
Hvordan Covid-19 har påvirket Google Ads resultater
Covid-19
Covid-19 har utviklet seg til en global hendelse som påvirker folkehelsen så vel som økonomien. Pandemien har rammet norske arbeidsplasser, og i følge Nav`s statistikk er det per 3 april 33 819 antall sykefravær grunnet påvist eller mistanke om korona. Som følger er det sendt inn 310 850 søknader om dagpenger. Vi er i en usikker tid, og resultatene er ulike for de forskjellige bransjene. Det er interessant å se hvordan mindre bedrifter har kjent på endringer i sin kampanje ytelse som et resultat av denne verdensomspennende pandemien.
Vi har sett at globale hendelser ofte påvirker PPC-resultatene, og COVID-19 er intet unntak. Når virksomheter endrer virksomhet, blir folk mer i hjemmet, og verden reagerer på en pandemi som utspiller seg i sanntid – de henvender seg til søk på nettet og nyheter for å få svar på spørsmålene og løsningene på deres nye behov. For noen annonsører får disse nye søkerne nye målgrupper til å finne veien til annonsørenes nettsteder, og noen blir nye kunder. For andre er ikke resultatene like store, og strategiene må skiftes.
I USA har Googles søk skiftet, men ble stort sett stående. De siste ukene har man lagt merke til at Google-annonse inntrykk har begynt å minske litt med – 7 % under gjennomsnittet. Det var ikke ventet av så mange annonsører selv om det var i løpet av ferietiden.

Google søkere endrer oppførsel
Søkerne oppfører seg annerledes når de søker i dag. Det ser ut som de muligens leter etter noe helt annet, og klikkene er ikke verdt PPC-annonsen din. Noen er mer usikre og nølende med å konvertere. Siden COVID-19 ble epidemi i USA, har vi sett konverteringsratene synke gjennomsnittelig med 21%.
Selvfølgelig ser hver bransje forskjellige resultater med Google Ads. Så det er viktig at vi ser litt nærmere på ting.

Bransjer som har opplevd en økning i sin ytelse i løpet av Covid-19
Non-profit og veldedighetsorganisasjoner
Vi ser i Google søk at en del har i disse dager vist interesse for non-profit og veldedighetsorganisasjoner. I perioden som coronaviruset har utviklet spredning har organisasjoner sett:
- Søkeannonseinntrykk – 10 % økning
- Konverteringsfrekvens – 20 % økning
- Søkeannonsekonvertering – 23 % økning
Google Ads støtter flere Google-tilskuddsprogrammer for å gi tilgang til ideell annonsering gratis, men det er ofte utfordrende å holde dem i overensstemmelse. Det er godt å se at de enklere tiltrekker seg søkere i denne situasjonen.

Helse og medisin
I denne perioden søker mange naturligvis etter informasjon om råd og tips for hvordan de kan beskytte seg. Nettbutikker har erfart at annonsene sine har økt med både klikk og en konverteringsfrekvens som er mye høyere enn tidligere. Blandt annet nettapoteket Farmasiet har i følge en artikkel på nrk.no, hatt en økning i nettsalg på 200 % sammenlignet med det samme tidspunktet i fjor. Og en tidobling i salg av reseptmedisin.
Ref: https://www.nrk.no/norge/disse-selskapene-holder-koken-oppe-under-covid-19-1.14955514

Forretningsstyring
Google gir ytterligere råd og ressurser for å hjelpe små bedrifter med å klare seg gjennom den vanskelige perioden, hovedsakelig med å sette opp ansatte til å jobbe eksternt og lage kontinuitetsplaner. Det ser ut som det i tillegg er satt opp mange annonsører for å hjelpe. Totalt sett har virksomhetsstyringssøkene resultert med 23% siden 23. februar.
- Ettersom folk gjorde seg klare for å jobbe hjemmefra , ble kontorrekvisita en ny bransjeavdeling. Kontorrekvisita økte med 90% i søk, betalte søkeannonseklikk økte 35%, og søkekonverteringsfrekvensene økte 41%
- Detaljhandel har måttet finne sine kunder via nettet, og opplevde da at pakket og sendte rekvisita mer en doblet søkekonverteringene 123% økning og søkeannonsenes konverteringsfrekvens fikk en økning på 107%.

