search

Klevu er en av de beste søkemotorene for nettbutikk

klevu søkemotor for nettbutikk

Ønsker du markedets beste søkemotor for din nettbutikk? Vi i Moo Gruppen kan hjelpe deg med integrering av Klevu søkemotor!

Klevu – Beste søkemotor til nettbutikk?

Klevu søkemotor er en av de best kjente søkemotorene innad i nettbutikkene for mellomstore og store aktører. Den tilbyr noen av markedets beste funksjoner, som gjør søk enklere og mer intuitivt.

I denne artikkelen skal vi gå nærmere inn på hvorfor nettopp Klevu er et så populært alternativ som søkemotor for nettbutikkene.

Klevu - den beste søkemotoren for din nettbutikk

3 hovedfordeler ved Klevu 

Klevu er som nevnt en av de beste søkemotorene for nettbutikker. I denne artikkelen skal vi utforske søkemotoren grundig, men nedenfor har vi listet 3 hovedfordeler du bør være oppmerksom på med en gang. 

1. Automatisering og kontekstuelt søk

Maskinlæring og algoritmer er viktig i alle typer søkemotorer, men Klevu har jobbet spesielt mye med språket bak. Søkerintensjonen finnes alltid i språket til brukeren. 

Klevu ser på konteksten, for å identifisere hva brukeren faktisk leter etter. Dette gjør søkene mer relevante, og dermed fjernes mye potensiell frustrasjon hos kunden. 

2. Manuell påvirkning av resultater

Som eier av nettbutikken kan du selv manuelt påvirke hvilke resultater det er som rangerer høyt. Dette er en stor fordel, i den grad at du kan foreslå bestselgere og mer profitable produkter her, om ønskelig. 

Vi går senere nærmere inn på hvorfor nettopp denne funksjonen er en så stor fordel med Klevu.

3. Fleksibel integrasjon

Klevu kan integreres med en rekke plattformer for nettbutikker. Deriblant finner vi Magento, Shopify, og BigCommerce blant annet. Det gjør bruk av Klevu enkelt for alle forskjellige brukere. 

Mange av konkurrentene har ikke noe å stille opp med her mot Klevu. Der er ofte integreringene manglende, og mye av jobben må gjøres helt manuelt.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med integrering av Klevu!

De beste bruker Klevu

de beste bruker Klevu søkemotor

Klevu søkemotor er brukt blant mange av de beste nettbutikkene i verden. Majoriteten av butikkene her selger faktisk for 10 millioner eller mer årlig. Nettbutikker som Bjørn Borg, Helly Hansen, og selveste Victoria Beckham, benytter seg av søkemotoren.

Nedenfor skal vi gå nærmere inn på flere av de mange fordelene rundt Klevu. For i tillegg til de tidligere nevnte 3 hovedfordelene, finnes det mange grunner til at du bør bruke Klevu til din nettbutikk. Disse skal vi i resten av artikkelen gå gjennom.

Egendefinert JavaScript

Du kan selv egendefinere Klevu gjennom HTML og CSS, og dessuten tilbyr Klevu implementert JavaScript til redigering. Det finnes her standarder, der begge benytter rutenett for å separere produktene i søket. Dette gir en fin oversikt for brukeren. 

I BETA-versjonen med JavaScripts annenversjon, ser man akkurat hvor fleksibel løsningen er. Det minner her mye om Algolia. Allikevel ønsker nok de aller største nettbutikkene enda litt mer frihet for hva de kan gjøre med søkefunksjonens utseende.

Påvirk søkeresultater

En stor fordel ved Klevu er som nevnt at du kan påvirke søkeresultatene i funksjonen. Veldig få plattformer gir deg denne muligheten, slik at integrasjonen av Klevu blir et veldig fint tilskudd. Nedenfor er 3 måter du kan påvirke søkeresultatene hos brukerne på.

1. Prominens for produkt

Du kan øke prominensen for et produkt slik du selv ønsker. Dersom noen søker «frakk» for eksempel, kan du velge at den bestselgende vinterjakken havner høyt i resultatene. 

En skal selvfølgelig passe på relevans, men det er mye en kan gjøre her for å øke prominensen til produktet. 

2. Fremheving etter regler

Du kan selv sette regler for hvordan produkter skal rangere basert på søk. For eksempel kan du vekte at produkter for menn skal rangere høyere dersom det ikke er søkt med en spesifikk merkevare. 

Dette kan være veldig nyttig i den grad at forskjellige kjønn og aldre søker annerledes fra hverandre. Du kan dessuten sette regler som gjelder hvilken sesong en er inne i, slik at vinterklær automatisk fremheves på vinteren naturligvis.

3. Velg søkeresultatene

Du kan også velge å manuelt sette inn de produktene du ønsker i resultater for enkelte søk. Her skal en igjen passe en del på relevansen, men dette er en veldig nyttig funksjon. 

Det er også muligheter for å indeksere andre undersider, slik som bloggartikler, inn i søket, dersom dette er gunstig.

Komplekst system for produktvisninger

Produkter i en nettbutikk kommer ofte med mange kompleksiteter. Klevu er designet og utviklet for å gjøre jobben med produktene dine enklere.

Konfigurer produktresultatene

Klevu viste i starten kun produktene med bilder og navn. I den nyeste versjonen kan du mer eller mindre legge til akkurat det du måtte ønske. 

Du kan for eksempel legge til en liste over fargevalg og størrelser. Her skal en selvfølgelig passe seg slik at det ikke blir for mye. Men det er allikevel fint med friheten her. 

