Optimaliser digital markedsføring av din nettbutikk med SalesManago
SalesManago er en Customer Data Platform (CDP), grunnlagt i 2012, som på kort tid har rukket å bli godt etablert hos mange store kunder. Noen av kundene deres er Peugeot, New Balance, Starbucks, Timberland og Vodafone. Vi er stolt partner av SalesManago, les om våre partnere her.
SalesManago bruker ferdige mekanismer for personalisert kommunikasjon og markedsføring mot eksisterende kunder og nye besøkende i din nettbutikk.
Man kan sette opp alt fra standardiserte personaliserte markedsføringsmekanismer, til avanserte markedsførings-triggere og automatiseringer på detaljnivå. Det eksisterer i tillegg velutprøvd kunstig intelligens som hjelper deg å øke antall konverteringer i din nettbutikk.
SalesManago kan integreres mot etablerte systemer
For å koble de skreddersydde markedsføringsmetodene til SalesManago mot nye og eksisterende kunder kan man blant annet koble løsningen mot flere CRM-systemer, e-handel og sosiale medier. Her er noen: Woocommerce, Magento, Facebook, Twitter, Youtube, Google analytics, Google Tag Manager,
Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor og blir kontaktet for et uforpliktende møte:
Skreddersy markedsføring
Med nettbutikk og analyseverktøy muliggjør man markedsføring basert på individnivå, hvorfor skal man da markedsføre bredt mot tenkte målgrupper. SalesManago lar deg ha tilgang til relevante kundedata både for kjente kunder og besøkere med skjult IP-adresse. Med markedsføringsvektøyene til SalesManago øker man CRO betraktelig. Verktøyene muliggjør et dypdykk i egen kundegruppe, som igjen gjør at du kan optimalisere sortiment og nettbutikken generelt, på individnivå. Dette basert på faktiske preferanser.
Tilgjengelige data er blant annet:
- Handlinger
- Preferanser
- Transaksjoner
- Resultater av markedsføringstiltak og kampanjer
- Kommunikasjon
- Kundedata lagt til internt og eksternt
- Informasjon om de ulike segmentene
E-postmarkedsføring tips
SalesManago tilbyr muligheten for å skreddersy nyhetsbrev til kundegruppen på individnivå i løsningen. I nyhetsbrevene legger man til dynamiske produktanbefalinger basert på økter og handlinger vedkommede har gjennomført i nettbutikken.
Fem gode e-postmarkedsføringstips er:
- Skreddersy innhold til de ulike mottakerne, ikke send generelle masseutsendelser
- Rens e-postlistene jevnlig
- Ranger mottakerne og prioriter de mest lønnsomme
- Tilpass designet på nyhetsbrevet mot målgruppen
- Send e-post basert på data for når flest åpner og klikker på innholdet i utsendt nyhetsbrev
Markedsføring analyse og optimalisering
Med SalesManago har man tilgang til detaljerte analyse og optimaliseringsvektøy. Disse muliggjør full oversikt over viktige kampanjer og KPIer. Analyseverktøyet gir innsikt i hvordan markedsføringstiltak resulterer i salg. Du kan også spore graden av effektivitet på alle kampanjer. Med innsikt i viktige data kan du avgjøre hvilke kampanjer og tiltak som er mest verdifulle for din bedrift.
Automatisere markedsføring
Med SalesManago kan du automatisere markedsføring og på forhånd kartlegge og bestemme hvor og når du skal kontakte besøkere med tilpasset innhold.
Du kan sette automasjons-regler som bestemmer hva som skal skje ved gitt handling fra kundens side. Man kan designe automasjons-sett på detaljnivå, uansett kanal, tilpasset kunden med dynamisk innhold.
En av de mest grunnleggende formene for automatisert markedsføring er påminnelse om produkter som er lagt i handlekurven og produkter gitt kunde har sett på. Du kan lese mer om forlatt handlekurv her.
Markedsføring med maskinlæring og AI (kunstig intelligens)
SalesManago tilbyr velfungerende maskinlæring og AI (kunstig intelligens), som hjelper deg blant annet å forutse og foreslå hvilke produkter som kommer til å bli populære. Dette kan brukes til tilpasset remarketing, oppsalg, mersalg, forlatt handlekurv m.m. I tillegg hjelper det deg å forutse hva som må etterbestilles og kjøpes inn.
Markedsførings automatiseringer
Basert på eksisterende data kan man med SalesManago sette opp markedsførings automatiseringer som forbedrer konverteringsraten på tvers av kommunikasjonskanaler.
Noen av automasjonsfunksjonene er:
- Multichannel automasjonskampanjer
- Personlig dynamisk innhold i nettbutikken
- Enkelt oppsett og redigering av brukerflyt
- Automatiske påminnelser til kunder angående produkter de har sett på eller lagt i handlekurven
- Automatiske kampanjer basert på hva kundene har sett på
- Automatiske handlinger som utløses basert på hvilke handlinger kunden gjør
Trigger-basert markedsføring/ interaktiv markedsføring
Med trigger-basert markedsføring, blir en serie med automatiserte handlinger aktivert basert på en besøkers handlinger og/eller kontaktinformasjon. F.eks. kan en besøker med skjul IP-adresse som er på vei ut av siden bli tilbudt rabattkode. Dette som et tiltak for å øke sannsynligheten for at vedkommende kommer til å gjennomføre et kjøp. Man kan ved å bruke interaktiv markedsføring i større grad ta kontroll over kampanjer og veien besøkende tar på veien mot konvertering.
En viktig type kampanje man kan opprette ved hjelp av SalesManago er kampanjer for når utsolgte produkter er tilbake på lager. Fordi man har data på hvem som har vært innom produktet, kan man ta kontroll over kampanjen. Man gir kun beskjed til personer med høyest sannsynlighet for å kjøpe produktet, at det er tilbake på lager.
Markedsføring av Woocommerce nettbutikk
SalesManago kan brukes ved markedsføring av Woocommerce nettbutikk. Løsningen har integrasjon mot netthandelsutvidelsen. Den henter inn informasjon fra alle kunder registrert i løsningen. Enten de bare har opprettet konto, eller gjennomført kjøp. Informasjonen brukes som et ledd i målrettet markedsføring ved hjelp av SalesManago. Les mer om Woocommerce her.
Markedsføring av Magento nettbutikk
SalesManago kan brukes ved markedsføring av Magento nettbutikk. Løsningen har integrasjon mot netthandelsløsningen. Den henter inn informasjon fra alle kunder registrert i løsningen. Enten de bare har opprettet konto, eller gjennomført kjøp. Informasjonen brukes som et ledd i målrettet markedsføring ved hjelp av SalesManago. Den legger også til kunder i Magento 2. Les mer om Magento her.
Hvorfor investere i SalesManago som markedsføringsverktøy
En av hovedgrunnene til å investere i SalesManago som markedsføringsverktøy er at det er lettere å få besøkende som allerede har oppsøkt nettbutikken din til å gjennomføre kjøp. Med søkemotormarkedsføring og annen digital markedsføring henter man inn besøkende som kanskje ikke er i kjøpsmodus. Personer som allerede har oppsøkt nettbutikken din har en kjøpsintensjon, eller den ligger latent. Dette gjør veien fra besøk, til gjennomført kjøp, er kortere. SalesManago henter inn leads fra sosiale medier i tillegg til egen nettbutikk, men kan integreres med bl.a. Google Analytics og Google Tag Manager. På denne måten kan man fint kombinere markedsføringsverktøyet med tradisjonell digital markedsføring. Les mer om digital markedsføring her.