Slik lager du den beste landingssiden
Slik lager du de beste landingssidene
Landingsside er en viktig del av jakten på kundene. Den gode landingssiden kan være det som konverterer besøkende til betalende kunder. Når potensielle kunde besøker nettsiden din for første gang, bør det være enkelt for dem å finne informasjon om produktene dine og få et bilde av hvordan produktene passer inn i deres liv.
Med en overbevisende landingssider kan du klare å konvertere kunden, enten til salg eller til å melde seg på nyhetsbrev, laste ned brosjyrer og lignende. Landingssidene dine burde være spesiallaget for et formål og en gjennomsnittlige besøkende vil kun bruke 10 til 20 sekunder på å bestemme seg for om de ønsker å forbli på siden.
Derfor er det viktig at landingssidene dine blir skapt på riktig måte, slik at du får den besøkende til å utføre ønsket handling. Et godt resultat skapes kun ved hjelp av en god strategi, og dette prinsippet gjelder også for landingssider. Vi har satt sammen en guide med tips til hvordan du skaper en effektivt og optimalisert landingsside.
Hva er en landingsside?
En landingsside er en nettside som blir skapt med en bestemt hensikt, nemlig å få kunden til å konvertere. Siden må være målrettet og holde seg til det bestemte formålet, samtidig som den må være utformet på en måte som leder den besøkende til konvertering. Landingssiden er den første siden besøkende ser når de kommer til nettstedet, avhengig av hvor de besøker deg fra.
En besøkende kan for eksempel komme til landingssiden din via en annonse, e-post, SMS, nyhetsbrev eller annen reklame. Landingssiden blir da nettsiden som er lenket til annonsen. Det er viktig at det finnes en sammenheng mellom stedet den besøkende klikker seg fra og til landingssiden din. Har du for eksempel en annonse med salgsløfter, bør landingssiden reflektere dette.
Landingssider kan også bli vurdert av søkemotorer. Hvis en forbruker søker på et begrep eller søkeord som er knyttet til en av dine landingssider, kan dette bli et av de høyeste organiske forslagene i Google. Landingssider kan ha ulike formål, men det er viktig at hver landingsside kun oppfordrer til en bestemt handling – slik får du best resultater.
Meningen med landingssider kan være alt fra å generere flere leads ved å oppfordre til henvendelser eller benytte seg av et kampanjetilbud. En landingsside kan også ha som formål å få kunden til å kjøpe et spesifikt produkt, registrere seg som kunde, melde seg på nyhetsbrev eller lignende.
Hvorfor er landingssider viktig?
Landingssider er viktig for å konvertere anonyme besøkende om til betalende kunder eller identifiserte leads. Hvis siden blir utformet på riktig måte, kan den føre til mer salg både nå og i fremtiden. Salg er hovedmålet til enhver bedrift og nettbutikk, og det er dette som legger grunnlaget for økt lønnsomhet og vekst.
Dette er stedet forbrukeren lander på når han besøker nettstedet ditt, og siden skal oppfordre til en spesifikk handling. Landingssider gjør det mulig for deg å forme hvordan kunden samhandler med nettstedet ditt og disse sidene har en innflytelse på hva de besøkende gjør videre. Det blir enklere å foreta en spesifikk handling dersom den besøkende lander på en god og målrettet landingsside.
Slik lager du effektive landingssider
En landingsside kan gi deg gode resultater og øke konverteringsraten, men da er det viktig at den blir designet og utformet på riktig måte. Vi har samlet noen av våre beste tips og triks, til de som virkelig ønsker å skape landingssider med god effekt.
1. Bestem hensikten og skap et godt budskap
Det første du må gjøre er å bestemme deg for hensikten med landingssidene dine. Hva ønsker du at kunden skal gjøre? Her er det viktig å være presis, nøyaktig og følge ett eneste budskap. For at landingssiden skal være så effektiv som mulig, gjelder det å være konkret og holde seg til et budskap. Innholdet bør derfor bygges rundt dette budskapet.
