search

Betjen bedriftskunder på nett, med B2B nettbutikk

Bedriftskunder (B2B) har andre behov enn private kunder (B2C), vi kan B2B nettbutikk og hjelper din bedrift på nett.

Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor og blir kontaktet for et uforpliktende møte:

Hva karakteriserer en B2B nettbutikk

Mulighet med flere betalingsløsninger og automatiseringer. Integrasjoner mot ERP /POS m.m.

I digitaliseringsprosessen av en bedrift, er implementering av teknologi den enkleste delen i prosessen. Mange ledere og ansatte mangler innsikt og kompetanse til å benytte seg av teknologiens fulle potensiale. For dette krever kompetanseheving, endring av etablerte rutiner, nye rutiner og generelle grunnleggende endringer av hvordan man jobber. Dette er en byttekostnad og tidskostnad mange bedrifter ikke forutser, når de implementerer ny teknologi som skal effektivisere bedriften.

Vi i Moo Gruppen er opptatt av å følge kunden gjennom alle prosesser og fungere som rådgiver, sparringspartner og konsulent. Ved å bruke oss som totalleverandør får du tilgang på høy kompetanse innen e-handel. Ved å benytte oss til rådgiving og strategi får dere utnyttet e-handelsteknologiens fulle potensiale.

Nøkkelpunkter for en B2B nettbutikk

Vi har utviklet nettbutikk for flere bedrifter, rettet mot bedriftsmarkedet. Her er noen av nøkkelpunktene vi fokuserer på når vi utvikler B2B nettbutikk

  1. Integrasjoner mot ERP CRM eller POS
  2. Ulik og begrenset tilgang
  3. Avansert og sikker innlogging
  4. Detaljerte kundesider
  5. Avanserte alternativer for ordre og pakkseddel
  6. Ulike lager og ordre muligheter
  7. Utvidede muligheter for frakt og levering
  8. Flere betalingsmuligheter
  9. Avanserte alternativer for kundegrupper og tilhørende rabatter
  10. Support og kommunikasjon
  11. Intern søk

1. Integrasjoner mot ERP, CRM og/eller POS

For våre kunder som driver B2B nettbutikk, er det viktig å kunne koble nettbutikken opp til ERP, CRM og/eller POS. Vi har blant annet utviklet en integrasjon mellom 24SevenOffice og Woocommerce. Integrasjonen sender informasjon mellom nettbutikken og ERP-systemet 24SevenOffice. Du kan lese mer om ERP-system her.

B2B nettbutikker har ofte flere systemer som skal snakke sammen, dette kan bli en stor kostnad, ta kontakt med oss for å finne ut hvilke løsninger vi kan lage for din bedrift.

2. Ulik og begrenset tilgang

B2B nettbutikker krever i de fleste tilfeller ulik og begrenset tilgang for ulike brukere. Man må registrere seg for å få tilgang til priser, kataloger og annen konkurrentsensitiv informasjon. I tillegg må ulike brukere og kundegrupper ha ulik tilgang. Vi legger til rette for at man på detaljnivå kan styre hvilke kundegrupper som skal ha tilgang til ulik dokumentasjon, informasjon, kategorier og produkter.

3. Avansert og sikker innlogging

Det er viktig i B2B nettbutikker med avansert og sikker innlogging. Dette begrenser hackerangrep, spam og sørger for at sluttbrukerne logger seg inn etter gitte krav. Selger du både til B2B og B2C skiller innloggingen og destinasjonssiden på dette.

4. Detaljerte kundesider og internt søk

Det er viktig i en B2B nettbutikk, men detaljerte kundesider, med tilgang til all relevant informasjon for gitt kunde eller kundegruppe. Det er viktig med tilgang til tidligere ordre og å kunne rebestille tidligere ordre, med få tastetrykk. I tillegg er det viktig med avansert internt søk, så kunder kan legge ordre basert på artikkel eller ean-nummer. På denne måten kan man lett bestille med en katalog, ordreseddel e.l. som bestillingsgrunnlag.

5. Avanserte alternativer for ordre og pakkseddel

For B2B nettbutikker er det også viktig med avanserte ordre og pakkseddel alternativer. Vi skreddersyr ordre og pakkseddelgrunnlag for de ulike kundenes behov. Vi automatiserer gjentakende prosesser for å lette arbeidet til lager og logistikkmedarbeidere. Dette både mot sluttkunde og ERP-system.

6. Ulike lager og ordre muligheter

I en B2B nettbutikk er det viktig med ulike lager og ordre muligheter. Vi kan legge til felt som legger til f.eks. hyllenummer på plukklisten. Estimat av leveringstid gitt om det er bestillingsvare, varen er på lager, eller om det er et skreddersydd produkt som skal bygges fra bunnen av.

7. Utvidede muligheter for frakt og levering

I en B2B nettbutikk er det viktig med utvidede muligheter for frakt og levering. Vi kan legge til algoritmer som priser og estimerer frakt basert på om kunden f.eks. fyller en container med sin ordre eller ikke. Bryter forpakninger eller ikke. Vi legger også inn variabler som på lager/ bestillingsvare, dimensjoner, vekt osv.

Vi kan også legge til at sluttkunde kan legge til flere leveringsadresser og få bestillingene levert til ulike adresser. Vi legger også til variabler i forhold til leveringstid, om kunden kanskje vil hente selv osv.

8. Flere betalingsmuligheter

De fleste B2B nettbutikker tilbyr faktura, men det finnes også betalingsalternativer som sørger for direkte betaling. Vi anbefaler å tilby flere betalingsalternativer også i B2B nettbutikker. Beste flyt for B2B nettbutikker er om sluttkunden betaler i nettbutikken, fremfor å velge faktura og at ordren og betalingen sendes og behandles i ERP-systemet.

9. Avanserte alternativer for kundegrupper og tilhørende rabatter

Med B2B nettbutikker opererer man ofte med ulike kundegrupper som har ulike rabatter. Vi setter opp sortering på detaljnivå hvor man kan styre en kundegruppes tilgang, rabattering, prioritet osv. Vi kan også legge til begrensning basert på e-postadresse, så ikke kundene skal kunne dele rabattkoder o.l. med andre.

10. Support og kommunikasjon

Med B2B nettbutikk er det viktig med en god flyt hva gjelder support og kommunikasjon. Vi kan koble til ulike kommunikasjonskanaler og support og SLA basert på kundegruppe. Dette kan om ønskelig kobles opp til ERP-system.

Digital Markedsfører Mai Lena hjelper våre kunder å øke synlighet, annonsering og ikke minst konvertering. Til dette benytter hun virkemidler som Google Shopping, Google Ads, HotJar, SEO, SEM og Instagram.