search

Slik lykkes din Magento 2 nettbutikk med Black Week

lykkes med black friday salg for nettbutikk

Vi hjelper deg å lykkes med Black Week salg

Black Friday løsninger for butikkeiere

For mange nettbutikker har Black Friday blitt en viktig salgsdag, og det er mye penger å hente om du vet hvordan du skal gå fram. Ifølge en undersøkelse var det rundt 28 millioner klikk i timen på britiske nettbutikker under Black Friday i 2016.

 

Det er altså liten tvil om at Black Friday er en viktig dag for deg med nettbutikk. Dette er kanskje mer aktuelt enn noensinne nå som verden er rammet av COVID-19, og folk handler stadig mer på nett.

 

eCommerce er faktisk blant bransjene som er minst rammet av den globale pandemien. Ja, det er til og med en markant vekst i omsetningen for mange som driver nettbutikk. Dette skyldes nok at mange foretrekker å handle på nett for å redusere smittefaren.

 

Vi skal nå se nærmere på hvilke nettbutikk-løsninger som kan gjøre Black Friday til en suksess for deg med Magento!

Hva er Black Friday?

Før vi forklarer hvilke løsninger som kan være til hjelp for deg som driver innen eCommerce, skal vi forklare kort hva Black Friday er.

 

Black Friday er en tradisjon som har sine røtter fra USA, og finnes tradisjonelt sett sted etter Thanksgiving-feiringen. De senere årene har Black Friday også inntatt andre deler av verden, inkludert Norge. Men hva er egentlig Black Friday?

 

På Black Friday har både fysiske butikker og nettbutikker over hele landet store salg og fristende tilbud. Mange kunder benytter anledningen til å kjøpe julegaver, eller til å skjemme bort seg selv med nye klær og digitale duppeditter.

 

Mange av årets beste tilbud er nettopp på Black Friday, og mange handlelystne gleder seg derfor til å shoppe. Den store handledagen avholdes tradisjonelt sett den siste fredagen i november, også her til lands.

Noen tips for å hjelpe din nettbutikk å lykkes med Black Week salg

Dersom du har nettbutikk er det mange enkle tips som kan øke sjansen for salg og fornøyde kunder på Black Friday. Her er noen enkle tips du bør ha i bakhodet:

1. Vær forberedt på høy trafikk 

Man kan dermed oppleve høy trafikk og dermed en treg side. Da er det viktig å være godt  forberedt. Bruk verktøy som pingdom og Google pagespeed insight.

2. Sørg for å ha en mobilvennlig side. 

Analyser viser at et høyt antall av netthandlere handler på mobil. Om potensielle kunder besøker nettbutikken din og støter på flere problemer kan de raskt hoppe av og gå videre til nestemann. Dermed bør du sørge for å ha en brukervennlig nettbutikk som har et godt responsivt design for mobil.

lykkes med black week salg

3. En velfungerende kasse

Driver du en nettbutikk har du kanskje flere ganger erfart at folk hopper av ved utsjekk. En av årsakene til dette kan være betalingsløsningene din nettbutikk tilbyr. Vi anbefaler å gi kundene dine et variert utvalg av betalingsløsninger, samt et godt UX design. Kontroller at utsjekk-prosessen i handlekurven er enkel.

Les mer om betalingsløsninger her –>

4. Start å trekke oppmerksomhet tidlig.

Det kan være smart å starte å gjøre potensielle kunder klar over hva akkurat du kan tilby en stund i forkant. Mange venter på Black Friday og begynner å kikke og planlegge kjøp tidlig. Begynn derfor å dele informasjon om Black Friday tilbud 1 – 2 uker i forveien.

5. Bruk betalt annonsering – Google Ads.

Mange kjøp utført under Black Friday 2019 ble utført etter å ha sett annonser i blant annet sosiale medier. Ifølge en Black Friday undersøkelse gjort av HubSpot i 2019 var det 61 % som sa de samhandlet med en eller flere annonser. Kun 39 % sa at de overså annonser. 

Ref: https://blog.hubspot.com/marketing/black-friday-ads

 

Vi anbefaler å kjøre annonser gjennom Facebook, Instagram og Google Ads. Google Display annonser er en god måte å tiltrekke oppmerksomhet rundt akkurat din bedrift og de produktene du selger.

6. Sosiale Medier

Vær aktiv i sosiale medier – del innlegg og synliggjør gode tilbud før Black Friday!

black friday annonsering i sosiale medier

Moo Gruppen tilbyr digital markedsføring

Dersom din bedrift trenger hjelp med digital markedsføring, søkemotoroptimalisering, tekstforfatter tjenester, hubspot eller lignende kan dere ta kontakt. Vi er sertifisert leverandør av flere slike tjenester og kan hjelpe din bedrift med å lykkes på nett.

Kom i gang nå!

Jeg ønsker hjelp til å lykkes med Black Week salg i min nettbutikk

Løsninger for Black Friday-kampanjer

Det finnes en rekke løsninger som kan gjøre det litt enklere for deg å lykkes med kampanjer og markedsføring og igjen lykkes med Black Week salg!

 

Vi deler noen av våre favoritter. Finn ut hva som passer best for akkurat din nettbutikk!

Utvidelsen Google One Tap Login

MageComp står bak utvidelsen Google One Tap Login som er tilpasset Magento. Med denne smarte utvidelsen kan du gi kundene dine en optimal brukeropplevelse der de kan logge seg inn på siden din med kun ett enkelt klikk. Her trengs det ikke å fylle ut noe skjema!

