search

Ecommerce-evaluering – slik går du frem

Hvordan utføre en ecommerce-evaluering 

Ecommerce-evaluering for din nettbutikk

Ecommerce-evalueringer kan hjelpe deg oppdage hva som fungerer godt i din nettbutikk, og hva som kan fungere bedre. Med en slik oversikt kan du identifisere tiltak som kan ta deg til nye høyder.   

 

Å vite hvor bra din nettbutikk faktisk presterer er gull verdt. Det er kun når du har en oversikt her at du virkelig kan igangsette tiltak som utgjør en forskjell. Lyst til å finne ut hvor høyt du scorer på pallen sammenlignet med dine konkurrenter? Da bør du utføre en ecommerce-evaluering.  

Hva er en ecommerce-evaluering?

En ecommerce-evaluering, også kjent som en e-handelrevisjon, en netthandelrevisjon, en nettbutikkevaluering eller en ecommerce audit, er en slags anmeldelse eller revisjon av en nettbutikk. Ofte vil denne typen evaluering bli gjort av en erfaren tredjepart, gjerne en spesialist på netthandel, en utvikler eller en SEO-konsulent. Man kan også benytte seg av et byrå, hvor flere ulike ansatte med hvert sitt fagfelt er med på evalueringen.  

 

Evalueringen har som mål å gjennomgå viktige områder i nettbutikken, og ser ofte på SEO, analyserer selve plattformen, undersøker brukervennlighet, konverteringsrate, ytelse, innhold og mye mer. 

 

En ecommerce-evaluering kan kartlegge alle komponenter i din netthandel, og gi en behovsanalyse, som kan peke deg i riktig retning når det kommer til hvilke tiltak som må til for å forbedre nettbutikken. Evalueringen kan også gjøre det lettere å tenke kreativt og oppdage nye muligheter for innhold, innholdsmarkedsføring og masse annet snadder.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg å optimalisere din bruk av WordPress.

Hvorfor utføre en slik granskning?

Det er flere gode grunner til at nettbutikker bør få utført en ecommerce-evaluering. For det første vil denne type granskning kunne hjelpe bedrifter som har stagnert når det gjelder konverteringer, med å se på hva som eventuelt mangler i den nåværende nettbutikkløsningen. For det andre vil man også kunne sikrestille at eventuelle tiltak man har tenkt å ta fremover, vil være verdt det. Kanskje finner man for eksempel ut at det er noe helt annet man burde fokusere på for å bedre nettbutikken.  

 

En ecommerce-evaluering kan også fungere som en slags opprydningsstart dersom man sliter med en litt rotete nettbutikk. Evalueringen kan gi deg en god liste over hva du bør jobbe med, etter prioritert rekkefølge. Du kan få konkrete tips til forbedring, noe som til syvende og sist vil kunne være med på å gjøre din nettbutikk mer brukervennlig, og dermed også føre til økt salg.  

Hvordan utføre en ecommerce-evaluering 

Det finnes mange ulike måter å utføre en evaluering av din e-handel, eller en ecommerce-evaluering. Først og fremst må du finne ut hva slags type evaluering du ønsker skal bli utført. Skal du se på nettbutikken helhetlig, eller gå mer i dybden når det gjelder SEO, brukervennlighet eller kanskje innholdsmangler? Finn først ut hva målet med evalueringen er, før du bestemmer deg for hvordan du vil gå frem. 

 

Deretter kan det lønne seg å undersøke din nåværende strategi. Hvordan jobber du med nettbutikken din i dag? Legger du ut innhold? Er du oppmerksom på SEO? Hvor ofte oppdaterer du produktinformasjonen din? Hvor påpasselig er du når det kommer til å sikre en god kundereise? 

 

Gå så videre med et kritisk blikk. Finn ut: 

  • Om nettbutikken din konverterer like godt som du skulle ønske
  • Om linker fører inn til de rette sidene
  • Om dine CTA er effektive og effektfulle 
  • Om alt er oppdatert når det kommer til informasjon, linker, produkter osv.
  • Om du har noen 404-sider 
  • Om strukturen din gir mening 
  • Om nettbutikken er bruker vennlig og enkel å navigere i 

 

Til slutt kan det være på sin plass å benytte seg av ulike verktøy som kan være til hjelp i en analyserende prosess. Benytt deg for eksempel av Google Analytics, Site Analyzer, Screaming Frog, Yoast eller andre gode programmer, verktøy og plattformer. 

Moo Gruppen hjelper deg med forbedringer 

Det kan være både tidkrevende og utfordrende å få gjennomført en god ecommerce-evaluering som både gir deg svarene du leter etter, samt en idé om hvordan du nå skal gå videre for å utvikle nettbutikken din. 

 

Noen ganger får du kanskje til å utføre en analyse på egenhånd, men står igjen med masse informasjon, tall og statistikk, uten helt å vite hvordan du skal implementere strategier som kan gi effekt basert på dine funn. Da kan det være fint med litt hjelp fra fagfolk i bransjen. 

Moo Gruppen er en gjeng nettside- og nettbutikknerder som jobber med nettsideløsninger, e-handel, webutvikling, logistikk, digital markedsføring og mye mer. Hos oss arbeider det flinke utviklere og gode rådgivere som er eksperter på ecommerce-evaluering. 

 

Dersom du har lyst til å spare deg for tid, stress, mas og kjas kan vi ta oss av din ecommerce-evaluering , og etterpå gi deg helt konkrete råd når det kommer til hva du bør jobbe med for å oppnå en optimal nettbutikk. Er det ønskelig kan vi også utføre dette etterarbeidet for deg! Ta kontakt med oss for en hyggelig og uforpliktende prat, så kan vi sammen gi din nettbutikk et skikkelig løft!

Kontakt oss her

Se hvorfor WordPress nettbutikk med Woocommerce er verdens beste kombinasjon!

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?