search

Kan gratis frakt øke salg?

Dette må du tenke på ved gratis frakt for dine kunder.

Gratis frakt: Øker det salg?

Gratis frakt er et fenomen vi stadig vekk ser mer av i e-handelsbransjen. Dyre fraktpriser og dårlig leveringsmetoder er en av hovedårsakene til forlatte handlekurver. Hvis du opplever at kundereisen stopper ved utsjekk eller at den gjennomsnittlige ordre verdien er lav, kan gratis frakt være det som skal til for å ta nettbutikken til nye høyder. Men hvorfor er gratis frakt så viktig i e-handel? Det skal vi se nærmere på nå.

Gratis frakt, fri frakt og gratis levering – kjært barn har mange navn, og dette er noe som står nært hjerte til alle netthandlere. Statikken viser at gratis frakt er det netthandleres setter mest pris på, samt også det som hadde fått dem til handle mer på nett. Hele 57 % av kunder sier at de avbryter en bestilling dersom frakten er for dyr, og 22 % av forlatte handlekurver dreier seg om treg levering.

Fri levering har lenge vært utbredt i andre land, gjerne grunnet sterk konkurranse fra e-handels-giganten Amazon. Giganten tilbyr gratis frakt på alle leveringer og i de største byene kan leveringen også skje på dagen. Dette presset førte til at gratis frakt har blitt en bransjestandard i noen utenlandske marked, og hvis Amazon etablerer seg i Skandinavia må også flere norske nettbutikk ta stilling til dette.

 Det handler ikke bare om å være konkurransedyktig. Gratis frakt kan også gi deg flere fordeler og ha en positiv påvirkning på salg, omsetninger og konverteringsrate. En av de største grunnene til at nettbutikker ikke velger å tilby gratis frakt, er frykten for å tape penger på leveringskostnadene de selv må legge ut for. Men kan fordelene veie opp for dette tapet?

Økt salg med gratis frakt?

Derfor bør du tilby gratis frakt

Som nevnt sier hele 57 % av netthandler at de avbryter handelen dersom frakten koster for mye. Da sier det seg selv at det er økt salg å hente på gratis levering. Men hvis du også ønsker å øke verdien av den gjennomsnittlige handlekurven kan gratis frakt være løsningen. 

Noen nettbutikker tilbyr gratis frakt over en viss sum, og det som oftest dette norske nettbutikker gjør. Gratis frakt kan få oss til å legge mer i handlekurven enn hva vi egentlig hadde sett for oss, noe som igjen vil øke verdien på din gjennomsnittlige handlekurv. Da kan du også vite at du får mye salg igjen for en gratis tjeneste.

 Grunnen til at de fleste handler på nett, er nettopp fordi det skal være raskt og enkelt. Men leveransen er også viktig. Hele ni av ti netthandler sjekker leveringstid og fraktpris før de starter å se etter produkter. For å få kapret kundene er det derfor viktig å prestere godt på disse punktene. Frakten og leveringen er ofte det som avgjør hvorvidt en kunden velger deg fremfor konkurrenter.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med å finne den rette løsningen for din netbutikk.

Kan god kommunikasjon veie opp for betalt frakt?

Selv om de fleste kunder setter gratis frakt over andre gode, kan du i noen tilfeller veie opp for dette med en utmerket kommunikasjon og kundeservice. Hvis du opererer i en bransje hvor gratis frakt ikke er vanlig blant konkurrentene dine, har du to alternativer. Enten kan du tilby gratis frakt for å gjøre deg mer attraktiv, eller legge større vekt på god kommunikasjon.

De fleste nordmenn forventer at varene de bestiller på nett skal komme innen 3-4 dager. Men sannheten er at leveranser i Norge som regel tar minst 5 virkedager. Mange nettbutikker går derfor i fellen og lover kortere leveringstid enn hva som er realistisk, kun for å sikre at det ene salget går gjennom. Dette taper du fort lojale kundeforhold.

 Ved gi kunden nøyaktig informasjon om leveringstid og kontinuerlig oppdatering på hvor pakken er under hvert ledd av frakten, vil de ha mer forståelse for lengre leveringstider. I tillegg sparer du deg selv for ekstraarbeid da du slipper support henvendelser vedrørende pakken. Hvis du er usikker på leveringstiden, er det bedre å legge på en ekstra dag. Kommer pakken før tiden vil kunden oppleve dette som rask levering.

Alternativer til gratis frakt

Hvis du enda er usikker på om gratis frakt er det rette steget for din nettbutikk, finnes det alternative metoder du kan benytte deg av. Først og fremst bør du se på hva konkurrentene dine gjør. Hvis andre nettbutikker i din nisje tilbyr gratis frakt, er sjansene store for at de tiltrekker seg store deler av målgruppen. Men denne teorien kan du teste, før du implementerer gratis frakt.

