Slik utvikler du nettbutikken!
Videreutvikle nettbutikken din
Svært mange av dagens bedrifter har nettbutikk, noe som er et smart trekk i dagens digitaliserte samfunn. Mange av kundene foretrekker nå å handle på nett, fremfor å møte fysisk opp i en butikk. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan du kan videreutvikle nettbutikken din.
Det å handle på nett er mer oversiktlig enn å handle i butikk, pluss at det kan gjøres når og hvor som helst.
Dersom en bedrift skal lansere en ny nettbutikk, er det flere ting som skal tas i betraktning. Både design, brukervennlige løsninger, A/B-testing og lignende er viktige elementer å ta hensyn til.
Etter at dette er gjort, er det lett for at du bare lar nettbutikken gå sin gang. Det er imidlertid viktig å vedlikeholde og utvikle nettbutikken for at den skal forbli optimalisert. Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan videreutvikle din nettbutikk!
Videreutvikling av nettsiden
Det finnes flere metoder som kan anvendes når du skal videreutvikle nettbutikken din. Spesielt når det kommer til brukertesting og konverteringsoptimalisering, er videreutvikling nødvendig.
Det kan dessuten hende at nettbutikken din har behov for nye funksjoner og muligheter etter hvert som tiden går. Mange bedriftseiere setter av en rimelig stor budsjettpost til nettopp nettbutikken, også de første årene etter lansering.
Det lønner seg nemlig å videreutvikle en nettbutikk på kontinuerlig basis. Dette gjør det enklere å være oppdatert og å holde seg på høyde med konkurrentene. Du kan nesten sammenligne videreutvikling av en nettbutikk med oppussing av et fysisk butikklokale.
CRO – konverteringsoptimalisering
En av de viktigste grunnene til at du bør videreutvikle din nettbutikk, er konverteringsoptimalisering eller CRO. Dette handler om hvor stor andel av besøkende på nettsiden som faktisk utfører et kjøp. Høy CRO-grad er med andre ord ønskelig!
Både store og små endringer av nettbutikken din kan ha innvirkning på CRO. Husk at en nettbutikk sjelden blir perfekt allerede ved første forsøk. Derfor er det behov for å måle ulike data underveis, analysere og videreutvikle nettsiden.
Ett steg av gangen i å videreutvikle nettbutikken
Når det kommer til videreutvikling av en nettbutikk eller nettside, er det viktig å ikke ta for seg for mange arbeidsoppgaver på en gang. Prosesser gjerne én og én ting, og planlegge fasen steg for steg.
Det er likevel rom for å være ambisiøs – det gjelder bare å ha en god plan. Det kan være smart å ha avgrensede faser der du videreutvikler nettbutikken litt etter litt. Publiser gjerne nye versjoner etter hvert!
Det kan være smart å A/B-teste hver versjon av nettsiden etter hvert som den utvikles. Da ser du hva som fungerer bra – og hva som kanskje ikke fungerer fullt så bra.
Fordelen ved å dele opp videreutviklingsprosessen, er at du får bedre oversikt. I tillegg vil det bli enklere å arbeide på en målrettet måte.
Hvorfor fokusere på nettbutikken?
Det finnes gode grunner til å investere tid og penger i nettbutikken din. Dersom vi ser på corona-epidemien, er det tydelig at folks forbruksvaner har endret seg de siste månedene. Folk frykter smitte av covid-19, og velger derfor ofte å handle på nett fremfor i butikk.
Forbruksvaner endrer seg til stadighet, og trenden er klar: Netthandel har kommet for å bli. Det å handle på nett er både effektivt og enkelt, og det meste kan finnes ved hjelp av et lite Google-søk.
For at din nettbutikk skal kunne hamle opp med alle konkurrentene på markedet, er det viktig at du hele tiden utvikler butikken din.
Dette bør utvikles
Det å videreutvikle nettbutikken er en bred og omfattende oppgave. Du bør blant annet ta hensyn til brukervennlighet. Det er viktig at det er enkelt å navigere på nettsiden, og siden bør i tillegg ha tydelig informasjonsarkitektur.
