search

Hvordan øke salget i din nettbutikk

Les våre 10 tiltak og tips for hvordan du kan øke salget i din nettbutikk, her.

Har salget i nettbutikken stagnert, eller skal du starte nettbutikk? Vi har samlet 10 tiltak og tips for hvordan du kan øke salget i din nettbutikk.

Ønsker du nettbutikk? Fyll ut kontaktskjemaet for å bli kontaktet:

    1. Ved å ivareta og utvide kundegruppen din kan du øke salget i din nettbutikk

    Ønsker du å øke salget i din nettbutikk bør du legge mye ressurser i å ivareta og utvide kundegruppen. Bruk alle kanaler aktivt for å hente trafikk inn til nettbutikken din og ta kontroll over kundegruppen. Dette kan du gjøre gjennom:

    • Nyhetsbrev
    • Annonser
    • Remarketing
    • Kundelojalitetsprogrammer
    • Sosiale medier: F.eks. Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Pinterest, Youtube, Linkedin, Vimeo. Hvilke medier som er hensiktsmessig for din nettbutikk, avhenger av hvilken bransje du opererer i.

    Klarer du publisere riktig, engasjerende og relevant innhold til dine målgrupper i alle kanaler. Vil dette øke både trafikken til og salget i din nettbutikk.

    Vi kan hjelpe deg med riktig sammensetning av sosiale medier, annonsering og nyhetsbrev, les mer her.

    2. Annonsering hjelper deg å øke salget i din nettbutikk

    Har du nettbutikk, bør du koble den til shoppingannonser, display remarketing annonser og annonser i sosiale medier for å øke salget i din nettbutikk. Remarketingannonsene kan i tillegg kobles til nyhetsbrev. På denne måten kan kunder som annonserer på nyhetsbrev, få skreddersydde nyhetsbrev basert på hva de har sett på i nettbutikken.

    3 tips til annonser i sosiale medier:

    1. Bruk emojis
    2. Koble til produktomtaler eller rangering
    3. Skriv den øverste kommentaren på annonsen selv, med relevant innhold målrettet mot de som liker å lese kommentarfeltet

    Les mer om digital markedsføring her.

    3. En rask nettbutikk med enkel utsjekk hjelper deg å øke salget i din nettbutikk

    Er nettbutikken din treg, har dårlig brukerflyt og vanskelig utsjekk, øker sannsynligheten for avbrutt kjøpsprosess. Les hvordan du kan gjøre nettbutikken din rask her.

    Prioriter god brukerflyt og A/B-testing i nettbutikken. Selv om du syns nettbutikken er lett å bruke, er det ikke sikkert kundene dine gjør det.

    De fleste avbrudd i en påbegynt kjøpsprosess, skjer ved utsjekk. Pass på å ha enkel utsjekk, unngå å ha en trinnvis utsjekk hvor kunden må klikke seg videre. Bruk anerkjente betalingstilbydere. Å tilby nedbetaling og betaling frem i tid er også et pluss for noen kundegrupper.

    Skulle kunden avbryte kjøpet anbefaler vi å legge til utvidelsen “forlatt handlekurv” i nettbutikken.

    4. SEO og CTA hjelper deg å øke salget i din nettbutikk

    SEO eller søkemotoroptimalisering er et langsiktig markedsføringstiltak du kan gjøre som kun koster tid. Det viktigste grepet du gjør når du skal gjøre eget innhold synlig på nett, er å sørge for bra innhold. Men det er mye annet du kan gjøre i tillegg for å heve deg over konkurrentene.

    Gjør en analyse på begreper og søkefraser som er relevant for produktene du selger og test dem i Google Trends. Bruk også analyseverktøy og kontroller hvilke produkter og søkeord som tidligere har sørget for trafikk til og salg i nettbutikken. Lag egne innlegg på søkeordene og produktene som presterer bra. Skriv godt innhold og strukturer teksten med relevante overskrifter.

    I blogginnlegg er det viktig at du implementerer og linker til produkter i teksten og i tillegg benytter deg av gode Call to actions (CTA). Skal du legge til rette for salg må du fortelle besøkende at du vil at de skal kjøpe produktene dine. Du må i tillegg gjøre prosessen frem gjennomført kjøp kortest mulig.