Finansiere
Markedene har kanskje ikke en optimal funksjon nå, men det ser ut som de nå mer enn noensinne søker etter erfaren hjelp. I en bransje som normalt har noen av de dyreste nøkkelordene og en høy kostnad per klikk, ser vi CPC-er falle og lindre noe press fra en normalt konkurrerende bransje. Mange merker også økt CTR og CVR.

Skjønnhet og personlig pleie
Mange raskt forbrukende varer (FMCG) har vært etterspurt de siste ukene. Mange har søkt etter produkter som såpe, munnbind og hånddesinfisering. Vi merker en økning på 41% i søk etter skjønnhet og personlig pleie. Flere av disse produktene har fått en enorm forretningsmulighet på SERP med lavere CPC-er og en god del høyere CVR-er.
Kategori Endring i CPC søk Endring i CVR søk:
Skjønnhet og Personlig velvære -14% +6%
Hudpleie -3% +21%
Spa -20% +41%
Streaming
Ettersom vi har mottatt råd om å bruke tiden vår hjemme og være sosial distansert, tyr vi til underholdning også hjemme. De fleste underholdning annonsører plukker opp den økte etterspørselen og kjører noen få ekstra konverteringer. Streaming media regerer og har doblet konverteringene de siste ukene.
Økning i søk i løpet av Covid-19
Filmer & DVD 7 %
Sports underholdning 30 %
Streaming 102 %

Eiendom
Lånerenten forblir lav, og boligmarkedet holder. På SERP er søketrafikken også relativt stabil – med liten endring i søkevolum, CPC eller konverteringsfrekvens. Men noen viktige skift kan få viktige konsekvenser for bransjen i senere tid.
- Eiendomsutvikling- og byggebransjen har begge lavere konverteringsrater (-53% og -7%) og et mindre søkevolum. En senking i disse feltene kan utløse redusert eiendomsforsyning i fremtiden.
- Både eiendomsoppføringer og eiendomsmeglersøk har hatt en viss økt kostnad per klikk (+ 15% den siste måneden). Imidlertid har eiendomsoppføringer hatt en nedgang på -25% i konverteringsrater mens eiendomsmeglere og meglere har observert en økning på 30%. Etter hvert som forbrukere blir mer nølende med å delta i et åpent hus, vil flere stole på en profesjonell agent for å planlegge en avtale i stedet.
- Flytting og flyttingstjenester har hatt en økning i søkevolum på 11% mens de opprettholdt en sunn CTR, CPC og CVR.
Oppussing
Mars er ofte en periode hvor det er lite aktivitet for oppussingsprosjekter i hjemmet, så vi bør ikke være overrasket over å se at søk på bolig oppgradering sakte har falt de siste ukene. De neste ukene kan bli utfordrende for industrien.
Det er mulig at de som nå bruker mer tid i hjemmene sine kan bli inspirert til å starte nye hjemmeprosjekter og på denne måten finne noe som får en opp av sofaen. Dessverre vet vi at mange nå lider av økonomisk usikkerhet, noe som kan motvirke skjønnsmessige utgifter.
De gjennomsnittlige konverteringsfrekvensene er stabile, men varierer også mye.

Møbler
Slik som med oppussing, er det uventet konsistens for disse store artiklene. Søkevolum, CPC og konverteringsfrekvenser har holdt seg innenfor +/- 2% de siste ukene. Det har vist seg at mindre varer som for eksempel husholdningsapparater og sengetøy har fått en økning i søk og en liten høyning i konvertering.
Kjøretøy
Vi ser at bransjen for kjøretøy opplever vanskeligheter i SERP – med et større fall på 30% i bransjens gjennomsnittlige konverteringsfrekvens i løpet av denne perioden. Vi må ha i tankene her også at Mars i utgangspunktet ikke er sesong for kjøp av bil, så resultatet skyldes nok ikke bare den spesielle situasjonen vi er i.
Kategori/Gjennomsnittelig endring i konverteringsrate i søk siden COVID -19
Bilforhandlere -42%
Kjøretøy auksjon +5%
Bildeler og tilbehør -28%
Bil Reparasjon og vedlikehold +44%
Bil Vindu missfarging +79%

