search

UX Brukertest | Avdekk Svakheter

UX Brukertest

Finn ut alt om UX brukertest her!

Alt du trenger å vite om UX og brukertesting

Du har sikkert sett ordet «UX» før, men det er ikke alle som vet hva dette betyr. UX, usability testing, brukertesting – kjært barn har mange navn. I denne artikkelen skal vi lære deg alt du trenger å vite om brukertesting. Fra hva det egentlig er, til hvordan du enklest og lettest mulig kan utføre en brukertest.

Vi skal ta en nærmere titt på hvorfor det er viktig med brukertester og hvem som kan ha behov for å utføre en slik. Enten du eier en nettside, nettbutikk eller mobil applikasjon – bør du fortsette å lese videre.

Brukertest

Hva er en «usability» test?

En brukertest, også ofte kalt UX, er en av de mest effektive metodene du kan bruke for å se hva som ikke fungerer, og hva som fungerer med nettstedet, applikasjonen eller løsningen din. En brukertest kan bli gjort på de fleste tjenester, som en potensiell kunde eller forbruker skal benytte.

En slik test blir ofte gjort når en tjeneste er under utvikling, men kan også bli gjort på eksisterende tjenester for å kartlegge forbedringspotensial. Hvor avansert du velger å gjøre testen er opp til deg, og du kan velge om testen skal fokusere på et eller flere områder av nettstedet ditt.

Med en brukertest kan du finne svakheter nettstedet ditt har i forbindelses med brukervennlighet. I en slik test blir det brukt ekte testpersoner, slik at du kan få en ekte tilbakemeldinger på hvordan nettstedet ditt opplevelse av brukerne. Som regel vil festdeltakerne få ulike «oppgaver» de skal løse.

Får testpersonene problemer med å for eksempel finne informasjon, kontakte kundeservice eller andre vansker, er dette et tegn på at nettstedet kunne trengt et bedre design. En slik test kan løfte nettstedet ditt til nye høyder, og er som regel alltid verdt pengene. Har nettstedet ditt dårlige løsninger, kan dette føre til tap av kunder og inntekt.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg UX brukertest.

Slik starter du en brukertest

Brukertest

Det er lett å skjønne at en brukertest kan være svært fordelaktig, og du er kanskje blitt fristet til å utføre en på ditt nettsted. For å starte en brukertest må du først og fremst ha et produkt du ønsker å teste. Dette trenger ikke å være en ferdig og publisert nettside, men kan gjerne være et nettsted som fortsatt er under utvikling. Arbeider du med en applikasjon kan produktet for eksempel være en demo-versjon.

Poenget er å skaffe seg så mye informasjon og tilbakemeldinger som overhodet mulig, slik at du kan fortsette å utviklet tjenestene dine med dette i tankene. Det første du må gjøre, er å finne ut hva du ønsker å teste og hva målet med testen er. Her er det viktig å ha klare mål, slik at du får mest mulig ut av testen din. Ønsker du å teste spesifikke funksjoner bør disse være ferdigstilte.

Tjenesten i seg selv behøver ikke være helt ferdig utviklet, men den bør være kommet så langt at testpersonene ikke får enkle problemer som kan ødelegge testen. Har du for eksempel et nettsted, bør du sørge for at navigeringen er på plass, og at det er mulig å gå fra hjemmesiden til andre sider uten problem.

Det finnes mange programmer som kan hjelpe deg med å utføre en brukertest, men har du lyst å det beste resultatet mulig, bør du kontakte en profesjonell. For å få mest ut av programmene bør du allerede ha en god forståelse av brukertester, og det kan være vanskelig å lokalisere alle feil alene.

Hvordan legge en testplan?

Det neste steget er å legge en nøye gjennomgått testplan. Denne bør fortelle hva du ønsker å teste og hvordan du vil måle resultatene. Her må du finne ut hva testpersonene skal se etter, og du velger hvilke oppgaver og spørsmål du ønsker å gi dem. Finn først ut hva du ønsker å vite om tjenesten din, og form oppgaver og spørsmål ut ifra dette.

Dette kan for eksempel være åpne spørsmål og oppgaver. Dette er en fin vinkling å bruke, om du ikke er helt sikker på hva du ser etter. Her kan testpersonene gå gjennom nettstedet ditt i et visst tidsrom og rett og slett gjøre hva de vil. Denne metoden er lur om du ønsker å finne ut hvilke sider på nettstedet ditt som er mest populære blant brukerne.

På den andre siden kan du legge frem spesifikke oppgaver eller spørsmål. Velger du denne fremgangsmåten kan du få innsikt i hvorvidt det er vanskelig eller lett for brukeren å utføre oppgavene. Dette er en fin metode å bruk om du vil teste visse funksjoner på nettstedet. Ved begge metodene kan du avslutte med en kjapp spørreundersøkelse for oversikt.