Hvis du prøver å flette inn flere forskjellige hensikter, som salg av produkter, registrering av nyhetsbrev og utfylling av skjema, vil det fort bli forvirrende for kunden. I stedet for å presse alt inn på samme landingsside, bør du heller lage en ny side for hver handling. Hold fokuset rettet mot en spesifikk handling og jobb deg ut fra dette. Slik blir det også lettere å se hva som fungerer og ikke i fremtiden.
2. Skap en naturlig sammenheng
Tenk gjennom hvor de besøkende kommer fra og sørg for at landingssidene dine henger sammen med dette stedet. Kommer de besøkende fra en e-post, SMS, nyhetsbrev eller kanskje en annonse? Budskapet må være likt i begge ender og helst skal bilder og design være konsistent.
3. Skriv engasjerende og målrettet innhold
Innholdet må være engasjerende og dreie seg om det bestemte formålet for landingssiden. Oversikt er en viktig del av innholdet, dette er det første elementet som blir vist for brukeren. Helst bør overskriften fange oppmerksomhet og formidle fordelene med produktene eller tjenestene.
Skal du bruke et tjeneste- eller produktnavn i oversikten, er det viktig at navnet relaterer til formålet. Her kan det også være lurt å gjennomføre en grundig søkeordsanalyse i forkant, slik at du vet hva brukerne søker opp. Flett disse søkeordene inn i innholdet og overskrifter, da forbedrer du rangeringen din i søkemotorer og du vil øke trafikken til landingssiden.
Innholdet må også fokusere på forbrukeren og være relevant til det brukeren forventer å finne på landingsside. Målet er å få brukeren til å forbli på landingssiden og konverter, derfor må innholdet engasjere og være relevant slik at ikke brukeren snur i døren. Igjen er det viktig å fokusere på en tjeneste eller et produkt per landingsside, da det er dette brukeren har kommet for å få vite mer om.
4. Optimalisert for mobil
Landingssidene dine må være optimalisert for mobilbruk, med responsive design og løsninger som fungerer like godt på tvers av enheter. Den vanlige nettsurfer bruker mobil og nettbrett mer enn desktop, og derfor er det viktig at du tilrettelegger for dem – ellers risikerer du å miste mange potensielle kunder og konverteringer.
Mobiloptimaliserte landingssider vil også ha en positiv innvirkning på SEO rangeringen din, samtidig som den reduserer «flyktraten» på nettstedet. Når mobilbrukere snur i døren, skyldes dette som regel at nettsiden ikke er optimalisert nok for brukervennlig mobilbruk. Google verdsetter også responsive design og mobilvennlige nettsider høyt. Optimaliserer du for mobil gir du både deg selv og de besøkende en fordel.
5. Troverdig formidling
Nettsurfere blir stadig vekk eksponert for mye reklame på nett, og det kan være vanskelig å vite hvilke selskap som er seriøse og ikke. For en ny besøkende er det viktig å kommunisere troverdighet, slik at de ikke begynner å nøle. Sørg for at bedriftsnavnet ditt og kontaktinformasjonen er synlig på enhver landingsside, dette øker tilliten.
Dersom du har gode referanser fra tidligere kunder eller har mottatt utmerkelser for nettbutikken, er det også lurt å kommunisere dette. Det er viktig at slikt innhold ikke tar for mye plass på landingssiden, men er en naturlig del av innholdet. Husk at du først og fremst skal fokusere på å kommunisere budskapet og hensikten med landingssiden.
6. Hold det enkelt
Hvis målet er å få den besøkende til å registre seg, melde seg på et nyhetsbrev eller lignende, ønsker du mest sannsynlig å få vite mer og potensielle kunder og målgrupper. Disse opplysningene kan være nyttig å få inn i kundedatabasen, men husk å hold det enkelt. Avanserte skjema som krever for mye opplysninger, vil fort gi dårlig respons.
