search

Strukturering av produktvarianter | SEO og PPC

SEO og PPC

Alt du trenger å vite om SEO vs. PPC.

SEO vs. PPC | Strukturerte data for produktvarianter

Det finnes mange måter å synliggjøre nettsiden sin på. Blant de mest populære metodene finner vi søkemotoroptimalisering (SEO) og Pay-Per-Click (PPC). 

Mens SEO gjør nettsiden mer synlig ved hjelp av optimalisert innhold (som søkeord), er PPC en betalt form for annonse der du betaler per klikk som genereres til nettsiden. SEO lar med andre ord nettsiden bli mer synlig på en organisk og gratis måte, mens PPC koster penger.

Begge metodene gjør nettstedet mer synlig for potensielle kunder. Ved hjelp av strukturerte data, som er en form for kode, gjør du det enklere for søkemotorer som Google å organisere, vise og finne innholdet ditt. 

Strukturerte data for ulike produktvarianter i nettbutikken din er derfor en ypperlig måte å synliggjøre ulike produkter på, enten du bruker SEO, PPC eller begge deler. Vi skal nå se nærmere på hvordan du lykkes med strukturerte data for produktvarianter!

SEO og PPC

Utfordringer ved strukturering av data

Har du opplevd å få opp feilmeldingen «Insufficient match of microdata price information» etter å ha implementert alle de anbefalte formene for scehma.org i Magento-nettbutikken din? Da er du ikke alene.

Denne feilmeldingen kommer som regel ikke på de enkleste produktsidene, ettersom produkt-markup på produktsider stort sett er enkelt og nokså rett-frem. Det er imidlertid relativt vanlig at feilmeldingen dukker opp når det er snakk om produktvarianter.

Kom i gang nå!

Vi i Moogruppen hjelper deg med å optimalisere din SEO

Hva er produktvarianter?

SEO vs PPC

Før vi tar et dypdykk i hvordan du lykkes med strukturerte data for produktvarianter, skal vi forklare hva sistnevnte er. Produktvarianter er produkter som befinner seg i samme kategori og er lignende, men som skilles av ulike egenskaper.

Disse egenskapene er for eksempel farger, materialer eller størrelser. Dersom du selger klær i en Magento-nettbutikk, kan for eksempel kategorien «genser» bestå av en rekke produktvarianter. Noen gensere er av ull og i fargen hvit, mens andre er av svart bomull.

Hver av de ulike produktvariantene har gjerne ulike priser, noe som vanskeliggjør jobben for Google Merchant Center (GMC). GMC har crawlers som matcher ulike produktvarianter med priser. 

Derfor trenger du å implementere den riktige formen for schema.org, da dette gjør det mulig for GMC å tolke dine strukturerte data.

Strukturert data markups for SEO og PPC

Strukturerte data markups bidrar med andre ord til at søkemotorer som Google enklere kan tolke innholdet på nettstedet ditt. Betyr dette at riktig bruk av schema.org-implementering for SEO også vil ha innvirkning på PPC? Ikke nødvendigvis.

Dette skyldes at Magento har veldig mange produktformer som kan tas i bruk på én og samme tid. Samtidig anbefaler Google at man legger til informasjon om produktdetaljer og markups på bare én produktside.

Derfor er det ofte nokså utfordrende å lykkes med implementering av schema.org for ulike produkttyper gjennom front-end. På toppen av dette har GMC nokså strenge regler når det kommer til kvaliteten på produktdata.

Ønsker du for eksempel å aktivere automatiske oppdateringer for produkter, er det viktig at prisene på siden er like prisene som vises i strukturert data-markup. Dette er ikke alltid mulig dersom du har markup som er tilpasset SEO.

SEO og PPC

Hva fungerer for både SEO og PPC?

Kravene til data markup som gjelder for sider med produktvarianter kan være nokså motstridende, basert på hvorvidt det er snakk om PPC eller SEO.

Derfor er det viktig å finne en implementering som passer for begge deler i nettbutikken din. Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan gå fram!

Optimalisering av strukturerte data for søkemotorer

Dersom du ønsker å optimalisere strukturerte data for produktvarianter for søkemotorer som Google, er prosessen ganske enkel og rett-frem. Du kan for eksempel ta i bruk tjenesten Aggregate Offer, slik at du kan vise ulike produktpriser på en enkel måte.

Når du håndterer denne metoden riktig, vil Google vise søketreffer for siden din med prisspennet på produktkategorien din. Dette gjør det mer oversiktlig for kundene å se hvor mye varene koster i nettbutikken din.

Det er imidlertid her implementeringen av strukturerte data markups er ulik, basert på om du benytter deg av SEO eller PPC. Du vil sannsynligvis få opp feilmeldingen vi nevnte innledningsvis dersom du forsøker å sende produktsidene inn til GMC.

Dette kan repareres raskt ved å sette automatiske produktoppdateringer på pause, men dette er bare en kortvarig og midlertidig løsning. På sikt bør du har en permanent løsning. Når du slår av automatiske oppdateringer vil nemlig kundene bli misfornøyde, siden de ser at prisene ikke stemmer overens.

Match strukturerte data og shopping-feed med GMCs krav

SEO og PPC

Den permanente løsningen går ut på at du matcher shopping-feeden og de strukturerte dataene dine med GMC sine krav. 

Det er ikke ønskelig å gå glipp av alle SEO-fordelene nettbutikken får av å bruke schema.org-implementeringen. Derfor bør du justere på konfigureringene som finnes i nettbutikkens shopping-feed i Google.

Dette kan gjøres ved å først endre på feeden. Da legger du til en SKU eller lignende produktidentifikator på sidene til produktet. Husk på at de nye sidene skal peke til hovedsidene, slik at du unngår å lage duplikatsider.

Alle produktvariantene i nettbutikken skal nå ha egne URL-er, og det er da tid for å implementere ulike produktskjemaer merket med et unikt tilbud på hvert av dem.

Test ut løsningen

Det er smart å sjekke at fremgangsmåten var korrekt. Du kan enkelt teste ut løsningen ved hjelp av verktøy som GMC, Rich Results Tester eller Google Search. 

Husk at rich-snippets ikke vil vises så lenge varen ikke er blant de ti øverste treffene i Google. Det er derfor lurt å sjekke dette på produktene dine med best rangering i søkemotoren.

Trenger du hjelp?

Det å sette opp strukturerte data for produktvarianter kan være utfordrende. Det gjelder å finne en metode som fungerer for både SEO og PPC, noe du blant annet kan gjøre ved å legge inn egne URL-er i produktskjemaene.

Dersom du er usikker på fremgangsmåten, kan Moo Gruppen hjelpe deg. Vi sørger for å synliggjøre nettbutikkens varer og produkter i Google!

Kontakt oss her→

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?