search

Kundeopplevelse (CX) for Magento 2 nettbutikk

Med gode kundeopplevelser (CX) får du lojale kunde – Les mer her!

Kundeopplevelse i Magento 2

En kundeopplevelse er det helhetlige inntrykket en kunde sitter igjen med, etter å ha vært i kontakt med din nettbutikk. Det er på mange måter en oppsamling av inntrykk kunden har skapt seg om bedriften.

Gode kundeopplevelser er viktig for at din nettbutikk skal overleve på markedet og skille seg ut. Det er gjennom gode erfaringer at kundene forblir lojale, og på den måten kan du skape langsiktige og lønnsomme kundeforhold.

 

I denne artikkelen skal vi gå gjennom hva en kundeopplevelse egentlig er. Vi skal se på hvorfor det er viktig at du har en utarbeidet strategi angående kundeopplevelser, og vi vil gi deg noen gode tips og råd om hvordan du kan skape en bedre kundeopplevlese i Magento 2 for dine kunder.  

Derfor er CX viktig for din nettbutikk

Med e-handelsplattformer som Magento 2, har det blitt lekende lett hvor hvem som helst å starte sin egen nettbutikk. Men, en god nettbutikk krever fornøyde kunder, og derfor er det viktig å gi kundene en god kundeopplevelse. Kampen om kundene er stor, og jo bedre du tilrettelegger for dine kunder, dess større sjanse er det for at de kommer tilbake og forblir lojale til din nettbutikk.

 

En god kundeopplevelse er også viktig for å forsikre seg om at kundene snakker positivt om deg til andre og på nettet. Kunder som har hatt en god erfaring med din nettbutikk, legger gjerne igjen en positivt anmeldelse. Forbrukere stoler på andre forbrukere, og derfor er det viktig å sørge for at din nettbutikk fremstår profesjonell og imøtekommende.

 

Sørger du for å starte tidlig med en god kundeopplevelse, vil du også oppleve mindre klager fra kundene. Vær sikker på at kundene vet akkurat hva de får når de handler hos deg, og du vil slippe returnering og andre problemer. En positiv kundeopplevelse er viktig for alle bedrifter, men det er særlig viktig for e-handel og nettbutikker.

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med å skape gode kundeopplevelser (CX)!

Slik skaper du gode kundeopplevelser

For å skape en god kundeopplevelse, må du lage en konsekvent strategi på hvordan din nettbutikk skal kommunisere med kunder. Dette kan du oppnå ved å for eksempel lage retningslinjer som forteller ansatte og bedriften hvordan de skal snakke med kunden.

 

Ydmykhet, effektiv support, og upåklagelig service er gode punkter. Med dette i bakhodet vil det være lettere for de ansatte å håndtere kundehenvendelser, og kundene vil igjen oppleve en konsekvent form for kommunikasjon fra din nettbutikk.

Kunderelasjoner i sentrum

God kontakt med kundene kan føre til lønnsomme og langsiktige kundeforhold. De mest suksessfulle nettbutikkene, har klart å opparbeide seg personlige forhold til kundene sine. Lytt til hva kundene har og si, og prøv å tilrettelegge for dem på best mulig måte. En kunde er på sett og vis en samarbeidspartner, og uten dem vil ikke nettbutikken din gå rundt.

 

Klarer du å skape personlige og følelsesmessige bånd til kundene, vil de i større grad engasjere seg i din nettbutikk. De vil også dele sine positive erfaringer videre, og andre potensielle kunder vil få et godt inntrykk av nettbutikken og produktene dine. Det er også viktig å vite hvem kundene din er. For å best mulig kommunisere og skape et forhold til kundene, må du vite hvordan du skal snakke med målgruppen.

 

En kundeprofil er en nyttig metode som blir brukt for å forstå hvem kundene er. En slik hypotetisk profil vil ta for seg alder, kjønn, interesser og hvilke behov personen har på en nettside. Med en slik profil vil nettbutikken din lettere klare å kjenne igjen behovene til kundene, og få en forståelse for hvordan de kan hjelpe dem på best mulig måte.

Hør på tilbakemeldinger!

Å lytte på tilbakemeldinger er viktig for å kunne tilrettelegge for kundene, og hele tiden være oppdatert på brukerbehov. Lag gjerne et undersøkelse skjema som kundene kan benytte seg av dersom de har fått assistanse eller support fra kundeservice. Har kunden brukt telefon for å få hjelp, er det mulig å få tilbakemeldinger i sanntid etter henvendelsen er besvart.

 

Knytt gjerne hver tilbakemelding til den spesifikke kundeservicemedarbeideren som hjalp kunden. Slik kan du se hvilke ansatte som gjør en positiv forskjell, og hvem som trenger ytterligere trening opp opplæring. Tilbakemeldinger fra kunder blir ofte oversett, men dette er verdifull informasjon som kan hjelpe nettbutikken din til å gi bedre kundeopplevelser i fremtiden.

 

Ved hjelp av tilbakemeldingene kan du få innsikt i hvilke problemområder kundene oftest støter på, og du kan tilpasse kundeservice-teamet etter dette. Hvis mange kunder har hatt det samme problemet, er det gjerne på tide å finne på nye innovative løsninger slik at problemet sjeldnere oppstår.

 

Det er også mulig å gjøre en årlig generell undersøkelse. Her kan du kontakte alle de registrerte kundene dine via e-post, og få svar på hva de mener din nettbutikk kan bli bedre på. Slike generelle undersøkelser er veldig nyttige, og det gir deg en innsikt i hvordan kundene helhetlig opplever nettbutikken din.

Det venter en mer lønnsom og brukervennlig kundeopplevelse i Magento 2!

Vi i Moo Gruppen har lang erfaring med å utvikle en lønnsom og brukervennlig kundeopplevelse i Magento 2. Dette er en av våre favorittplattformer, da det er så mange gode muligheter her. Disse mulighetene hjelper vi deg mer enn gjerne å utforske for din nettbutikk!

 

Skal din Magento 2 nettbutikk tilby en optimalt kundeopplevelse, er det viktig å dra nytte av de mange gode verktøyene. Det har vi god erfaring med! Kontakt oss i dag for å se hvordan vi kan hjelpe deg med økt tilfredshet hos dine kunder!  Kontakt oss her→

Se hvorfor WordPress nettbutikk med Woocommerce er verdens beste kombinasjon!

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?