search

Sosiale medier for bedrifter – her bør du være synlig!

Slik skaper du en vellykket SoMe-strategi for din bedrift 

SoMe

Lyst til å skape engasjerende innhold iSoMe-plattformer for din bedrift? Hvis du ønsker å generere salg og konverteringer gjennom markedsføring i sosiale medier trenger du å arbeide på en strategisk og analyserende måte. Slik går du fem. 

 

Den moderne verden er digital. Vi samhandler på tvers av ulike plattformer, både med våre venner, bekjente familier og kolleger, men også med de bedriftene vi ønsker å handle hos eller ansette for å utføre ulike tjenester. 

 

Har din bedrift forsøkt å skape engasjerende SoMe-plattformer som resonerer hos den rette målgruppen uten hell? Eller er dere usikre på hvor dere i det hele tatt skal starte? Det finnes mange veier til Rom, men det er kjedelig å gå omvei på omvei før man havner i mål. Med rett tankesett, strategi og digital tilstedeværelse kommer du raskere frem. 

SoMe markedsføring

Hvilke sosiale medier kan bedrifter benytte seg av? 

Det finnes faktisk overraskende mange ulike sosiale medier å velge mellom, og det er ikke alltid like lett å vite hvor man bør være synlig, og hvor man kanskje ikke trenger å være tilstede. Her er en oversikt over noen av plattformene som er best brukt til markedsføring i sosiale medier i Norge:  

Facebook

Facebook er nok en av de største og mest brukte plattformene for sosiale medier i Norge. Her finner du flere millioner brukere i ulike aldre, med forskjellige bakgrunner og interesser. Hele landet er representert, noe som også betyr enkel tilgang på et godt utvalg av potensielle kunder for alle tenkelige bedrifter. 

 

På Facebook er det enkelt å opprette direkte kontakt med kunder. Det er faktisk så enkelt at flere i dag benytter seg av sin bedriftsside på Facebook til kundeservice og kundekontakt. På Facebook får man også mulighet til å spre organisk og betalt innhold. Du kan dele tekster, videoer og bilder med din målgruppe, og kjøre målrettet targeting dersom du ønsker det. 

Instagram

Instagram konkurrerer i dag med Facebook om popularitet. Plattformen brukes til å dele bilder og videosnutter, og benyttes av utrolig mange nordmenn. Dette er en ypperlig plattform når det kommer til å bygge sin merkevare, vise frem produkter eller snakke om sine tjenester. 

 

Mange bedrifter bygger også omdømmet sitt ved hjelp av Instagram, og gir potensielle søkere et innblikk i hvordan hverdagen på arbeidsplassen kan være. Du får dermed et verktøy som både kan tiltrekke seg kunder og ansatte gjennom Instagram. 

 

De fleste som bruker Instagram har for lengst forstått at dette er en arena for en mer uformell tone. Her kan man være seg selv, og vise en mer personlig side av sin virksomhet. Skal man lykkes med Instagram er det også viktig å ha en estetisk sans, da dette først og fremst er en visuell plattform, hvor bilder og videoer engasjerer.  

LinkedIn

LinkedIn er en plattform utviklet spesifikt for bedrifter og B2B-markedsføring. Her er det forventet at man holder en seriøs og saklig tone, fremstår profesjonell og deler relevant innhold som omhandler den businessen man jobber i. Det faglige veier tynge enn det kreative, og man opptrer gjerne mer formelt. 

 

På LinkedIn velger mange bedrifter å drive rekrutering, og hvis man bruker plattformen til markedsføring vil man som regel jobbe med B2B, som vi allerede har nevnt. Flere og flere aktører velger i dag å synliggjøre seg på LinkedIn, da denne plattformen har fått et godt rykte på seg når det kommer til bedriftsverdenen. Er du ikke synlig her, vil noen kanskje ende opp med å ta deg mindre seriøst.  

Snapchat

Snapchat er i likhet med Instagram, en plattform hvor man deler bilder og videoer. Her er forskjellen at Snapchat sine delinger er mye mindre permanente enn delingene på Instagram. Som regel benytter man seg av Snapchat til å sende direkte bilder til grupper eller privatpersoner, men bedrifter kan også lage stories, eller kjøre annonser i denne plattformen. 

