search

Omnikanal og Unified Commerce gir bedre kontroll

Unified Commerce og Omnikanal sikrer en sømløs nettbutikk i alle kanaler

Omnikanal & Unified Commerce

I dag kan kunder shoppe overalt, når som helst. For nettbutikker er dette både en velsignelse, og en utfordring. Utfordringene kan man ofte få bukt med, ved hjelp av Omnikanal og Unified Commerce.  

 

Vi har nærmest sett en eksplosjon av nettbutikker over hele verden de siste årene. Både når det kommer til butikker som kun selger på nett, men også når det kommer til tradisjonelle butikker som også ønsker å kunne tilby sine varer og fronte sitt sortiment gjennom en nettbutikk. Dette fører til at flere og flere budskap sendes ut til en informasjonssulten kundegruppe – og dette er i stor grad med på å øke konkurransen. 

 

Forbrukerne som handler over nett har også blitt gode på å utføre research, sammenligne tilbud og bli bedre kjent med bedriftene de kjøper sine varer, produkter og tjenester gjennom. De er rett og slett smartere, og ofte også mer kravstore. Nettopp derfor er det viktigere enn noen gang å sikrestille god kundekommunikasjon, utarbeide en brukervennlig nettbutikk og tilby produktinformasjon som både informerer og konverterer. 

 

Sikrer man en helst sømløs kundeopplevelse, vil man ha en mye høyere sannsynlighet for å lykkes med sin netthandel. Å samhandle med kunder på deres egne premisser, sørge for at de blir sett og hørt, og levere det som blir etterspurt, er en stor del av fremtiden til digital handel, nettbutikker og ecommerce. Det kan Omnikanal og Unified Commerce hjelpe deg med å oppnå.  

Hva er egentlig Omnikanal? 

Omnikanal er en type innholdsstrategi som skal organisere og forbedre brukeropplevelsen til nettkunder på tvers av ulike kanaler. Strategien skal gjøre det enklere å ha et godt forhold til kundene sine, uansett hvor man samhandler. Fremfor å arbeide parallelt med innhold, markedsføring, produktinformasjon og alt annet som ofte inkluderes i netthandel, vil Omnikanal opprette et smidig samarbeid. 

 

Gjennom Omnikanal vil en kundes kjøpsprosess forenkles, og dette kan i seg selv vær med på å skape flere konverteringer i din netthandel. Omnikanal inkluderer alt fra strategiske løsninger, til tekniske komponenter – og selvsagt også all din kontakt med potensielle kunder og kunder. Gjennom Omnikanal-strategien vil man kunne samkjøre alt arbeid som gjøres. Det inkluderer også en eventuell fysisk butikk, et varelager, telefonservice, sosiale medier eller andre digitale kanaler. 

Kom i gang nå!

Skap en sømløs nettbutikkløsning i alle kanaler med Omnikanal og Unified Commerce

Hva er egentlig Unified Commerce? 

Unified Commerce er plattform som helt enkelt forklart er en videreutvikling av Omnikanal. Her kan samtlige kanaler integreres og håndteres gjennom en enkelt plattform. All informasjon som benyttes vil være lik, og bli direkte tilgjengelig gjennom alle dine kanaler. 

 

Unified Commerce er på mange måter Omnikanal i praksis. Her møter strategi og teori en levende plattform, som hjelper deg levere Omnikanal-prinsippene til dine kunder. Denne ene plattformen erstatter behovet for mange ulike plattformer, og gjør det sømløst å håndterere alt av informasjon du får inn eller sender ut.  

 

En av de tingene vi liker mest med Unified Commerce, er at du her får mulighet til å formidle alt fra prisjusteringer og informasjon, lagerstatus, eller tilbud, rabatter og salg, til alle dine kunder – uansett hvor de befinner seg. Du får også en plattform som tar seg av alt av kundekommunikasjon, samt transaksjons- og ordrehåndteringer, fra ulike kanaler. 

 

Skal vi forklare det enkelt kan vi si at du for eksempel får inn en bestilling gjennom dine sosiale medier kanaler. Deretter får du inn en bestilling gjennom nettbutikken din. Begge disse bestillingene vil havne i ett og samme system – slik at du hele veien har full kontroll. 