Hvorfor ikke tilby gratis frakt som en del av en kampanje? Dette er et godt virkemiddel som gir deg innsikt i hvorvidt gratis frakt øker salget eller verdien på bestillingene dine. Som nettbutikk tester du alltid nye funksjoner før de implementeres og dette prinsippet kan også brukes på gratis frakt.

Sett opp et godt måleverktøy og gjerne samle inn nok data før kampanjen starter. Sørg for at du markedsfører kampanjen godt og følg med på resultatene. Du kan for eksempel tilby gratis frakt på hele nettbutikken i en måned, men vær obs på hvilket tidsrom du velger. Rundt juletider vil nok antall bestillinger øke betraktelig, uavhengig av frakten, derfor bør du holde kampanjen før eller etter desember for en mer nøyaktig sammenligning. 

Du kan også tilby gratis frakt på kjøp over en viss sum. Dette er den vanligste taktikken vi ser i Norge, og målet er som regel å øke verdien på den gjennomsnittlige handlekurv. Gå gjennom dine eksisterende data og se hva gjennomsnittet ligger på nå. Selger du vanligvis for 400 kroner, kan du gjerne sette grensen på 550 kroner. Husk å implementere en nedtelling som forteller kundene hvor mye som gjenstår før fri frakt.

Frakt strategier

Det er altså mange alternativer for fri frakt og du behøver ikke nødvendigvis gi denne goden til alle kundene. Mange nettbutikker velger også å gå fri frakt på kun de dyreste varene, noe som øker sjansen for at kunden handler dette hos dem. Det er også mulig å inkludere frakten i selve produktprisen, slik at ikke kunden møter på en ekstrakostnad under utsjekk.

Det er også mulig å tilby det som kalles for variabel frakt. Dette er en løsning som vil beregne fraktkostnadene ut ifra hvor mye kunden har bestilt og vekten samt størrelsen på leveransen. Da slipper kunder som kjøper smått og betale like mye som storhandleren, men denne varianten kan også ha sine ulemper.

Med variabel frakt kan storhandleren få seg en overraskelse under utsjekk, og det kan i verste fall resultere i et avbrutt kjøp og forlatte handlekurver. Skal du operere med variabel frakt er det lurt å sette en maks pris på frakt, slik at ikke denne blir for urimelig.

En annen strategi er å gi kunden flere alternativer, hvor et av alternativene er langt billigere, eller gratis. Som regel vil dette være ved henting på postkontoret. Mange ønsker gjerne å få pakkene levert på døren og betaler ekstra for dette. Til syvende å sist handler det om hva som er realistisk for ditt budsjett og hva konkurrentene dine gjør.

For å være konkurransedyktig på e-handelsmarkedet, må du kunne tilby frakt og leveringsvilkår som er på minst lik linje som konkurrentene. Det aller beste er selvfølgelig om du kan tilby bedre vilkår enn konkurrentene dine.

Gratis frakt for nettbutikker – dette må du tenke på

Hvis du har bestemt deg for å tilby gratis frakt, er det fristende å gå for billigere frakt metoder. Du bør aldri kompensere for gratis frakt med dårlige service, da dette ikke lønner seg i lengden. Selv om kunden verdsetter billig levering, er også leveringstiden en viktig faktor. 

Hvis kunden må vente for lenge på en levering, er ikke sjansene store for at de kommer tilbake, uavhengig av hva frakten koster. Tenk også gjennom hvor kundene dine handler fra. Selger du kun til Norge eller har du også kunder i utlandet? Frakt til utlandet er naturligvis dyrere, og da kan det lønne seg å kun tilby frakt på nasjonale ordre.

Oppsummering

Hvorvidt gratis frakt øker salget, omsetningen og konverteringsraten din, vil avhenge av flere faktorer. Hva tilbyr konkurrentene og hva skal strategien din være? For å finne ut om gratis frakt er det rette steget for din nettbutikk, er det lurt å teste ut flere strategier. Prøv gjerne gratis frakt innenfor et viss tidsramme, eller på enkelte produkter.

 Hvis det overordnede målet er å redusere antall forlatte handlekurver, kan du også se på leveringsmetodene dine. Har du for få alternativer tilgjengelig? Hvis målet er å øke den gjennomsnittlige verdien av hver handlekurv, kan du innføre fri frakt over en viss sum. Sørg for at du har tydelige grafiske elementer som viser kunden hvor mye som gjenstår før gratis frakt.

For å være konkurransedyktig og overleve på markedet, må du kunne tilby bedre eller like vilkår som konkurrentene dine. Test gjerne ut flere strategier og mål dem opp mot hverandre. Hvor mye økte salget og konverteringsraten din med hver strategi, og kan dette gjør opp for utgiftene det koster å tilby gratis frakt? Det er ingen hemmelighet at forbrukere liker gratis frakt, og trenger salget et løft er dette absolutt verdt å teste ut.

 Kontakt oss her→

Den største fordelen med gratis frakt er at undersøkelser viser en veldig positiv utvikling etter at dette implementeres.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?