search

Du taper penger på å ha en treg nettbutikk – gjør din nettbutikk rask

Du taper penger på å ha en treg nettbutikk. Med mindre du selger produkter man kun finner i din nettbutikk, er konkurrentene et tasteklikk unna. Tid er penger og en rask nettbutikk, med kort responstid er et godt konkurransefortrinn. Her er noen av grunnene til at du bør investere i å gjøre nettbutikken din rask.

Er nettbutikken din treg? Fyll ut kontaktskjemaet, så tar vi snart kontakt.

    Søkenettverkene straffer trege nettbutikker

    Søkenettverkene bruker søkeroboter (crawlere) til å lese, indeksere og analysere nettsider. Ut fra informasjonen de har hentet inn, bedømmer de hvor relevant en side er og hvordan den skal rangeres i søkenettverket. I analysene kommer det frem informasjon om sideøkter. Økter der kun en blir besøkt, anses som en avvisning. Antall enkeltsideøkter blir fordelt på det totale antallet økter og utgjør fluktfrekvens. Er fluktfrekvensen høy, anses siden som lite relevant. Lengden på sideøkten vil også påvirke relevansen. En av grunnene til avvisning er i mange tilfeller at siden laster tregt. Nettbutikken kan være relevant og optimalisert, men laster den tregt vil søkemotorene oppfatte den som lite relevant og gi den en dårlig rangering i søkenettverkene.

    Trege nettbutikker gir sure kunder

    Er nettbutikken din treg, blir opplevelsen dårlig og kundene blir utålmodige og sure. Problemet er gjerne ikke de som sier i fra, problemet er de som ikke sier i fra, men går til konkurrentene. Har du en treg nettbutikk, kan det være tilfeller der kundene har lagt varer i handlekurven med intensjon om å kjøpe, men så laster siden treg, kanskje utsjekkingsprosessen henger seg, betalingsløsningen henger seg eller lignende. Som et resultat velger kanskje kunden å gå til en konkurrent, eller kjøpe varene i en fysisk butikk. Et annet resultat er at kunden klager og dere må bruke tid på å hjelpe kunden å gjennomføre kjøpet og kanskje i tillegg gi rabatt for å bøte på den kjedelige opplevelsen. Det er mye penger å tape på en treg nettbutikk, vi lager raske nettbutikker.

    Trege nettbutikker gir dyrere søkemotormarkedsføring

    Laster nettbutikken din tregt, påvirker dette hvor mange kvalitetspoeng annonsene dine får. Annonser med få kvalitetspoeng, får dårligere plassering enn annonser med mange kvalitetspoeng. I tillegg blir annonsene dyrere. Har annonsene få kvalitetspoeng, kan søkenettverkene i noen tilfeller velge å ikke vise dem. Google for eksempel, er opptatt av å opprettholde omdømmet og da ønsker de ikke å vise dårlige annonser. Nettbutikken din trenger ikke være dårlig, men kvalitetspoengene bestemmes av hvordan søkerobotene oppfatter nettstedet. En treg nettbutikk gir trekk i antall kvalitetspoeng.

    Trege nettbutikker er også trege backend

    Er nettbutikken treg frontend, er den også treg backend. Skal du jobbe backend gjør dette arbeidsdagen ineffektiv, hvis du må sitte og vente på at sidene skal laste. Det er penger å tjene på å gjøre nettbutikken rask.

    5 tiltak du selv kan gjøre, for å få en raskere nettbutikk:

    • Gjør bildene i nettbutikken mindre og/eller skru ned kvaliteten
    • Sjekk at nettbutikken ikke er koblet til ressurskrevende plugins
    • Legg inn spam-filter
    • Fjern Sosiale medier som viser og synkroniserer bilder og innhold
    • Oppdater nettbutikken (husk backup)

    Digital Markedsfører Mai Lena hjelper våre kunder å øke synlighet, annonsering og ikke minst konvertering. Til dette benytter hun virkemidler som Google Shopping, Google Ads, HotJar, SEO, SEM og Instagram.