search

Tips for en bedre UX i WooCommerce nettbutikk

WooCommerce nettbutikk

Gjør brukeropplevelsen av din nettbutikk bedre med disse tipsene.

7 tips for en bedre brukeropplevelse i din WooCommerce nettbutikk

Enhver bedrift som driver egen nettbutikk har et mål om at besøkende på nettsiden skal konvertere til kunder. Det finnes flere aspekter som spiller inn når kunden skal avgjøre hvorvidt et kjøp skal gjennomføres. I denne artikkelen skal vi gi deg våre 7 beste tips for en bedre brukeropplevelse i din WooCommerce nettbutikk.

Det å kunne tilby besøkende på nettsiden en god brukeropplevelse, er kanskje blant de viktigste faktorene om du skal lykkes med salg. Det er dessuten større sjanse for at kunder som får en positiv brukeropplevelse kommer tilbake – gang etter gang.

Har du nettbutikk i WordPress med utvidelsen WooCommerce? Da finnes det en rekke tiltak som kan gjøre nettbutikken din mer brukervennlig. Her finner du noen gode tips til hvordan du kan tilby kundene en bedre user experience (UX)!

1. Hurtigere lastetid for din WooCommerce nettbutikk

Er det noe som irriterer kunder, så er det nettsider som laster tregt. Husk at mange kunder som besøker nettbutikken vil forlate den igjen dersom den er treg. Dagens kunder setter høye krav til sidens ytelse, og de ønsker å handle på en effektiv og rask måte.

Et godt tips for deg som ønsker å gjøre nettsiden raskere, er å komprimere store bildefiler. Dette kan forbedre hurtigheten på nettsiden betraktelig! Komprimer gjerne elementer som bilder, men også CSS for WooCommerce-temaet ditt.

Husk også at det er viktig at nettbutikken er lokalisert på en server med god nok ytelse. Du vil ikke se noen effekt av optimaliseringen dersom hostingtjenesten din ikke fungerer optimalt. Noen ganger er det nødvendig å oppgradere abonnementet sitt.

Her er noen tips til hvordan du kan oppnå hurtigere lastetid på nettsiden din:

Komprimer CSS-tema og JS

Komprimer produktbilder (sørg for at bildekvaliteten ivaretas!)

Benytt CDN

Ha en hosting-server med høy ytelse

Benytt «lazy load» på bilder

Ha cache-utvidelser som for eksempel W3 Total Cache

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg å optimalisere din nettbutikk!

2. Effektiv kundeservice med live chat

WooCommerce nettbutikk

Et annet godt tips til deg som ønsker å skape en bedre brukeropplevelse i nettbutikken, er å tilby effektiv kundeservice. Dersom en kunde ønsker svar på hvordan man registrerer seg eller finner et produkt, ønsker vedkommende neppe å vente i 24 timer med å få svar.

Sjansen for at kunden blir værende øker betraktelig om du kan gi hjelp når det trengs. Derfor er det en god idé å tilby live chat ved siden av support på e-post eller telefon. Live chat gjør det mulig å hjelpe kunden i sanntid.

Det finnes en rekke plugins til WooCommerce dersom du ønsker å kunne tilby live chat. Noen av disse har også smarte funksjoner som at de kan integreres med e-post eller lignende.

3. UX-testing: Test nettsidens brukergrensesnitt

Dersom du ikke tester nettbutikkens brukergrensesnitt, kan du heller ikke være sikker på at den fungerer optimalt. Det finnes en rekke selskaper som tilbyr UX-testing, dersom du ikke har et eget UX-team i bedriften din.

Ved hjelp av UX-testing vil nettbutikken testes på alle områder, både når det gjelder navigering mellom menyer, utsjekk i kassepunktet og sortering av varer.

4. Mobilvennlig design viktig for WooCommerce

Mange av dagens forbrukere foretrekker å handle via mobile enheter som mobiltelefon eller nettbrett. Derfor er det svært viktig at nettsiden din er responsiv. Dette betyr at nettsiden automatisk tilpasser seg ulike enheter.

Dersom nettsiden din ikke er tilpasset mobil, vil det bli vanskelig for kundene å finne produkter og kjøpe dem via mobil. Kanskje til og med umulig. Både produktsider og resten av brukergrensesnittet må kunne tilpasses ulike skjermstørrelser.

En mobilside bør for eksempel ikke ha for mye skriftlig innhold, da dette får den til å virke mer uoversiktlig. Knappene skal være store nok til at det er enkelt å klikke på dem uten å måtte zoome inn.

5. Trygge og effektive betalingsmetoder for WooCommerce

Dagens kunder er kresne, også når det kommer til betalingsmetoder. Veldig mange kunder legger produkter i handlekurven, men ombestemmer seg i siste sekund når de finner ut at utsjekkprosessen er tungvint.

Sørg derfor for å tilby brukervennlige og velkjente betalingsmetoder, enten det er Visa eller lignende. Det er en fordel å tilby populære betalingsportaler som PayPal, WePay, Stripe eller lignende. Sikkerhet kommer først!

WooCommerce nettbutikk

6. Enkle returbetingelser

Mange av dagens kunder er opptatt av at det skal være enkelt å returnere produkter. Dette er noe mange kunder undersøker før de eventuelt handler i nettbutikken din. Sørg derfor for at informasjon om retur kommer tydelig frem på nettsiden din.

Opplys for eksempel om hvorvidt du dekker frakten på returen, eller om dette er noe kunden må betale selv. Jo enklere og billigere returordninger, jo større sjanse er det for at kunder handler hos deg.

7. Design av nettsiden

Et annet viktig poeng når du skal sikre en god brukeropplevelse på nettsiden din, er å ha et lekkert og oversiktlig design. Det finnes en rekke gode tips på dette området. Først og fremst bør siden ha et bra layout, med god balanse mellom innhold og bakgrunn.

Sørg også for å ha passe stor skriftstørrelse, og pass på at skriftfargen ikke blender inn med bakgrunnen. Velg farger som harmonerer godt med hverandre, og ha gjerne et gjengående fargetema på hele nettsiden. Nøytrale farger som grått, svart og hvitt fungerer ofte bra!

Trenger du hjelp med UX?

Dersom du har WooCommerce eller andre eCommerce-plattformer, kan du øke konverteringsrate ved å tilby et godt brukergrensesnitt og en god brukeropplevelse. Dette kan oppnås på en rekke ulike måter.

Enten du trenger hjelp med design, UX-testing, mobilvennlige løsninger eller annet, kan Moo Gruppen hjelpe deg. Vi har lang erfaring på området, og tilpasser nettsiden din etter kundens behov. Kontakt oss i dag for mer informasjon! 

 Kontakt oss her→

Se hvorfor WordPress nettbutikk med Woocommerce er verdens beste kombinasjon!

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?