search

Temabasert vs. skreddersydd nettside

 Hvilket alternativ er best?

Hva er det beste valget?

Temabasert vs. skreddersydd design til din nettside. Skal du lage din første nettside, er det mye å huske på. Brukervennlighet, design og godt
innhold har mye å si på hvordan din nettside blir rangert i søkemotorer. Og er det én ting alle
nettsted-eiere har til felles, så er det at de alle ønsker seg den gjeve plassen på førstesiden til
Google.
Jo bedre rangert nettsiden din er, dess større er mulighetene for organisk trafikk og nye
kunder. Det er vanskelig å vite hvor du skal begynne, men design er et godt sted å starte.
Designet til nettsiden er gjerne ikke det første du tenker på, men dette har stor innvirkning
på hvorvidt potensielle kunder velger å gå for akkurat dine produkter.
Du har sikkert opplevd å klikke deg inn på en nettside som virker både rotete og er vanskelig
å navigere. Det som ofte er skjer da, er at brukeren klikker seg ut av nettsiden rimelig fort, i
jakten på et bedre og mer brukervennlig alternativ.

temabasert vs. skreddersydd design

Hvordan velge design til nettsiden?

Designet har også mye å si på hvorvidt kundene får tillit til nettsiden. En nettside med et
profesjonelt og fint design, vekker mer tillit enn en nettside som fremstår uferdig og
utdatert. Når det kommer til ditt design på din nye nettside, har du to muligheter – et
temabasert design, eller et skreddersydd design.
Du kan enten velge å bruke et template, også kalt for et temabasert design. Dette er det
letteste valget og du vil da få et allerede ferdig utviklet design til siden din. Den andre
muligheten er å gå for et skreddersydd design, som blir utviklet med akkurat din nettside i
tankene. Begge mulighetene har både fordeler og ulemper, og dette skal vi se nærmere på i
denne artikkelen.

Kom i gang nå!

Vi kan veilede og hjelpe deg med å optimalisere designet på din nettside.

Template – temabasert design

En template er et ferdigstilt temabasert design, som du enten kan finne på nettet eller i utformings-mulighetene på plattformen du bruker. Som regel vil du finne flere gratis versjoner, så vel som noen som koster penger. Noen templater vil gi deg muligheten til å gjøre mindre endringer som å for eksempel endre farger, legge inn dine egne bilder og lignende. Men vanligvis kommer templater med restriksjoner.

Et temabasert design kan passe godt for mindre bedrifter som ikke har budsjett til å ansette en designer. I tillegg kan dette være en fin løsning for de som ønsker å raskt lage en nettside og gjerne ikke ønsker å bruke tid på design. Har du et mindre budsjett, vil du gjerne heller bruker dette på markedsføring og andre aspekter som kan styrke nettsiden din.

På den andre siden, vil ikke et temabasert design kunne gi deg den friheten til å tilpasse nettsiden din akkurat slik du ønsker. I tillegg vil det være vanskelig å fremme budskapet til din bedrift. Mange ønsker en nettside som virkelig speiler bedriftens verdier, målgruppe og fremtoning – og dette er vanskelig med en template.

Fordeler:

Lett å bruke og administrere

Lar deg publisere nettsiden fort

Billig og ofte gratis

Flere ulike temaer å velge mellom

Ulemper:

Mange restriksjoner og lite frihet

Ikke optimalisert for søkemotorer

Vanskelig å forbedre

Generisk og ikke unikt

Kan fremstå lite profesjonelt og upersonlig

Fungerer ikke i alle nettlesere

Det blir vanskelig å bytte plattform

Vanskelig å sette seg inn i andres kodebase

Mulighet for en rekke sikkerhetshull / bakdører

Endringer kan være krevende og mer kostbart

Design

Et skreddersydd design

Et skreddersydd design er et design som er utviklet spesifikt for din bedrift og ditt nettsted. Dette blir bygget rundt hvem dine kunder er, og hvilken målgruppe bedriften din har. I tillegg vil designet bli utformet akkurat slik du selv ønsker det. Som oftest vil designet følge visse regler, men dette er helt opp til deg.

For å få et skreddersydd design må du kontakte et designteam eller andre som jobber med å designe nettsider. Da vil du få gode tips og rådgivning fra noen som har god erfaring med nettopp dette. Sammen kan dere finne løsninger og komme på idéer som vil gjøre nettstedet ditt unikt, og som virkelig forteller kundene hvem din bedrift er.