Som sagt er det viktig at landingssidene er optimalisert for mobilbruk, men det gjelder også funksjonene på siden. Skal kunden kunne legge varer direkte i kassen? Laste ned en brosjyre? Registrere seg? Sørg for at mobil-funksjonaliteten gjelder i alle ledd, slik at du ikke minste potensielle kunder under reisen.
7. Multimediainnhold
Besøkende og potensielle kunder kommer ikke til nettstedet ditt for å lese mye tekst. Den vanlige forbrukeren vil raskt bestemme seg for om de forblir på siden eller går videre, derfor er engasjerende multimediainnhold viktig. Forbrukeren vil finne ut hvorfor dine produkter det det beste alternativet, hva fordelene med produktene er og hvorfor skal velge deg overfor konkurrentene.
Den beste måten å overbevise kundene om at de skal gå for dine tjenester, er å vise dem i stedet for å fortelle dem. Bruk bilder, videoer, grafikk og annet innhold som både er informativt, engasjerende og underholdene. En side med godt multimediainnhold vil alltid prestere bedre enn en side med kun tekst, dette prinsippet gjelder også for landingssider.
8. Call-to-action
Før du ferdigstiller en landingsside bør du alltid gå tilbake til start og stille deg spørsmålet «Hva skal brukeren gjøre?». Deretter kan du se på landingssiden fra dette perspektiv, og avgjøre om siden er tilrettelagt for den ønskelige handlinger. Er budskapet og hensikten klar?
Enten du ønsker at kundene skal melde seg på nyhetsbrev, kjøpe en vare, fylle ut et skjema eller hevende seg til deg: Fokuser alltid på en CTA, eller handlingsknapp. En slik knapp bør også formidle hva du ønsker at kunden skal gjøre gjennom oppfordrende og inspirerende ord. Dette kan for eksempel være «kjøp nå», «kontakt oss i dag» eller «registrer deg nå».
Når du skaper landingssiden bør du jobbe med CTA i tankene, og basere resten av innholdet på dette. Helst skal alt innholdet brukeren ser, føre dem frem til CTA-knappen. Gjør den tydelig og lett å se. Det er ikke lurt å lenke til andre produkter og sider, da dette kan føre kunden vekk fra landingssiden og dermed også vekk fra hensikten.
9. Test
Uansett hvor god du mener landingssiden er, vil det kun være gjennom testing at du får en bekreftelse på dette. En god idé er å lage to ulike landingssider for deretter å teste hvilken som gir best respons. Hensikten med landingssiden skal være den sammen, men du kan teste ut forskjellige overskrifter, endre på innhold og leke med design og CTA-knappen.
Slik A/B testing vil gi deg en god innsikt i hva kunden responderer positivt og negativt på. Du kan også teste en landingsside ved å endre på elementer over tid. Kanskje vil du prøve ut forskjellige plasseringer og bilder? Husk at du bør gi hver versjon av landingssiden nok tid til å gi deg de dataene du trenger for sammenligning. Da sitter du igjen med et klart bilde hva som fungerer og hva som kan forbedres.
Oppsummering
Landingssider er en viktig byggekloss for å fremme økt vekst, salg, lønnsomhet og konvertering. En hver kampanje, annonse og e-post bør være linket til en spesifikk og tydelig landingsside som oppfordrer den besøkende til å fullføre ønsket handling. For best effekt og maksimal konverteringsrate, bør hver landingsside kun innehold et enkelt budskap og en tydelig CTA-knapp.
Vi håper disse tipsene har gjort det lettere å forstå hvordan du skal forholde deg til landingssidene dine og hvordan du kan få dem til å gi resultater. Landingssider er en viktig del av veksten til enhver bedrift, og selv om det kan ta tid å utforme flere forskjellige landingssider, vil du se positive resultater av dette i omsetningen.