Grupperinger

For noen nettbutikker er det hensiktsmessig å vise grupperinger av produkter i søkeresultatene. Dette kan du gjøre gjennom Klevu.

Da kan du for eksempel laste opp grupperte produkter der resultatene viser frem hvor prisen starter. For eksempel «skjermkort fra 1,500 kr» eller lignende. 

Segmenterte produktvisninger

Innen B2B er en helt nødt til å segmentere produktvisningene, da forskjellige kunder har forskjellige priser. Det kan også være aktuelt for å skille mellom medlemmer og nye besøkende i nettbutikken. 

Klevu lar deg uansett definere pris og tilgjengelighet basert på kundegruppen som gjør søket. Dermed unngår en misforståelser, der en kunde for eksempel tror de får bedre pris enn hva de gjør.

Andre nyttige funksjoner i Klevu søkemotor

Det finnes flere andre nyttige funksjoner for produktvisningene. For eksempel kan du kopiere produktetiketter for gjenbruk.

Du kan også søke ved hjelp av SKU-nummeret. Dette gjør det enklere for B2B-kunder å utføre sine søk.

Søkeanalyser i Klevu søkemotor

Analyser for søk er viktige, da disse gir verdifull innsikt. For eksempel kan du se bruk av nøkkelord, hvilke produkter som får flest klikk, og hvilke produkter som selger mest basert på nøkkelord.

Disse søkeordsanalysene er grundige og oversiktlige. Du kan selv eksportere dem og åpne dem i programvare. Her kan du kategorisere og analysere videre for å øke omsetningen din. 

Klevu søkemotor

Persontilpasset søk

Personlig tilpasning er viktig innen søk. Dessverre gir de færreste søkemotorer innen nettbutikker noen følelse av persontilpasset søk. Dette gjør derimot Klevu noe med, da for eksempel gjennom anbefalinger av produkter. 

Ved første søk vil de mest populære produktene dukke opp som anbefalinger. Etter hvert som brukeren tilbringer tid i nettbutikken, vil derimot forslagene raskt tilpasse seg til deres aktivitet. 

Dessuten, om brukeren ikke får opp noen eksakte matcher med søket sitt, vil Klevu gi passende anbefalinger. Dette øker sjansen for at brukeren finner det de er ute etter. 

Klevu jobber for øvrig også med å inkludere persontilpasning i kategorimenyene. Det er derimot en vanskelig oppgave å tilpasse til personen, slik at det er store rom for forbedringer her.

Maskinlæring og kunstig intelligens

En av hovedårsakene til at persontilpasning er vanskelig, er at algoritmene innen maskinlæring er såpass omfattende. Allikevel bør det nevnes at Klevu har noen av de sterkeste algoritmene, og disse er for øvrig også spesialutviklet mot nettbutikker. 

Maskinlæringen er praktisk sett ikke noe mer komplisert enn at den ser på produkter som blir kjøpt og sett på mest av brukeren. Den er derimot kontinuerlig i gang, slik at produktene i søket oppdateres til neste søk. 

Utover dette er derimot Klevu langt mer kompleks enn sine konkurrenter. For nettbutikker med avanserte produkter, eller rett og slett søk som er lange og uvanlige, vil den kunstige intelligensen her gjøre en god jobb.

God kundeservice 

Du kan selv egendefinere Klevu gjennom HTML og CSS, og dessuten tilbyr Klevu implementert JavaScript til redigering. Det finnes her standarder, der begge benytter rutenett for å separere produktene i søket. Dette gir en fin oversikt for brukeren. 

I BETA-versjonen med JavaScripts annenversjon, ser man akkurat hvor fleksibel løsningen er. Det minner her mye om Algolia. Allikevel ønsker nok de aller største nettbutikkene enda litt mer frihet for hva de kan gjøre med søkefunksjonens utseende.

Enkel integrering av Klevu 

Den enkle integreringen slår de fleste konkurrentene i støvlene, og spesielt gunstig er integrasjonen mot Magento. Vanligvis er integrasjoner mot Magento kompliserte, men Klevu gjør dette enkelt med minimalt behov for utvikling. 

Integrasjonen innebærer en ganske enkel synkronisering av data. Du kan som en helt gjennomsnittlig front-end utvikler rimelig enkelt fullføre denne jobben.

Det er også mulig å integrere mot Shopify og BigCommerce, men her er ikke fordelene like store, da du ikke kan beholde maler. Du kan selvfølgelig også benytte API om du ønsker det.

Prisstruktur med Klervu søkemotor

Det rimeligste alternativet fra Klevu vil koste deg €499 månedlig. Dette er altså Premium-pakken. Prisen her går derimot oppover når du legger til flere produkter.

En nettbutikk som omsetter for rundt 100 millioner kroner vil ende opp med å betale ca. 10,000 kr for Klevu i måneden. Dette illustrerer hvor rimelig løsningen egentlig er, med tanke på all verdien den tilføyer. 

Merk at tillegget for kategorimenyene vil komme ved siden av. Her havner prisen vanligvis på rundt det samme som Klevu sin ovennevnte søkefunksjon.

Få hjelp til Klevu!

For å på best mulig måte integrere Klevu i nettbutikken, og ikke minst utnytte fordelene innad i integrasjonen, bør du søke hjelp. Vi i Moo Gruppen kan bistå deg med disse arbeidsoppgavene.

Vi tar gjerne en uforpliktende prat over en kaffe eller et videomøte. Kontakt oss i dag for en hyggelig prat om hvordan Klevu kan hjelpe din nettbutikk!

 Kontakt oss her→

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?