Detaljhandel
Mange tenker nok at e-handel garantert vil være på topp her. Og ja, noen norske nettbutikker har opplevd en stor oppgang i salg. Den norske nettbutikken MyMuse opplyste at de har hatt en økning på nesten 700 % i salg av loungewear og koseklær i tiden fra 13-22 mars.
https://no.ehandel.com/tjener-pa-mer-hjemmetid-salg-av-koseklaer-okte-med-700-prosent
Noen familier henvender seg til netthandel for å erstatte kjøp i butikk, men andre opplever en usikkerhet når det kommer til deres fremtidige inntekter. Denne ustabiliteten påvirker brukernes konverteringsfrekvenser fra søkeannonser – med konverteringsfrekvenser i detaljhandelen som har falt 14%.
Fordelene er at store forhandlere, som Amazon, trekker tilbake budsjettene på Google-annonser, og en reduksjon på 9% i CPC på Google har dermed jevnet ut ROAS for de fleste detaljister. Ironisk nok ser det ut til at grossister og likvidatorer merker en motsatt trend, med en 14 % økning i CPC, og en økning i konverteringsrater som ligger på 9%.

Jobber og utdanning
Skoler og høyskoler rundt om i landet er stengt i flere uker, noe som ber om en tvungen økning i e-læring. Selv om klasserommet har endret seg, er det ennå ikke kortsiktige endringer i resultatene til annonsører for høyere utdanning. Universitetssøknaden har forblitt løpende, og potensielle studenter har ikke endret oppførsel på SERP.
Søk etter nye stillinger, karrierer og yrkesopplæring har de siste ukene sett en liten økning (+10% og +8%). Vi ser at antall konverteringer ikke er endret og det viser at det for det meste er ambisjoner på dette stadiet.
Juridiske tjenester
Den juridiske industrien har ikke opplevd noen store endringer på SERP, med beskjedne (under 5%) i søkevolum og konverteringsfrekvens. Heldigvis oppveies dette av en lignende nedgang i kostnadene per klikk – og holder søkekonvertering og CPA stort sett jevn.
Imidlertid ser vi at flere av disse konverteringene kommer i form av telefonsamtaler i stedet for innsending av nettstedet. Og dessverre er over 30% av disse samtalene ubesvart. Hvis COVID-19 påvirker firmaets drift eller timer, må du huske å:
- Oppdater kampanjens dagsoppdeling for å gjenspeile de nåværende timene dine.
- Hvis du jobber eksternt, må du sørge for at nettstedet ditt, bare ringeannonsene og annonseutvidelsene til annonsene dine reflekterer det beste antallet som når teamet ditt.
- Spor telefonsamtalene dine fra PPC ved hjelp av sporing av nøkkelordnivå.
- Forsikre deg om at Google My Business-kontoen din er oppdatert for å gjenspeile firmaets nåværende virksomhet. Lag et innlegg for å sikre potensielle søkere at firmaet ditt fortsatt er aktivt under denne krisen.
7 Industrier som så langt er hardest truffet
Den største bekymringen folk har under corona spredningen er selvfølgelig folkehelse.
Dette har uheldigvis satt noen bransjer i faresonen, og de som jobber i disse
næringene er hovedsakelig påvirket – i og utenfor SERP.
Reise og turisme
Ved at bedrifter, myndigheter og forbrukere unngår unødvendige reiser for enhver pris, bør det ikke overraske noen at færre ønsker å bestille reiser i dag. Som et resultat, sliter mange reiseannonsører med å konvertere nye søkere på nettstedet deres. Blant annet flyselskapet Norwegian har måttet kansellere et stort antall av sine flyvninger og som følge av pandemien fått stor trafikk på avbestillinger og ombookinger.
For å forbinde problemet for disse annonsørene, søk etter ombooking, avbestillinger av flyreiser, og forsinkelser er hele tiden høy, dette gjør annonsene deres mer utsatt for nysgjerrige søkere.
Noen ting du må huske på for å redusere noen av disse utfordringene:
- Legg til nye negativer nøkkelord for COVID-19, rådgivende og avbestillingssøk.
- Fremme reduserte priser, enkle avbestillinger og justeringer for fremtidig reise.
- Foreslå reiseforsikring til kundene dine for å lette bekymringene mens du øker den gjennomsnittlige salgsprisen.


