Slik jobber vi med ditt nettside design
Slik jobber vi med nettside design
Design handler om å kombinere det fantastiske visuelle med høy brukervennlighet. Navigering og relevans for søkeren er nemlig minst like viktig som at det fanger oppmerksomheten.
For å best mulig levere slike resultater, er det essensielt å starte i riktig ende. Her er det klokt å begynne med å jobbe frem designet fra innholdet, og ikke omvendt.
I denne artikkelen skal vi ta deg gjennom hvordan vi i Moo Gruppen jobber med design gjennom 3 forskjellige steg.
1. Hvem jobbes det med?
Målgruppen er helt essensiell å definere for å levere godt nettside design. I tillegg er vi derimot minst like fokuserte på det interne. Hvem er organisasjonen, og hva skal kommuniseres?
Vi ser også nærmere på hvem konkurrentene er og hvordan de kommuniserer til sine kunder. Sist, men ikke minst, har vi et fokus på hvordan bedriften så langt har kommunisert på nett med design.
Når disse spørsmålene er besvart, kan vi bedre sette våre mål for utviklingen av nettsiden eller appen. Her er vår visjon å alltid kunne sette kriterier for hvorvidt nettsiden lyktes. Nedenfor er flere punkter for hvordan vi analyserer bedriftens nåværende situasjon.
Kom i gang nå!
Vil du komme i gang med utarbeidelse av ditt nettside design og forbedre brukeropplevelsen på ditt nettsted?
Analytiske verktøy
Ingenting overlates til tilfeldighetene. Vi jobber nøye med analytiske verktøy, slik at vi får fatt i håndfaste data for akkurat hvordan organisasjonen presterer. Det er kun slik vi kan bestemme hvorvidt tiltakene våre blir suksessfulle.
Vi jobber med analyse av trafikk og konverteringer, samt andre KPI-er, på alt fra forsiden til den minst besøkte undersiden. Et helhetlig bilde for hvilken effekt våre tiltak har, er noe kundene våre alltid fortjener.
Dagens nettside design
Videre ser vi på dagens design helt spesifikt. Utover det analytiske, er det viktig med en objektiv vurdering av det visuelle, brukeropplevelsen, ytelsen, SEO, samt hvor sikker siden er.
Innimellom er det visuelle designet fint og passer organisasjonen bra. Det kan allikevel hende at brukeropplevelsen er dårlig, eller at ytelsen svekkes av tunge filer. Vi forbedrer dette raskt.
Oversikt over innhold
Når vi utvikler ny nettside til bedrifter, ønsker mange å overføre mye innhold. Dette er selvfølgelig helt med rette. Vi gjør overføring smidig og enkel, men vi analyserer også innholdet veldig nøye.
Blant annet noterer vi oss viktig informasjon, slik som innholdets type, målgruppen, og formål. Denne oversikten over det eksisterende innholdet kan så brukes til å levere bedre innhold fremover.
Brukersentrert innhold
Uansett innholdet vi produserer, står brukeren i sentrum. Det betyr at bransjespråket kastes ut av tekstene, og at landingssider for eksempel kanskje bare har et par elementer for brukeren å trykke på.
Vi er opptatt av at innholdet skal være relevant, så enkelt som mulig, og ikke minst treffe forbruker. Nettside designet skal også treffe kundens behov, samtidig som det representerer bedriftens identitet.
Brukerens opplevelse
Vi analyserer nøye hvem målgruppene dine er. Noen ganger lager vi kun en spesifikk målgruppe og fokuserer på denne, men oftest er det snakk om flere forskjellige.
Uansett fører vi målgruppene gjennom deres reise på nettsiden. Hvilke utfordringer støter de på? Hva er bra? Hva er ikke bra? Gjennom denne reisen kan vi optimalisere brukernes opplevelse.
2. Rammeverket bak designet
Selve rammeverket bak nettside designet starter med det som kalles wireframes. Dette er skisseringer av hvordan innholdet og elementene skal se ut på hver side.
Vi skisserer nøye, slik at en får innsikt i hvordan sidene faktisk vil ende opp med å se ut. Noen ganger lager vi også flere skisser per side. Vi har uansett også i baktankene hvem som faktisk skal vedlikeholde sidene videre.
Produksjon av innhold
Her kan kunden velge å produsere innhold selv, lete etter tekstforfatter selv, eller benytte seg av Moo Gruppens tekstforfatter. Vi vil uansett hjelpe med å kvalitetssikre gjennom flere punkter.
Blant annet sikrer vi at fokuset er riktig. Vi ser etter at stikkord implementeres, formatet sitter godt med tanke på tekst, bilder og video, samt at strukturen av innholdet på siden er god.
Visuelt side hierarki
Et hierarki over nettsiden gir din organisasjon full oversikt. Det er fort gjort at siden vokser enormt mye og raskt. Da kan det være vanskelig å få innsikt i hva slags innhold en allerede har.
Dessuten er et sidekart viktig for kunden. Dette sikrer nemlig at deres navigasjon rundt om på siden blir forbedret betraktelig.
Gjennomgang av nettside design med bruker
I en beta-versjon lar vi brukere teste nettside designet. Disse har ikke tidligere benyttet seg av siden, slik at vi vet at de vil oppføre seg som nye besøkende. Vi gir deg oppgaver og observerer hvordan de navigerer rundt på siden.
Dette er kanskje en av de nyttigste prosessene i jobben med å designe rammeverket. Prosessen gir oss nemlig håndfaste data på hvordan brukerne ser på nettside designet vi har utviklet.
3. Utseendet på nettside designet
Stiluttrykket setter vi for alvor i gang med når målgruppe og rammeverket rundt det hele er fastsatt. Det mange ser på som det absolutte nettside designet, er altså det siste steget i vår prosess.
Her jobber vi med et helhetlig design som står i stil med organisasjonen selv. Dette gjelder både deres produkter og tjenester, samt hvilke verdier som ligger bak driften deres.
Side om side
Vi sørger for et gjenkjennelig tema gjennom hele nettstedet, selv om noen sider bygger på samme mal naturligvis. Alt presenteres til deg som kunde gjennom det vi kaller en styleguide.
En styleguide er et ganske vidt begrep, og den kan inneholde alt innen design fra logo helt ned til fargevalg. Uansett gjør vi alt design klart, slik at det enkelt og raskt kan implementeres på siden.
Nettside design optimalisert for alle enheter
Våre løsninger starter med et tidlig fokus på mobil optimalisering, men vi jobber med at løsningen skal se perfekt ut på alle enheter. Dette betyr at alle brukere kan benytte seg av din løsning. Vi kan levere til mange ulike enheter, men de fleste ønsker å starte med 3 breakpoints i nettside designet og utvide senere til 5 eller flere.
Her blir en grundig jobb utført for å sikre de beste mulige resultatene. Vi ser blant annet i front-end på funksjonalitet i flere forskjellige nettlesere, i enheter slik som PC, Mac, Android, iOS, og mange flere.
Vi i Moo Gruppen kan hjelpe deg med nettside design!
Enten du ønsker å designe en splitter ny side, eller kanskje bare oppdatere den gamle siden, vil Moo Gruppen bistå deg. Vi er også åpne for å ta en helt uforpliktende prat om potensielle forbedringer.
Kontakt oss i dag dersom du ønsker bedre design på nettsiden din!