search

Funksjonalitet og Effektivitet i Nettbutikk | Se Forbedringer!

webutvikling moogruppen

Vi gir deg de beste tipsene for hvordan akkurat din nettbutikk kan øke effektivitet og funksjonalitet med enkle endringer.

webdesign og funksjoner

Slik øker du effektivitet og funksjonalitet for din nettbutikk

Internettet har gitt små og mellomstore bedrifter en unik sjanse til å ekspandere kundebasen sin gjennom nettbutikk. Der mulighetene er mange, så er også kravene fra kundene store. Dette utfordrer nettbutikkene til å konstant øke effektiviteten og funksjonaliteten.

Fra de prosesser som foregår rett foran forbrukeren, til logistikk og back-end i bakgrunnen, så er det viktig at alt blir optimalisert. Vi skal i denne artikkelen gå gjennom hvordan du som nettbutikk kan øke effektivitet og funksjonalitet for bedre resultater. 

Tilpass din nettbutikk for målgruppen

Siden målgruppens forventninger er skyhøye, så er det helt essensielt at en tilpasser funksjonalitet i nettbutikken etter deres behov og krav. Der gode priser og profesjonell service en gang i tiden var nok, så er det i dag helt essensielt at en yter det siste innen teknologi og funksjoner. 

Blant de teknologiske fremskrittene er blant annet statistikken som lar nettbutikker forstå kjøpetrender. Ved å analysere og utnytte denne informasjonen, så kan en tilpasse kundereisen helt ut til fingerspissene. Det har blitt en norm i dag at forbrukere forventer at kjøpsreisen er optimalisert. 

Selvfølgelig kommer også noe enklere teknologi inn i spill her, slik som hva forbrukere kan se i henhold til alder, kjønn, region, og mye mer. Det er viktig at kundene med en gang ser det de er ute etter, slik at for eksempel en lav og tynn kvinne ser klesstørrelser som passer henne i

optimalisert shopping med mobil

Tilby en mobiloptimalisert nettbutikk

Mobil først er ikke lenger en fremtidsvisjon for nettbutikker – dette er nåtidens situasjon. Der forbrukere blir mer og mer komfortable med å gjøre kjøp på mobil, så må nettbutikker posisjonere seg dithen. Dette involverer et skifte mot en komplett mobiloptimalisert nettbutikk, slik at en ikke går glipp av en rekke salg. 

PWA (Progressive Web Apps) er muligens den største nyheten for nettbutikken. Dette er en teknologi som tar sikte på å gi forbrukeren følelsen av at de er i en faktisk app, selv om de bare surfer i nettleseren. Disse er enklere å utvikle, og ikke minst rimeligere i drift. For mange små bedrifter lønner det seg ikke å lage dyre og kompliserte apper som ikke synes uansett. 

Dessuten er også fordelene store for forbrukerne. For eksempel kan det nevnes at de ikke trenger å laste ned en eneste oppdatering, da alle endringer og oppdateringer ligger i din hule hånd.

Kunstig intelligens i sentrum

Kunstig intelligens, og da kanskje spesielt maskinlæring, har inntatt så å si hver eneste bransje. Det er en stor fordel å kunne utnytte kunstig intelligens for din nettbutikk. For eksempel er den tidligere nevnte dataen en kan samle om kunder en stor fordel, men det er tross alt kunstig intelligens som setter den til verks.

Teknologien virker slik at den leser tidligere trender og dermed kan «forutse fremtiden». Kort og godt, om kunder som liker produkt A veldig ofte liker produkt B også, så vil dette være en trend som du kan bruke til å fremme mersalg. Et viktig poeng er også at kunstig intelligens med tiden har blitt en veldig rimelig teknologi, slik at alle bedrifter kan bruke det på en eller annen måte.

Våre tiltak for å gjøre din nettbutikk rask

Bedre funksjonalitet og effektivitet med forenklet kjøpsprosess

Fantastiske løsninger kommer ikke særlig langt dersom det ikke synes på bunnlinjen. Ofte er et problem ved nettbutikker at mange kunder forlater kjøpsprosessen på det viktigste stadiet, nemlig i handlekurven. En nettbutikk er nødt til å bruke data her for å finne ut av hvorfor handlekurven ble forlatt. 

Dette kan handle om distraksjoner på siden, overraskende høye priser (om skatter og avgifter blir lagt til etter varen er i handlekurven for eksempel), eller om kunden simpelthen bare søkte etter priser. Raske e-poster til kundene med rabatter og kampanjer er veldig effektivt mot de som forlot handlekurven.

Integrasjoner mot back-end

Back-end er selve grunnpilaren til din nettbutikk. For å optimalisere front-end, som er det kunden din ser, så er det viktig at back-end støtter opp denne. Dette øker kundenes tilfredshet, noe som er viktig for å redusere retur av produkter. Det er en av de største og minst gunstige kostnadene for nettbutikker. 

Her er for eksempel API blitt veldig viktig for moderne nettbutikker. Disse lar back-end kommunisere sømløst med front-end, der hver del kan operere individuelt. Dette har gjort at blant annet markedsførere uten kunnskaper innen koding kan justere på front-end, før profesjonelle utviklere senere arbeider med justeringer i back-end. 

Magento funksjoner
webdesign og funksjoner

Forbedre funksjonaliteten i din nettbutikk i dag!

De ovennevnte tipsene for å forbedre effektivitet og funksjonaliteten av din nettbutikk er noen av de enkleste som finnes. Allikevel er det altså mange fallgruver her, og flere nettbutikker mangler optimalisering av noen eller alle disse punktene. Selv om en må ta en ting av gangen, så er det kostbart å ikke optimalisere hele nettbutikken raskt, da flere systemer her skal fungere godt sammen. 

Optimaliserer din nettbutikk de punktene som er nevnt ovenfor, så kan dere forvente en økt omsetning over tid. Moo Gruppen kan bistå dere med mange av de nødvendige endringene. Kontakt oss i dag, slik at dere kan forbedre funksjonalitet i nettbutikken! Kontakt oss her→

Nettbutikk plattformer

Våre ansatte har sin bakgrunn i utvikling av Magento nettbutikker, men har nå opparbeidet seg erfaring på både BigCommerce, WooCommerce og Magento 2. Vi kan rådgi deg på hvilken plattform du bør vurdere basert på dine ønsker, krav og budsjett.

Lurer du på om du skal benytte Magento Open Source eller Magento Commerce? I denne artikkelen går vi gjennom hva du trenger å vurdere i henhold til kostnader, funksjoner, fleksibilitet, og mye mer!

Visste du at det finnes et hav av muligheter utover den vanlige markedsføringen mange bedrifter begår i sosiale medier?

Vi fungerer som en totalleverandør for våre kunder og henter inn kompetanse og løsninger fra partnere der det kreves,