Hodeløs netthandel med Magento
Hodeløs netthandel med Magento
Mye har skjedd siden de første nettbutikkene kom på banen tidlig på 90-tallet. Siden den gang har vi gått fra små nisjebutikker, til digitale konsern som styrer netthandelen. Milliarder av mennesker har i dag tilgang på netthandel, og det er ofte fra fingerspissene 24 timer i døgnet gjennom mobiltelefonene våre.
Grunnet den raske utviklingen i teknologien, så ønsker en forbruker ved en nettbutikk i dag det siste og det beste. Kunstig intelligens og VR er 2 gode eksempler på hvordan ny teknologi har blitt integrert i nettbutikkene. Dette har etter hvert for øvrig bare blitt forventet av forbrukerne at nettbutikken har på plass.
Såkalte API`s (Application Programming Interfaces) er tiltenkt å løse mange av problemstillingene. Disse gjennomfører «hodeløs netthandel», noe som refererer til hvordan de kobler front-end med back-end. Vanligvis er ikke det å miste hodet noe særlig positivt, men akkurat innen netthandel er denne teknologien noe flere og flere nettbutikker har sverget til.
Ensidige systemer regjerte i begynnelsen
Netthandelens start var basert på rigide og ensidige systemer uten noen ytterligere mulighet for større egentilpassing. Front-end og back-end måtte utvikles i direkte samspill, og integrering tok lang tid. Til sitt forsvar var allikevel disse løsningene mer enn nok for den tids bruk av nettbutikk.
På 90-tallet og inn i det nye årtusenet var det tross alt slik at de fleste besøkte internett hjemmefra. Gjennom tunge, stasjonære PC-er som vi sjeldent bevegde utenfor hjemmet, så kunne nettbutikker levere en enkel løsning som passet nettopp til disse.
Den rene oppstandelsen av bærbare datamaskiner, nettbrett, og ikke minst smarttelefoner, snudde derimot alt på hodet. Plutselig sto ikke de ensidige systemene lenger i stil med kravene til forbrukerne, og store endringer måtte gjennomføres for nettbutikker.
De moderne løsningene for nettbutikk
De ensidige systemene slet med å møte det behovet som majoriteten av forbrukere etter hvert hadde på nett. Nettopp derfor kom API inn i bildet som en viktig løsning. Disse enten reduserte, eller eliminerte helt, de hindringene som var satt for kreativiteten i front-end og back-end.
API`s er kort forklart et bindeledd som gjør at front-end og back-end kan kommunisere enklere. Utviklere bruker i dag disse for å lage en rekke funksjoner og applikasjoner i front-end. API står i bak de 3 måtene vi benytter arkitektur på til å lage profesjonelle nettbutikker.
1. Fullstack
Fullstack lar små og mellomstore bedrifter utvikle løsninger for en nettbutikk hurtig og effektivt. API`s bidrar her med å utvide mulighetene til blant annet mobile apper. Fordelen med fullstack er at det gjerne ikke krever enorme tekniske ferdigheter og lange prosesser.
Allikevel er ikke løsningen tilstrekkelig for nettbutikker som ønsker å vokse seg virkelig store. Personalisering, analytiske verktøy, og testing er for eksempel avhengig av et mer «hodeløst» alternativ, slik som den hybride løsningen vi skal gå nærmere inn på nedenfor.
2. Hybrid
En hybrid løsning fokuserer på en noe mer «hodeløs» løsning. Her er nemlig selve plattformen for nettbutikken og innholdet separert. Dette betyr i praksis at front-end er koblet til back-end gjennom API`s eller enda mer direkte integrasjoner.
Dette betyr at en får en mer gradvis, eller hybrid, separasjon mellom de to. Samtidig som en får en «hodeløs» styring av innhold, så gir dette også markedsførerne full kontroll over innholdet. Det blir på mange måter en gradvis overgang, fremfor en komplett overgang til hodeløs løsning.
3. API-løsning: Hodeløs netthandel
En gang for alle, hva er så «hodeløs» løsning i praksis? Jo, svaret ligger i at front-end og back-end her er helt separerte fra hverandre. Dette betyr i praksis at du kan endre på de to, uten at den andre samtidig må endres. Det betyr at de kan operere helt individuelt.
Det er API`s som er mest populære i dag for å kommunisere mellom front-end og back-end i en hodeløs løsning. Denne sømløse integreringen gjør det enkelt å opprettholde kommunikasjon mellom alle de ulike elementene bak din nettbutikk.
Fordelene med en hodeløs netthandel
En hodeløs løsning lar deg tilpasse etter behovene forbrukerne har umiddelbart. Det betyr blant annet at du kan endre på designet i front-end med en gang, uten at dette ødelegger de logiske prosessene som foregår i back-end. Dette er slutten på feilmeldinger som følge av mindre endringer i front-end.
Det er en kjempefordel for markedsførere verden over. Disse besitter helt enkelt ikke de IT-kunnskapene som må til for å utvikle back-end løsningene til å tilpasse seg front-end. Gjennom en hodeløs løsning kan de derimot legge inn kampanjer og utvikle front-end uten å bekymre seg. Det sparer din nettbutikk mye tid og penger!
Dette må du tenke på først
Det å adoptere en hodeløs løsning er ikke noe du bare gjør over natta – dette ville tross alt vært helt hodeløst. I stedet bør du sette deg ned med budsjett, strategi, og en god oversikt over ressurser generelt i din nettbutikk sin organisasjon.
Kostnadene vil automatisk øke ved å bruke en hodeløs løsning. Dette er fordi front-end og back-end mer eller mindre oppfattes som to ulike deler av din nettbutikk. Det betyr at du skal doble mengden med infrastruktur. Dermed må du budsjettere for dette.
Sist, men ikke minst, så blir de mange lagene med API`s og integrasjoner fort en vanskeligere jobb å rette opp i ved feil. Selv om det er enklere å oppdatere din nettbutikk i front-end, så blir det vanskeligere for IT-personell å rette opp i feil, og ikke minst å finne frem til hvor feilene faktisk stammer fra.
Magento nettbutikk gjør overgang til hodeløs netthandel enklere
Dersom du er litt bekymret for punktene ovenfor, så bør du ta en nærmere titt på Magento. De tilbyr nemlig en mer «behagelig» overgang til den hodeløse løsningen. Du kan ved hjelp av Magento velge både hybride og hodeløse løsninger for egentilpassing av front-end, alt ettersom hva som passer din fase av utviklingen.
Gjennom REST og GraphQL API`s kan en raskt utvide og adoptere en rekke prosesser for integrasjoner. Magento PWA Studio lar også utviklere enkelt lage mobilvennlige, nesten applikasjons-lignende, løsninger for nettleseren. Dette er altså uten restriksjoner i back-end.
Passer en hodeløs løsning for din nettbutikk?
Dersom du skal vurdere hodeløs netthandel for din nettbutikk, så er det viktig å se fremover. Da helt spesifikt er det viktig å evaluere hvordan din nettbutikk vil utvikle seg i tiden fremover. En hodeløs løsning kan vise seg å bli en kompetitiv fordel mot dine konkurrenter. De som hopper på slik teknologi i starten får gjerne en ganske så stor fordel også.
Integrasjonene gir deg mange muligheter, og mens teknologien utvikler seg hurtig, så vil det bare dukke opp enda flere her. Dersom en hodeløs løsning er innenfor ditt budsjett, kan du vurdere å sette i gang med denne allerede i dag. Magento lar deg sakte, men sikkert, gjennom overgangsfasen uten de store utfordringene!