Slik starter du blogg for nettbutikk
Hvordan starte en blogg for nettbutikk?
Har du noen gang vurdert å lage en blogg for nettbutikk? Dette er en effektivt markedsføringsteknikk som kan øke trafikken, salget, og konverteringsraten din. Men for at bloggen skal gi deg disse godene, er det viktig at du legger tid og omtanke ned i bloggen. Hva er målet og hvordan skriver du innlegg som gir deg disse godene? Vi skal se nærmere på hvordan du kan starte en blogg og hva du bør tenke gjennom med blogging for e-handel.
Hva er et godt blogginnlegg?
Før du starter ditt første innlegg på en blogg for nettbutikk, bør tenke over hvorfor målgruppen skal lese hele innlegget og hva som vil gjøre at de kommer tilbake for mer lesing? Et godt blogginnlegg bør være interessant, nyttig og gjerne litt underholdende. Det burde hjelpe kunden med å finne svar på spørsmål de kanskje leter etter med produktene dine, eller hjelpe dem med utfordringer de måtte ha. Uansett hva du skal skrive om må det være interessant og engasjerende.
Introduksjonen bør være fengende å få leseren til å ville fortsette innlegget. Selve innlegget må være av verdi for leseren, samtidig som det blir formidlet på en interessant og engasjerende måten. Du kan godt bruke humoristiske formidlingsmåter hvis dette passer seg innenfor målgruppen og emnet ditt, men det er også viktig å være profesjonell for å bygge tillit.
Kjenn målgruppen din
De fleste som driver en nettbutikk, vil klare å kunne skrive nyttige og hjelpsomme blogginnlegg om produktene sine. Men å få disse innleggene engasjerende og interessante kan derimot være en utfordring. For å lykkes i dette er det avgjørende at du kjenner målgruppen din godt og vet hva som trigger dem.
Hvis du ikke allerede har en klar forståelse av hvem målgruppen din er, er det viktig at du kartlegger dette før du prøver å kommunisere dem. Hva vil målgruppen vite? Hva kan de relatere til? Hvilken formidlingsevne vil nå ut til dem? Her kan det lønne seg å lage en kundeprofil eller segmentere kundegruppene dine.
Kartlegg hvilken alder målgruppen din har, hvilke sosiale media kanaler de bruker, hvordan tar de til seg innhold og markedsføring og ikke minst hva er målgruppen interessert i. Når du har gjort dette vil det være enklere å forme innhold som treffer kundene og formidle produktene dine på en vellykket måte på en blogg for nettbutikk.
Bruk en CMS og velg domene
For å kunne ha en blogg må du bruke en hosting-tjeneste, eller bloggplattform, og et CMS system som gjør det enkelt å planlegge samt administrere innhold. Når du bruker CMS, vil det være enklere å planlegge blogginnleggene og flere i bedriften kan jobbe sammen om å skape innholdet. Dette kan for eksempel være gjennom WordPress eller andre tjenester.
Velg en bloggtjeneste som er enkel å samarbeide med og som lar deg tagget innleggene med relevante søkeord. Et godt CMS-system vil være svært nyttig dersom flere skal jobbe sammen om bloggen. Det er også lurt å velge en tjeneste som lar deg forhåndsskrive innlegg og sette publiseringsplaner, slik at du kan publisere kontinuerlig på bloggen gjennom året.
Bruk et godt design
Design er like viktig på bloggen som det er på nettbutikken din. Husk at designet er med på å skape et førsteinntrykk, og det skal være appellerende samt få den besøkende til å forbli på bloggen. Det er lurt å samkjøre designet med uttrykket til nettbutikken, da får du et konsistent uttrykk på tvers av plattformene. Designet skal speile verdiene og merkevaren til nettbutikken.
Mange bloggplattformer tilbyr forhåndslagde design, men det beste resultatet får du ved hjelp av utviklere. Designet burde også være funksjonelt og hjelpe med å øke salget og konverteringer på nettbutikken. Dette kan for eksempel være ved hjelp av knapper som lar kunden dele innleggene, eller nyttige linker som fører direkte til produkt-sidene.
Inkluder gjerne en «Om oss»-side på bloggen, på lik linje som den du har på nettsiden. I tillegg bør designet kunne støtte flere typer innhold, og ikke bare skriftlige blogginnlegg. Du vil gjerne dele bilder eller annet multimedia-innhold som støtter opp det skriftlige og øker engasjementet. For at dette skal fungere sømløst er et godt design elementært.
Oppsummering
Før en kunde går gjennom med et kjøp, bruker de ofte tid på søke etter produkter å lese seg opp på produktinformasjon. Her kan det oppstå spørsmål og en blogg er det perfekte stedet for deg til å svare på disse spørsmålene og overbevise kunden. Med nyttige og interessante blogginnlegg, kan du gjøre nølende besøkende om til lojale kunder. Klarer du å implementere gode søkeord vil bloggen også øke den organiske trafikken til nettstedet.
Tenk gjennom hva målet med en blogg for nettbutikk er og hvordan du når ut til målgruppen. Når du har funnet ut hvordan målgruppen tar til seg innhold og hva de ønsker å lese, blir det enklere å skrive innlegg som treffer og engasjerer dem. Bruk en fleksibel bloggplattform og CMS-tjeneste for sømløs drift av bloggen, og husk at designet bør gjenspeile nettbutikken.
Fordelene med en blogg er mange, men du vil ikke se resultater over natten. En god blogg krever tid, men når du først har fått kartlagt målgruppen og satt opp bloggen, kan du begynne å legge grunnmuren. Hvis du klarer å blogge på en måte som fenger målgruppen, vil du kunne se resultatene i omsetningen.