersom du skal bruke den siste versjonen av Magento. 

 

Den nye søkefunksjonen er både smart og brukervennlig. Selger du for eksempel klær, vil kunden kunne søke etter «hvit genser», og da vil søket forfines slik at de vises hvite gensere. Dette er sanntidssøk, noe som betyr at resultatene vises mens kunden skriver.

Den nye funksjonen Seller-Assisted Shopping

I noen tilfeller trenger kunden litt ekstra hjelp, for eksempel dersom vedkommende opplever å ikke finne ut av noe i nettbutikken. Det kan ofte være enklere å logge seg inn som kunden og hjelpe vedkommende direkte.

 

Istedenfor å måtte be kunden om passordet, kan du benytte deg av den nye funksjonen Seller-Assisted Shopping – som tar kundeservice til et nytt nivå. Dette lar deg hjelpe kunden på en enklere måte, siden begge har tilgang til den samme informasjonen.

 

Med Seller-Assisted Shopping kan kundeservicemedarbeiderne dine logge seg inn på kundens brukerkonto gjennom Magento Admin. Dette kan være nyttig i mange tilfeller, som for eksempel:

Hjelpe kunden å finne produkter i sortimentet

Demonstrere for kunden hvordan en ønskeliste settes opp

Hjelp kunden å legge inn ordre eller betalinger

Guide kunden gjennom ulike funksjoner

Nye verktøy i PWA Studio

Nye PWA Studio gjør det enklere og raskere enn noensinne å lage PWA storefronts. Enkelt forklart er PWA en samling av verktøy og guider som lar deg opprette en Progressive Web App, noe som innebærer at nettsiden får funksjoner som en app.

 

Dette betyr blant annet at nettsiden kan brukes offline, og at brukeren kan få et app-symbol for nettsiden. Samtidig vil nettsiden bli sikrere og raskere.

Funksjoner for headless eCommerce

Headless eCommerce handler om funksjoner som lar deg lage en bedre brukeropplevelse på tvers av flere digitale kanaler. Dette omfatter ikke bare mobil, nettbrett og desktop, men også IoT (Internet of Things).

 

Magento 2.4 gir deg tilgang på nye og bedre funksjoner som gjør headless eCommerce enklere å mestre.

Les mer om hodeløs ecommerce med Magento her –>

magento 2.4

Økt sikkerhet med tofaktor autentisering

Tofaktor autentisering (2FA) handler om sikrere innloggingsprosesser der både ordinært passord og engangspassord benyttes kombinert. Denne funksjonen legges nå til administrasjonskontoen din på Magento 2.4. 

 

En systemgenerert kode blir da tilsendt brukeren, noe som gjør bruken av Magento enda tryggere.

Magento Commerce-funksjonen Purchase Approval Workflows

Dersom du har den betalte versjonen av Magento, Magento Commerce, vil 2.4-versjonen gi deg tilgang til den nye funksjonen Purchase Approval Workflows. Dette er enkelt forklart en funksjon som gjør B2B-salg enklere.

 

Purchase Approval Workflows gjør det mulig for B2B-kunder å sette regler for antall SKU-produkter, ordreverdier og fraktkostnader.

 

En B2B-kunde kan for eksempel ha krav om at alle kjøp som overskrider 10 SKU-enheter eller 30 000 kroner skal godkjennes av innkjøpsansvarlig. Dette kan Purchase Approval Workflows ordne! Kunden vil da få beskjed dersom et kjøp trenger godkjenning.  

Click-and-Collect (henting i butikk)

Magento 2.4 har også en nyttig funksjon som passer perfekt for deg som har utsalgssteder og nettbutikk. Ved hjelp av Click-and-Collect kan kunder bestille varer på nett, og deretter hente dem ved et utsalgssted. 

 

Slik kan kjøpet planlegges på nett, samtidig som kunden slipper å bruke penger på frakt. Magento 2.4 sin Click-and-Collect-funksjon kalles In-Store Pick Up, og kan fås på både Magento Commerce og den gratis versjonen av plattformen.

Oppgradering av plattform

Magento 2.4 gir deg også tilgang til å benytte de siste versjonene av MySQL (MySQL 8.0) og programmeringsspråket PHP 7.4, siden dette gir deg mulighet for en mer pålitelig, rask og sikker plattform.

 

Magento har med andre ord blitt oppgradert og optimalisert opp mot de mest teknologiske løsningene, noe som er et positivt tegn.

Fiksing av bugs i Magento 2.4

I Magento 2.4 er også en rekke bugs blitt fikset. Det er visstnok mer enn 100 bugs som er fikset i Magentos kode, noe som omfatter alt fra ryddig av kode til forbedringer i GraphQL.

 

Bugs er små eller store feil i koden som kan gi en dårligere brukeropplevelse. Nå som disse er fjernet, kan du se frem til en bedre opplevelse av plattformen.

 

Det er også utført mer enn 30 reparasjoner av sikkerhetsfunksjoner for XSS- og RCE-sårbarhet.

CMS-innhold

Magento 2.4 byr også på endringer i forbindelse med CMS. Nå kan du blant annet duplisere og lagre alle CMS-sider, og du kan lage CMS-blokker som heter det samme dersom de tildeles ulike nettbutikker.

 

Magento har også forbedret CMS-layout, og nye CMS-sider legges til i nettsidens hierarki over butikksider. 

Trenger du hjelp med Magento?

Magento er blant de mest populære plattformene innen eCommerce, og den siste versjonen inneholder en rekke forbedringer og nye funksjoner. Det er blant annet 98 nye funksjoner, 12 utvidelser og 50 sikkerhetsoppdateringer i den nyeste versjonen av Magento.

Dersom du ønsker en nettbutikk som er oppdatert og i tråd med moderne sikkerhetsstandarder, er Magento 2.4 utvilsomt noe for deg. Dersom du ønsker å migrere fra en gammel plattform og over til Magento 2, kan vi i Moo Gruppen hjelpe deg!  Kontakt oss her –>

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?

Digital Rådgiver Susann har en lidenskap for performance marketing og har raskt blitt god på digital markedsføring. Susann går i dybden og jobber både med kortsiktige og langsiktige mål for å oppnå best mulig resultat. Susann er opptatt av å hjelpe kundene med en høyest mulig ROAS og benytter ulike verktøy innen annonsering og SEO for å oppnå best mulig konvertering.