Hvordan SEO – tips til økt synlighet i Google
Hva er SEO (søkemotoroptimalisering)
SEO (Search engine optimization), eller søkemotoroptimalisering som det heter på norsk, er optimalisering av innhold på egen nettside eller nettbutikk. Man optimaliserer innholdet for å gjøre det synlig i søkemotorene. Søkemotoroptimalisering muliggjør gratis synliggjøring på nett og bør være en del av alle bedrifters digitale markedsføring. Vi har samlet informasjon og tips til deg som ønsker å lære om SEO eller lurer på hvordan komme høyt opp på Google.
Skal vi hjelpe deg med SEO? Fyll ut kontaktskjemaet for å bli kontaktet:
Hvordan SEO
Den grunnleggende evnen man trenger for å bli god på SEO, er å skjønne og å klare sette seg inn i hvordan potensielle kunder søker og hva de søker etter. Her har man liten makt, du kan ikke bestemme hva de skal være interessert i, eller hva de skal søke etter. Skal man lykkes med SEO, må man bruke analyseverktøy for å få innsikt i kundegruppens handlings- og søkemønster.
Hvordan SEO – I tillegg til å ha analytiske evner og klare å søke seg frem til gode og relevante nøkkelord. Må man også være god på innholdsproduksjon og klare å strukturere innholdet, så søkerobotene leser innholdet på siden riktig.
“Skal man lykkes med SEO, må man bruke analyseverktøy for å få innsikt i kundegruppens handlings- og søkemønster.”
SEO Google – 5 ting du kanskje ikke visste om SEO
Ønsker du å søkemotoroptimalisere innhold for å få bedre synlighet og rangering i Google? Her er 5 ting du kanskje ikke visste om SEO i Google.
- I tillegg til å oppfattes som relevant, må innholdet oppfattes som lettleselig av Google sine søkeroboter. Skriver man korte setninger og bruker overgangsord, vil søkerobotene oppfatte teksten som lettleselig.
- Ønsker du synlighet i Google, må nettsiden laste raskt og ha god brukerflyt. Dette for å unngå høy fluktfrekvens. Les mer om trege nettbutikker her.
- Ønsker du høy rangering i Google må du sørge for at siden blir besøkt. Sider med høy trafikk oppfattes som relevante.
- Siden bør linke internt og eksternt. Off page SEO og linker inn til siden, vil også hjelpe rangeringen i Google.
- Google jobber for å gi søkere det ene riktige svaret på det de søker etter, ikke alle. Google foreslår hva du skal søke etter, før du har skrevet ferdig. Av og til får du også svaret på det du søker etter, før du har skrevet ferdig. Det Google mener er det beste svaret, blir gjerne presentert i en “featured snippet”.
Hva er SEM – Google ADs
SEM (search engine marketing), eller søkemotormarkedsføring er annonser og betalte treff i søkemotorene og deres økosystem. I Google bruker man Google ADs. Alle annonser i Google ADs rangeres med kvalitetspoeng og her er SEO viktig for SEM. Kvalitetspoeng baseres på hvor relevant siden er i forhold til hva som annonseres, hvordan siden oppleves og forventet klikkfrekvens. Skal siden oppfattes som relevant, må innholdet på siden samsvare med innholdet i annonsen. Skal siden rangeres over snittet, må den laste raskt, være brukervennlig, ha linker/produkter og legge til rette for lav fluktfrekvens. Søkemotoroptimaliserer du innholdet på sidene/produktene du annonserer for i Google ADs, vil de få bedre rangering uten at du nødvendigvis må betale mer.
SEO konsulent
Ønsker du en SEO konsulent til din bedrift, hjelper vi deg gjerne. Vi har dyktige rådgivere som gir råd og fungerer som en sparringspartner. Med serviceavtale hos oss vil du få rapporter, statistikker og forslag på optimaliseringstiltak. Ta kontakt her, for å bli kunde.
SEO tekstforfatter
Ønsker du å bruke en SEO tekstforfatter, er det mange som tilbyr dette. Sørg for at tekstforfatteren kan søkemotoroptimalisering, ikke kun innholdsproduksjon. Du kan teste tekstforfatternes SEO-kunnskaper, ved for eksempel å spørre om statistikken på søkeordene de har kommet frem til i en søkeordsanalyse. Hvordan de strukturerer teksten, for at den skal bli lest riktig av søkerobotene. Spør også hvordan de strukturerer sidene, så sider som handler om det samme blir rangert hierarkisk.
Innholdsproduksjon er ikke synonymt med synlighet og økt trafikk, på relevante søkeord for din bedrift.
SEO byrå
Ønsker du å finne et SEO byrå, kan vi hjelpe deg. Vi jobber med søkemotoroptimalisering i sammmenheng med økt synlighet i Google, innholdsproduksjon og digital markedsføring. Les mer om digital markedsføring her.
SEO innholdsproduksjon og strategi
Innholdsproduksjon og søkemotoroptimalisering bør inkluderes som en del av den digital markedsføringsstrategien til alle bedrifter.
