search

Slik lykkes du med netthandel salg i 2021

Slik lykkes du med netthandel salg i din nettbutikk

Hvordan lykkes med netthandel salg i 2021?

Enten du driver innen netthandel  salg eller har en fysisk butikk, har 2021 utvilsomt vært et annerledes år. Med koronapandemien har mange fysiske butikker måttet stenge ned grunnet økonomiske nedgangstider, mens nettbutikker gjerne ser en markant økning i salg.

Dette skyldes at stadig flere av oss handler på nett fremfor i butikk, grunnet smittefare og råd fra myndighetene om sosial distansering. Dette har ført til økt konkurranse om forbrukerne mellom nettbutikkene.

Har du vanligvis hatt en fysisk butikk, ja, så kan det være smart å satse på eCommerce istedenfor. Og dersom du allerede har nettbutikk, er det greit å vite hvordan du best mulig kan forberede den på høytidshandelen som er like rundt hjørnet.

Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan lykkes med netthandel salg i 2021! Følg tipsene våre og sørg for at konkurrentene dine ikke kaprer alle kundene.

Netthandel, hvordan lykkes

Rekordhøy trafikk til nettbutikker

Normalt sett innebærer tiden før jul og lignende høytider økt salg for de fleste forhandlere. En nettbutikk vil som regel oppleve at salget på dager som Cyber Monday og Black Friday øker med 120 %, sammenlignet med en «vanlig» handledag.

Før jul øker gjerne salget med 60 %, sammenlignet med resten av året. I år er tallene enda høyere, noe som skyldes koronapandemien. På grunn av dette er det helt nødvendig at nettbutikken forberedes før høytidssesongen starter for fullt.

Optimalisering av nettbutikken

Dersom det er grunn til å forvente storinnrykk av nettkunder, er det viktig å tenke over at nettsidens ytelse må være på topp. Sørg for å optimalisere nettsidens hastighet, og pass på at serveren har god nok kapasitet til å takle alle besøkende på siden.

Det kan for eksempel være smart å installere verktøy som Google Page Speed Optimizer. Dette vil sørge for at nettsidens kodestruktur optimaliseres, samt at bilder komprimeres og tar mindre plass. Tiltak som dette kan sikre at nettsiden ikke laster tregt.

Ellers kan vi anbefale å tillate «cache warming» på nettsiden, noe som innebærer at data fra nettbutikken vil oppdateres og at forbrukerne kan laste ned innholdet de er ute etter mer effektivt.

Dersom dagens server ikke gjør jobben som trengs, kan migrering av eCommerce-plattformen til en ny server være lurt. Magento-migrering kan enkelt fikses av et kompetent hostingselskap.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med å skape gode forhold for netthandel salg.

Ha en mobilvennlig responsiv nettbutikk for netthandel

Netthandel salg, enkelt å bruke telefonen

Et annet godt tips til deg som skal forberede nettbutikken på julehøytiden, er å sørge for at nettsiden er skalerbar og mobilvennlig. Ifølge en undersøkelse som ble utført av Adobe, økte faktisk mobiltrafikken til nettbutikker med 14 % i 2019. I 2021 er tallet enda høyere.

Det som er mer interessant, er at undersøkelsen til Adobe viste at konverteringsraten samtidig var dobbelt så lav på mobil som på desktop. Dette tyder på at mange nettbutikker har en lang vei å gå når det kommer til mobilvennlige løsninger.

Dersom du ønsker å sørge for at nettbutikken din blir mer mobilvennlig, finnes det en rekke mulige tiltak. Du kan for eksempel lage AMP (Accelerated Mobile Pages)-sider, eller utvikle en egen mobilapp. Det finnes også ny og smart teknologi som PWA.

En mobilvennlig nettside skal være enkel å finne frem på, og være tilpasset små mobil- og nettbrett-skjermer. Dersom kunden må zoome ut eller legge mobilen sidelengs for å kunne se innholdet, blir handleopplevelsen tungvint. Og da risikerer du å miste potensielle kunder.

Tilby fri frakt og retur

Undersøkelser viser at trenden er klar: Hele 85 % av alle forbrukere foretrekker å handle hos nettbutikker som kan tilby gratis frakt, fremfor å handle hos nettbutikker som tilbyr hurtig frakt. Pris slår med andre ord hastighet.

Det kan derfor være taktisk smart å tilby fri frakt (og gjerne fri retur) i desember – eller hele året om du har mulighet for det.

Husk at dette kan være lønnsomt, da de fleste nettbutikker opererer med et minimumsbeløp på ordre for at de skal kvalifisere for fri frakt. Dette kan føre til at kunden legger flere produkter i handlevognen.

Det finnes smarte utvidelser som kan installeres i nettbutikker som er basert på plattformer som Magento. Disse sørger for at forbrukeren til enhver tid kan se hvor mye mer det må handles for dersom fri frakt skal gjelde. Vi kan for eksempel anbefale Free Shipping Bar.

Selg produkter i alternative kanaler

Visste du at en stor andel av årets julegaver handles via nettsteder som Amazon? Undersøkelser viser at hele 80 % av forbrukerne kan tenke seg å kjøpe alle årets julegaver via denne kanalen.

Det kan derfor lønne seg å selge produktene sine andre steder enn i egen nettbutikk. Du kan enkelt opprette en egen side på Amazon og lignende kanaler. Det er fullt mulig å integrere for eksempel Magento 2 med plattformer som Amazon.

En enkel utvidelse kan la deg eksportere produkter fra nettbutikken til Amazon, Facebook, eBay, Google Shopping eller lignende.

