search

Tabber som kan ødelegge for deg med blogg

Tabber som kan ødelegge for deg med blogg

Unngå disse tabbene for din blogg.

10 vanlige tabber blant bloggere

Det å lykkes med blogging er vanskeligere enn mange tror. For at bloggen skal bli en suksess, er det mange ting som skal tas hensyn til. Vi går igjennom tabber som kan være en årsak til at bloggen din ikke blir så suksessfull som den kan bli.

Dersom du først lykkes med bloggen, kan den bli en god inntektskilde. En blogg kan også drive trafikk til bedriftens nettside, for eksempel ved at du deler SEO-vennlige blogginnlegg.

Vi skal nå se nærmere på noen vanlige tabber blant bloggere. Finn ut hvilke fallgruver du må unngå dersom bloggen skal bli en suksess.

Unngå disse tabbene for din blogg

Hva er en blogg?

En blogg kan betraktes som et verktøy som kan hjelpe bedriften å bli mer synlig på nett. Den kan tiltrekke leads, og samtidig by på innhold som engasjerer målgruppen din. 

De fleste blogger består av «redaksjonelt» tekst-, bilde- eller videoinnhold som sentreres rundt spesifikke emner. Slik kan bedriften vise at den sitter på nyttig kompetanse innen en viss bransje.

Har du for eksempel en bedrift som driver med tjenester innen catering, kan det være aktuelt å dele bloggposter relatert til mat, oppskrifter og lignende. Et eksempel er et blogginnlegg av typen «10 raske forretter du kan servere dine gjester».

Enkelt forklart kan bloggen din føre til økt trafikk til nettsiden. Denne trafikken kan etter hvert konverteres til leads. Du kan også sørge for at bedriften blir mer respektert i bransjen, og bidra til at selskapet vokser. Bloggen kan også gi økt return on investment (ROI).

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med å lykkes med bloggen

Tabbene du må unngå

Unngå bloggtabbene.

Som blogger er det en rekke potensielle fallgruver. Først og fremst bør du huske på at en stor andel av besøkende på bloggen er personer som søker på relevante søkeord via Google, altså såkalt organisk trafikk.

Siden mange andre, lignende bedrifter konkurrerer om de samme potensielle kundene, er det viktig at bloggen skiller seg ut og appellerer til forbrukerne. I tillegg må forbrukernes interesse opprettholdes. Ulike tabber kan medføre at du ikke lykkes med dette.

Tabbe 1: Du lager ikke blogginnlegg på jevnlig basis

En av de vanligste tabbene blant bloggere, er at de ikke blogger ofte nok. Dersom bloggen din skal skaffe bedriften leads og mer trafikk til nettsiden, er det viktig at du blogger på jevnlig basis.

Husk at jo oftere du deler blogginnlegg, jo mer verdifullt innhold vil nettsiden besitte. Og jo mer interessant innhold, jo flere lesere.

Tabbe 2: Du skriver med en formell tone

En annen vanlig tabbe blant bloggere, er at de skriver med et formelt og stivt språk. Husk at leserne dine vil synes det er tungt å lese blogginnlegg med tunge, faglige begreper og tungvint språk.

Det leserne ønsker er å innhente nyttig eller interessant informasjon. For å formidle informasjon best mulig, kan du med fordel legge fra deg det formelle språket. Prøv å skrive mer som du snakker, og gjør tekstene dine lettleste!

Tabbe 3: Du vet ikke hvem målgruppen er

Tabber: målgruppe

Den kanskje vanligste tabben bloggere gjør, er å lage blogginnlegg uten å tenke over hvem de faktisk skriver for. For å kunne lage innhold til bloggen som faktisk engasjerer potensielle kunder, gjelder det å kjenne målgruppen sin.

Det er for eksempel viktig å tenke over hva målgruppen din ønsker å tilegne seg av informasjon. Hva vet de allerede, og hva har de nytte av å lære mer om? Det er fort gjort å lage blogginnlegg som er enten for komplekse eller for enkle.

Tabbe 4:  Du satser på for mange emner

En annen svært vanlig blogg-tabbe, er at bloggeren dekker et altfor stort spekter av emner. Du ønsker kanskje å appellere til et bredt publikum, noe som resulterer i at du deler blogginnlegg i mange ulike kategorier.

Husk imidlertid på at dersom du dekker mange forskjellige emner på bloggen din, vil dette gjøre at bedriften din utstråler mindre ekspertise på ett felt. Det er som regel bedre å være ekspert på ett felt, enn å kunne litt om alt – i hvert fall fra forbrukernes perspektiv.

Tabbe 5: Du fokuserer på kvantitet – ikke kvalitet 

Mange bloggere er opptatt av å dele flest mulig blogginnlegg. Det er som nevnt viktig å være aktiv på bloggen, da mange blogginnlegg kan bidra til at du tiltrekker flere potensielle kunder. 

Samtidig er det viktig å huske på at blogginnleggene dine kun vil ha ønsket effekt dersom kvaliteten er bra! Finn derfor en god balanse mellom kvantitet og kvalitet. Innholdet du leverer på bloggen skal først og fremst være interessant for leseren.