 

Ser vi til Snapchat finner vi en forholdsvis ung brukergruppe som er på jakt etter underholdende og lett innhold. Derfor kan man komme langt ved å spille på humor, være useriøs og lite selvhøytidelig her.  

markedsføring i youtube

YouTube

YouTube er en plattform hvor brukere deler lange og korte videoer. Her finner man det aller meste når det kommer til innhold. Du har alt fra korte filmer, til serier, guider, dokumentarer, journalistiske klipp og tutorials. 

 

Bedrifter kan markedsføre seg på YouTube gjennom videoannonser, eller man kan vurdere å lage en egen YouTube-kanal. Når det kommer til annonser, vil det være mulig å velge en rekke ulike formater. Disse vil bli prissatt ut ifra hvor lange de er, hvordan de dukker opp på skjermen og hvorvidt man ønsker å la seere hoppe over annonsen eller ikke. 

Kom i gang nå!

Bli synlig i sosiale medier

Hvordan velge rett?

Det finnes som sagt utrolig mange sosiale medier å velge mellom i Norge. Her til lands topper Facebook, Instagram og Snapchat listene når det kommer til popularitet. Andre anerkjente og populære plattformer inkluderer YouTube, LinkedIn, Twitter og Pinterest. Med så mange valg er det ikke rart noen bedrifter synes det er vanskelig å bestemme seg for hvor man ønsker å satse.  

 

Det er nemlig ikke slik at man må være synlig på absolutt alle plattformer som finnes. Dette kan ende opp med å skape utrolig mye arbeid når det kommer til å lage innhold for alle plattformene, det kan bli kostbart å markedsføres seg så bredt, og det kan føre til at man ikke gjør en like god jobb som man kunne ha gjort ved hjelp av litt smalere fokus. 

 

Det beste tipset vi kan gi når det kommer til hvor din bedrift bør være synlig og aktiv, er å følge etter din målgruppe og dine kunder. Vær aktiv der de er aktive, og vær synlige der de leter etter produkter eller tjenester. For å finne ut av hva dine kunder foretrekker, er det lurt å benytte seg av analysetjenester. På den måten kan man ta et informert valg som gjelder hvilke plattformer man bør gi tid og energi til.   

Hvordan lykkes med sosiale medier som bedrift?

Det finnes mye man kan jobbe med hvis man ønsker å lykkes med markedsføring i sosiale medier som en bedrift. Det viktigste du kan gjøre er å: 

 

  • Sette deg konkrete mål. Hva ønsker du egentlig å oppnå ved å være synlig og aktiv i sosiale medier? Flere kunder, direkte salg eller kanskje merkevarebygging? 
  • Være bevisst på målgruppen din, slik at du snakker deres språk. 
  • Bestemme deg for hvor aktiv du ønsker å være i dine sosiale medier. Forsøk gjerne å opprettholde regelmessig publisering av innhold, svar på henvendelser til faste tider og gjør et solid stykke arbeid her. Det vil både glede dine kunder og som regel også algoritmene som bestemmer hvor synlig du er. 
  • Vektlegg alltid kvalitet over kvantitet. Hvis du kun fokuserer på å publisere mye, vil mange til slutt oppfatte det som spam. Det er bedre å poste en gang for lite enn en gang for mye i de fleste tilfeller. På den måten kan du sikre godt innhold som dine kunder og følgere faktisk kan sette pris på. 

Moo Gruppen hjelper deg med markedsføring i sosiale medier

Trenger du hjelp med å fronte din bedrift i sosiale medier? Moo Gruppen er et utviklingsselskap som arbeider med nettsider, nettbutikker, webutvikling, logistikk og digital markedsføring. 

 

Vi holder oss alltid oppdaterte på de siste trendene innen sosiale medier, og vet godt hvor våre kunder bør være synlige, hvor ofte de bør dele innhold, samt hva slags innhold som vil engasjere og konvertere. Ta gjerne kontakt med oss, så hjelper vi deg med din SoMe-strategi! Kontakt oss her –>

Se hvorfor WordPress nettbutikk med Woocommerce er verdens beste kombinasjon!

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?