Velger du å gå for et skreddersydd design, vil du få mange fordeler i Google. Her kan du legge inn gode landingssider og sørge for at din bedrift har en unik og strategisk tilstedeværelse på nettet. Dette kan igjen sørge for at du får en organisk trafikk, og dermed kan utvide din kundeportefølje.

Fordeler:

Du få et unikt design som skiller seg ut

Stor frihet til å gjøre designet akkurat slik du vil

Optimalisert for søkemotorer

Skreddersydd for målgruppen din

Profesjonell hjelp til både markedsføring og design

Gir nettsiden din troverdighet

Du kan bytte plattform uten problem

Ulemper:

Koster mer enn temabaserte design

Dette bør du tenke på 

Før du velger hvilken løsning du ønsker å gå for, er det noen ting du bør tenke over. Først må du se på hva budsjettet ditt er – har du råd til å få hjelp av en designer? Ja, det vil koste mer, men du vil også sitte igjen med nettside som letter drar inn kunder, hvilket kan lønne seg i lengden.

Videre bør du tenke over hva nettstedet ditt trenger, jobber du e-handel, skal du inkludere en blogg-funksjon, ønsker du å laste opp video og multimedia? Hvis svaret er ja, bør du se om det finnes temabaserte design som tilbyr disse mulighetene. Hvis ikke, vil det lønne seg å gå for en designer.

Har bedriften din for eksempel en logo, kan det være viktig for deg at du får implementert denne på nettsiden. Videre bør du også kartlegge hvilke funksjoner du vektlegger mest, og hva som er absolutt nødvendig at blir inkludert på nettsiden. Når disse spørsmålene er besvart, vil du mest sannsynlig sitte igjen med et klarer bilde over hva du bør gå for.

Dette bør du se etter hos en designer

Velger du å arbeide med en designer, er det visse faktorer du bør vektlegge å se etter. Det finnes mange designere der ute, men du vil selvfølgelig finne noen som er seriøse og som forstår deg og din bedrift. Det kan for eksempel lønne seg å arbeide med et team, og ikke en enkelt person. Se derfor etter selskap som er anerkjente på markedet.

 Bruk gjerne et selskap som har lang erfaring når det kommer til design. Let rundt på nettet og se gjerne etter selskap som har en portefølje med tidligere arbeid. Sørg også for og få et møte med designerne, hvor du kan legge frem hva du ønsker og ikke ønsker. Ikke bli lurt til å betale dyre dommer for en template designere finner på nettet.

Et selskap som kan bekrefte at de vil hjelpe deg med eventuelle problemer i fremtiden er å foretrekke. Sørg også for at designet og nettsiden din er SEO-vennlig og ta dette opp i møtet med designerne. Spør også om å få en innføring i verktøyene designerne bruker, dette kan komme deg til nytte senere.

Oppsummering

Uansett om du velger å gå for en skreddersydd løsning eller et temabasert design, er det viktig at du kartlegger hvilke behov du og din bedrift har. Hvilken løsning som passer best for deg, kommer helt an på hva du vektlegger av funksjoner og muligheter. I tillegg vil ditt eget budsjett og din egen kunnskap ha mye å si her.

Hvordan du ønsker å fremstille deg og din bedrift på nettet, er individuelt. Men etter å ha lest denne artikkelen, håper vi at du har fått en bedre forståelse for hvilke muligheter du har, og kanskje har du funnet ut av hvilke løsning som passer best for deg. Det viktigst er å finne et design du kan stå inne for, og som virkelig viser kundene hva din bedrift har å by på

Vi hjelper deg med nettbutikk og nettside design!

Hvordan du skal utforme nettbutikken i forhold til design er unektelig en stor oppgave. Men på løpende rekke kommer det enda flere utfordringer her, som kan være mye større i omfang. Da er det viktig å ha en erfaren samarbeidspartner ved sin side. 

Moo Gruppen har flere års erfaring innenfor UX design og utvikling av både nettsider og  nettbutikker. Vi vet hvilket økosystem som må på plass, og vi kan raskt hjelpe deg med et design som passer din ide. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din nettbutikk med å nå målene!

Kontakt oss her→

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?