search

Gi kundene dine personlige kundereiser med DXP

Har du byttet til DXP enda? Lær forskjellen mellom DXP og CMS 

Hva er forskjellen på DXP og CMS?

Hvis du har en nettbutikk eller en annen nettside, da har du sikkert hørt om CMS. Dette er en publiseringsløsning som hjelper deg med å forenkle hvordan du publiserer og administrerer innholdet ditt. På nett endrer verktøy seg fort, og det kommer stadig nye tjenester på banen som skal hjelpe oss med å optimalisere våre nettsider.

Jobber du med digitale tjenester, vet du nok at det er viktig å alltid holde seg oppdatert for å være konkurransedyktig på markedet. I det siste har det være mye snakk om DXP, men hva er egentlig forskjellen på dette og CMS? I denne artikkelen skal vi gå nærmere inn på forskjellene og likhetene mellom disse løsningene.

 

Hva er CMS?

CMS er en forkortelse av Content Management Systems. På norsk forenkler vi dette til et publiseringssystem eller publiseringsløsning. Målet med CMs er nemlig å forenkle organisering og redigering av innhold på nettsider. Det er et verktøy som kan bli brukt til både nettbutikker og firmablogger. Innholdet kan være alt fra tekst og bilder, til video.

 

Vanligvis er CMS «back end» på nettsiden din, og jobber med å pushe frem innholdet som brukerne vil se på. CMS er derfor det sentrale på nettsiden din, og blir brukt i alt fra nettaviser, blogger og nettbutikker. Hovedmålet med CMS er at det skal være lettere å kategorisere, administrere og publisere innhold.

 

Disse enkle løsningene kan gjelde både for bedriften eller organisasjonen selv, men kan også være skapt for vanlige mennesker som besøker nettsiden. Med CMS skal det også være enklere for flere personer å samarbeide om å produsere innhold. Dette er ofte relevant for større bedrifter, hvor flere mennesker arbeider med å redigere og skrive innhold.

Hva er DXP og hvordan skiller det seg fra CMS?

DXP er en forkortelse av Digital Experience Platforms, og dette ordet har vi ikke rukket å fornorske enda. Målet med DXP er å fokusere på brukeropplevelsen til sluttkunden. Mens CMS fokuserer på hvordan innhold skal skapes, publiserer og redigeres, er målet med DXP å forbedre og optimalisere kundereisen til hver enkelt bruker.

 

På mange områder er DXP og CMS veldig like, men det er fortsatt noen vesentlige forskjeller som skiller disse to. CMS har vært tilstede i flere tiår, mens DXP er nyere og vil bryte noen av restriksjonene som kommer med CMS.

 

CMS trengs for å utvikle og administrere innholdsbaserte opplevelser, mens DXP tar dette et steg videre og vil fokusere på større mengder innhold og sluttkunden. På mange måter er DXP en forbedret og fornyet utgave av CMS, men likevel er det ikke slik at DXP vil ta helt over for CMS.

Trenger jeg DXP?

Nå har du kanskje forstått at DXP går ett steg videre fra CMS, men du lurer gjerne på hva dette kan bety for veksten av selskapet ditt? DXP kan gi deg og din bedrift mange fordeler, i tillegg til å hjelpe med selve kundereisen. Med DXP kan du bygge meningsfulle relasjoner med kundene dine, både før og etter de har utført et kjøp.

 

DXP kan også hjelpe deg med å tilby innhold på flere ulike enheter som desktop, mobiler, e-post og mye mer. Her går DXP et steg videre fra CMS som vanligvis kun fokuserer på desktop. I tillegg kan du integrere ny og gammel data for å optimalisere innholdet og designet ditt. Du vil få muligheten til å se på hva kundene trenger gjennom hele kundereisen, og du vil kunne tilpasse denne reisen for hver enkelt kunde.

 

Om du og ditt selskap er klar til å bruke DXP, kommer helt an på hva målet med din egen markedsføring er. DXP passer særlig godt for bedrifter som jobber i et nisjemarked, hvor det viktig å skille seg ut for å treffe kundene. Her vil du kunne tilpasse kundereisen, som virkelig vil gjøre deg konkurransedyktig.

Motta hjelp!

Moo Gruppen har god erfaring med DXP som plattform, og vi anbefaler et bytte mot denne løsningen. Enten du ønsker å bytte, eller skal begynne rett på DXP, er vi her for å hjelpe deg.

Kontakt oss i dag for en helt uforpliktende samtale, slik at vi kan kartlegge hvilke behov din nettbutikk har. Vi ser frem til å høre fra deg! Kontakt oss her→

Rackbeat sitt lagerstyrings software muliggjør smart, rask og enkel lagerstyring. Vi er godkjente partnere av Rackbeat.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

Vi fungerer som en totalleverandør for våre kunder og henter inn kompetanse og løsninger fra partnere der det kreves,

Digital Rådgiver Susann har en lidenskap for performance marketing og har raskt blitt god på digital markedsføring. Susann går i dybden og jobber både med kortsiktige og langsiktige mål for å oppnå best mulig resultat. Susann er opptatt av å hjelpe kundene med en høyest mulig ROAS og benytter ulike verktøy innen annonsering og SEO for å oppnå best mulig konvertering.