 

Det eneste brukeren trenger å gjøre, er å logge seg på Google-kontoen sin i nettleseren de benytter. Ved hjelp av Google One Tap Login kan du derfor få flere brukere til å registrere seg på siden. Forbrukere elsker enkle løsninger, spesielt på travle handledager.

 

Brukere som benytter seg av tjenesten vil ikke måtte skrive inn passord eller brukernavn for å handle i nettbutikken din. På sikt vil Google One Tap Login kunne gi deg økt salg.

SMB-løsning – alt-i-ett!

Ved hjelp av en SMB-løsning fra MageDelight kan du i praksis bygge nettbutikken din i løpet av kun 15 dager. Denne løsningen gjør det enkelt for deg å synliggjøre bedriften på nett, og du kan lage en velfungerende eCommerce-butikk ved hjelp av bare fem steg.

 

Ved hjelp av en SMB-løsning kan bedriften din få en trygg og velfungerende løsning med en rekke interaktive og smarte Magento-temaer. Disse er selvfølgelig responsive, slik at nettsiden ser like bra ut på PC som mobil.

 

Husk at mange handler på nettopp mobiltelefon på Black Friday. Det er derfor viktig å sørge for at handleopplevelsen er like god fra alle enheter.

Utvidelsen HubSpot Integration for Magento 2

Både Black Friday og julehøytiden nærmer seg med stormskritt, og det er derfor greit å tenke over hvordan du kan engasjere potensielle kunder på en effektiv måte.

 

Med utvidelsen HubSpot Integration for Magento 2 kan du få automatisert markedsføring, noe som kan gjøre hverdagen mye enklere. Automatisert markedsføring går ut på at det sendes ut engasjerende markedsføringsmateriell til riktige kunder til riktig tid.

 

Løsningen lar deg nemlig koble Magento-nettbutikken din opp mot HubSpot, slik at viktige data kan synkroniseres. HubSpot er som kjent en populær plattform for inbound markedsføring og salg.

 

Ved å integrere plattformene blir det enklere å planlegge markedsføringen til Black Friday. Send ut e-postkampanjer, påminnelser om varer i handlekurven og gjennomfør ROI-analyser.

Gift Wrapper – en utvidelse for Magento 2

Med utvidelsen Gift Wrapper lar nettbutikken kunder handle produkter som gave, med mulighet for innpakning og stemningsfulle postkort. Gift Wrapper byr på en rekke ulike muligheter, som for eksempel:

Utforming og håndtering av innpakning og kort

Delegering av postkort- og innpakningsassistanse for ulike produkter

Produkter kan pakkes inn separat eller hver for seg

Mulighet for å velge kort og innpakningspapir på produktsiden eller i kassen

Variable eller faste priser på innpakningspapir og kort

Utvidelsen PayTrace

Magento 2 kan også benytte den smarte utvidelsen PayTrace. Dette er en betalingsportal-utvidelse som er utviklet med kundens behov i tankene. Hva innebærer dette?

 

Med PayTrace kan betalinger ferdigstilles automatisk mens kunden er i kassen, helt uten kjedelige forsinkelser. Dette gir fornøyde kunder, og sjansen øker for at nettbutikken din anbefales videre til venner og bekjente.

OneStepCheckout

Er du lei av at kundene forlater handlekurven uten å faktisk kjøpe noe? Målet ditt er naturligvis å selge. En stor prosentandel av handlekurver hos nettbutikker forlates. Dette skyldes ofte en komplisert kjøpsprosess etter at produktene er lagt i handlekurven.

 

Mange potensielle kunder forlater handlekurven fordi det tar for lang tid å bekrefte kjøpet, eller fordi de ikke finner totalsummen (inkludert frakt, toll og lignende).

 

Med OneStepCheckout kan du gjøre hele prosessen mye enklere. Ved hjelp av kun ett steg, kan kunden betale og sjekke ut etter å ha lagt varene i handlekurven. Dette er en utvidelse som er tilgjengelig for Magento 1 og 2.

GoMage LightCheckout

GoMage LightCheckout er også utviklet for å gi brukerne en mer brukervennlig utsjekk etter at varene er lagt i handlekurven. Det er spesielt viktig å tenke på dette når Black Friday og julehøytiden nærmer seg, for det florerer av tilbud hos konkurrentene dine.

 

Gjør det derfor enklest mulig for brukerne å handle i nettbutikken din. Med GoMage LightCheckout kan du gi kundene en oversiktlig utsjekk på én og samme side. Dette reduserer sjansen for at kundene faller fra i siste liten.

Trenger du hjelp?

Ja du kan også lykkes med Black Week salg! Moo Gruppen kan hjelpe deg med å klargjøre nettbutikken for storinnrykk. Black Friday er en handledag de fleste aktører innen eCommerce tar på alvor. Vi sørger for at nettbutikken blir brukervennlig og attraktiv for potensielle kunder.

 

Vi har mye erfaring og kompetanse med Magento og andre eCommerce-plattformer. Kontakt oss i dag dersom du har noen spørsmål!

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?

Digital Rådgiver Susann har en lidenskap for performance marketing og har raskt blitt god på digital markedsføring. Susann går i dybden og jobber både med kortsiktige og langsiktige mål for å oppnå best mulig resultat. Susann er opptatt av å hjelpe kundene med en høyest mulig ROAS og benytter ulike verktøy innen annonsering og SEO for å oppnå best mulig konvertering.