En måte å gjøre det på er å starte med en søkeordsanalyse. Planlegg deretter innholdsproduksjon med relevant, aktuelt og interessant innhold, som i tillegg inneholder ett eller flere av ordene dere har kommet frem til. Deretter kobler dere de planlagte innleggene opp mot eksisterende markedsplan. Juster gjerne markedsplanen etter de planlagte innleggene. Produser innleggene og søkemotoroptimaliser dem. Legg dem til forfall på aktuelle datoer i tråd med markedsplanen. Samkjør publisering med markedsføring og annonsering i alle markedsføringskanaler.
SEO innhold og produksjon av relevant og bra innhold
Er du usikker på SEO innhold og produksjon av relevant og bra innhold. Start med å publisere innhold, hver uke. Bruk analyseverktøy og se hvor bra innleggene presterer. Statistikken forteller deg hvilke innlegg som presterer bra og hvilke som kunne vært bedre. Spør deg selv hva du tror er årsaken til at innleggene med høy trafikk, presterer bra. Noter informasjonen tallene gir deg og lag en mal på det du tror er suksessoppskriften for at et innlegg skal prestere bra. Implementer oppskriten i alle innlegg du produserer. Legg til informasjon og notater i malen, etterhvert som du gjør nye erfaringer og optimaliser tidligere innlegg.
SEO plugin wordpress
Publiserer du innhold i Worpress, finnes det flere SEO plugins som kan veilede deg, til å skape innlegg som presterer bedre. En søkeoptimaliserings-plugin for WordPress er SEO by Yoast. Dette er en veilednings plugin. Det å legge til SEO by Yoast alene, vil ikke gi bedre synlighet.
Du velger søkeord/søkefraser du ønsker treff på. Plugin forteller hvilke virkemidler du må bruke og tiltak du må gjøre, for å optimalisere innlegget og muliggjøre økt synlighet på valgte søkeord/søkefraser i søkemotorene. SEO by Yoast kan også brukes for produkter, kategorier o.l. i Woocommerce.
SEO tittel
SEO tittel er viktig. Tittelen må inneholde søkeordet eller frasen, du ønsker treff på i søkemotorene. Undertitlene skal være variasjoner av søkeordet, eller elementer som bygger under eller er relaterte til søkeordet. Klarer du å strukturere innlegget riktig ved hjelp av titler og overskrifter, vil innlegget belønnes med bedre synlighet i søkemotorene.
On page SEO
Hva er On-page SEO? On-page søkemotoroptimalisering er innhold og tiltak du har gjort på eget nettsted for å øke egen synlighet i søkenettverkene. Det er f.eks. optimalisering av blogg-innlegg, sider, kategorier og produkter. Eksempler på on page SEO-tiltak er:
- Strukturere teksten ved hjelp av titler og undertitler (h1, h2, h3)
- Alt.tekst på bilder
- Metabeskrivelse
- Call to action
- Linker for å sørge for at besøkeren besøker flere sider i løpet av en økt
Off page SEO
Hva er Off-page SEO? Off-page søkemotoroptimalisering er tiltak du gjør utenfor nettsiden eller nettbutikken din for å øke egen synlighet i søkenettverkene. Får du for eksempel ambassadører, leverandører o.l. til å skrive om og linke til et innlegg du har skrevet, underbygger dette sidens relevans og øker synligheten til innlegget. Linker du til et produkt du har optimalisert i nettbutikken, gjennom nyhetsbrev og sosiale medier, er også dette eksempel på off-page SEO. Trafikk genererer trafikk. Er siden eller nettbutikken din hyppig besøkt, vil den få bedre rangering i søkenettverkene fordi den oppfattes som relevant.
Våre 5 beste SEO tips
- Gjør research på relevante titler til emnet du skal skrive om, strukturer teksten med titlene du har kommet frem til og skriv teksten ut fra disse. Husk å bruke header 1, header 2, header 3.
- Bruk analytics og andre analyseverktøy koblet til nettsiden eller nettbutikken din. Finn søkeord og søkefraser som har sørget for trafikk og konverteringer og ta utgangspunkt i disse når du produserer innhold.
- Husk canonical tag om du har flere sider og/eller innlegg som handler om det samme.
- Lag en publiseringsplan, så du jevnlig publiserer nytt innhold. Koble publiseringen til nyhetsbrev, sosiale medier o.l. så innholdet henter trafikk fra alle kanaler.
- Forebygg fluktfrekvens med god brukerflyt, tydelig CTA og tilrettelegging for konvertering. Høy fluktfrekvens gir lavere rangering i søkenettverkene.
Husk å skrive relevant, engasjerende, informerende og godt innhold. Få noen til å lese korrektur, så du unngår skrivefeil, dårlig grammatikk og lange setninger. Er du usikker på hvordan man produserer godt innhold, eller er du dårlig til å skrive? Da anbefaler vi at du tar et kurs i SEO eller leier inn tekstforfattere med kompetanse innen søkemotoroptimalisering.
SEO kurs
Vi holder SEO kurs. Skriver du relevante og gode innlegg med klassisk innhold, kan du sørge for besøk generert av søkemotorene i lang tid fremover. Søkemotoroptimalisering er langsiktig og gratis digital markedsføring, alle med nettside eller nettbutikk bør benytte seg av. Fyll ut skjemaet nedenfor for å bli kontaktet.