search

WordPress SEO | 5 steg for søkemotoroptimalisering

wordpress

Er WordPress nettstedet og innholdet ditt SEO-vennlig for

kundene dine og for alle søkemotor brukere? 

SEO - Digital markedsføring, synlighet på google

WordPress er det mest populære innhold forvaltningssystemet (CMS) som brukes globalt i dag, så er det essensielt at WordPress-søkemotoren din er et topp verktøy for brukerne til å finne nyttig innhold og enkelt navigere på nettstedet ditt. Når du leter etter innhold på nettet, er søkefunksjonen helt essensiell. Søkefunksjonen bestemmer hvilket innhold du vil motta når du taster inn et søkeord. Det er imidlertid viktig at søkeverktøyet du bruker, er i stand til å finne det beste og mest relevante innholdet for ditt søk. 

Google er det mest gjenkjennelige søkeverktøyet i verden, og generer millioner av resultater fra et søk innen sekunder. WordPress-søk er et utrolig viktig verktøy for alle WordPress nettsteder, og det er også mange andre måter WordPress-nettstedet ditt lettere kan vises i søkemotorer som Google.

Det er noen få enkle kontroller som kjøres på WordPress nettstedet ditt for å bekrefte at innholdet og nettstedet ditt er søkemotorvennlig både for kundene dine og for alle søkemotor brukere.

1) Fiks døde lenker og samtidig WordPress SEO rangering

Broken links, også kjent som død lenke, er en kobling som ikke lenger fungerer. Dette kan skje av mange grunner, den vanligste årsaken er når en side enten blir slettet eller flyttet til et annet sted som får serveren til å vise en feilmelding. 

Alle er enige om at ødelagte koblinger er dårlig for brukeropplevelsen, samt kan slike ødelagte lenker skade WordPress SEO-rangeringen betydelig. Innholdet ditt er det du vil at folk skal kunne få tilgang til og enkelt finne seg frem til, så det er et stort problem hvis innholdet ditt ikke er tilgjengelig eller websidene dine ikke kan bli funnet. 

En måte å identifisere ødelagte lenker på er ved bruk av plugin som skanner innholdet ditt og ser etter ødelagte koblinger. En annen måte å unngå ødelagte koblinger og til og med gjøre innholdet ditt sikkert, er ved å bruke en viderekobling, slik at brukerne dine blir omdirigert til den mest relevante siden med innholdet, selv fra en tidligere lenke. Ødelagte koblinger skader som sagt resultatene i søkemotoren og senker rangeringen, grunnet innholdet ikke er lett tilgjengelig.

Vekst og skalering av din nettbutikk
seo - markedsstrategi - synlig på google

2) Optimaliser bildene dine

Bildeoptimalisering er en annen viktig ressurs på WordPress-nettstedet ditt, og det kan lett overses. Dette påvirker SEO-rangeringen din, øker avvisningsfrekvens og holder publikum på avstand. Søkemotorer er veldig innholdsrike, og de mest vellykkede nettstedene har en tendens til å ha bilder av høy kvalitet som er relevante for innholdet, og det er det seerne ønsker å se.

Bildeoptimalisering er en viktig praksis for å gjøre nettstedet ditt bedre. Du må samtidig sørge for at hver og en er optimalisert, da dette bidrar til å føre trafikk gjennom blant annet Google-bilder søk. Dette inkluderer ting som å gi høykvalitetsbilder, en optimalisert størrelse, og inkludert nyttig informasjon i backend som å sette relevante nøkkelord i alt-taggen, gi kilden til bildet, etc.

Optimalisering av bildene forbedrer ikke bare WordPress – SEO resultater, men det forbedrer også de samlede søkemotor resultatene når det gjelder å gjøre innholdet ditt mer utbredt.

3) Bruk WordPress Search Improvement Console Plugin

Heldigvis er det noen verktøy som er designet for å forbedre WordPress-søk.