Derfor trenger du testdeltakere

Testdeltakere blir brukt for å kunne gi deg konkrete tilbakemeldinger fra ekte mennesker. Når du har et produkt du ønsker å teste, og du har kartlagt hvilke områder du vil teste – da er det på tide å finne disse testpersonene. Her er det en stor fordel om du allerede har et klart bilde av hvilken målgruppe som kommer til å bruke tjenesten din.

Det sier seg selv at det vil være mest lønnsomt å bruke en testgruppe som befinner seg i den målgruppen som senere vil bruke tjenesten din. Å finne testpersoner kan av og til være det mest tidkrevende steget, men det er viktig at du finner de rette menneskene. Her bør du lage deg en profil bygget opp av hva du er ute etter i en testperson, og deretter finne mennesker som matcher profilen.

Her vil det være svært fordelaktig og få hjelp av profesjonelle. Mennesker som daglig jobber med brukertester vil vite akkurat hvordan de skal gå frem for å finne testpersoner i din målgruppe. Dette vil ikke bare være det enkleste valget, men også det mest effektive. I tillegg kan du føle deg trygg på at de profesjonell har funnet mennesker som er i målgruppen.

Brukertest

Dokumenter resultatet fra en brukertest – det viktigste steget

Dokumentering av prosessen til en brukertest er viktig, selv om det kan virke tidkrevende. Dette er faktisk et av de viktigste stegene, da det er her du virkelig får kartlagt hva du bør jobbe med videre. Ikke forhast deg gjennom dokumentasjonen og organiseringen av testresultatet. Du vil ikke risikere å ende opp med feilaktig data. For at din tjeneste skal bli best mulig, må du ta deg god tid til å gå gjennom resultatet.

Det er mange ulike verktøy du kan bruke for å dokumentere prosessen og resultatet. Dette vil komme an på hvilken testmetode du i utgangspunktet brukte, men mulighetene er mange. Et spørreskjema utfylt at kandidatene er et godt alternativ. Det samme er lydopptak, regneark, skjermbilder og videoopptak.

Etter du har samlet all informasjonen, er det på tide å presentere resultatet. Dette blir som regel gjort i en PowerPoint eller en annen presentasjons applikasjon. Start gjerne med å fortelle om produktet ditt, hva målgruppen er og hva du håpte å oppnå med testen. Videre kan du fortelle om testmetodene du brukte.

Det er alltid nyttig å presentere testresultat som prosenter, tall eller diagrammer. Dette vil gjøre innholdet mer fordøyelig, og det blir lettere for deg selv og andre å se resultater. Videre bør du ta frem nettstedet forbedringspotensial, og hvilke funn som har blitt gjort. Til slutt burde du inkludere potensielle løsninger på problemene som ble funnet gjennom brukertesten.

Dette må du gjøre etter en brukertest

Etter brukertesten er gjort, gjenstår den viktige delen – nemlig å fikse alle feil og svakheter som ble funnet. Dette kan være små feil og mindre feil, til større problem som går utpå design og generell brukervennlighet. For å løse disse på best mulig måte, er det et par ting du bør tenke på.

Det kan være fordelaktig og komme med mer enn et forslag på hvordan problemene kan løses. Flere alternativer sikrer best resultat, og gjerne kontakt utviklere og designere for rådgivning her. Det er lett å se seg blind på sine egne nettsteder eller produkter, men her kan det være lurt å få profesjonell hjelp.

Noen løsninger vil selvfølgelig være mer effektive enn andre, og her må du selv velge hvilke problemer du ønsker å prioritere. Ofte er det slik at når vi endrer på noe, utløser det en dominoeffekt. Derfor er det lurt å utføre en brukertest i ny og ne, for å forsikre seg om at tjenesten din er så god som den overhodet kan være.

Brukervennlighet øker omsetningen

En brukertest kan være både tidkrevende og skremmende. Det er ikke rart at mange nettsteder gruer seg for å utføre en brukertest, men fordelene og godene er mange. Etter en brukertest vil du sitte igjen med et klart bilde av hvordan forbrukerne og kundene dine opplever produktet ditt.

Jo mer brukervennlig nettstedet ditt er, dess større er sjansene for at du tiltrekker deg nye kunder. En brukertest behøver ikke være komplisert, men det handler om å ta seg tid å vite hva du skal se etter. Her gjelder det å kjenne sitt eget nettsted og sin målgruppe – og du vil sitte igjen med et resultat som kan ta ditt nettsted til nye høyder.

Brukertest

Vi bistår med brukertesting!

Moo Gruppen har implementert brukertesting i måten vi utvikler nettbutikk på. Vår filosofi er gjennomsyret av at brukeren alltid skal stå i sentrum. Jo enklere det er for dem å kjøpe, jo større er sjansen for at de gjør nettopp det.

Er du interessert i brukertesting? Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat om hvordan dette kan hjelpe din nettbutikk!

 Kontakt oss her→

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

NOSTO er en leverandør som tilbyr flere forskjellige tjenester for personlig tilpasning av nettbutikker. Løsningene spenner om en rekke forskjellige typer og størrelser av butikker