search

Gap-analyse for nettbutikker

Gap-analyse

Finn ut mer om Gap-analyse her

Slik gjør du en gap-analyse av nettbutikken din

En gap-analyse kan være et nyttig verktøy for enhver bedrift. Analysen lar deg sammenligne bedriftens nåværende resultater med resultatene den har potensial til å levere. Gap-analysen er med andre ord spesielt nyttig for bedrifter som ønsker å nå sitt fulle potensial.

Etter å ha gjennomført en gap-analyse, kan bedriften din finne ut hvordan ressurser kan utnyttes på en bedre måte, og det blir enklere å yte bedre i ulike ledd av driften. En gap-analyse er rett og slett et verktøy som gjør det enklere for bedriften å nå sine mål.

Dersom du driver innen e-commerce og har en nettbutikk, kan du for eksempel benytte en gap-analyse til å forbedre kundeservice, IT-systemer eller det interne systemet for ansatte. Du kan også bruke analysen til å finne ut om produktene du selger har forbedringspotensial.

Gap analyse

Hva er en gap-analyse?

Navnet gap-analyse er ikke mer avansert enn det høres ut. «Gap» betegner enkelt og greit gapet mellom bedriftens nåværende situasjon og den ideelle situasjonen. Analysen kan også kalles for behovsanalyse. Kjært barn har mange navn.

Gap-analyser er spesielt populære innen informasjonsteknologi og prosjektledelse, men også blant mindre bedrifter som ønsker å kartlegge sitt potensial.

Innen programvareutvikling benyttes gjerne gap-analyse for å avdekke eventuelle mangler i programvare.

Hvordan ser selve gap-analysen ut? Først og fremst bør du finne ut hvilken del av driften du ønsker å se nærmere på, enten det er produkter, tjenester eller noe annet. Deretter kan du ta utgangspunkt i følgende:

  • Bedriftens nåværende situasjon
  • Bedriftens ideelle situasjon
  • Gapet imellom
  • Hvordan kan «gapet» tettes?

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med Gap-analyse!

Hvordan utføre gap-analyse innen eCommerce?

Gap-analyse

Dersom du driver innen eCommerce, har du nok allerede oppdaget at det er mange ting som skal tas hensyn til. Kundeservice, ordresystem, frakt av produkter, innkjøp, kvalitet på varer og brukergrensesnitt på nettsiden er bare noe av det du må ta hensyn til.

Så hvordan kan du gjennomføre en gap-analyse av eCommerce-bedriften din? Her gjelder det som ellers å først finne et fokusområde. Dette kan for eksempel være nettbutikkens kundeservice.

Du må så identifisere hvilket gap bedriften din har, og konkretisere hvordan den ideelle situasjonen hadde sett ut. Deretter gjelder det å lage en handlingsplan for hvordan gapet kan tettes!

Første steg: Finn gapet i eCommerce-bedriften din

Det første du må gjøre, er å finne ut hvor bedriften din står i dag. Dette kan være en litt skummel prosess, da du kanskje frykter å se dårlige resultater. Men for å kunne vokse, er det viktig at du kjenner harde fakta.

Se på bedriftens tall. Er kanskje salgstallene langt lavere enn de burde ha vært? Er det høy grad av kundeflukt, eller krever kanskje leverandørene dine mer enn hva bedriften kan ta seg råd til? Sjekk også hvorvidt kostnadene for markedsføring er for høye.

Lag en grafisk fremstilling som viser dagens tall. I samme fremstilling kan du legge inn de ideelle tallene – for eksempel for salg. Gapet mellom de grafene utgjør bedriftens gap.

Steg 2: Hva er bedriftens ideelle situasjon?

Sammenlign gjerne tallene dine med gjennomsnittet for bransjen, for å få en idé om hvor du burde ligge. Så snart du har klart å identifisere bedriftens gap, kan du lage et regneark. I dette kan du legge inn tre kolonner: Nåværende, ideell situasjon og gap.

For å finne ut nøyaktig hvor bedriften din burde være, kan du – i tillegg til å sammenligne bedriften din med lignende bedrifter – tenke over hva slags potensial bedriften har. Du vet selv hvilke ressurser du sitter på. Utnyttes disse fullt ut?

Dersom bedriftens ressurser ikke benyttes like godt som de burde, må du spørre deg selv om hvorfor det er slik. Først da kan du avgjøre hvilke tiltak som må iverksettes for å lukke gapet.

Du kan også se på din egen bedrifts beste salgsperioder, og finne ut hva nøyaktig som gjorde at du solgte så bra da. Legg gjerne inn en ekstra kolonne i regnearket ditt, der du oppgir grunnene til at bedriften har et gap mellom nåværende og ønsket situasjon.

Steg 3: Tett igjen gapet!

Å tette igjen gapet er nødvendig for at bedriften din skal kunne nå sine mål. Hvilke tiltak som trengs, kommer naturligvis helt an på hva problemet går ut på. 

Noen ganger er det ikke så mye som skal til for å tette igjen gapet. Kanskje du må investere mer i markedsføring? Andre ganger må mer komplekse tiltak settes til verks, som å optimalisere nettsiden slik at konverteringsraten økes, eller å SEO-optimalisere siden.

Hvordan finne ut hvilke tiltak som fungerer?

Når bedriften din gjennomfører en gap-analyse, kan du med fordel forhøre deg med resten av teamet. Sammen kan dere ha idémyldring og dele tanker. Be gjerne de ansatte om å skrive ned ting de mener kunne vært annerledes.

Ta også et oppgjør med din egen bedrift. Hvorfor taper bedriften kunder? Er bedriftens rykte utad dårlig? Må dere bytte fraktselskap for å kunne levere raskere? Det er mange faktorer som kan spille inn.

Verktøy for gap-analyse

Dersom bedriften din skal gjennomføre en gap-analyse, finnes det smarte verktøy som kan være til hjelp. Vi kan for eksempel nevne analyseverktøyet McKinsey 7S Framework. 

Det er også mange som liker å benytte seg av SWOT-analyser når en gap-analyse skal utføres. SWOT tydeliggjør bedriftens styrker og svakheter, samt eventuelle trusler og muligheter.

Sett planen til verks

Når gap-analysen er gjennomført, er det tid for å lage en realistisk og gjennomførbar plan. Du kan for eksempel ikke regne med å ha et millionbudsjett til markedsføring om du driver en liten, nyetablert bedrift.

Et solid mål bør være målbart, spesifikt, gjennomførbart og realistisk, samtidig som det bør utføres tiltak til rett tid. Sett gjerne mindre delmål, heller enn ett stort mål. Det er lettere og mer motiverende å nå mindre mål.

Begynn gjerne i det små, og test forskjellige annonser, del flere innlegg i sosiale medier – eller lignende. Må nettsiden søkemotoroptimaliseres, kan det være greit å ta én side av gangen, heller enn hele nettstedet på en gang. Sett små mål!

Trenger du hjelp?

Moo Gruppen gir deg verktøyene du trenger for å kunne fylle ut gapet fra gap-analysen. Vi hjelper blant annet eCommerce-bedrifter med smarte nettsider, kundeservice-systemer, SEO og lignende.

Kontakt oss i dag om du har noen spørsmål. Vi har kompetansen og erfaringen du trenger. Kontakt oss her→

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

NOSTO er en leverandør som tilbyr flere forskjellige tjenester for personlig tilpasning av nettbutikker. Løsningene spenner om en rekke forskjellige typer og størrelser av butikker.