search

Digitalt Markedsføringsbyrå – bli synlig på nett

digitalt markedsføring byrå

Disse spørsmålene stiller du et digitalt markedsføringsbyrå.

Hvordan velge et digitalt markedsføringsbyrå?

Digital markedsføring er et kompleks område som stadig er i endring. Etter hvert som forbrukerne endrer atferd på nett, må markedsførerne endre sine rutiner. For å lykkes med digital markedsføring kreves det mye kunnskap om trender, målgrupper, bransjer og ikke minst en hel del erfaring.

 

Bedrifter som ikke fokuserer på moderne digitale strategier, vil ha det vanskelig med å holde seg konkurransedyktig. Det er mange selskaper som ikke har de interne ressursene det kreves for å lykkes med digitale strategier og markedsføring. Hvis bedriften heller ikke har anledning til å utvide teamet, vil et digital markedsføringsbyrå være den beste løsningen. Men å velge det riktige byrået for din bedrift, kan fort bli en tidkrevende prosess.  

digitalt markedsføringsbyrå tjenester

Derfor bør du jobbe med et byrå

Digital markedsføring er et altomfattende begrep, bestående av en rekke digitale metoder og strategier. Med lite til moderat kunnskap, kan det være vanskelig å komme i gang med en større kampanje på egen hånd. Dette krever kompetanse, tid og ikke minst erfarne ressurser. Velger du å jobbe med et digital markedsførings byrå, gir du jobben over til profesjonelle som vet hva som må til for å lykkes.

 

Med et byrå bak kulissene vil du sitte igjen med mer tid til å fokusere på kjernevirksomheten, du kutter betraktelig ned på kostnadene, du får eksperthjelp, nye ideer, de rette verktøyene og en skalerbar tjeneste. Hvis du vil ha de beste forutsetningene for å virkelig skape resultater med digital markedsføring, er et byrå den beste løsningen. 

Se våre tjenester innen digital markedsføring her→

Kom i gang nå!

Få hjelp med digital markedsføring for din bedrift.

Spørsmål du må stille et digitalt markedsføringsbyrå

Er du fortsatt i tvil om et digitalt markedsføringsbyrå er den rette ressursen for din bedrift? Hvis du sitter på gjerdet og venter, skyldes dette muligens én av to ting. Enten har du hatt en negativ opplevelse med byrå tidligere, eller så har du hørt om andre som har hatt dårlige erfaringer. Så hvordan vet du om et digitalt markedsføringsbyrå er verdt det? Jo, du stiller dem følgende spørsmål:

digitalt markedsføringsbyrå

1. Hvor lenge har dere drevet med digital markedsføring?

Hvor lenge har byrået operert? Hvis de har vært aktive i flere år, er dette naturligvis et godt tegn. Men nye byråer er ikke nødvendigvis «dårligere» enn etablerte, så lenge de har gode resultater å vise til. Har byrået vært aktivt i flere år, betyr dette at de mest sannsynlig gjør noe rett.

2. Hvilke markedsførings tilnærminger er deres spesialitet?

Det finnes nesten like mange markedsføringsstrategier, som det finnes byråer. Noen digitale byråer fokuserer på enkelte former for markedsføring, for eksempel betalt reklame, søkemotoroptimalisering, innholdsmarkedsføring eller inbound strategier. Et byrå kan godt tilby tjenester innen flere typer markedsføring, men det er sjeldent at et byrå faktisk kan love ekspertise innen hvert eneste felt.

 

Når du leter etter det rette byrået, gjør du lurt i å spørre dem om deres spesialiteter og ekspertise. Det er også en fordel om selskapet har erfaring fra ulike tilnærminger og teknikker, da dette viser at byrået vet hva som fungerer og ikke. Det finnes ikke en strategi som fungerer for alle, og derfor bør et markedsføringsbyrå ha flere ressurser å spille på.

3. Kan dere vise til tidligere resultater?

Noen digitale markedsføringsbyrå kan vise til resultater gjennom såkalte «Case Studies» og anbefalinger fra tidligere kunder. Dette vil gi deg en god idé om hva selskapet er i stand til å få til. Hvis et byrå har en liste over tidligere klienter tilgjengelig, kan det også være en god ide å kontakte dem direkte. Har de vært særlig fornøyde vil de nok dele sin erfaring videre.

4. Har dere erfaring med vår industri og bransje?

Hvis byrået jevnlig jobber med bedrifter innen din bransje, vil de allerede ha en god innsikt i hvilke utfordringer du opplever og hvilke løsninger som fungerer. I tillegg vil de også allerede ha opparbeidet seg god kunnskap om din målgruppe, og hvilke metoder som fungerer best for å oppnå ønskede resultater.

digitalt markedsføringsbyrå

5. Hvordan vil dere jobbe med oss?

Når du jobber med en tredjepart, er kommunikasjon alfa og omega. Her er det viktig at bedriften får sagt sine meninger, og at byrået gir rom for innspill og diskusjon. Et godt digitalt byrå vil være tilgjengelig når du trenger dem, og mange har en dedikert konto-manager som sørger for å være din kontaktperson.