Inbound markedsføring baserer seg på nettopp dette. Ved å dele innhold som genuint fenger målgruppen, vil potensielle kunder se på bedriften din som mer enn bare en butikk.  Vær en troverdig kilde til kunnskap og inspirasjon.

En tabbe mange gjør er kvantitet før kvalitet på innleggene.

Tabbe 6: Du skriver selgende om egen bedrift 

En annen vanlig blogg-tabbe er at du lager bloggposter som minner mer om reklame eller annonser. Ved å lage bloggposter der du hovedsakelig fokuserer på bedriftens varer og tjenester, vil ikke leserne oppfatte budskapet ditt som like troverdig.

«Alle» bedrifter påstår at sine tjenester er best. Og nettopp det er forbrukere flest klar over. Fokuser heller på å levere nyttig og interessant informasjon i bloggpostene dine. Flett heller inn informasjon eller lenker til produktene dine på en diskret måte.

Du kan gjerne skrive litt om bedriftens produkter og tjenester i slutten av bloggposten. Men ikke gjør hele blogginnlegget til selgende «reklame».

Tabbe 7: Du skriver med lav språklig kvalitet

Dersom blogginnleggene dine inneholder skrivefeil, grammatiske feil og generelt sett har lav språklig kvalitet, vil sannsynligvis lesere forlate bloggen din like fort som de kom. Lav språklig kvalitet skremmer bort potensielle kunder.

Hvorfor? Fordi leseren oppfatter nettsiden og bedriften din som mindre profesjonell. Skal bedriften oppfattes som seriøs, bør den også ha innhold på bloggen sin som gjenspeiler dette. 

Bruk derfor stavekontroll og les gjennom bloggpostene dine før de deles. Sørg også for at alle fakta stemmer.

Tabbe 8: Titlene er ikke spesifikke nok 

En annen vanlig tabbe bloggere gjør, er å dele blogginnlegg med svært generelle overskrifter. Sørg for at du har en mer spesifikk tittel, slik at leseren vet nøyaktig hva han eller hun kan lese om i blogginnlegget.

Med mer spesifikke overskrifter kan du tiltrekke et mer målrettet publikum. Dette er lesere som vet hva de er ute etter, og det er ofte enklere å konvertere dem til kunder.

Husk at det også er vanskelig å dekke brede emner i ett enkelt blogginnlegg. Teksten din vil få høyere kvalitet om temaet avgrenses.

Tabbe 9: Du tenker ikke på SEO

SEO er en avgjørende faktor for bloggens synlighet.

En klassisk nybegynnerfeil er at bloggeren ikke tar søkemotoroptimalisering (SEO) på alvor. Siden en stor andel av leserne dine drives av organisk trafikk via søkemotorene, er det viktig å gjøre teksten synlig i f.eks. Google.

SEO handler om ulike metoder som gjør en nettside mer synlig i søkemotorene. Google vil vise treff som er relevante for det personer søker på. På grunn av dette bør du innføre SEO-tiltak.

  • Inkluder søkeord i blogginnleggene
  • Ha metatittel og -beskrivelse
  • Ha mange overskrifter og god tekststruktur
  • Pass på at nettsiden er mobilvennlig
  • Ha nettside med SSL-sertifisering

Tabbe 10: Du fanger ikke opp leads med bloggen

Den siste tabben vi ofte ser at bloggere gjør, er at de ikke fanger opp potensielle leads på bloggen. Det er ikke nødvendigvis nok å bare skrive en bloggpost og forvente økt trafikk og automatiske konverteringer.

Det er viktig at du samler inn e-postadresser. Dette bør faktisk være topp-prioriteten din om du skal fange opp leads. Dersom du kan utvide e-postlisten din, vil dette kunne gi 38 ganger høyere ROI enn ellers. Dette skyldes at e-postmarkedsføring er svært effektivt.

Hele 73 % av alle som driver med markedsføring opplyser om at e-postmarkedsføring er essensielt for bedriftsstrategien deres.

Det finnes flere nyttige verktøy som lar deg samle inn e-postadresser fra dem som besøker bloggen din. Driver du med inbound marketing, kan du for eksempel tilby kunden mer relevant innhold sendt direkte på e-post.

Få hjelp til å lykkes med bloggen din

Det å drive en vellykket blogg kan by på mange fordeler. Du kan generere leads, få mer trafikk til nettsiden og øke bedriftens ROI. Det er imidlertid mange potensielle fallgruver. Du må tenke på både kvalitet, SEO, kontinuitet og mye mer for å lykkes med bloggen.

Moo Gruppen kan hjelpe deg med å få en blogg som konverterer potensielle kunder til faktiske kunder. Vi kan blant annet hjelpe deg å få en SEO-vennlig blogg som blir mer synlig i Google. Kontakt oss i dag om du vil vite mer!

 Kontakt oss her→

Alle nettbutikker trenger en god porsjon med tekst. Produktbeskrivelser, tjenestesider, blogg, nyhetsbrev, og mye mer behøver gode tekster.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

Har du noen gang vurdert å lage en blogg for nettbutikk? Dette er en effektivt markedsføringsteknikk som kan øke trafikken, salget, og konverteringsraten din. Men for at bloggen skal gi deg disse godene, er det viktig at du legger tid og omtanke ned i bloggen.