WordPress Search Improvement Console Plugin fra CreativeMinds er et utmerket valg for å gjennomgå WordPress-søkemotoren din med en enkel og effektiv plugin. Den øker WordPress søk slik at du kan henvise brukere til relevant innhold. Dette er noen av de nyttige funksjonene i denne pluginen:

Les mer
  • Omdiriger søk: Send brukere til en spesifikk intern URL basert på søkeordet
  • Forslag til søk: Viser flere forslag som dynamisk samsvarer med det den besøkende skriver
  • Fix search: Veileder brukere og hjelper dem med å unngå stavefeil og uønskede ord. 
  • Forbudssøk: Hindrer besøkende fra å søke i bestemte termer og blokker mistenkte ID-adresser. 

Alle brukere blir automatisk omdirigert til relevant innhold basert på søk, og søkemotoren erstatter uønskede ord. Det er stor beskyttelse mot spam og hacker, slik at innholdet ditt er helt trygt.

Administratoren kan enkelt kontrollere alle reglene fra et enkelt dashbord, se hvor ofte et søkeord ble søkt, samt se søkevolumet over tid. I tillegg kan svergeord, skrivefeil og konkurrent navn filtreres ut i søk og erstattes, for å veilede folk til ditt relevante innhold på WordPress-nettstedet ditt.

brukervennlighet
smidig prosjektgjennomføring med magento rådgiver

4) Legg til metakoder i WordPress

Metatagger i WordPress forteller søkemotorer viktig informasjon om innholdet på ditt nettsted. Det er en enkel måte å legge til nøkkelord og annen relevant informasjon som kunder eller brukere kan se etter. Jo mer innhold du legger til på WordPress- nettstedet og websidene dine, jo større er sjansen for at innholdet blir lett tilgjengelig i søkemotoren.  

Det finnes en rekke plugins som kan hjelpe i denne prosessen. Yoast SEO som er et av de mest populære SEO plugin har en egen seksjon for metakoder. Jo mer relevant innhold som legges til, desto større er sjansen for at ordene kan søkes og innhold kan bli funnet.

5) Oppdater nøkkelord i WordPress

Nøkkelord lar søkealgoritmer bestemme hvilket innhold som er best fra hvert enkelt søk. Dette er setningene brukerne skriver i søkemotorer for å finne innholdet de leter etter. Nøkkelord skal alltid være relevante for innholdet ditt og beskrive hva du tilbyr.

Nøkkelord endres også over tid, ettersom innhold endres og tilgjengeligheten av relevant informasjon endres. Det er lurt å sjekke konkurrentens nøkkelord med en plugin for å sikre at du leverer innhold av beste kvalitet, og at ditt blir funnet først.

Nøkkelord gjør også innhold lett tilgjengelig i søk, og spiller en veldig sentral rolle i resultatene for søket. Det er viktig å ikke bare inkludere nøkkelord i teksten, men også være oppmerksom på hvor du plasserer dem. 

 

 

Nettbutikk Plattformer
digital markedsstrategi - synlighet på google

Konklusjon

Alle trinnene i denne artikkelen vil bidra til å forbedre din WordPress SEO og alle resultatene. Dette er raske og enkle løsninger du kan sjekke opp og sørge for at all innholdet ditt er optimalisert for å nå det største og mest relevante antallet av mennesker på nett.

Sjekke WordPress nettstedet ditt for døde lenker, optimalisering av alle bildene dine(som er en stor del av Google-søk siden bilder kan søkes opp separat og etter kvalitet og størrelse osv.), og bruke riktige programutvidelser med de beste funksjonene. Dette er kun noen få av måtene man kan forbedre det samlede søket og optimalisere alle mulige søkeord for innholdet ditt.

Noen flere måter å sikre på at søkemotor resultatene dine er de beste er å legge til metakoder til alt samtidig som du konstant sjekker og oppdaterer dine nøkkelord – for å holde deg konkurransedyktig med innholdet ditt og holde deg best i søkeresultatene. 

Les mer om wordpress nettsider her→

Dersom du skal ha gode tekster til din nettbutikk, så er en tekstforfatter for WordPress et godt alternativ.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

Vi fungerer som en totalleverandør for våre kunder og henter inn kompetanse og løsninger fra partnere der det kreves,