search

Slik lykkes du med Instagram og Facebook annonsering

Moo Gruppen hjelper deg med Instagram og Facebook annonsering 

Instagram annonsering og Facebook annonsering

Det finnes gode muligheter for annonsering i sosiale medier om dagen. Her kan man nå ut til utallige mennesker, friste dem med gode og klikkbare annonser, og lage et skreddersydd kundeløp. Annonserer du ikke på Instagram eller Facebook? Det bør du utvilsomt vurdere. 

 

Facebook og Instagram har flere millioner bruker i Norge alene. Mange benytter seg av disse mediene hver eneste dag, og noen kan scrolle i flere timer av gangen. Hvis du tilrettelegger for optimaliserte annonser på Instagram eller Facebook kan du dermed enkelt nå ut til et hav av potensielle kunder eller brukere. 

markedsføring på facebook og instagram

Hva er Instagram-annonsering?

Instagram annonsering er betalte annonser man kan lage spesifikt for Instagram sin plattform. Denne kanalen brukes til å dele bilder, og dermed kan man enkelt skape sømløse annonser, som ikke forstyrrer feeden til potensielle kunder, men som heller blender inn med resten av deres foretrukne innlegg. 

 

Det finnes mye man kan gjøre for å skape målrettede Instagram-annonser. Ved hjelp av datainnsamling, kundeinformasjon, strategi og en god dose kreativitet, vil du kunne skape svært suksessfulle Instagram-annonser som din målgruppe kommer til å klikke seg inn på. 

 

Det er også mulig å integrere en eventuell nettbutikk med sin Instagram-konto, slik at kunder kan handle direkte gjennom plattformen. Dette åpner også opp for en annen type handleopplevelse, som flere og flere kunder ser ut til å like.  

 

Instagram annonsering passer perfekt for ulike bedrifter, spesielt de som selger varer eller produkter. Du kan i dag velge mellom ulike annonsetyper på denne plattformen, alt ettersom hva du ønsker å oppnå med din annonsering. Det er eksempelvis mulig å velge mellom å annonsere i Feeden til din målgruppe, eller i Stories. 

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med Instagram annonsering og Facebook annonsering

Hva er Facebook-annonsering? 

Facebook er en av verdens største plattformer for sosiale medier. Annonserer du på Facebook, vil dine annonser kunne nå ut til ekstremt mange potensielle kunder eller brukere. Svært mange benytter seg av Facebook flere ganger i løpet av en dag, så du vil dermed kunne nå ut til ulike folk gjennom hele dagen.  

 

På Facebook finnes det en rekke muligheter for ulike typer annonsering. Du kan blant annet velge mellom: 

  • Dynamisk produktannonsering 
  • Annonsering i Messenger
  • Annonsering i nyhetsoppdateringen 
  • Annonsering i høyre kolonne 
  • Annonsering med Audience Network 
  • Bildeannonser
  • Videoannonser 
  • Lysbildefremvisning 
  • Karusellannonser 
  • Annonser i hurtigopplevelsesformatet 
  • Annonser i samlingsformatet 

 

Gjennom gode Facebook-annonser kan man nå et bredt publikum, eller man kan sette bestemmelser for hvilken målgruppe som skal få se dine annonser. Dette gir deg en frihet til å spesifisere nøyaktig hvem du selv ønsker å treffe med dine annonser, og det kan gjøre det lettere å nå rett målgruppe til enhver tid. 

Hvordan bruke Instagram- og Facebook-annonsering?

I dag kan man faktisk benytte seg av både Facebook-annonsering og Instagram-annonsering gjennom en og samme plattform, nemlig Facebooks sin Ads Manager. Dette gjør det enklere og mer effektivt å drive markedsføring i en plattform, eller på begge plattformene. Samtidig kan du sammenligne hvor godt dine ulike annonser faktisk gjør det, og dermed også kontrollere hva du annonserer hvor i fremtiden. 

 

Skal du annonsere på Facebook vil du merke at mulighetene er mange. På Instagram har man derimot mindre valgfrihet og mer bestemte rammer som må følges. Vi kan på den ene siden si at Facebook gir større variasjonsmulighet, men det kan også bety at det blir vanskeligere å velge rett format for den bestemte annonsen som skal ut. På Instagram har man mindre frie tøyler, men dette vil også være med på å forenkle valgene dine. 

 

Det kan absolutt være nyttig å teste ut annonsering på både Instagram og Facebook, samle inn date, for deretter å gjøre seg opp en mening når det kommer til hva som fungerer best, og hva man bør satse mer på i fremtiden. For noen vil tallene vise tydelige skiller, mens det for andre vil oppstå færre forskjeller. 

 

Det er heller ikke slik at man til slutt må velge en av de to plattformene å satse på. Det er faktisk mulig å si som Ole Brum, «ja takk, begge deler». 

annonsering i sosiale medier

Hvorfor benytte seg av annonsering i sosiale medier?

Det finnes en rekke gode grunner til å benytte seg av annonsering i sosiale medier. Her får en bedrift, en organisasjon eller et selskap mulighet til å være mer personlig, leken og useriøs ut mot sin målgruppe. Sosiale medier er uhøytidelige, avslappede plattformer, hvor mange velger å by på seg selv. Det kan gi kunder og brukere et bedre inntrykk av en bedrift, og skape en mer menneskelig relasjon til deg og det du har å tilby av varer eller tjenester. 

 

På Instagram og Facebook finner man også en ganske så ulik demografi. Det betyr at du kan nå ut til ulike kundegrupper på en enkel måte. Likevel kan du også spesifisere hvem du ønsker å treffe med bestemte annonser, dersom du vil sikte på et smalere kundesegment. 

 

Til syvende og sist er det også i dag svært vanlig å være synlig i sosiale medier, selv som bedrift. Det har faktisk blitt så vanlig at mange søker opp bedrifter på Facebook eller Instagram, fremfor å google dem. Er du ikke å finne her, mister du altså synlighet og ikke minst – aktualitet.  

Moo Gruppen hjelper deg med annonsering på Instagram og Facebook! 

Det kan være komplisert å velge hvor og hvordan man bør markedsføre seg selv på sosiale medier. Når det kommer til Facebook og Instagram kreves det ofte erfaring og kunnskap for å se gode resultater fra første annonse. Hvis du ikke ønsker å bruke dine markedsførings midler på å teste deg frem, kan du heller få hjelp av profesjonelle aktører som vet hva som fungerer. 

 

Moo Gruppen er et utviklingsselskap som arbeider med nettsider, nettbutikker, webutvikling, logistikk og digital markedsføring. Hos oss kan du få hjelp til å velge rett plattform å annonsere på, samt rådgivning og veiledning slik at du kan lykkes med din markedsføring på Instagram eller Facebook. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat!  Kontakt oss her

Se hvorfor WordPress nettbutikk med Woocommerce er verdens beste kombinasjon!

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

E-handels-giganten Amazon kommer til Sverige. Hva betyr dette for norsk varehandel og din nettbutikk?