Tilbud og rabatter

Dagens forbrukere er bortskjemte når det kommer til rabatter, kuponger og tilbud. Ja, de nærmest forventer det. Derfor er det smart å ha noen gode tilbud på lur! Dersom du bruker en eCommerce-plattform som Magento, finnes det mange smarte funksjoner for formålet.

Det er for eksempel greit å ha kampanjer på tvers av alle kanaler, enten det er e-post eller sosiale medier. Du kan også sende ut rabattkoder eller kuponger, eller tilby gratis gaver ved kjøp.

Netthandel salg, rabatter og tilbud

Gi uttrykk for at kjøpet haster

Netthandel salg.

Et velkjent og effektivt salgstriks er å gi kunden følelsen av å måtte kjøpe noe snarest mulig. Dette kan for eksempel oppnås ved å ha kortvarige tilbud, eller å påpeke at varene kun selges i begrenset opplag.

Forbrukerne ønsker ikke å gå glipp av en god mulighet, og vil ofte handle dersom de føler at de kan gå glipp av noe.

AR-shopping: La kunden visualisere produktet

I 2021 er det stadig flere nettbutikker som lar kundene benytte seg av AR (augmented reality) på nettsiden. Dette er smart teknologi som lar kunden visualisere varene de vurderer å kjøpe. Dette kan for eksempel være møbler eller klær.

Ved hjelp av AR-teknologi kan for eksempel kunden se hvordan et antrekk vil se ut på, eller hvordan en sofa vil passe inn i leiligheten.

Hjelp kunden i gang

Det kan også være lurt å tilby nyttig assistanse til kundene som besøker nettbutikken, slik at de enklere kan finne et passende produkt. Visste du for eksempel at 42 % av forbrukerne setter pris på produktanbefalinger? Eller at 17 % ønsker visuelle søke-verktøy?

I 2021 er det også mange forbrukere som setter pris på hjelpsomme verktøy som stemmesøk. Dette er ikke bare nyttig for dem med redusert syn, men også for dem som vil shoppe mens de kjører eller lignende. 

Det er også verdt å merke seg at god kundeservice er viktig. Kun en liten andel av forbrukerne er fornøyd med automatiske chatbots. Det beste du kan tilby er god, gammeldags kundeservice med ekte medarbeidere, gjerne via live chat.

Dersom du ønsker å komme med produktanbefalinger til forbrukerne, kan du for eksemel benytte utvidelsen Automatic Related Products i Magento. 

Ha kunnskap om målgruppen

Skal du lykkes med netthandel salg i 2021, er det også viktig å vite hvem målgruppen din er. Det er vanskelig å markedsføre tjenester og produkter dersom du ikke vet hvem du snakker til. Tenk for eksempel over hvem som har bruk for produktene dine.

Så snart du vet hvem målgruppen er, er det på tide å tenke over hvordan du best kan nå dem. Noen ganger fungerer annonser på Facebook eller Instagram, mens andre ganger er e-postkampanjer mest effektivt.

Det kan også være greit å tenke over målgruppens økonomi. Er det høyt utdannede mennesker med god inntekt? Eller ikke? Prisen på produktet ditt må passe til målgruppens lommebok. Finn også ut hvordan dine produkter skiller seg fra konkurrentenes.

Netthandel salg, målgruppe

Del kvalitetsinnhold som engasjerer

Enten du markedsfører via sosiale medier, en blogg eller annonser, er det viktig at innholdet er av høy kvalitet. Husk at du skal appellere til målgruppen din, noe som kan bety at du må bruke et spesifikt språk eller spesifikk slang.

Pass på at innholdet faktisk er av interesse for målgruppen din. Er det ikke det, vil de heller ikke bruke tid på å engasjere seg i budskapet ditt.

For å lykkes med netthandel salg, må du også lykkes med markedsføring. Så enkelt er det. Og da gjelder det å sette seg i kundens sko, og tenke over hva forbrukerne ønsker og trenger.

Trenger du hjelp med å lykkes med salg?

Dersom du har en nettbutikk – eller planlegger å starte en – er det viktig å vite nøyaktig hvordan du kan nå ut til potensielle kunder. Dette kan blant annet gjøres ved å optimalisere nettbutikken, gjøre nettsiden mobilvennlig, tilby fri frakt eller ved å ha gode tilbud.

Mulighetene er endeløse. Det viktigste er at du finner ut hva din målgruppe er interessert i. Moo Gruppen hjelper deg med å optimalisere nettbutikken før julehøytiden starter for alvor. Vi har mye kompetanse på feltet, og kan hjelpe med alt fra migrering til UX-design.

Kontakt oss her→

Driver du innen eCommerce og ønsker å utvide salgsområdet ditt? Dersom du i dag hovedsakelig selger til kunder i Norge, kan det friste å ekspandere over landegrensene. Gjør du det, kan du potensielt nå ut til svært mange kunder. I denne artikkelen skal vi se nærmere på nettopp dette, internasjonalt salg.

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

Markedsføring av nettbutikk, eCommerce, trenger ikke nødvendigvis å være så vanskelig. I 2020 er det anslått at kun 8 % av over 20 millioner nettbutikker verden over, vil selge for over 10,000 kr.</p> <p>Så hvorfor sliter så mange av nettbutikkene med å selge mer enn dette? Svaret er egentlig ikke så vanskelig. Har du bakgrunnskunnskapen, kan du enkelt implementere de rette strategiene til nettbutikken din.