En sømløs kjøpsprosess er også viktig for at kundene skal finne nettbutikken din interessant. Det er for eksempel viktig å tilby betalingsmetoder som er populære blant forbrukerne. De siste årene har det for eksempel blitt vanlig å la kunder betale med Vipps.
Det er i tillegg viktig å optimalisere nettsiden for mobile enheter. I dag handler mange nordmenn hovedsakelig via mobiltelefon, noe som tillater dem å handle når og hvor som helst. Derfor er det viktig at du utvikler nettbutikken din slik at den er mobilvennlig.
Sørg også for at du har gode produktbilder og produktbeskrivelser. Kunden skal kunne få et like tydelig og godt inntrykk av produktene, som dersom vedkommende var i en fysisk butikk.
Velg en enkel løsning for din nettbutikk
Uansett om du har behov for en liten eller stor nettbutikk, lønner det seg å velge en enkel og brukervennlig løsning. Vi kan blant annet anbefale en brukervennlig e-commerce-plattform som for eksempel Magento eller WooCommerce.
Du kan få hjelp av en sertifisert og erfaren utvikler til å få nettbutikken på plass, og denne utvikleren kan i tillegg bidra med videreutvikling av siden. Slik kan du fokusere på andre viktige ting ved driften av nettbutikken.
Smarte integrasjoner
Når du skal videreutvikle nettbutikken, kan det også være greit å implementere diverse integrasjoner. Disse sørger for en sømløs og enkel brukeropplevelse for deg som administrerer nettbutikken.
En integrasjon kan blant annet benyttes til å forenkle overføring av kundedata og ordredata mellom regnskapssystemet og selve nettbutikken. Integrasjonene kan også hjelpe deg med komplekse og store utvekslinger av data med leverandører eller kunder.
Alt i alt vil dette kunne automatisere, effektivisere og kvalitetssikre alt fra rapportering og handel for bedriften.
Det finnes mange smarte integrasjoner som kan hjelpe deg med å videreutvikle nettbutikken. Vi kan for eksempel nevne ERP-løsninger som Visma, Microsoft Dynamics, Zirius og Tripletex, samt fraktalternativer som PostNord, Bring og lignende.
Markedsføring av nettbutikk
En viktig del av prosessen med å videreutvikle nettbutikken, er å tenke på markedsføring. Med riktig markedsføringsstrategi kan du sørge for å drive trafikk til nettbutikken din. Her er det blant annet viktig med gode analyseverktøy som Google Analytics.
Du bør også fokusere på annonsering via digitale plattformer. En nettbutikk som skal holde tritt med markedet, bør blant annet benytte seg av Google Ads, samt annonser i sosiale medier som Facebook, LinkedIn og Instagram.
Sørg også for at siden din dukker opp i prissammenligningstjenester som Prisjakt, slik at kundene enklere kan finne nettbutikken.
Synlighet i Google er også viktig. Derfor bør du vurdere å få hjelp med søkemotoroptimalisering av nettbutikken din.
Drift av nettsiden
Dersom du har en nettbutikk, kan det være greit å ta i bruk en driftsløsning. Ved å sette denne jobben til et egnet firma, vet du at nettsiden vil bli ivaretatt og videreutviklet. Det er blant annet viktig med høy grad av oppetid.
Ved å ha noen som drifter nettsiden for deg, vet du også at hjelp er tilgjengelig dersom behovet skulle melde seg. Driftsavtalen innebærer gjerne backup av viktige data, samt gode sikkerhetsrutiner.
Trenger du hjelp til utvikling av siden?
Det å videreutvikle nettbutikken er helt nødvendig om du skal kunne hamle opp med konkurrentene dine. Selv små endringer kan utgjøre en stor forskjell når det kommer til CRO. Tenk blant annet over markedsføring, integrasjoner, mobilvennlighet og betalingsløsninger.
Dersom du trenger hjelp til å videreutvikle eller drifte nettsiden din, kan Moo Gruppen hjelpe deg. Kontakt oss i dag for mer informasjon!