 

Hvor ofte kan du forvente kommunikasjon? Har dere muligheten til å møtes fysisk? Hva trenger byrået av deg for å starte arbeidet sitt? Hvordan vil de oppdatere deg på fremgang og prosesser? Dette er viktig å få avklart på forhånd, slik at du vet hva du går til. God kommunikasjon sørger for at du får de resultatene du er på jakt etter og det bygger tillit for begge parter.

 

Når du jobber med et selskap, skal du kunne spørre dem om hvordan arbeidet går. Både med tanke på hvor mange leads de har skaffet denne måneden og hvilke metoder som viser seg å være mest effektiv. Mange vil gjerne også vite om det er noe som ikke fungerer, og hvilke kanaler som gir mest effekt. Åpen og ærlig kommunikasjon er et av de viktigste punktene i et vellykket samarbeid.

6. Hvordan vil dere jobbe med søkemotoroptimalisering?

Alle bedrifter ønsker å rangere høyere i søkemotorer, så hva kan byrået gjøre for å få dette til? Spør byrået om hvordan de jobber med SEO, og hva deres prosesser går ut på. De vil ikke kunne gi deg en satt dato på når du vil se forbedringer, men her kan byrået gjerne vise til tidligere kampanjer og resultater.

 

Det kan også være lurt å spørre om hvordan byrået jobber med søkeord og hvilke rutiner de har på analyser. Hvordan blir søkeordene implementert og er dette et fokus på tvers av kanaler og plattformer?

 

Når dere først er inne på SEO, kan du også få mer informasjon om hvilket type innhold byrået jobber med. Er det tekst, fotografi, videoer, grafikk, animasjoner eller andre verktøy tilgjengelig? Større visuelle elementer er ikke nødvendigvis et krav innen alle bransjer, men om dette er noe du er interessert i, bør du få mest mulig informasjon ut av byrået.

 7. Hvor mye vil det koste?

Pris er et viktig aspekt for mange bedrifter, og alle har et budsjett å forholde seg til. Når du diskuterer pris, bør ikke byrået prøve å få mest mulig penger ut av deg. Her bør de heller fokusere på å fortelle hva du kan forvente av resultater og kampanjer, i forhold til hvor stort budsjett du har. Målet skal ikke være å få kunden til å betale mest mulig, men heller gi et realistisk bilde av hva de kan få til på ditt budsjett.

8. Lager dere unike strategier?

Noen digitale markedsføringsbyrå tilbyr skreddersydde strategier basert på dine mål, ambisjoner og målgruppe. Dette er absolutt å foretrekke, da en hver bedrift har ulike forutsetninger og behov. Her er det viktig at byrået får en forståelse for hva du ønsker, i stedet for å tilby en forhåndslaget-strategi med lite rom for justering.

 

Det aller beste er om byrået kan trekke inn elementer fra tidligere strategier, og justere disse for å tilpasse seg din bedrift. Det er vanlig at byråer bruker deler av andre strategier, da disse er basert på tidligere erfaring og sukessfaktorer. Men det er også viktig at strategien blir tilpasset din bedrift.

9. Hva er deres teknologiske kompetanse?

Digital markedsføring handler ikke bare om å skrive innhold og lage strategier. Alt må baseres på data og informasjon. Dersom et byrå har erfaring fra utvikling og webløsninger, vil de nok også ha tilgang på en rekke verktøy som gjør det enklere å skape gode strategier og markedsføringstiltak.

 

Med riktig teknologisk kompetanse er det også større sjanse for at byrået jobber kontinuerlig med å teste ut nye verktøy og komplekse taktikker. Verktøyene som fungerte for fem år siden, vil ikke gi de samme resultatene i dag. Derfor gjør du lurt i å velge et byrå som hele tiden holder seg oppdaterte på det siste innen IT og trender. Ikke vær redd for å spørre dem om IT og datakunnskaper – dette kan ha mye å si for resultatene.

Moo Gruppen er et digitalt markedsføringsbyrå som tilbyr markedsføringstjenester som skaper resultater

Å finne et digitalt markedsføringsbyrå som er rett for din bedrift kan være tidkrevende, men om du stiller de rette spørsmålene, vil du også sitte igjen med det beste byrået. Før du tar kontakt kan du skrive ned eventuelle spørsmål og bekymringer. Ta gjerne notater underveis, slik at du sammenligne flere byråer. På denne måten får du best mulig innsikt i hva et digital markedsføringsbyrå kan gjøre for deg.

 

Moo Gruppen er et utviklingsselskap med kjernekompetanse innen e-handel, digital markedsføring og webutvikling. Vi har lang og bred erfaring, og består av et mangfoldig team med forskjellige bakgrunner innen IKT, webløsninger og markedsføring.

 

Kanskje er vi den rette matchen for din bedrift? Ta gjerne kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat, og still oss alle spørsmålene du lurer på. Vi er åpne, ærlig og gjør vårt ytterste for å finne løsninger og strategier som gir deg de resultatene du er på jakt etter. Vi har lang erfaring med både B2B- og B2C-sektoren innen e-handel, og vi vet hva som fungerer. Kontakt oss her→

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?

Digital Rådgiver Susann har en lidenskap for performance marketing og har raskt blitt god på digital markedsføring. Susann går i dybden og jobber både med kortsiktige og langsiktige mål for å oppnå best mulig resultat. Susann er opptatt av å hjelpe kundene med en høyest mulig ROAS og benytter ulike verktøy innen annonsering og SEO for å oppnå best mulig konvertering.