search

Gratis Frakt i Nettbutikk | Fordeler & Ulemper

gratis frakt i nettbutikk

Dette er fordelene og ulempene med gratis frakt

Gratis frakt i nettbutikk kan heve salget

Nettbutikk

Gratis frakt i nettbutikk

Frakt oppleves for mange som en kjedelig ekstra kostnad. Denne blir dessuten som regel lagt på etter at produkter er lagt i handlekurven. Dette er det flere grunner til, slik som leveringsadresse, størrelsen på ordre, og hvor mye en har kjøpt for.

Når en drifter en nettbutikk vil unektelig ideen om gratis frakt være viktig å vurdere. Det må enten bli en kostnad du selv tar, eller som prises inn i produktene. Uansett er det både fordeler og ulemper med strategien, og vi skal i denne artikkelen se nærmere på dette. 

Slik kan gratis frakt i nettbutikk hjelpe

Gratis frakt i nettbutikk er relativt enkelt å sette opp. Dette er en løsning som alle plattformer dessuten gir deg muligheten for. Dermed blir dette mer å regne som en avgjørelse relatert til din driftsmodell, fremfor et spørsmål om det tekniske bak nettbutikken. 

Den største fordelen med gratis frakt er at undersøkelser viser en veldig positiv utvikling etter at dette implementeres. Kunder oppfatter nemlig verdien av gratis frakt til å være mye høyere enn hva den faktisk er. 

En skal derimot passe seg med å for eksempel bare bake inn frakten i prisen fra før av. Kundene dine kan i dag enkelt sammenligne priser fra nettbutikk til nettbutikk. Til syvende og sist er det viktigste å ha transparente kostnader, men gratis frakt kan implementeres på smarte måter allikevel. 

webdesign og funksjoner
Brukervennlig nettbutikk

Beløpsgrense for gratis frakt

En beløpsgrense for gratis frakt er meget smart. Dersom snitt kunden din for eksempel handler for 800 kr, kan du tilby gratis frakt for kjøp over 1,000 kr. Dette kan gi deg betraktelig større kjøp i handlekurven, og så lenge tilbudet lønner seg med tanke på frakt, er dette meget gunstig. 

Her er det viktig å måle seg frem til resultatene. Dessuten bør du gi kundene i nettbutikkene periodiske påminnelser for hvor nær de er å oppnå gratis frakt. Dette kan for eksempel gjøres ved hjelp av visuelle virkemidler, eller ved en påminnelse når kjøpet ferdigstilles. 

Kampanjer til testing

Dersom du er usikker på om gratis frakt er riktig for din nettbutikk, kan en kampanje være et godt valg. For eksempel kan du tilby alle kundene dine gratis frakt ut måneden. Dersom salget viser en betydelig oppgang, kan det vise seg at gratis frakt er riktig for din nettbutikk. 

Her er det viktig at du ikke bare tester, men også måler riktig. Bruk analyseverktøy, og sammenlign med foregående måneder. Ta også høyde for andre faktorer som kan ha påvirket oppgang eller nedgang i salget. Det beste er å sammenligne med samme måned året før. 

Prototype og testing
konkurransefortrinn nettbutikk

Ikke glem konkurransesituasjonen

Dersom alle dine konkurrenter tilbyr gratis frakt, er sjansene store for at du også bør gjøre det. Faktisk kan det hende at dine produkter er rimeligere, selv med gratis frakt, men psykologien spiller en stor rolle her. 

Samtidig kan det i den andre enden hende at ingen av dine konkurrenter tilbyr gratis frakt. Muligens er dette fordi det ikke lønner seg, men du bør allikevel se på mulighetene. Det kan tross alt gi deg en kompetitiv fordel å skille deg ut på akkurat dette punktet. 

Moo Gruppen hjelper deg!

Ønsker du å innføre gratis frakt i nettbutikken din? Eller sitter du kanskje på gjerdet og vurderer hvilken effekt det vil ha? Uansett hvor i tankegangen du befinner deg, vil vi gjerne hjelpe deg med avgjørelsen. Våre eksperter har god erfaring med hvorvidt gratis frakt lønner seg for en rekke forskjellige nettbutikker.

Ta kontakt i dag for en uforpliktende prat om hva gratis frakt i din nettbutikk kan tilføre! Ta kontakt her→

brukervennlighet

Et analyseverktøy for din nettbutikk

Vi fungerer som en totalleverandør for våre kunder og henter inn kompetanse og løsninger fra partnere der det kreves,

Digital Rådgiver Susann har en lidenskap for performance marketing og har raskt blitt god på digital markedsføring. Susann går i dybden og jobber både med kortsiktige og langsiktige mål for å oppnå best mulig resultat. Susann er opptatt av å hjelpe kundene med en høyest mulig ROAS og benytter ulike verktøy innen annonsering og SEO for å oppnå best mulig konvertering.