Barer og restauranter
Med mange lokalsamfunn som stenger restauranter og barer, vil disse små bedriftene bli hardt truffet i løpet av vår tid i sosial isolasjon. Mens mange lærer å gå over til levering og utleveringstjenester, er de allerede hardt presset til å finne suksess på SERP den siste uken.
Kategori Endring i søk ad impressions Endring i CVR søk:
Resturanter -18% -59%
Bar og nattklubb -26% -57%
Live underholdning
Offentlig sikkerhet og strenge grenser for gruppestørrelse har utøvere og spillesteder som kansellerer show over hele kloden. Som et resultat har søkevolumet for live underholdning redusert med 24% og konverteringsfrekvensene har falt 30%.
Konferanser
Jeg vet for godt at mange store konferanser enten har avlyst, utsatt sine arrangementer til høsten, eller prøver å være vertskap for et virtuelt arrangement på plass. Dessverre er det mange bedrifter som er avhengige av markedsføring av arrangementer for å fylle markedsføringstrakten, slik at disse kanselleringene vil få ringvirkninger også for andre virksomheter. Siden COVID-19-utbruddet i slutten av februar, har markedsførere av begivenheter merket en reduksjon på 33% i konverteringer etter hvert som flere arrangementer fortsetter å avbryte.

Sport og fitness
Store idretts ligaer og reklame ligaer blir kansellert i overskuelig fremtid. Etter hvert som mange lokalsamfunn øker sitt sosiale distansearbeid, har mange flere treningssentre i nærheten grunn til å stenge, og de som er åpne vil se færre nye medlemmer gå gjennom døra. Når alt kommer til alt, ser mange vertikaler knyttet til sport og kondisjon kraftige nedganger i konverteringsfrekvensen.
Et bemerkelsesverdig unntak er at sportsprogrammer (online og offline) og sportsleirer har fått et betydelig løft de siste ukene, siden mange begynner å planlegge å komme seg ut av huset.

Bygg og anlegg
En plutselig økonomisk nedgang og stengingen av arbeidsplasser legger en uventet demper i bygg- og anleggsbransjen. Når fremtidige prosjekter begynner å stoppe opp eller bli forsinket, blir det mindre sannsynlig for potensielle kunder å konvertere også. Nylig timing er dårlig fordi sesongmessige annonseringskostnader i bransjen allerede begynner å stige.

Industri og produksjon
Ettersom produksjonsvirksomheten bremses, ser vi at PPC-kampanjer for industri og industrivarer også påvirkes. Kostnad per klikk har økt 5%, og konverteringsfrekvensene i bransjen har sunket beskjedent, men annonsører har vondt av en nedgang på 13% i søketrafikken.
Vi er alle i endring de neste månedene – både online og offline. Hold deg trygg, sunn og øv på sosial distansering. Hold øye med PPC-kontoene dine og WordStream-bloggen mens du sitter inne. Når vi ser nye trender dukke opp og strategier for å holde resultatene for kontoen din sunne, legger vi ut regelmessig.

Endring i norsk e-handel
En positiv nyhet for norske nettbutikker er at det den 1 april ble gjort en endring i forhold til den norske 350-kronersgrensen. Norske forbrukere må nå betale moms fra første krone på alle varer som kjøpes fra utlandet. Det viser seg at det allerede har hatt en god effekt for noen norske nettbutikker.
Blivakker har varslet at de allerede samme dag og dagene derpå har fått oppleve en økning i salget.
Ref: https://no.ehandel.com/etter-350-kronersgrensens-fall-norske-nettbutikker-merker-oppgang
Datakilder
Denne rapporten er basert på et utvalg av 15 759 USA-baserte WordStream-klientkontoer i alle vertikaler som så langt annonserte på Googles søk gjennom hele 2020. Hver bransje inkluderer minst 30 unike aktive kunder. For indeksering formål har vi evaluert det ukentlige konto resultatet siden 24. februar mot det foregående seks ukers gjennomsnittet.
Denne artikkelen er inspirert av: