search

Trender for B2B netthandel med Magento

Ser du etter noen som kan hjelpe din bedrift å utvikle den beste løsningen for B2B netthandel?

Trender for B2B netthandel med Magento

I flere år har e-handel vært forbeholdt B2C-sektoren, men nå ser vi en endring. De siste årene har en ny generasjon inntatt B2B-kundegruppen, og disse menneskene har gjort seg vant med sømløse og brukervennlige løsninger på nett. B2B netthandel er i forandring, og endringene skjer raskt. For å lykkes i bransjen må det satses på digitale løsninger og brukervennlighet.

 

Hvordan kan du gjøre B2B netthandel mer brukervennlig for dine kunder? Mange av aspektene fra B2C kan adopteres, men de må gjerne justeres for å imøtekomme behovet til B2B kunder. Dette er to forskjellige kundegrupper med ulike behov, men de ønsker seg de samme fordelen, godene og den lettvintheten generell netthandel har å by på. La oss se på noen av de siste trender for B2B netthandel, og hvordan du kan skape bedre kjøpsopplevelser for den nye kundegruppen.

b2b netthandel trender

Trender for netthandel: Betalingsløsninger

Utsjekk og betalingsløsninger er et meget viktig aspekt når du driver med netthandel. Dårlige og lite brukervennlige løsninger fører til forlatte handlekurver. De siste årene har vi sett flere trender komme til liv innen betalingsløsninger. Her finnes det gode alternativer for B2B bedrifter.

 

Mobile betalingstjenester fortsettere å øke i popularitet, og dette er en ordning flere B2B-selskaper nå tar i bruk. I tillegg er kredittkort fortsatt et ettertraktet alternativ. Betalingsløsninger kan i noen tilfeller være en vanskelig trend å følge, her spiller nemlig preferansene til dine kunder inn. Generelt sett blir brukervennlige og enkle løsninger foretrukket, hvor det krever minst mulig manuelt arbeid fra kunden selv.

Kom i gang nå!

Vi leverer skreddersydde B2B løsninger basert på Magento.

Trender for netthandel: Chatbots

chatbot i nettbutikk

Kunder ønsker raske og enkle svar på henvendelser. Når du driver en nettbutikk, er du i teorien åpen 24/7. Det er derimot ikke like lett å ha fysisk personell tilgjengelig døgnet rundt, og da er chatbot et ypperlig alternativ. En chatbot blir hyppig brukt i kundeservice-tjenester, ettersom de enkelt kan forbedre brukeropplevelsen og gi raske svar.

 

Basert på stikkord, forhåndsskrevne spørsmål og svar, vil en chatbot redusere ventetiden til kundeservice, og de kan programmeres til å finne informasjon langt raskere enn en tradisjonell slags person. Har du mange kunder som handler døgnet rundt? Da er chatbot et kostnadseffektivt alternativ til kundeservice-personell på kvelder, helger og natt.

Derfor er B2B netthandel viktig

Et selskap som ikke investerer i digitale plattformer, vil fort falle i kundens favør. Dagens forbrukere er villig til å kjøpe så og si alt på nett, og dette inkluderer B2B-kunder. Hvis du ønsker å lykkes med bedriften din, er det derfor viktig å satse på nettløsninger og investere i en god B2B e-handelsplattform.

 

Det er en myte at B2B-kunder ikke ønsker å handle på nett. Faktisk er dette en kundegruppe som ønsker seg de samme fordelene og fleksibiliteten som B2C kunder har. Enhver kunde vil ha en brukervennlig kjøpsopplevelse, rask utsjekk, hurtig levering og enkel måte å bestille gamle ordre på nytt. Forbedret sporing er også meget ettertraktet.

 

For at din bedrift skal kunne imøtekomme disse behovene, må du ha en kraftig B2B e-handelsplattform som kan støtte slike løsninger. En nettbutikk som er utviklet på riktig måte, vil gi en bedre brukeropplevelse for kunden. Dette vil igjen føre til økt salg, forbedret konvertering og høyere avkastning i lengden. Magneto er et godt alternativ som har tilrettelagt seg behovene til både B2B-bedrifter og kunder.

B2B netthandel fallgruver å unngå

Selv om mange B2B-selskaper har begynt å satse på nettløsninger, er fortsatt et stort antall av disse som ikke utnytter netthandelens store potensial. Ofte ser vi ledere som tror at e-handel er for tidkrevende, for komplekst og krever for mye vedlikehold til å gi profitt. Ved å underestimere B2B netthandel, og ikke gå «all inn», har bedriften allerede tapt.

 

Mange satser på markedsplasser som Amazon, eBay og lignende B2B alternativer. Dette er absolutt en løsning som fungerer godt dersom bedriften ønsker å kick-starte salget, men dette bør ikke være den eneste salgsmodellen. 

 

På markedsplasser er det nærmest umulig å skreddersy personlige kjøpsreiser og møte dine unike kunders behov. Selger du kun en håndfull produkter kan markedsplasser fungere godt, men dersom du driver en kompleks og omfattende bedrift, bør du også tilby din egen salgsløsning via nettbutikk.

 

En annen kjent fallgruve, er å ikke fokuserer på skalerbarhet og fremtidig vekst. En nettbutikk skal være fleksibel, og ikke være et hinder. Den skal ikke kun klare å håndtere bedriftens nåværende produkter og kunder, men legge til rette for fremtidig vekst og støtte mål og agenda. Hvis du bruker en plattform som ikke lar seg være fleksibel og skalere, vil du heller ikke vokse som et selskap.

b2b netthandel trender

Slik forbedrer du B2B netthandel med Magento

For å lykkes med netthandel, må du ha en e-handelsplattform som lar deg ta kontroll og styring. Magento er en plattform som byr på skalerbare og fleksible e-handelsløsninger. Magento er bygget for å hjelpe deg med å vokse og lykkes på nett. Dette er et kostnadseffektiv alternativ som gir deg full kontroll over funksjonalitet og innhold. Slik får du en nettbutikk som fungerer like godt som den ser ut.

 

Dersom du samarbeider med en Magento leverandør, vil du få både support og opplæring i hvordan plattformen fungerer. I tillegg vil utviklerne hjelpe deg med å bygge nettbutikken fra bunnen av, med skreddersydde løsninger, utvidelser og plug-ins som er skapt for å gi B2B resultater. Hvis du allerede har en Magento nettbutikk, er du nok interessert i å vite hvordan du kan forbedre kjøpsopplevelsen for dine kunder. Dette gir Magento deg mange muligheter til.

Personaliserte anbefalinger

Mange B2C-løsninger fungerer godt i B2B-sektoren. Blant annet personaliserte anbefalinger. Med personalisert innhold vil du møte kunden der de er, gjennom innhold som imøtekommer deres behov. Produkt anbefalinger som er basert på kundens tidligere kjøp og søk, sparer kunden tid og gjør det lettere for deg å segmentere kundegrupper på en sømløs måte.

Brukervennlige kjøpsopplevelser

Gjør nettbutikken enkel å håndtere. Har du mange produkter og ulike kategorier? Gjør det lett for kunden å filtrere etter merke, funksjon og pris dersom du har dette åpent. Selger du produkter som hører sammen? 

 

Forhåndslagde pakker gjør det enkelt for kunden å gjøre et fullstendig kjøp, samtidig som det fremmer mersalg. Selger du både produkter og tjenester? Slå sammen opplæring og produktet, slik at kunden kan kjøpe begge deler med et eneste klikk.

b2b netthandel

 Nye B2B kunder

En av grunnene til at B2B netthandel er et relativt nytt fenomen, skyldes at det har skjedd en endring i kundegruppen. Nå er over halvparten av B2B kunder en del av milleniumsgenerasjonen – en generasjon som har gjort seg vant med enkle og sømløse netthandler.

 

For å møte behovet til disse nye kundene, må det brukes elementer fra B2C-handel, samtidig som disse må justeres for å dekke behovet til B2B-kunder. De to ulike kundegruppene har forskjellige behov, men ønsker seg de samme sømløse og fleksible løsningene. En skreddersydd B2B-plattform som legger til rette for dette, er veien å gå for å lykkes med den nye B2B-kundegruppen.

Moo Gruppen hjelper deg med B2B Netthandel

Moo Gruppen har i mange år jobbet med å utvikle dynamiske løsninger som er skreddersydd for B2B-sektoren. Vi har lang erfaring med Magento og kjenner plattformen ut og inn. Våre utviklere kan kodespråk utenat, og vi bygger løsninger som fremmer salg, konvertering og fremtidig vekst. Vi vet hva som må til for å lykkes med B2B netthandel, og vi hjelper deg gjerne med å komme i gang. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat.

Kontakt oss her→

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?

Digital Rådgiver Susann har en lidenskap for performance marketing og har raskt blitt god på digital markedsføring. Susann går i dybden og jobber både med kortsiktige og langsiktige mål for å oppnå best mulig resultat. Susann er opptatt av å hjelpe kundene med en høyest mulig ROAS og benytter ulike verktøy innen annonsering og SEO for å oppnå best mulig konvertering.