 

Mange nettbutikkeiere setter også stor pris på muligheten Unified Commerce gir når det kommer til å oppdatere informasjon eller installere nye funksjoner. Alt dette vil, gjennom Unified Commerce, automatisk gjelde for alle dine kanaler. Dermed slipper du å bruke mye tid på å gjøre individuelle endringer i alle kanalene dine hele tiden. 

Hvorfor benytte seg av Omnikanal og Unified Commerce?

Vår handlemåte har de siste årene gjennomgått en revolusjon. Tidligere var alle avhengige av fysiske og tradisjonelle butikker for å få kjøpt de varene og produktene man ønsket. For mange kunne dette by på utfordringer dersom man ikke bodde i nærheten av en butikk som kunne tilby deg det du trengte. For andre har åpningstider lenge vært vanskelig å forholde seg til. Noen jobber sent, mens andre jobber tidlig, og de aller fleste vanlige butikker er gjerne kun åpne på morgenen, formiddagen og tidlig på ettermiddagen. 

 

Med nettbutikker har alle, over hele landet, fått mulighet til å skaffe seg nøyaktig det de trenger, uansett hvor de bor, eller når de har tid til å handle. Dette kan være utrolig positivt for kunder og for nettbutikker, ansatte og leverandører. Likevel kommer nettbutikkløsninger og ecommerce med sitt eget sett av utfordringer. 

 

Omnikanal og Unified Commerce løser moderne utfordringer for nettbutikker 

Mange nettbutikker i dag sliter med knotete systemer og utdaterte løsninger. Dette fører til at mye viktig informasjon kanskje går tapt eller blir glemt. Det er også vanskelig for flere å sikrestille at produktinformasjon og annen viktig informasjon alltid er oppdatert i alle kanaler. Det kan skape både forvirring og irritasjon dersom en kunde ser en pris i dine sosiale medier, og en helt annen i selve nettbutikken din for eksempel. 

 

Både Omnikanal og Unified Commerce har som mål å skape en sømløs handleopplevelse for alle nettkunder. I tillegg til dette skal de også gjøre det enkelt for nettbutikkeiere å oppdatere informasjon, og sørge for rett levering til rett tid. All informasjon som formidles ut skal være lik, uansett hvor kunden din velger å kontakte deg, sende inn forespørsler eller handle. 

 

Med Unified Commerce er det også mulig å samle inn kundedata, og dermed også personifisere tilbud, slik at man kan skape en enda bedre kundeopplevelse. Det er ofte enkelt å se hvilke nettbutikker som har implementert Unified Commerce, da man gjenre møtes av tilbud som treffer godt. 

Hvem trenger Unified Commerce og Omnikanal? 

De aller fleste nettbutikker kan i dag dra nytte av å bruke Unified Commerce og Omnikanal. Teoriene og plattformen i seg selv vil være med på å gjøre deg mer konkurransedyktig, gjør det enklere å jobbe med netthandel, og skaper som sagt ofte en mye bedre kundeopplevelse. 

 

Du bør vurdere å bruke Unified Commerce og Omnikanal dersom: 

  • Du driver en nettbutikk som er aktiv i flere kanaler
  • Du ønsker å skreddersy kundeopplevelsen 
  • Du ønsker å forenkle arbeidet med din netthandel 
  • Du ønsker å sikre oppdatert informasjon i alle flater  

Vi hjelper deg med Unified Commerce og Omnikanal 

Er du klar for å implementere Omnikanal og Unified Commerce i din netthandel? Moo Gruppen er et utviklerselskap som har lang erfaring med nettsideløsninger, nettbutikker, logistikk, digital markedsføring og webutvikling. Vi er eksperter på Omnikanal og Unified Commerce, og vet hva som skal til for å få dette på plass i din nettbutikk, uten mye mas eller kjas. 

 

Lyst til å samarbeide med oss, eller kanskje få mer informasjon om hvordan Omnikanal og Unified Commerce kan hjelpe din netthandel? Ta kontakt for en hyggelig og uforpliktende prat! 

Kontakt oss her→

Se hvorfor WordPress nettbutikk med Woocommerce er verdens beste kombinasjon!

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?