search

Psykologi og Typografi. Hvorfor det er viktig?

Kommunikasjon for etablering

Kommunikasjon er viktig i alle aspekter i våre liv så vel som i næringslivet. Det er det som gjør at vi kan ta kontakt med

andre mennesker på et personlig nivå. Nettopp derfor bør du å benytte dette som et verktøy for å skape et

forhold til ditt publikum for å etablere deg i et marked med stadig voksende konkurranse innenfor de fleste bransjer.

Formidling av budskap

Å snakke er bare en måte å kommunisere på, men på nettet, finnes det en annen form for kontakt. Dette vises tydelig i din merkevare, logo-designet ditt. Der poenget er å formidle flere verdier, ideer og kompliserte meldinger i en enklest mulig form.

Vi vet at visse farger gjør at en bruker kan oppføre seg og tenke annerledes. Derfor må vi være forsiktige med fargebruk, men farger er ikke det eneste som kan ha psykologisk  påvirkning, det kan også bakgrunn, inspirerende typografi som kan forårsake assosiasjoner som utløser følelser og ideer.

Ditt valg av typografi er viktig og gir preg av hvor godt arbeid som er gjort for å skape en helhetlig profil. Den triste sannheten er at mange av oss ikke legger nok oppmerksomheten til dette.

brukervennlighet

Utarbeide perfekte artikler

Vi bruker mye tid på å lage artiklene våre, vi velger de perfekte ordene som vil vise seg i  historien om vårt merke, men samtidig glemmer vi at typografi er viktig for å skrive et innhold. Artikkelen i seg selv kan være perfekt, men hvis typografien er variert vil det nedlagte arbeidet ende opp som ufullstendig og brukerne kan føle at det mangler noe uten nødvendigvis forstå hva det er.
Dette gjelder alt som er rettet mot å oppnå merkevare anerkjennelse fra nettside artikler til enklere brosjyrer. Uten riktig typografi, vil være et hull i merkevare personligheten din, så du og din bedrift må finne den typografien som fungerer best for din virksomhet. 

smidig prosjektgjennomføring med magento rådgiver

Definisjon av typografi

Hva mener vi når vi sier at en artikkel må være typografisk strukturert?
Typografi gjør lesestoff mye mer visuelt ved å legge inn personlighet og følelser.
På denne måten integrerer man sin visuelle identitet for å få brukerne  til å forstå informasjonen.

Les mer

Typografi består av flere elementer. Skrifttype er samlingen av bokstaver, tegn og symboler som deler samme design. Det vil si at det er en familie med skrifttype som er i spesifikk stil, vekt og størrelse. Vi har også linjelengde, som er en avstand som er tekstblokk mellom venstre og høyre margin, beregnet som et antall tegn eller ord per linje.

Typografi er det som gjør at leserens får oppmerksomhet på innholdet ditt. Hvis typografien er dårlig, de vil bare lese for å lese, men hvis det er bra, de vil fokusere på beskjeden (innholdet) som du forsøker å formidle. Typografi er en måte å skape et anlegg av teksten ved å gi  leserne visuelle signaler som font, stil, størrelse, farge, etc. Det betyr at innholdet ditt må være godt tilrettelagt slik at leserne kan oppfatte og forstå innholdet uten å tenke for mye. Teksten må bli organisert på en god måte for å oppnå en optimal leseopplevelse.

Hvilken typografi bør du velge?

Du må finne den typografien som fungerer best for bedriften din. Forskjellige typer  typografi kommuniserer ulike følelser.

Les mer

  • Serif: 

Dette er mest tradisjonell skrifttypen som fremmer arv og klasse. Ideell for skape en følelse av “etablert” bedrift. Den vekker respekt og tillit og gir til merkevaren din storhet, autoritet og pålitelighet. brukes mest i “formelle situasjoner”, relasjoner, finansielle selskaper, osv. Noen eksempler er: Courier, Times New Roman, Book Antique, Garamond, Palatino, etc.

 

 

  • Sans Serif:

 

Betyr modernitet og har blitt assosiert med kommersielle aktiviteter som emballasje, konvolutter og utskrift av etiketter. Helvetica er en kjent eksempel, men det finnes andre kjente som er Arila, Bauhaus, Tahoma, Verdana, etc.

 

 

  • Script- Håndskrevet:

 

Script or håndskrevne skrifter er mye mer fancy siden de imiterer kalligrafi, og derfor inspirerer ideer som kreativitet, eleganse eller femininitet. Ideell hvis du vil fokusere budskapet ditt på eksklusivitet, sterk personlighet men også romantikk og følelser. Det er ikke egnet for lange tekster på grunn av det er ikke så gode lesbart. Eksempler: Edwardian Script, Gothic, Vivaldi, Brush, Hummer, Grand vibes, etc.

 

 

  • Decorative:

 

Har sin opprinnelse i Art-Deco tiden, som førte oss til blinkende reklame og bokstaver i neonlys. Decorative leker med kreativitet, bryter konvensjoner og gjør frigjør fantasien. Den er fri for tradisjonelle former og tilbyr frihet innen merking, dekorasjon, kalligrafi som gjør den perfekt for salgs plakater, logoer og reklameprosjekter.Noen eksempler: Capriola, Amatic Sc, Cutive, Courgette, Rye, etc.

 

Denne artikkelen er selvforklarende, men ingen ferdig oppskrift på hva som er rett for deg og din bedrift. Nå trenger å finne den typografien som er best for bedriften din basert på merkevarer og målgruppe er det viktig å huske at det handler om perfekt kommunikasjon og at ditt merke blir sett på som en hel enhet uten tomt rom.

Forretningsutvikling og UX design

Våre dyktige designere kan bidra med å utarbeide en designprofil samt finne rett typografi og fargesammensetning for din bedrift som kommuniserer ditt merke og innhold med de følelsene som du / dere ønsker å uttrykke. Kontakt oss→ 

Gjennomførte og gjennomtenkte B2B nettbutikker tilpasset deres behov. Mulighet med flere betalingsløsninger og automatiseringer. Integrasjoner mot ERP /POS m.m.

Løsninger og tiltak som kan minske frekvensen av antall forlatte handlekurver i din Magento 2 nettbutikk.

Digital Markedsfører Mai Lena hjelper våre kunder å øke synlighet, annonsering og ikke minst konvertering. Til dette benytter hun virkemidler som Google Shopping, Google Ads, HotJar, SEO, SEM og Instagram.