search

Magento 2 brukeropplevelse | 5 tips | Forbedre nå!

5 tips til forbedring av Magento 2 brukeropplevelse

Det å bygge en nettbutikk involverer en hel del læring, og da spesielt knyttet opp mot utviklingen. Plattformene kan virke i overkant kompliserte til å begynne med.

Et eksempel på en plattform som ganske fort kan by på et par større utfordringer er Magento 2. Plattformen er markedsledende tross disse utfordringene,

og det er fordi den er såpass fleksibel og enkel å gjøre tilpasninger på når en først har drevne utviklere på det. En av de største fordelene med Magento 2 er at en kan

jobbe strategisk med brukeropplevelsen.

Vi i Moo Gruppen har god erfaring med å benytte Magento for å bedre brukeropplevelsen gjennom flere år.

I denne artikkelen skal vi gå gjennom våre 5 beste tips for hvordan opplevelsen kan forbedres.

1. Skreddersy designet i Magento 2 nettbutikk

Et vedvarende problem i mange nettbutikker er at designet ikke komplementerer kundereisen. Her gjør Magento 2 jobben ganske enkelt, med et bredt spenn av muligheter for å forbedre designet. Brukervennlig handlekurv som fremmer all essensiell informasjon, er blant de fordelene du kan benytte her. Nettbutikker taper flere kunder enn de aner i handlekurven.

Optimalisering av UX design på tvers av enheter er også meget viktig. PC, nettbrett, og mobil blir alle brukt for å shoppe på nett. Da må brukeropplevelsen optimaliseres for samtlige med en gang. Dette inkluderer også visning av bilder og beskrivelser av produktene. Disse kan du nemlig justere i størrelse i Magento 2. Skreddersyr du designet, så blir brukeropplevelsen automatisk bedre. Dette kan vi i Moo Gruppen gjøre for deg og din nettbutikk. Kontakt oss her→

woocommerce nettbutikk

2. Call to action og internlenking i Magento 2

En stor nøkkel ved å selge mer i din nettbutikk er å gjøre det enklere å kjøpe. Brukere tilbringer mindre og mindre tid per besøk. Finner de ikke hva de trenger med en gang, så forlater de din nettbutikk og finner en annen i stedet. Bruk derfor Magento 2 aktivt til å lage call to action (CTA) der det passer seg.

Ikke bare skal teksten være overbevisende, men funksjonalitet og design er også viktig. Farger som står som kontrast tiltrekker øynene til mennesker. Benytter du dette, så vil brukeren mer sannsynlig klikke seg inn på tilbudet ditt. Internlenkingen skal helst være sterk fra CTA til kjøp. 

brukervennlighet

3. Bedre Magento 2 brukeropplevelse med enklere navigasjon

Fra det sekundet den besøkende har klikket på en lenke eller skrevet nettbutikkens URL i adresselinja, så bedømmes du. Lastehastighet er kanskje det aller viktigste her. Dette gjelder både for forsiden og undersider. Når den besøkende skal frem og tilbake mellom disse, så er du nødt til å gjøre det enkelt å finne frem.

Magento 2 hjelper deg effektivt med å koordinere brukeropplevelsen. På denne måten kan dine besøkende finne produktet de leter etter hos deg. Navigering handler om å føre brukerne dit de mest sannsynlig er på vei, og her gir Magento 2 mange muligheter for forbedring av din nettbutikk.

brukervennlighet

4. SEO på siden

SEO er ikke bare viktig for å tiltrekke kunder, men det er også en god mal å følge i nettbutikken din. For eksempel er det veldig viktig å fokusere på korte URL-er, strukturerte metabeskrivelser, og hvordan du skal behandle internlinking. En nettbutikk blir tross alt veldig raskt en stor nettside, bare du har et par hundre produkter.

Bruk av nøkkelord er for øvrig heller ikke bare noe som styrker nettbutikkens plassering i søkemotoren. Det gir en bedre brukeropplevelse i Magento 2 dersom du bruker kundens språk, og spesielt om de havner hos en nettbutikk som bruker ordene de søkte etter aktivt om produktene. SEO er dermed helt essensielt for en brukeropplevelse.  Les mer om SEO her→

rådgivning nettbutikk

5. Bruk god tid og test mye!

Sist, men ikke minst, er det beste tipset relatert til forbedring av Magento 2 brukeropplevelse at en skal bruke god tid. En nettbutikk krever mye jobb, noe vi i Moo Gruppen har erfart opp gjennom årene. Aller mest tidkrevende er ofte testingen. Split testing og AB testing blant annet kan være helt essensielle for å heve brukeropplevelsen før kundene får sett siden.

Det er ingen overraskelse at det neppe blir noen god brukeropplevelse om du ikke legger sjela i å bygge nettbutikken. Derfor tar vi i Moo Gruppen oss meget god tid til å bygge nettbutikken, enten det er gjennom Magento 2 eller andre løsninger. Da blir din kunder garantert fornøyd med brukeropplevelsen i din nettbutikk!

Ta salget til nye høyer med en konverterende nettbutikk. Vi hjelper deg med UX design, utvikling og brukertesting. Vi hjelper deg å lykkes!

Gjennomførte og gjennomtenkte B2B nettbutikker tilpasset deres behov. Mulighet med flere betalingsløsninger og automatiseringer. Integrasjoner mot ERP /POS m.m.

Våre utviklere er eksperter på integrasjon mot tredjepartssystemer som POS (kassesystem), ERP, CRM, betaling med mer. Automatisering som sparer tid.

Digital Markedsfører Mai Lena hjelper våre kunder å øke synlighet, annonsering og ikke minst konvertering. Til dette benytter hun virkemidler som Google Shopping, Google Ads, HotJar, SEO, SEM og Instagram.