    Vi i Moo Gruppen er opptatt av å skape løsninger som konverterer og hjelper deg å gjøre viktige sider og produkter synlige i søkenettverkene og konverteringsvennlige.

    5. God kundeservice hjelper deg å øke salget i din nettbutikk

    Nettbutikker er i stor grad selvbetjente, derfor må man følge opp og ta vare på kundene på en annen måte enn i fysisk butikk. Synliggjør kontaktskjema, e-postadresse eller telefonnummer, det skal være lett å ta kontakt, men la kunden være den som tar kontakt. I sosiale medier derimot kan man ta kontakt, stille spørsmål og holde dialoger.

    Jobber du B2B kan det i mange tilfeller være hensiktsmessig med chat og å ta kontakt med besøkende. Opplever du stor pågang med henvendelser, bør chat implementeres.

    Henvendelser skal besvares med en gang. Reklamasjoner, dårlige opplevelser o.l. bør besvares med en påskjønnelse. Enten fri frakt, rabattkode e.l. Ta også kontakt med kunder som returnerer varer for å høre hva som kunne vært bedre. Dette skaper i mange tilfeller tilfredse kunder, hvor en kjedelig situasjon blir snudd til en positiv. Tilfredse kunder fører til økt salg.

    6. Gode produktbilder og produktbeskrivelser hjelper deg å øke salget i din nettbutikk

    Selger du fysiske produkter, har kunden ofte et behov for å se, ta på og prøve produktet. Dette har man ikke muligheten til i en nettbutikk og man må benytte seg av andre virkemidler. Gode og mange produktbilder og gode utfyllende produktbeskrivelser, kan erstatte behovet for å se og ta på et produkt og føre til økt salg i nettbutikken. Bilder av produktet i bruk er viktig, om mulig bruk kundebilder fra sosiale medier. Video av produktet er et stort pluss, så lenge man linker til en video og det ikke går utover hastighet og innlastningen av siden. 

    7. Synliggjøring av at andre har handlet i butikken kan øke salget i din nettbutikk

    Du kan synliggjøre at andre har handlet i nettbutikken ved å benytte deg av produktomtaler, ambassadører, angi hvor mange andre som har kjøpt et produkt o.l. Det gir trygghet å vite at andre har handlet før deg og dette er i mange tilfeller salgsutløsende.

    8. Exit pop-up kan hjelpe deg å øke salget i din nettbutikk

    Exit pop-up er et virkemiddel man kan benytte seg av for å forhindre at besøkende forlater nettbutikken. Man kan sette exit pop-upen til å dukke opp etter et gitt antall minutter, eller når den besøkende er på vei til å forlate nettbutikken. Et pop-up vindu som tilbyr rabatt på første kjøp mot at man melder seg på nyhetsbrev, eller registrerer seg som kunde, er i mange tilfeller salgsutløsende.

    9. Salgsargumenter kan øke salget i din nettbutikk

    Man ønsker å skape trygghet og fremstå som attraktiv for besøkende i nettbutikken. Da er det viktig å bruke salgsargumenter og argumentere for hvorfor den besøkende skal handle hos dere. Eksempler på salgsargumenter er:

    • Fri frakt (gjerne over et visst beløp)
    • Fri retur
    • Rask levering
    • Lang erfaring

    10. Konverteringsoptimalisering øker salget i din nettbutikk

    Konverteringsoptimalisering øker salget i din nettbutikk. Alle våre kunder får rapporter og forslag på optimaliseringstiltak basert på analyser og statistikker. Vi kjører også A/B tester og sørger for at alle våre nettbutikker legger til rette for konvertinger. Er du interessert i å bli kunde? Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor for å bli kontaktet.

    Digital Markedsfører Mai Lena hjelper våre kunder å øke synlighet, annonsering og ikke minst konvertering. Til dette benytter hun virkemidler som Google Shopping, Google Ads, HotJar, SEO, SEM og Instagram.