search

Omdømmekontroll med SEO

Lær deg omdømmekontroll med SEO!

Omdømmekontroll med SEO: En guide for nybegynnere

Mange bedrifter opplever å før eller siden få negativ omtale fra forbrukerne. Denne negative omtalen dukker gjerne opp øverst i søkeresultatene i søkemotorer som Google, noe som kan skade bedriftens omdømme. Vi skal se nærmere på hvordan du kan få omdømmekontroll med SEO.

Dersom en potensiell kunde søker på bedriften din på nett, og det første som dukker opp er negativ omtale, er sjansen stor for at kunden handler hos konkurrenten i stedet. 

Noen ganger er den negative omtalen berettiget, men noen ganger er den flere år gammel – og irrelevant. Kanskje du har ordnet opp i ting det ble klaget på, enten det var dårlig kundeservice, treg frakt eller noe annet? Da kan negativ omtale føles urettferdig.

Negative anmeldelser fra kunder kan være synlige i Googles søkeresultater i mange år. Noen ganger er den negative omtalen også misvisende eller overdrevet. Heldigvis kan du sikre at bedriftens positive sider blir mer synlige enn de negative – ved hjelp av SEO!

Omdømmekontroll med SEO

Fokuser på Googles første side med søketreff 

De fleste forbrukere som søker på nettbutikken din eller produkter du selger, vil fokusere på treffene som dukker opp på den første siden i Googles søketreff. Færre forbrukere (så få som 1 %) blar seg videre til side to eller tre.

Det kanskje viktigste du kan gjøre, er derfor å sikre at det ikke dukker opp negativ omtale om bedriften din blant de øverste søketreffene. Et tips er å opprette sider for bedriften i sosiale medier som LinkedIn, Facebook og lignende, da disse som regel vil ranke høyt i Google.

Pass på at du oppretter offisielle bedriftssider, slik at du er sikker på at de vil dukke opp i søkene til forbrukerne i Google.

Det kan også lønne seg å dele positivt SEO-innhold om bedriften din på nett, som vil rangere høyere enn de dårlige omtalene. Du kan for eksempel lage blogginnlegg eller lignende. Innholdet bør være interessant, av høy kvalitet og balansert.

Omdømmekontroll med seo

Kom i gang nå!

Vi hjelper deg med å få omdømmekontroll med SEO!

Sørg for at positivt innhold ranker høyere enn negativt

Negativt innhold som mange klikker på vil tolkes som mer relevant av Google, noe som i praksis betyr at det kastes bensin på bålet. De negative treffene blir bare enda mer synlige. 

Det er kanskje vanskelig å bli kvitt negative omtaler på nett, men mye løses om du kan «dytte» de negative treffene ned med positivt innhold som rangerer høyere. 

Ved hjelp av SEO-teknikker som søkeord, mobilvennlighet, bildebruk og smarte metabeskrivelser, kan du sørge for at de negative søkene blir mindre synlige i Google. Det er også lurt å inkludere lenker til autoritetssider i innholdet ditt.

  • Søkeord
  • Mobilvennlige sider
  • Titler og metabeskrivelser
  • Bilder
  • Autoritetslenker

Utnytt annet innhold som dukker opp i SERP

Googles søkeresultater (SERP) viser ikke bare lenker til tradisjonelle nettsider. Har bedriften din flere avdelinger eller fysiske butikker, kan du også sikre at disse tar opp en del plass på førstesiden i Google gjennom lokalitet-listing. 

Google My Business kan vise forbrukerne nyttig informasjon om åpningstider, butikker og lignende – og er bedre å fremheve enn negativ omtale.

Siden den første siden med søkeresultater kun består av rundt 9–10 treff, vil du fort kunne dytte ned negativ omtale ved å fremheve annet innhold i SERP!

Lag innhold som rangerer høyt på potensielt negative søkeord

Mange forbrukere søker på «bedriftsnavn erfaringer», «bedriftsnavn anmeldelser» og lignende. For å komme eventuelle negative treff i forkjøpet, kan du lage innhold som rangerer høyt på nettopp disse søkeordene.

Du kan for eksempel få en samarbeidspartner eller influencer til å skrive et blogginnlegg med sine positive erfaringer. Dersom overskriften er «Mine bedriftsnavn erfaringer», og disse er positive, kan forbrukerne unngå å fokusere på de negative omtalene.

omdømmekontroll med SEO

Unngå å få negative omtaler med omdømmekontroll med SEO

Foruten SEO og søkeord, kan det være lurt å forhindre at ny, negativ omtale av bedriften dukker opp. Dersom mange forbrukere har klaget på bedriftens kundeservice for eksempel, bør du fokusere på å forbedre kundeservicen din.

Dersom mange klager på at det tar lang tid før de får varene sine, er det på tilsvarende måte lurt å endre rutinene rundt utsendelse av ordre. Kanskje du kan bytte fraktselskap, for eksempel?

Det er også viktig å ha en brukervennlig nettside. Noen forbrukere kan legge igjen negativ omtale som handler om at nettsidene er trege eller vanskelige å forstå seg på.

Vil du forbedre bedriftens digitale omdømme?

omdømmekontroll med SEO

For å få et godt omdømme er det mange ting som skal klaffe. Bedriften bør blant annet ha brukervennlige nettsider, gode systemer for kundeservice, sikre betalingsmetoder og positive SEO-tekster som rangerer høyt i søkeresultatene.

Dersom du ønsker hjelp med å få et bedre digitalt omdømme, kan Moo Gruppen hjelpe deg. Vi kan for eksempel implementere SEO-vennlige systemer i nettbutikken din, gode løsninger for kundeservice og lignende. Kontakt oss i dag om du vil vite mer om omdømmekontroll!

 Kontakt oss her→

Med en prosjektleder som følger deg som kunde gjennom leveransen og gjennomføringen av prosjektet, oppnår vi god innsikt, forståelse og kontroll.

Det som skiller Shopping annonser fra tradisjonelle annonser, er at det ikke bare er tekst i annonsen. Googles Shopping Ads benytter et selgende bilde, tittel, butikknavn, pris og lignende. Dette gir potensielle kjøpere kunnskap om produktet før de går inn på annonsen.